[atari 1040 stf] grotere monitor?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2025

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Topicstarter
Hoi,

We hebben hier een Atari 1040 STF staan die nogal vaak gebruik wordt, met name voor midi programma's >:)

De Atari kenners zullen waarschijnlijk weten dat de bijgeleverd SIM124 monitor nogal een klein beeld geeft.

Nu zou ik graag een andere monitor op de Atari aansluiten een 14'' bijvoorbeeld om het beeld wat groter te krijgen :)

Echter... er zit zo'n aparte stekker aan de Atari dat je er niet zo een andere monitor kunt aansluiten. Kun je daar een verloop voor maken? Of moet je een andere stekker op de monitor zetten :?

• Atari Paul
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:42
Hoi,

De aansluiting op de Atari ST is een RGB aansluiting en er kan dus niet zo maar een verloopstekker op worden gemaakt.
Let er ook op dat een grotere monitor niet per definitie inhoud dat deze ook met de midi software werkt !
Ik doel hiermee op het feit dat Atari destijds de keuze maakte voor monochroom monitoren (SM124, enzo) of RGB monitoren. De monochroom monitoren konden de hoge resolutie aan en de kleuren slechts de 2 laagste, de software moest dus geschikt worden gemaakt voor monochroom en/of kleur (de meeste midi software werkte vooral onder hoge resolutie en dus monochroom).
Nu zijn er door Atari destijds ook grotere monochroom monitoren uitgebracht, als ik het me goed herinner de SM144. Deze zou er volgens mij wel op kunnen worden aangesloten.
Een andere optie is om een Mega ST of TT te pakken zien te krijgen met uitbreidingskaart voor standaard SVGA monitoren of een Atari Falcon met verloopplug naar SVGA.

Stability ?? My Atari still has it :)

• JVaags

JVaags

Topicstarter
Ik zag in een document dat je bij de SIM124 het beeld groter kunt maken door in de monitor een aantal potmetertjes bij te draaien...

Is dat verstandig om te doen :?

Verwijderd

NOS -> V&B :)

Dit is toch echt hardware gerelateerd ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heel stomme optie die misschien zou kunnen werken (als de STF tenminste een RF-modulator heeft, dat weet ik niet):

Gooi de output van je STF in de TV-kaart van je PC

Dat deed ik laatst om een 1040STE te testen voordat ik geld uitgaf voor een monitor. Zodoende had ik het tijdelijk op m'n 20" scherm :9
(overigens draait hij ondertussen vrolijk op een STM124- maar wel met een kleine upgrade naar 4096KB :9 )

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik heb hier ook een atari 1040 stf staan. Daar heb ik een kabel bij met aan het einde een scart-stekker. Ik kan 'm gewoon aan de TV hangen daarmee....

• JVaags

JVaags

Topicstarter
Het beeld van een TV is niet zo strak als dat van een monitor. Daarom wil ik hem graag aan een andere monitor hangen.
Ik heb ergens gelezen dat je die monitor anders kunt afstellen... misschien dat ik dat nog eens ga proberen
Pagina: 1