Toon posts:

Cmos check sum error.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hej!

Ik heb een leuk pc-tje (celeron 333 Mhz) die ik als server wil gebruiken. Heb er een losse harde schijf in moeten zetten (2 Gb gedaan, zo groot hoeft het niet), maar als ik hem opstart dan geeft hij een 'CMOS cheksum error - Defaults loaded' error aan. Google zegt daar dit over:
Issue:

CMOS checksum error.

Cause:

This issue can be caused by any of the following:

Incorrectly configured CMOS settings
Disconnecting power from computer without shutting down computer
Solution:

Incorrect configured CMOS settings

Attempt to reboot the computer. If error still occurs after rebooting the computer enter CMOS setup and check all values. If you have cleared and or flashed the BIOS ensure that the time and date are set correctly then save changes and reboot.

If you have a Phoenix BIOS and have an option for 'Reset Configuration Data', set this value to 'Yes' and save and exit the CMOS.
Resultaat, hij load de hele tijd mn default bios. Nou boot ie op een of andere manier met geen mogelijkheid van mn Diskette of CD-rom station.

Heeft iemand enig idee of en hoe ik deze error weg kan krijgen, en of deze uberhaupt de basis van mijn boot probleem is?

Mvg,
Paul

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

als je de batterij eens vervangt maak je een hele goede kans...
Deze melding krijg je namelijk vaak als de batterij leeg is...
Staat je bios reset jumper wel op normal operation ipv reset?

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Verwijderd

Topicstarter
Eeuhm, die batterij zal ik zeker proberen, maar die reset jumper? Hoe herken ik die? Waar zit die over het algemeen en welke functie heeft die?

Verwijderd

The_Ghost schreef op 25 November 2002 @ 17:07:Staat je bios reset jumper wel op normal operation ipv reset?
Dat denk ik wel... anders ging de PC niet eens aan :)

Verwijderd

Topicstarter
Ow ok, in dat geval is dit honderd procent een batterij probleem? Ga ik morgen meteen even naar de winkel rennen, horen jullie morgen of het gewerkt heeft heh :D

Verwijderd

Topicstarter
Ow bytheweg, zijn die batterijtjes standaard en is het niet erg als ik dat batterijtje eruit raus?

(edit :: typo)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2002 17:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
/kick omhoog

Kan ik de batterijen van mijn Bios vervangen zonder dat ik iets sloop? (vervangen == uit de computer slopen, mee naar de winkel fietsen en daarna verwisselen, is dus tijdsduur van half uur ofzo)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 19:26

job

je kan prima de batterij eruit halen.
de bios instellingen worden gerest, dus die moet je weer opnieuw instellen.

met instellingen bedoel ik de fsb, mem en pci dividers, latency timers van het geheugen enz... enz...

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Batterij kun je zonder problemen er uit halen, want die doet toch al niet meer. Volgens mij kun je verder iedere batterij nemen die dezelfde grootte heeft en dezelfde spanning levert...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

maare is het niet zo dat je hdd brak is ?

k had ook eens op me oude PA2010+ bord een schijf aangesloten en die was dus brak bleek later,
en toen kwam er leuk
code:
1
2
Cmos check sum error.
Please insert bios diskette in drive A

hdd er af en hij ging weer WEL goed verder :+

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:21
(jarig!)
koop een nieuwe batterij zouk zeggen |:(