Toon posts:

Netwerk met ADSL-modem (gekraakt) en switch.

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Met een vorige topic heb ik hier ook om hulp hierbij gevraagd, een tweetal reacties ontvangen (mijn dank hiervoor). Wellicht moet ik duidelijker zijn.
Situatie:

Modem (Alcatel, met router functies) |

Kabel (straight)

Switch (Edimax, ES-3108P)

(2x) Kabel (straight)

(2x)PC met XP
Prof

Eerst heb ik geprobeerd om middels de switch een netwerk te maken zonder verdere internet aansluiting. Niet gelukt, de apparaten zien elkaar niet.
Ook kan ik niet in de brouwser menu van de Alcatel Speedtouch als ik via
PC -> switch -> modem probeer in te loggen (http://10.0.0.138)

Wel kan ik gewoon op internet als ik een van de PC's direct op het modem aansluit.
Mijn vermoeden is dat de switch het probleem is.
Ik zie het niet meer, ik heb tot gisteravond (zeer) laat hiermee geworsteld.
Kan iemand mij een nuttige tip geven dat ik weer met volle overgave en enthousiasme de uitdaging aankan?

• Giblet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:56

Giblet

Dingen

je moet je modem zo instellen dat ie automagisch inbelt als je m aanzet... heb je dat al gedaan?

• raymonvdm
  • Laatst online: 31-07 14:25
Hoe ziet je netwerk eruit dan ?

Wat zijn je ip adressen ? , of gebruik je dhcp vanuit je modem ?? als je dhcp gebruikt wat zijn dan je gateway en ip adressen enzo voorts ?

Kan je wel pingen onderling ?
Kan je wel pingen naar je router ?
Kan je wel pingen naar www.yahoo.com ?

Iets meer gegevens opgeven dus!

Verwijderd

ik denk dat je een cross-over kabel moet proberen van modem naar switch, begin daar mee. Of de kabel ik in de uplink van de switch. Kunnen de pc's elkaar wel pingen? Heb je het modem in een ip gegeven in je LAN-range? Als de pc's elkaar niet kunnen pingen zou je switch wel eens de boosdoener kunnen zijn. Dan wordt het testen met andere poorten, andere kabels etc.

Verwijderd

hennè schreef op 25 november 2002 @ 14:57:
ik denk dat je een cross-over kabel moet proberen van modem naar switch, begin daar mee. Of de kabel in de uplink van de switch. Kunnen de pc's elkaar wel pingen? Heb je het modem in een ip gegeven in je LAN-range? Als de pc's elkaar niet kunnen pingen zou je switch wel eens de boosdoener kunnen zijn. Dan wordt het testen met andere poorten, andere kabels etc.
<edit> hmm, zo te zien was iemand me deels al voor :P </edit>

en toen drukte ik op de verkeerde knop 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2002 14:58 ]

• Jeroen 98675432
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09-2021
Theoretisch is de situatie zoals je die schetst juist, zo werkt het bij mij ook.
Als het goed is staat er in de settings van je Alcatel modem/router een IP Range ingesteld voor DHCP. Zorg er voor dat je beide PC's dus instelt dat de IP adressen binnen die range vallen. (Automatisch DHCP adressen van de router laten verkrijgen werkte bij mij niet, dus heb ik alle PC's een nummer uit die range van de router gegeven, en dat werkt wel

Verder heeft je modem/router een LAN IP adres, (10.0.0.138 wat je ook moet ingeven om de settings te wijzigen) deze moet je op de PC's als Gateway ingeven. Eventueel nog de DNS nummers van je ADSL provider op de PC's invoeren, en het zou moeten werken.

Suc6!

[ Voor 5% gewijzigd door Jeroen 98675432 op 25-11-2002 15:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik zal het ook eerst met een cross-cable proberen.

Pingen, werkt niet. Dus IP-configs nog een keer nalopen.

Ik zal al jullie adviezen opvolgen en houd jullie op de hoogte

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Switch (Edimax, ES-3108P)???

Deze switch heeft geen daadwerkelijke Uplink poort en dat is volgens mij de boosdoener...ik heb dit probleem ook gehad en niks van alles werkte....ook niet zoals hierboven geschetst omtrent de Ip adressen.

Het lijkt wel of autosensing niet werkt met een getweaked modem van Alcatel en ik heb toen de switch( die jij ook gebruikt)omgeruild voor een 16 poorts met specifieke Uplink poort en daarin stak ik me Utp Straight kabeltje en daarna een Utp in de poort nr 3(immers 2 werkt nu niet meer)en van daar weer naar PC 1 en zie ...alles werkte meteen.

Daarna nog ff me NIC aangepast en Pc 1zit nu op

Ip>>10.0.0.151>>Subnet 255.0.0.0>>Gateway>>10.0.0.138

PC2>> IP 10.0.0.152>>>subnet zie boven en Gateway idem

PC3>>> IP 10.0.0.153.....etc,etc

Succes ermee..

PS.....16 poorts???/...ja ze hadden op dat moment niks anders ;)

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Verwijderd

Topicstarter
Heb gister avond weer lopen stressen maar weer zonder resultaat. De wallen onder m'n ogen worden groter en groter van al dat nacht werk.

Crosscable had geen nut, had eigenlijk ook moeten werken met straight want de switch heeft MDI/MDIX.

IP'zijn goed ingesteld. Zou het dan toch aan de switch kunnen liggen zoals Arno zegt.

Vanavond zal ik weer een poging wagen, alles formateren en weer opnieuw, als hewt weer niet lukt haal ik een andere switch met een echte uplink (thx for the tip Arno)

Ik houd jullie op de hoogte.

Verwijderd

hennè schreef op 25 november 2002 @ 14:57:
ik denk dat je een cross-over kabel moet proberen van modem naar switch, begin daar mee. Of de kabel ik in de uplink van de switch. Kunnen de pc's elkaar wel pingen? Heb je het modem in een ip gegeven in je LAN-range? Als de pc's elkaar niet kunnen pingen zou je switch wel eens de boosdoener kunnen zijn. Dan wordt het testen met andere poorten, andere kabels etc.
Ik meende dat je altijd een crossed cable moest gebruiken wanneer je 2 dezelfde apparaten aan elkaar wilt koppelen. Dus in dit geval kan het modem (cq router) met switch gekoppeld worden d.m.v. een straight cable

• Giblet
  • Laatst online: 20:56

Giblet

Dingen

heb je geen andere switch oid liggen of ken je niet iemand die er nog eentje te leen heeft... dan kan je dat iig uitsluiten...

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik i.p.v. de switch een hub gebruikt en alees werkte gelijk als een zonnetje.
Hoogst waarschijnlijk is het idd de combinatie van een gekraakte Alvatel modem en een switch zonder echte uplink poort zoals Arno al schreef.
Vanvond ga ik de switch omruilen voor eentje met uplink en hopen maar dat het nu wel lukt, ik heb goede hoop.

Ik laat het jullie weten.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Het ligt idd aan het ontbreken van een uplink.

Autosensing werkt niet met een gekraakt Alcatel modem. Ik heb het nu al een paar keer meegemaakt.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Misschien een tipje voor in de FAQ??(of staat het er al in)

Maatje van me heeft ook een hub gebruikt en ook hij geen problemen ondervonden!!

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:35
eerder had ik een getweakte alcatel en een hub.
nu is de hub vervangen door een switch zonder uplink. hij heeft MDI/MDIX
alles staat op 100 full duplex en het gaat als de brandweer.

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

the noise schreef op 27 November 2002 @ 13:35:
eerder had ik een getweakte alcatel en een hub.
nu is de hub vervangen door een switch zonder uplink. hij heeft MDI/MDIX
alles staat op 100 full duplex en het gaat als de brandweer.
Eerder had????....bedoel je dat je modem weer terug is gezet naar de oude toestand?.

Zo niet>>

misschien kan je de instellingen ff doorgeven...en ook ik heb de NIC op Full en al wat niet meer gehad,maar noppes.

Heb jij wel een switch van Edimax...of heb je een andere merk!

[ Voor 10% gewijzigd door Flame17 op 27-11-2002 13:50 ]

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:35
ik bedoel dat ik nog steeds met een getweakt modem werk :)
de switch: http://www.targetweb.nl/txt/tx24070.htm
en da's dus een mooi goedkoop ding: 26 pleuro
m'n alcatel doos is behoorlijk orgineel; ik heb mbv de gangbare tweak (vb bruning.com) m'n modem aangepast. niks bijzonders dus..

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

en dus misschien een specifiek Edimax probleem 8)7 ,want alle mensen die problemen hadden gebruiken dus de Edimax 8 ports

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Heb het laatst ook gehad met een Target switch zonder uplink.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
havana schreef op 27 November 2002 @ 12:25:
Het ligt idd aan het ontbreken van een uplink.

Autosensing werkt niet met een gekraakt Alcatel modem. Ik heb het nu al een paar keer meegemaakt.
Wat is er zo bijzonder aan een uplink dan?
Een uplink met straight kabel is toch niks ander dan een downlink met cross-over kabel?

En welke auto-sensing bedoel je? Van de duplex setting of van de speed setting?

[ Voor 10% gewijzigd door Olaf van der Spek op 28-11-2002 17:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
YESSSSSSSSSSS,

Problem solved. Heb een Svex FD-521 vijf poorts switch gekocht en alles werkt als een zwitsers uurwerk.
Na het voorgaande gelezen te hebben lijkt het me zinvol om iedereen met een soortgelijk probleem te adviseren voor alle zekerheid een switch met een uplink te gebruiken. Schijbaar kan het ook zonder werken lees ik, maar om jezelf de tijd en moeite te bewaren met uplink dus.

Thanx voor alle tips en succes.
Pagina: 1