Toon posts:

[Win Xp] XP kan niet op 98 bak

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
1 Computer Win XP Pro
1 Computer Win 98

Op de 98 machine staat een gedeelde map, wil ik op deze map staat er :

\\Station\\Map is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron.

Onzettend raar want de map staat op de computer van mn sussie en daar heb ik admin rechten, net als op mijn comp btw :) Geïnstalleerd zijn Gedeelde Mappen en Printers. NetBios niet, kank nergens vindein in xp (:?) ...

suggesties?

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Mogelijk heeft je zus haar dagboek in die map zitten en heeft ze die extra goed beveiligd...

• itsoJ
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 16:39
Waarschijnlijk zit het probleem op je XP-bakje....

Loop daar nog maar eens je netwerkinstellingen na. Ik heb dat ook gehad, en toen ik de guest-account (waar het precies zat benk ff vergeten) aanzette (of uitzette?) wast opgelost!

Veel succes

[ Voor 4% gewijzigd door itsoJ op 25-11-2002 22:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de Guest account aanzet betekend het toch dat andere mensen op mijn computer kunnen (via gedeelde map).. Volgens mij had dat niets te maken dat ik op andere bakken zou kunnen, het is me voorheen nml altijd gelukt zónder guest account op andere bakken te kunnen, dit is pas na een fresh install...

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 16:07
Dit heb ik ook.

Ook heb ik het probleem dat als ik op m'n Xeon bak met Win XP erop naar m'n PIII 450 pc met Win XP wil gaan, dat ie dan automatisch inlogt met gast account, en dat ik dan ook een wachtwoord moet opgeven.. Slaat toch nergens op :?

Verwijderd

Topicstarter
Kickje zeg maar :)

• loquitos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09-2017

loquitos

die without honour

AMD Athlon 1200@1200, ABIT KT7, 512 MB PC133, Maxtor 30GB 7200 rpm, Quantum 2GB SCSI, Adaptec 2940AU, Plextor 12/4/32, Plextor 32, Pioneer 105s DVD, Iomega 100MB Zip, SB 5.1 Live, Miro PCTV, USR Sportster 28k8e, Intel Pro 100 NIC, GeForce 2MX-32DDR

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Doe anders eens netwerk verbinding maken (vanuit verkenner-extra-netwerkverbinding maken) en hier kun je verbinden als andere gebruiker. Hier dus de admingebruiker invullen.

Verwijderd

probeer eens vanaf de commandbox

net use z: \\ipnummersussie\sharename

Verwijderd

Topicstarter
Hmjuist... Ik kan mn sussie wel pingen dus ik kan idd via die commandbox wel ff kijken offik er dan op kan... We zitten wel achter een router met daarop DHCP maargoed dat moet niet uitmaken denk ik .. enfin, ik probeer het vanmiddag wel ffkes, laat ik meteen weten of het gelukt is :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 19:38:
probeer eens vanaf de commandbox

net use z: \\ipnummersussie\sharename
ik snap dat niet helemaal wat je bedoeld...wel wat je bedoeld trouwens maar niet hoe je het invoert ik heb nu hetvolgende ;

code:
1
net use z://192.168.0.5/dump

dan geeftie deze fout : De syntaxis van deze opdracht is : en dan een hoop opties... kan iemand mij de exacte 'code' geven van het accessen via dos naar de win 98 computer...de map het dump en het ipnummer is dus al gegeven :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 15:44:
[...]

ik snap dat niet helemaal wat je bedoeld...wel wat je bedoeld trouwens maar niet hoe je het invoert ik heb nu hetvolgende ;

code:
1
net use z://192.168.0.5/dump

dan geeftie deze fout : De syntaxis van deze opdracht is : en dan een hoop opties... kan iemand mij de exacte 'code' geven van het accessen via dos naar de win 98 computer...de map het dump en het ipnummer is dus al gegeven :)
UNC path namen altijd met [b]\[/b] ;) jouwe wordt dan

code:
1
net use z: \\192.168.0.5\dump

maarre... guest account uitzetten! en op allebei de pc's een identiek userid lokaal zeten met zelfde password. probleem opgelost !

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 15:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mn sussie is zeg maar ingelogd als X (fictief natuurlijk :D) + PW ... Moettik nu op deze computer een account aanmaken met "X" + hetzelfde PW?

Guest account staat btw al uit :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 15:55:
Mn sussie is zeg maar ingelogd als X (fictief natuurlijk :D) + PW ... Moettik nu op deze computer een account aanmaken met "X" + hetzelfde PW?

Guest account staat btw al uit :)
ik zou eerder op de windows 98 machine hetzelfde acount aanmaken als jij gebruikt op de XP machine ;) maar andersom kan het natuurlijk ook.

Verwijderd

Topicstarter
khebbet net gedaan maar helemaal niets :?

Hij geeft nog altijd een syntaxis fout... Ook als ik onder mn sussie inlog in XP ..

Verwijderd

Na welke handeling krijg je een syntaxis fout dan? in DOS ? wanneer je een drive mapping doet?

Verwijderd

Topicstarter
w8 ik post ff een screen ...

//edit

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/netuse.gif

de screen :)

kHeb de map ff renamed naar dump (de sharenaam) De map zelf heet 'ff' en de computer van mn sussie heet Lenneke (zoals mn sussie :D)

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 16:12 ]

Verwijderd

probeer eens Net use Z: \\192.168.0.5\dump

dus tussen Z: en \\ moet een spatie.

maar kan het niet makkelijker gewoon in de widows Gui (dus niet in dos)? lijkt me makkelijker..

maar vertel effe wat je nou preceis net gedaan hebt met die user Id's . wat er moet gebeuren is:

op de pc die je wil benaderen moet exact hetzelfde user ID staan die je op de ene PC gebruikt. dus gebruik je op XP user ID "Henk" met password "test".. dan moet dat account ook bestaan op de win 98 machine met ook dat password.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 16:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 16:15:
probeer eens Net use Z: \\192.168.0.5\dump

dus tussen Z: en \\ moet een spatie.
Oke het gaat al iets beter :D Hij geeft nu deze fout ;

code:
1
 Systeemfout 50 De opgegeven server kan de bewerking niet uitvoeren

Wat nu?

thxz 4 helping btw!

Verwijderd

en laat dat 'op lennek' ook eens weg :P

idd gewoon

net use z: \\<andere PC>\<share>

//edit

is de map wel gedeeld op de andere PC? (rechtsklikken op map, 'delen' of 'sharing' selecteren)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 16:22 ]

• RMYuma
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

Er moet idd een spatie tussen driveletter en computernaam.

| Specs Aurora24 | My music |

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net geprobeerd van mn sussie naar mij te pingen en dat gaat niet, omgekeerd wel :? Ook kan ik met net use niet op mezelf zeg maar(hmm stomme woordkeus :D)..

ehh ja de map is gedeeld, anders kannik em geen sharenaam geven he :9

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 16:28 ]

Verwijderd

Zie mijn Edit ;)

Verwijderd

heb je gewoon PC >----------< PC verbinding? of nog iets ertussen?
dus kabel rechtstreeks van ene naar andere pc? of en hub o.i.d. ertussen?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 16:28 ]

• RMYuma

RMYuma

Misschien op beide PC's een keer TCP/IP stack removen en weer toevoegen. Lijkt me dat er toch communicatieproblemen op IP-niveau zijn.

Verwijderd

Hmm in XP zit standaard in START->PROGRAMS->ACCESOIRES->COMMUNICATION een network connection wizzard. draai die es, en dan aan het einde van de wizzard een diskette aanmaken (is een optie in het menu) en die dan op de 98 machine draaien.

trouwens, de netwerk kaarten, op beide PC's.. heb je in de TCP/IP settings handmatig het ip ingevoerd, of automatisch laten ophalen?

Verwijderd

Topicstarter
oke wat heb ik gedaan en wat is er aan de hand ;

1 XP PC, mijn PC dus met daarop 2 profielen, 1 van mij en 1 van mn zusje(die ik dus net op aanraden van Thadeez heb aangemaakt, met over1komend paswoord)

Ik kan wel pingen naar mn sussie, maar mn sussie kan niet terugpingen. We hebben een netwerkthuis met een router(met dhcp, we krijgen dus de ipadressen uitgedeeld). De volgende fout word gegeven als ik op mn sussie wil(:D:D okee dat klinkt niet) :

code:
1
Systeemfout 50 De opgegeven server kan de bewerking niet uitvoeren

Nog dingen vergeten?

TCP/IP instellingen zijn irrelevant omdat de DHCP de ipnummers toewijst, toch :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 16:33 ]

Verwijderd

hmmm

draai die wizzard eens op de XP machine, en dan effe vertellen wat ie dan doet
TCP/IP instellingen zijn irrelevant omdat de DHCP de ipnummers toewijst, toch
ja als je dat ingesteld hebt in je TCP/IP settings op beide PC's wel ja.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 16:36 ]

• RMYuma

RMYuma

Herinstalleer TCP/IP eens en laat de settings ongemoeid (je hebt toch een DHCP-server ter beschikking die je de juiste gegevens stuurt).

Verwijderd

Topicstarter
wizzard is gedraaid en vraagt nu om een diskette... Kan ik dat gewoon doen zonder de computer van mn sussie te verkloten? (zon XP disk er bij haar comp inproppen?) ... :)

//instellingen van TCP/IP ben ik niet aangeweest :) Die staat gewoon zoals het moet :) En idd is ingesteld op beide pc's dattie ze krijgt :)

//Disk is gedraaid maar nog kan ze me niet pingen, kga zo proberen offik op de map kan komen :)...

//Kan nog steeds niet op die map :( Geeft nog altijd deze fout :
code:
1
De opgegeven server kan de aangevraagde bewerking niet uitvoeren

Onder beide profielen doettie dat trouwens :)

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 17:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 16:36:
wizzard is gedraaid en vraagt nu om een diskette... Kan ik dat gewoon doen zonder de computer van mn sussie te verkloten? (zon XP disk er bij haar comp inproppen?) ... :)
Ja, maak de disk, en draai dan het bestandje dat op de disk staat op je zusje's pc :)

de optie om die diskette te maken is er speciaal voor voor pc's die niet XP en dus niet die wizzard hebben ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 16:45 ]

Pagina: 1