Toon posts:

[Debian] xwindow probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als linux newbie heb ik gisteren Debian Woody zonder problemen op een oude harde schijf geknalt. Nu wil ik een grafische interface opstarten, maar hier komen enkele problemen bij kijken...

Ik heb op het GoT forum al rondgekeken en heb al gelijkaardige posts met hetzelfde probleem gezien. Ik heb de aanwijzingen van de volgende post al geprobeerd:

[rml][ Debian] Het configuren van X in woody[/rml]

Zonder resultaat.

Als ik het goed begrijp moet k het volgende doen:

apt-get install xbase-clients

om dan een startx of xinit te krijgen.... Werkt niet... Command not found.

Heb ook onder andere geprobeerd:

apt-get install x-server-xfree86

Dan krijg ik foutmeldingen in de aard van:

"Sorry, but the following packages have unmet dependencies... ...Try 'apt-get -f install'". Als ik dit dan doe krijg ik de volgende melding:

"sub-proces /usr/bin/dpkg returned an error code"

Heb ook nog andere "hints" geprobeerd van installation guides en GoT, zonder resultaat. Kan iemand mij hierbij helpen? Alvast bedankt!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Tja je doet het blijkbaar helemaal handmatig. Als hij zegt dat ie dependency-problemen heeft zul je eerst die dependencies moeten installeren. Daarna kun je dingen als x-server-xfree86 normaal installeren. (als het goed is)

Verwijderd

Topicstarter
GerbenW schreef op 25 November 2002 @ 17:30:
Tja je doet het blijkbaar helemaal handmatig. Als hij zegt dat ie dependency-problemen heeft zul je eerst die dependencies moeten installeren. Daarna kun je dingen als x-server-xfree86 normaal installeren. (als het goed is)
Handmatig, ja... Wat is dan de meest eenvoudige manier om alles 'automatisch' te doen?

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Ehm, tasksel heet het geloof ik. Probeer es? (Ik ben tegenwoordig alleen maar met slackware aan 't prutsen)

Verwijderd

Topicstarter
Heb het nu ook eens via tasksel en dselect geprobeerd... Krijg hier ook een reeks van foutmeldingen... :?

Verwijderd

Misschien een keertje opnieuw installeren?

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Heel simpel:

Installeer eerst de X-server op de volgende manier:
apt-get install xserver-xfree86 xbase-clients xfonts-base xfonts-dpi75 xfonts-dpi100 xfs

Vervolgens het hele zooitje configureren en je kunt met startx opstarten.

Als je unmet dependencies krijgt doe je er goed aan eerst even een apt-get -f install uit te voeren. Dan installeerd hij misschien enkele packages of verwijdert ze en dan heb je weer een consistent systeem.

Succes ;)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip! xwindow staat erop, heb enkel nog een probleem met de videokaart instellingen... denk ik.

Als ik startx wil draaien, krijg ik een foutmelding dat er geen scherm gevonden is.

Welke videokaart moet ik uit de volgende lijst selecteren met m'n Leadtek GeForce2:

vga
apm
ark
ati
atimisc
chips
cirrus
cyrix
fbdev
glide
glint
i128
i740
i810
imstt
mga
neomagic
nv
r128
radeon
rendition
s3virge
savage
siliconmotion
sis
tdfx
tga
trident
tseng
v4l
vesa
vmware

En moet ik de busgegevens van m'n videokaart nu invullen of leeglaten (heb hier verschillende tegenstrijdige dingen over gelezen)?

Alvast bedankt! ;)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:39

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 13:51:
Bedankt voor de tip! xwindow staat erop, heb enkel nog een probleem met de videokaart instellingen... denk ik.

Als ik startx wil draaien, krijg ik een foutmelding dat er geen scherm gevonden is.

Welke videokaart moet ik uit de volgende lijst selecteren met m'n Leadtek GeForce2:

vga
apm
ark
ati
atimisc
chips
cirrus
cyrix
fbdev
glide
glint
i128
i740
i810
imstt
mga
neomagic
nv
r128
radeon
rendition
s3virge
savage
siliconmotion
sis
tdfx
tga
trident
tseng
v4l
vesa
vmware

En moet ik de busgegevens van m'n videokaart nu invullen of leeglaten (heb hier verschillende tegenstrijdige dingen over gelezen)?

Alvast bedankt! ;)
nv, omdat je een geforce hebt!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

NV = NVidia, get it? ;)

Verwijderd

Topicstarter
De instellingen van m'n scherm zijn goed, ik heb KDE opgestart gekregen... Maar, blijkbaar zijn de instellingen van m'n muis en toetsenbord niet goed. Ik kan geen 1 van beiden gebruiken (LEDs branden overigens ook niet).

Het probleem is dat KDE ingesteld is om automatisch op te starten bij het booten van Debian (ik krijg nu een visueel inlog scherm). Hoe kan ik nu terug op een command prompt geraken zodat ik "dpkg-reconfigure xserver-xfree86" kan uitvoeren om de instellingen te wijzigen?

Alvast bedankt voor de vorige tips!

BTW: Ik heb een Cherry toetsenbord en een Logitech USB muis.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2002 03:19 ]

Verwijderd

Beide USB neem ik aan? Je moet dan een boot-parameter meegeven tijdens het opstarten.

LILO:
edit /etc/lilo.conf en voegtoe/verander:
append="noapic" en run vervolgens 'lilo'

Grub:
edit /boot/grub/grub.conf en voegtoe/verander:
Zet achter de regel 'kernel=' ............noapic

even opnieuw starten en het zou moeten werken. Controleer mbv lsmod of de usb-modules zijn geladen.

BTW: CTRL+ALT+F1 terug naar normaal login
CTRL+ALT+F7 terug naar gdm

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2002 03:33 ]

Verwijderd

De USB mouse kun je vinden door GoT eens af te zoeken, dat onderwerp is al vaak langs gekomen .
Niet het merk toetsenbord is van belang maar indeling en aansluiting (USB/ps2) is belangrijk voor de configuratie van het toetsenbord. Ik vermoed dat het een USB exemplaar is. Heb je support voor USB geladen ?

Er zijn ook nvidia drivers voor je kaart, deze hebben een betere performance dan de standaard nv driver. Kijk eens in Het grote 'me nVidia drivers doent nie!' topic.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Hmm... Hoe dat bij Debian werkt weet ik niet maar bij Slackware moet je een speciale USB-kernel installeren. Tenminste, als je voor de makkelijke aanpak kiest ;) Voor Debian zal er ook wel zoiets zijn. Tip: USB en PS/2 zijn voor Linux zo ongeveer hetzelfde (afaik).

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 09:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

et is bij et installeren van debian handig om er een handleiding naast te houden, zo heb ik et ook gedaan, Debian handleiding op de laptop ernaast en dan fijn installen met alles bij de hand. als dan iets niet lukt ff opzoeken. Zo is tot nu toe bijna alles gelukt, ook X installen

Verwijderd

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op 27 November 2002 @ 13:38:
et is bij et installeren van debian handig om er een handleiding naast te houden, zo heb ik et ook gedaan, Debian handleiding op de laptop ernaast en dan fijn installen met alles bij de hand. als dan iets niet lukt ff opzoeken. Zo is tot nu toe bijna alles gelukt, ook X installen
Ok, KDE draait eindelijk. :*)

Nu krijg ik enkel nog de volgende foutmelding na het inloggen i.v.m. de sound server:

"sound server informational message:
Error while initializing the sound driver:
device /dev/dsp can't be opened (no such device)
The sound server will continue,using the null output device."

Heb eens rondgezocht op het net en in handleidingen... Wel meerdere post gezien met dezelfde vraag, maar nergerns een oplossing.

Als ik me goed herinner, dan heb ik tijdens de installatie van de hele boel niets moeten opgeven i.v.m. geluid, dus ik veronderstel dat die drivers dan ook niet geïnstalleerd/geconfigureerd zijn.

Met welke tool kan ik dit doen? EN waar vind ik eventueel de drivers voor m'n standaard SB128 kaart?

Alvast bedankt! :) ;) :*)

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 14:52

Blaasvis

Cidora \o/

/dev/dsp moet je de goede rechten geven en zorgen dat je module voor je geluidskaart zijn geladen.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:43
Je moet de user waarmee je inlogd tot de Soundgroup toevoegen, probeer dit eens

adduser <naam> audio

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 09:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

dit is een ERG goede, met deze heb ik Debian 2.2 geinstalleerd http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/
natuurlijk niet etzelfde als woody maar voor een groot deel compatible :)
en voor een n00b als ik kan zon handleiding ECHT veel uitmaken
Pagina: 1