Toon posts:

TFT of CRT voor Architekt

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Voor een echt tekenpakket (Allplan Ft 16) heb ik een goede monitor nodig, kan dit ook op tft of moet ik gewoon bij crt blijven???

Nu 22" IIyama

Wat raden jullie aan en onderbouw het een beetje a.u.b.

Verwijderd

Lees als eerst even de FAQ, dan kun je precies de voordelen van TFT bekijken.

Verwijderd

gewoon zo groot mogelijk. de kleuren zijn leuk mar als je toch alleen maar architecten werk doet zou ik daarvoor gaan.
Maar eh 22" is dat niet al groot genoeg

Verwijderd

Topicstarter
het gaat me meer om of de lijnen goed worden weergegeven.......

Verwijderd

Worden lijnen nu niet goed weergegeven?

Verwijderd

Topicstarter
ik vraag me af of dat op een TFT wel te doen is, het gaat om grote tekeningen, 3D etc. is het niet zo dat de lijntjes op een crt duidelijker zijn dan op een tft

Verwijderd

Zijn op beide monitoren wel goed hoor :)

Wat voor videokaart heb je eigenlijk? Dat speelt ook een belangrijke rol over die lijntjes.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Let even op als je een CRT flatscreen koopt.

Deze heeft twee lijntjes door het beeld lopen. Sommige mensen vinden dit uiterst irritant, zeker als je iets moet ontwerpen.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
wat is er mis met een 22" Iiyama, als architect zou ik het gewoon bij een CRT scherm houden zeker als je de ruimte hebt op je bureau. Je krijgt gewoon veel beter beeld voor je geld. TFT maakt gebruik van een native resolutie (resolutie waar het hij beste beeld geeft en dus eigenlijk voor onworpen is) dit maakt een TFT scherm redelijk onflexibel ivm een CRT scherm. zeker als je werkt met verschillende lijndiktes in cad pakketten is het belangrijk dat het beeld zo scherp mogelijk is. En ik denk dat je dit het snelst bereikt met een goede kwaliteit CRT scherm (Eizo of Sony als vervanging is een aanrader). Ik zit zelf veel bij CAD tekenaars en die werken eigenlijk allemaal met Sony, Eizo of Iiyama schermen en geen enkele daarvan is een TFT

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:48
Het maakt echt helemaal niks uit, werk zelf als technisch tekenaar bij een ingenieursbureau. Heb je genoeg ruimte dan haal je lekker een grote crt monitor, 21 inch is zat. Houd wel rekening dat grote crt monitoren een flinke toeter achter op hebben. Bij mij op het werk staat mijn Panasonic 21P op 1 tafel apart en staat er een tafel ervoor met keyboad en muis om zo genoeg afstand te creëren voor me ogen. Heb je niet al die ruimte dan haal je gewoon een goede TFT monitor. Lijntjes blijven hoe dan ook gekarteld, want hoe meer je inzoemt hoe meer je ziet dat deze uit pixels bestaat, zaagtand effect krijg je dan. Als je gewoon zorgt voor goede "snap settings" is je nauwkeurig hoog genoeg.
Daarnaast is een goede videokaart een must, een matrox G550 is het minste wat je kan nemen en als het kan eraf kan een wildcat of een nvidia quadro. Heb hier thuis een TFT Samsung 171P en merk geen verschil met die op Panasonic op me werk. Beide draaien op een resolutie van 1280*1024, vandaar dat ook een fijne videokaart prettig is.
Kijk gewoon wat in je budget past, maar persoonlijk kan je ook met een 17" monitor al behoorlijk end komen, hoge resoluties betekend alleen meer zichtbaar beeld dus minder scrollen en in-, uitzoomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 25-11-2002 17:31 ]

Verwijderd

KaMiKaZe schreef op 25 november 2002 @ 17:10:
wat is er mis met een 22" Iiyama, als architect zou ik het gewoon bij een CRT scherm houden zeker als je de ruimte hebt op je bureau. Je krijgt gewoon veel beter beeld voor je geld. TFT maakt gebruik van een native resolutie (resolutie waar het hij beste beeld geeft en dus eigenlijk voor onworpen is) dit maakt een TFT scherm redelijk onflexibel ivm een CRT scherm.
Lijkt me een beetje een onzinnig argument tenzij je voortdurend van resolutie veranderd wat me niet voor de hand lijkt liggen.

Een heel goed argument vóór TFT lijkt me in dit geval het volledig trillingsvrije beeld, zodat je geen vermoeide ogen krijgt als je urenlang naar het scherm hebt lopen staren. Dit kan natuurlijk ook opgelost worden door een CRT monitor met een hoge refreshrate > 100Hz op de gewenste resolutie te kopen. Bovendien bespaart een TFT monitor flink wat ruimte op een bureau. Vergeet ook niet: een TFT van 20" komt (ongeveer) overeen met een CRT van 22".

Als geld geen rol speelt zou ik voor TFT gaan.

• KaMiKaZe
Miki schreef op 25 November 2002 @ 17:27:
Het maakt echt helemaal niks uit, werk zelf als technisch tekenaar bij een ingenieursbureau. Heb je genoeg ruimte dan haal je lekker een grote crt monitor, 21 inch is zat. Houd wel rekening dat grote crt monitoren een flinke toeter achter op hebben. Bij mij op het werk staat mijn Panasonic 21P op 1 tafel apart en staat er een tafel ervoor met keyboad en muis om zo genoeg afstand te creëren voor me ogen. Heb je niet al die ruimte dan haal je gewoon een goede TFT monitor. Lijntjes blijven hoe dan ook gekarteld, want hoe meer je inzoemt hoe meer je ziet dat deze uit pixels bestaat, zaagtand effect krijg je dan. Als je gewoon zorgt voor goede "snap settings" is je nauwkeurig hoog genoeg.
Daarnaast is een goede videokaart een must, een matrox G550 is het minste wat je kan nemen en als het kan eraf kan een wildcat of een nvidia quadro. Heb hier thuis een TFT Samsung 171P en merk geen verschil met die op Panasonic op me werk. Beide draaien op een resolutie van 1280*1024, vandaar dat ook een fijne videokaart prettig is.
Kijk gewoon wat in je budget past, maar persoonlijk kan je ook met een 17" monitor al behoorlijk end komen, hoge resoluties betekend alleen meer zichtbaar beeld dus minder scrollen en in-, uitzoomen.
vergis je echter niet in de prijs die je voor een TFT betaald vergelijkbaar met CRT scherm (zelfde grootte) als je de ruimte hebt zou ik het gewoon op een CRT houden

• KaMiKaZe
Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 17:33:
[...]

Lijkt me een beetje een onzinnig argument tenzij je voortdurend van resolutie veranderd wat me niet voor de hand lijkt liggen.

Een heel goed argument vóór TFT lijkt me in dit geval het volledig trillingsvrije beeld, zodat je geen vermoeide ogen krijgt als je urenlang naar het scherm hebt lopen staren. Dit kan natuurlijk ook opgelost worden door een CRT monitor met een hoge refreshrate > 100Hz op de gewenste resolutie te kopen. Bovendien bespaart een TFT monitor flink wat ruimte op een bureau. Vergeet ook niet: een TFT van 20" komt (ongeveer) overeen met een CRT van 22".

Als geld geen rol speelt zou ik voor TFT gaan.
ach wat een onzin, alsof een goed CRT scherm niet trillingsvrij is. De enige voordelen die voor een TFT spreken zijn ruimte en energieverbruik.

En die native resolutie is wel degelijk van belang, er zijn gewoon mensen die het prettiger vinden om op een andere resolutie te werken. (meerdere mensen die 1 pc gebruiken) TFT is gewoon minder flexibel wat dat betreft.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
* Welkom in V&B : lees dit eerst aub ! *

Lees dit ajb en ga zelf op zoek. Zomaar zonder zelf iets uitgezocht te hebben je vraag hier neerdumpen is niet de bedoeling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.