Toon posts:

Netware 5.0 Tijd onjuist

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak gebruik van 6 netware servers op verschillende lokaties. (Allemaal SINGLE)

Het lukt me niet om de tijd juist bij te houden. Ik heb al veel artikelen gelezen, de Netware TID's doorgespit en geexperimenteerd met verschillende instellingen.

Het tijdverloop varieert van een paar minuten per 24 uur tot 6 uur per 24 uur. Er is geen verband in te vinden.

Regelmatig (meerdere keren per dag) wordt een verbinding opgebouwd naar het centrale netwerk (waar de server ook niet op tijd loopt) Nu vermoed ik dat de 2 Netware servers (hoewel beiden single) de tijd gelijk gaan zetten. Dit vermoeden wordt bevestigd door een testserver welke geen verbinding heeft met een andere server en precies op tijd blijft lopen.

Hoe schakel ik TimeSync uit (unload TimeSync helpt niet) op schakel ik het gelijkzetten uit. Huidige instellingen :

TS configured sources = OFF
TS Directory tree mode = ON (Tree overal dezelfde naam, net als OU en Servernaam)
TS Hardware clock = ON
TS Polling count = 3
TS polling interval = 600
TS service advertising = ON
TS synchronisation Radius = 2000
Time adjustment = None
Time Sources = ;
Type = SINGLE
Timezone = ECT-1ECTD
Default timeserver type = SINGLE

Wie weet hoe het precies zit ?

Verwijderd

Zet timesync nooit uit!!!!

Verder zeg je alle tid's gelezen te hebben. Dat kan ik moeilijk geloven als je zomaar alle servers op single zet. Lees www.novell.com/documentation eens na of lees een goed boek.

De novell-servers laat je onderling syncen. En 1 server (liefst de primairy) laat je via ntp (instelling van timesync.... configured timesource) syncen aan een ntp-server op internet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil juist dat syncen uitschakelen. Uitzetten staat nergens gedocumenteerd.

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:11
Het is een tijdje terug maar volgens mij zat het zo, je hebt 4 type time servers in novell, reference, single reference, primary en secondary.

Default is de 1e server in de tree een single reference. Elke volgende server(s) die je dan in de tree zet zal een secondary time server zijn. De Single Reference server zorgt voor de tijd in je netwerk de secondary passen hun tijd 100% aan, aan de tijd van de single reference.

Het kan dus ook NOOIT!!!!! (by default) dat je 2 single reference servers in je netwerk hebt.

Een andere optie is dat een reference server hebt, met daar onder primary en secondary servers. Het verschil tussen reference an single reference is. De Reference maakt deel uit van een time provider group. Dit houd in dat de reference samen met de primary servers een vote gaat doen om welke tijd de beste. Een single reference zegt altijd dat zijn tijd het beste is.

Een korte samenvatting :

in 1 netwerk 1 single reference de rest secondary servers
in 1 netwerk 1 Reference met daaronder primary servers en daaronder secondary servers.

Wat je NOOIT moet doen is de tijd sync uitzetten want dan krijg je pas echte problemen >:)

Verwijderd

Of anders.... paar honderd stappen terug..... waarom wil je die timesync uitzetten?

-knip-knip-

Beter is een goed timesync-plan op zetten. Echt waar!

Verwijderd

Ik neem aan dat je 1 NDS hebt... waarom wil je dan in godsnaam timesync uitzetten???? 10 minuten investeren geeft zo belachelijk veel rust en voordelen in je netwerk......

En inderdaad....... timesync is never nooit niet uit te zetten.

Het is zo eenvoudig maak 1 server (master van de rootpartitie eventueel) Reference en vul een NTP adres in bij TIMESYNC sources ( console monitor, server parameters, time). Set timsync rest = on en set timesync restartflag = on en klaar is je reference server. de rest maak je secondary met het adres van de reference server als Timesync source en klaar is klara.

Wij hebben deze configuratie draaien op 20 Netware servers waarvan de helf verspreid staat door het land. werkt perfect.

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:41

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Crazyme:
NDS/eDirectory gebruikt timestamps om acties in de directory in de juiste volgorde af te kunnen handelen. Dwz: Als Admin1 vanaf Server1 een gebruiker user.context om 12:00 verwijderd, en Admin2 vanaf Server2 maakt een gebruiker user.context, dan moeten de servers onderling die acties wel in de juiste volgorde kunnen afhandelen. Daarom zullen de servers die in 1 tree zitten ook altijd proberen de tijd te syncen, want anders zullen ze de NDS ook niet kunnen syncen.

Ik kan me voorstellen dat je de timesync functie uit wilt zetten om bandbreedte tussen de servers onderling te besparen: dat is dus niet mogelijk (of je moet het 1-tree idee uit je hoofd zetten, en dat wil je niet want dan had je net zo goed nw3 of nt4 kunnen gebruiken :-)) Beter is om hierboven configured sources op ON te zetten, en aan elke server specific te vertellen met wie ze mogen syncen (Time source =). De service advertising kun je dan uitzetten. Eventueel kun je - als ze weinig adjustments nodig hebben - de polling interval verder ophogen.

As je nog fragen hept horen we 't wel..

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Verwijderd

Topicstarter
Okee, jullie hebben mij overtuigd. Timesync blijft. Ik heb echter 6 zelfstandige servers welke allemaal een eigen tree c.q. NDS hebben (wel met dezelfde naam). Deze kunnen allemaal onderling worden verbonden. Als ik 1 server Single maak en de overige secondary bestaat nog steeds de mogelijkheid dat 2 secondary servers contact met elkaar krijgen. Het verbinden gebeurt eigenlijk alleen wegens PC-Anywhere sessies en alleen via TCP-IP. De router routert echter ook IPX (waardoor de time gesynct wordt)

Het idee van Mooseman wil ik graag proberen echter.... NTP kan alleen worden gebruikt op IP servers. Ik gebruik nog good old IPX...

Ik ga Novell maar eens lastigvallen op http://www.novell.com/doc...me_enu/data/hh10eetc.html

Verwijderd

http://www.novellshareware.com/nlms.shtml#366

Zoek 1 server met de beste tijd en sync de rest daaraan via sync.nlm. Ik weet alleen niet of het ook met nw5/6 werkt. Wij gebruikten het met nw4.
En die ene server zou ik tcpip op zetten en via internet aan een ntp-server syncen.

Of inderdaad alles netjes gaan syncen via een timesync-setupscheme..
Pagina: 1