Toon posts:

vragen over dvd speler en subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een week ben ik in bezit van een dvd speler (philips dvd 634) + receiver (philips fr 984) met bijkomende speakers (mx 980 heet die set meen ik). Nee geen kwaliteits speakers, maar ach er komt wel grappig geluid uit.

Echter, ik heb een aantal vragen.

Ten eerste:
Achter op de subwoofer kan ik de fasepolariteit bijstellen, van 0 tot 180 graden. Maaruh, wat betekent dat? De handleiding vertelt me pecies wat ik hier vertel.

Ten tweede:
Omdat ik voorheen dvd's afspeelde vanaf de pc, kan ik het een beetje moeilijk vergelijken. De dvd speler maakt lawaai, naar mijn mening veel lawaai. In een rustige scene in een film kan ik de speler horen draaien. Bij de meeste menu's van dvd's lijkt het wel of hij opstijgt.
Dit is mij bij de pc nooit opgevallen, dus misschien ligt het aan de dvd speler? Of is dit iets dat veel dvd spelers hebben?

Ten derde:
De receiver geeft zelf aan watvoor geluids stroom hij ontvangt. Zo geeft hij bij een audio cd 'dvd pcm' aan. Bij de meeste dvd's weet hij mij 'ac-3 3/2.1' (dolby digital) te melden. Echter, nooit zie ik 'dts 3/2.1' verschijnen. Dit terwijl de receiver dit aankan en de dvd speler volgens kierkeurig.nl en de verkoper ook aan zou kunnen. De philips website is zo goed als onbegaanbaar voor mozilla onder linux.
Kan de speler dit niet aan? Of heb ik ergens ene instelling verkeerd staan ofzo?

Ten vierde:
In het spdif menu van de dvd speler kan ik kiezen voor 'onveranderd' en 'pcm'.
Zodra ik pcm kies dan krijg ik dus helemaal geen ac3 geluid meer binnen op de receiver, althans mijn receiver blijft 'dvd pcm' aangeven.
Nu is het voor mij een klok en klepel verhaal, maar wat is pcm nou eigenlijk. Google levert mij voornamelijk info over pcm uitgevers.

Ten vijfde:
De kabel die vanaf de receiver naar de subwoofer loopt, hoe lang mag die zijn? Is 6 meter een probleem?

Ten zesde:
Naast het horen draaien va de dvd speler, heb ik bij bijv. Lord of the rings gedurende de film ongeveer een 12 maal een halve sec. geen geluid. Ok, kan voorkomen bij een dvd, maar 12 keer per film!? Is er hier meer aan de hand dan alleen even een nieuw kanaal opzoeken op de dvd?

Ik ben al blij als iemand 1 vraag zou kunnen beantwoorden!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:13
Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 18:09:
Sinds een week ben ik in bezit van een dvd speler (philips dvd 634) + receiver (philips fr 984) met bijkomende speakers (mx 980 heet die set meen ik). Nee geen kwaliteits speakers, maar ach er komt wel grappig geluid uit.

Ten eerste:
Achter op de subwoofer kan ik de fasepolariteit bijstellen, van 0 tot 180 graden. Maaruh, wat betekent dat? De handleiding vertelt me pecies wat ik hier vertel.

Ten tweede:
Omdat ik voorheen dvd's afspeelde vanaf de pc, kan ik het een beetje moeilijk vergelijken. De dvd speler maakt lawaai, naar mijn mening veel lawaai. In een rustige scene in een film kan ik de speler horen draaien. Bij de meeste menu's van dvd's lijkt het wel of hij opstijgt.
Dit is mij bij de pc nooit opgevallen, dus misschien ligt het aan de dvd speler? Of is dit iets dat veel dvd spelers hebben?

Ten derde:
De receiver geeft zelf aan watvoor geluids stroom hij ontvangt. Zo geeft hij bij een audio cd 'dvd pcm' aan. Bij de meeste dvd's weet hij mij 'ac-3 3/2.1' (dolby digital) te melden. Echter, nooit zie ik 'dts 3/2.1' verschijnen. Dit terwijl de receiver dit aankan en de dvd speler volgens kierkeurig.nl en de verkoper ook aan zou kunnen. De philips website is zo goed als onbegaanbaar voor mozilla onder linux.
Kan de speler dit niet aan? Of heb ik ergens ene instelling verkeerd staan ofzo?

Ten vierde:
Zodra ik pcm kies dan krijg ik dus helemaal geen ac3 geluid meer binnen op de receiver, althans mijn receiver blijft 'dvd pcm' aangeven.
Nu is het voor mij een klok en klepel verhaal, maar wat is pcm nou eigenlijk. Google levert mij voornamelijk info over pcm uitgevers.

Ten vijfde:
De kabel die vanaf de receiver naar de subwoofer loopt, hoe lang mag die zijn? Is 6 meter een probleem?

Ten zesde:
Naast het horen draaien va de dvd speler, heb ik bij bijv. Lord of the rings gedurende de film ongeveer een 12 maal een halve sec. geen geluid. Ok, kan voorkomen bij een dvd, maar 12 keer per film!? Is er hier meer aan de hand dan alleen even een nieuw kanaal opzoeken op de dvd?

Over de vragen van je dvd speler kan ik niet veel zeggen, maar ze er zijn er die wel lawaai kunnen maken ja. Denk dat als je een duurder merk gekozen had je waarschijnlijk wel betere afdichting gehad had en dus ook minder lawaai. Je kan deze trouwens wel bij de betere hifi-zaken aan laten passen, maar dan ben je denk ik even veel kwijt als voor de hele dvd-speler, maar dat kan ik ook mis hebben (je kan dat o.a. bij stassen (.nl) laten doen.)

Een sobwooferkabel van 6 meter is niet echt te lang, maar wel aan de lange kant, maar het zal niet echt uitmaken voor de kwaliteit van het geluid.

De fase van een subwoofer bepaalt waar je het geluid het sterkst hoort in de kamer waar hij staat. Je kan het beste een subwoofertest draaien (ff zoeken op kazaa, die van iasca zijn heel erg goed) en iemand anders aan die knop laten draaien, gewoon hele langzaam van 0 tot 180 en wanneer het het sterkst klinkt "stop" roepen. das eigenlijk alles

suc6 ermee

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt voor je reply.

Ik moet zeggen dat ik zodra ik een philps dvd speler van 200 euro koop ik toch wel redelijk wat kwaliteit mag verwachten. Ok, het is geen super ding en het kan altijd beter, maar toch...200 euro.

Vandaag even bij een maat langs geweest, die heeft een denon dvd 1500 speler, maakt ook 'veel' lawaai. Ik denk dan ook dat het gewoon aan mij ligt en dat ik even moet wennen.

Maar wat mij wel nog steeds irriteert is dat ik dus bij lord of the rings echt te vaak een kleine onderbreking hoor in het geluid. Als ik dan terug spoel naar datzelfde moment dan hoor ik die pauze de ene keer wel en de andere keer niet.
Iemand een verklaring voor?

PCM is me nog steeds niet duidelijk, iemand?
PCM is gewoon standaard geluid dat ook uit een normale cd speler komt?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2002 01:40 ]

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 18:09:

Ten eerste:
Je subwoofer kan uit fase zijn met je frontspeakers waardoor ze elkaar uitdoven, dat is een ongewenst effect. je kunt met de fas instellen dat dat niet gebeurt.
Ten tweede:
Mijn eigen DVD speler, een pioneer DV-454, maakt wel wat geluid, maar dat is een zacht ruisend, en vrij constant geluid. Alleen bij het opstarten van een disc horo je hem meer, maar dat is normaal.
Ik denk dat het niet de bedoeling is dat je DVD-speler zoveel geluid maakt als jij nu doet voorkomen. Het verhaal dat "goedkope" spelers daar last van mogen hebben is onzin. Philips is in mijn ogen in de eerste plaats gewoon een A-merk, en ten tweede geen enkele speler hoeft geluid te maken, een DVD draait namelijk vrij langzaam rond.
Misschien kun je terug gaan naar de winkel.
Ten derde:
Je weet zeker dat je er ook DTS DVD's in hebt zitten?
Meestal heb je bij je DVD een menu waar je het "soort"geluid kunt kiezen. Dan doel ik dus op het menu dat op het DVD schijfje staat.
Daarnaast heeft mijn DVD speler een menu voor de speler, waar je kunt instellen of je receiver DTS aankan. Misschien heeft jouw speler ook zon menu?
'
Ten vierde:
PCM is het standaard stereo audio-cd signaal. Als je dat selecteerd wordt het AC-3 geluid vertaald naar stereo PCM geluid. Mocht je namelijk een versterker hebben die AC-3 geluid niet aankan, maar wel een digitale ingang heeft. Dan kun je je speler op PCM zetten zodat je de speler nog steeds digitaal kan aansluiten.
Het is dus normaal dat als je hetgeluid op PCM zet dat je versterker geen AC-3 geluid meer krijgt. Die optie dus gewoon niet aanzetten.
Ten vijfde:
Zo lang als je wilt! Als je vervormg geluid of ruis gaat horen over je subwoofer weet je dat je kabel te lang is, of van slechte kwaliteit. Mocht je nu dus ruis horen kun je dat oplossen door een betere kabel te gebruiken.
Ten zesde:
Dat klopt niet en mag ook niet gebeuren. Misschie kan je DVD speler de DVD slecht lezen, maar als het een nieuwe DVD is mag dat niet zo zijn en is er iets mis met je speler.
Graag gedaan :)

Verwijderd

Topicstarter
ey bedankt voor de uitgebreide reactie!

pcm is me nu duidelijk.

dat de dvd speler zoveel geluid maakt blijkt reuze tegen te vallen. Vandaag nog een andere maat van me langsgeweest (die zelf ook een dvd speler heeft, sony 300 nogwat). Hij vertelde me dat ik niet zo moet zeuren en dat het enorm meevalt.
Het ligt dus aan mij, mijn pc dvd speler was blijkbaar stil, of de rest van de pc maakt zoveel geluid dat de dvd speler er niet boven uit kon komen ;)

dts, ja de dvd's hebben dts geluid. Ik zal nog eens goed door de menu's heen lopen maar ik dacht toch echt geen dts menu te zien.

enfin.

heren, bedankt.

Verwijderd

Het hangt er ook vanaf hoe je de DVD-speler op je versterker hebt aangesloten. Volgens mij krijg je alleen DTS geluid wanneer je 'm met een optische of coax kabel hebt aangesloten. Maar ook niet alle DVD's, vooral de goedkopere hebben DTS geluid. Kijk even op het hoesje van de film of het DTS logo erop staat. Maar die Lord of the rings DVD heeft waarschijnlijk wel DTS maar dat moet je wel in het audiomenu van de film kiezen en aanzetten.

Verwijderd

Fijn dat je behulpzaam wilt zijn, maar de vraag is al bijna 2 jaar oud. Het is dus niet de bedoeling om daar dan op te reageren, dat kan een boel verwarring geven. ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.