offtopic:
Dit is mijn allereerste post hier. Ik heb geprobeerd het antwoord te vinden, maar dat is niet gelukt. Als het wel ergens staat, vertel me dan aub waar ik het kan vinden
Dit is mijn allereerste post hier. Ik heb geprobeerd het antwoord te vinden, maar dat is niet gelukt. Als het wel ergens staat, vertel me dan aub waar ik het kan vinden
De titel zegt de vraag al. Hieronder een voorbeeld waar je in ieder geval NIET op kunt vertrouwen. Maar ja, wat hou je dan nog over? Gaten in de core boren?
Allereerst, hier gaat het over:
Mobo: Asus A7V8X (VIA KT400)
CPU: AMD Athlon XP 1800+ (gewoon op 1533 MHz, niks mee gedaan)
Koeler: Zalman CNPS 6000 Cu, met bijbehorende fan.
Open kast, in ieder geval tijdens de metingen.
Mijn probleem: óf de sensor in de processor geeft een verkeerde waarde aan óf het moederbord toont die waarde niet goed. Of beide natuurlijk.
Toen ik mijn PC voor het eerst aanzette gaf de BIOS aan dat mijn CPU 16 graden was en de omgevingstemp 21. Dat laatste klopt wel ongeveer, maar het eerste duidelijk niet. Dus ik zet SiSoft Sandra erop en laat het eens lekker inbranden. Ik heb ook de multimeter erbij gepakt, want die geeft de temp vrij goed weer: 19 graden op een ouderwetse (goede) thermometer werd 19 op de multimeter en 60 op de ouderwetse werd 58. Nauwkeurig genoeg voor mij. De multimeter heb ik aan de zijkant in de heatsink gestoken. De voet van de Zalman is niet helemaal massief, maar heeft aan twee kanten een gat van zo'n centimeter. De multimetersensor zit dus niet in de luchtstroom, maar ook niet direct op de processor. Ik heb ook PC Probe geinstalleerd, een programmaatje van Asus dat bij het moederbord zat en de temperatuurwaarden van het moederbord zou moeten uitlezen. Omdat de waardes die PC Probe geeft nogal laag zijn ga ik er vanuit dat dat zonder extra correcties gebeurt.
Hier de resultaten na een ruim half uur burn-in met de Zalman op de stilste stand (1400 RPM):
Multimeter: 35
PC Probe: 33
Sandra: 42.5
Daarna een kwartiertje burn-in met de fan op max, wel met fanmate er tussen (2600 RPM):
Multimeter: 28
PC Probe: 29
Sandra: 38,5
De CPU-temp die het moederbord weergeeft vertrou ik voor geen meter: bij een verse start zegt hij 5 graden onder omgevingstemp en ook na een flinke fik blijft hij bij 33. Hij geeft grofweg hetzelfde aan als de multimeter, en die zit niet eens op de processor! Sandra moet dus ook onzin verkondigen, die telt er gewoon 10 graden bij op ofzo. De multimeter zal ook minimaal een paar graden te laag aangeven, omdat hij niet middenin de proc zit.
Edit: O enne, Sandra geeft een stroomverbruik aan van 46W voor de processor. Kan dat kloppen? Zijn temperaturen van rond de 33 graden dan uberhaupt mogelijk?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2002 20:01 ]