Toon posts:

[Java applet] Gebruiker vragen om toestemming verbinding *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nu een tijdje bezig met een programma om te zetten naar een applet, dit gaat allemaal goed, nu zit ik alleen met het probleem dat een applet beperkte rechten heeft, alleen verbinding maken met het ip waarvandaan die geladen is etc...
hier kan je omheen werken door de gebruiker te vragen of de applet verbinding buiten zijn eigen host mag maken, de gebruiker ramt op okey en alles gaat goed, ik zoek me nu al 3 dagen helemaal rot naar hoe dit moet, ik heb voorbeelden gezien van het signen van een applet, maar na alle stappen te volgen kreeg ik nog steeds geen dialoogje te zien met mag de applet dit en dit, ik weet dat het er is want ik zie het zo vaak op het web, de mensen die veel op sites met applets komen weten hopelijk waar ik het over heb :)
heeft iemand misschien een duidelijkere uitleg over hoe dit moet want ik kom er met google enzo nie echt uit :'(

edit: vergeten de titel verder te schrijven, sorry |:(

alvast bedankt
Danny

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2002 20:09 ]

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Begin dan ook met je titel, en schrijf daarna je post :Y)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:58
Ik heb het ooit wel eens gedaan, maar het is allemaal niet zo eenvoudig. Ten eerste heb je natuurlijk een geldig certificaat nodig en ik geloof dat die geverifieerd moet kunnen worden. Je kunt dus niet zomaar een zelf-gegenereerd certificaat gebruiken zoals met https wel kan (al wordt de gebruiker daar natuurlijk wel op gewezen).

Toen ik er mee bezig was, leek de enige oplossing het signeren van een jar archief bestand. Dit moest voor Netscape (en Mozilla, gok ik) en Internet Explorer volgens twee verschillende procedures en met verschillende certificaatbestanden. Je zult het dus onafhankelijk van elkaar moeten testen.

Helaas kan ik geen precieze procedure meer geven, want het is erg lang geleden en behalve dat ik het niet meer precies weet, zou de procedure nu ook weer veranderd kunnen zijn.

Er zit bij Java sowieso een programma 'keytool' waarmee je applicaties kunt signeren, maar ik geloof dat ik die juist niet heb gebruikt. In plaats daarvan gebruikte ik speciale Netscape en Microsoft applicaties voor het signeren. Hoe deze werken, is wel op internet te vinden, maar om ze te gebruiken moet je toch eerst een certificaat bemachtigen.

Je kunt om te oefenen trouwens wel zelf certificaten genereren en die zelf toevoegen aan je root certificates, maar denk eraan dat anderen (die dit certifcaat natuurlijk niet kennen) dit niet accepteren. Je zult uiteindelijk dus een certificaat moeten kopen bij een authoriteit die een root certificate heeft; denk daarbij aan Verisign en dergelijke.

Misschien ter overvloede: als iemand een goede uitleg kan geven van hoe dit werkt, dan zou ik het zeer op prijs stellen als de procedure hier volledig en uitgebreid uitgelegd wordt. Ik ben er destijds namelijk ook erg lang mee bezig geweest en het is zeker geen eenvoudig proces; een goede how-to wordt dus zeer gewaardeerd en levert een mooie entry in de search (wanneer die werkt :( ) op.

[ Voor 12% gewijzigd door Soultaker op 25-11-2002 20:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm, dat met die root certificate is om te huilen, wordt de gebruiker als ik die eenmaal heb nog om toestemming gevraagt trouwens ?

• Soultaker
Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 20:37:
hmm, dat met die root certificate is om te huilen, wordt de gebruiker als ik die eenmaal heb nog om toestemming gevraagt trouwens ?
Ja, uiteraard. Je signatuur wordt alleen gebruikt om je te identificeren, zodat de gebruiker een zinnige beslissing kan maken of 'ie de extra rechten wil toestaan of niet.

Nu bedenk ik me trouwens dat ik binnen Java ook voor Netscape en Microsoft op verschillende manieren om rechten moest vragen; in het eerste geval ging het met een com.netscape.security package of iets dergelijks. Het is dus allemaal niet zo makkelijk.

edit:
Ik wil trouwens voorstellen om de titel te wijzigen in "[Java] Hoe applet signeren en extra rechten verkrijgen" of iets dergelijks; er zitten in ieder geval twee kanten aan het verhaal. Ten eerste het signeren en ten tweede het opvragen van permissies.

[ Voor 18% gewijzigd door Soultaker op 25-11-2002 20:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
over je edit, kan het opvragen van permissies nie zonder het signeren want ik heb die 10 stappen van het java forum gevolgt maar ging nie echt zoals gepland :'(

• Soultaker
Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 22:29:
over je edit, kan het opvragen van permissies nie zonder het signeren want ik heb die 10 stappen van het java forum gevolgt maar ging nie echt zoals gepland :'(
Voor zover ik weet: nee, dat kan niet. Maar zoals gezegd, mijn kennis is niet meer helemaal volledig of up-to-date. Wat heb je precies geprobeerd en waar liep je op vast?

Volgens mij bevat deze site wel zo'n beetje alles wat je zou willen weten over het signeren:
http://www.suitable.com/Doc_CodeSigning.shtml

En deze is ook wel handig:
http://ourworld.compuserv...jozart/article/index.html

Ga die eerst maar eens doorlezen en dan zien we daarna wel weer verder. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Soultaker op 25-11-2002 22:41 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Mischien klinkt het raar, maar is het niet een stuk makkelijker om op de host waar je werkelijk mee wilt verbinden, een miniwebservertje neerzet die als enig doel heeft om je applet aan te bieden? Op die manier is het helemaal niet nodig om de security onderuit te halen.

Wat zijn precies de problemen waar je tegenaan gelopen bent toen je het zoals ik boven heb beschreven wilde implementeren?

* Janoz is van mening dat een security 'doorbreking' pas als laatste redmiddel moet worden gebruikt..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
umm, het probleem bij jouw manier janoz is dat ik geen servertje bij microsoft mag plaatsen denk ;)

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-08 15:48

Gerco

Professional Newbie

Wat je natuurlijk ook nog mag doen is op je "eigen" server een servlet/php script/whatever plaatsen wat voor jou bij die microsoft server je data gaat ophalen en het terugstuurt naar je applet.

Persoonlijk vind ik dit wel de netste manier want je houd je gewoon aan de Java security beperkingen, hebt geen certificates of signature nodig en je doet toch wat je moet doen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Pagina: 1