Toon posts:

VIA KT266A en SoundBlaster Audigy II buggy?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik ben in het bezit van de volgende hardware configuratie:

MSI mobo, VIA KT266A chipset
AMD Athlon XP1600+
2 x Samsung 256 KB DDR modules, CL 2.5
Asus GeForce 4 Ti4200, 128 MB DDR
IDM DeskStar 60 GB HDD
RealTek 8139 10/100 netwerk kaart
SoundBlaster Live! player geluidskaart.
Windows 98 SE operating system

Bij drie van de meest recent geinstalleerde games (NeverWinter Nights, Warcraft III en Age of Mythology) zijn er playback problemen met sommige MP3 voiceover geluidseffecten. Soms worden stukjes geluid (een fractie van een seconde) twee keer afgespeeld.

Volgens mij zijn dit timing problemen/irq response problemen, en treden vooralsnog alleen op als het systeem druk is met de video (3D sequences met veel actie). Heb reeds de meest recente drivers van VIA en Creative Labs geinstalleerd, maar dit heeft het probleem niet weggenomen. Toen ik nog een GeForce 2 MX had, was het echter stukken erger, waardoor ik denk dat het iets met de busactiviteit en/of de chipset te maken heeft.

Nu heb ik kortgeleden een SoundBlaster Audigy II aangeschaft. De hickups in de geluidsweergave zijn nu verdwenen, maar ik heb er hele andere problemen voor terug gekregen. Naast excessieve vertragingen tijdens het runnen van bovengenoemde games (soms tot wel 5 a 6 seconden bevriezen, inclusief de muis, en dan vooral als er veel polygonen verwerkt moeten worden, oftewel midden in een heftig gevecht), heeft de PC nu last gekregen van spontane reboots.

In de meegeleverde documentatie worden deze symptomen genoemd, echter alleen in combinatie met de oudere KT133 chipset.

Heeft iemand anders vergelijkbare problemen, maw. is dit een bekend probleem?

Vooralsnog is de combinatie PC/SB Audigy volkomen onwerkbaar. Ik heb dan ook (met tegenzin) de SoundBlaster Live! maar weer teruggeplaatst.

Oh ja, de geluidskaart zit in een PCI slot waar hij een IRQ helemaal voor zichzelf heeft, dus geen IRQ sharing met een ander apparaat. Dit geldt zowel voor de Live! als de Audigy.

De harddisk zit als enige aangesloten op de primary IDE. De CD-ROM en DVD-ROM ziiten beide op de secondary IDE controller. Unchecken van de DMA optie in Windows maakt geen verschil.

Het OS is een schone 98 SE installatie, dus geen vervuilde registry of andere nog aanwezige rommel.

Jan Peter

Verwijderd

klote he die "VIA KT266A chipset", ik heb nog steeds last van krakend geluid van m'n audigy kaart tijdens HDD activiteit . En ik heb echt alles geprobeert (kaart in ander slot gezet, verscheidene via pci patches, nieuwe creative drivers), zit nu in de fase dat ik maar een ander bord ga kopen, nvidia ofzo... :(

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

Was dit niet opgelost met een recente BIOS update en de laatste 4in1 ?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 14:40:
*knip*

Je hoeft geen enorme lappen quoten.. ;)
Lees even het volgende.

nieuws: VIA KT266 die-hard Wpcredit tweaking
http://www.mods4me.com/re...=showcontent&id=20&page=3

Ik heb ook een topic over de kt133 & 686b bug gemaakt. Zie KT133A & 686B ellende

Jij kunt op dezelfde manier je kt266 chipset tweaken zodat je absoluut geen problemen meer hebt.

[ Voor 72% gewijzigd door BalusC op 25-11-2002 17:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de tweaks mbt. de PCI bus instellingen geprobeerd. Het gedrag is aanmerkelijk verbeterd, maar de storingen/symptomen zijn zeker niet weggenomen. Hoewel de PC nu niet meer om de haverklap vastloopt, is nog steeds een veelvuldig (zij het kortstondig) bevriezen van het systeem duidelijk waarneembaar.

Blijkbaar zijn de SB Audigy II en de VIA chipset niet voor elkaar ontworpen.

Dan maar op zoek naar een nieuw Intel mobo (met Pentium IV HT als processor :) )

Jan Peter

Verwijderd

"Dan maar op zoek naar een nieuw Intel mobo (met Pentium IV HT als processor )"

of mobo met nforce2 chipset kopen :)

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
als het hier om de msi k7t266 pro2 (ru) mag ik dan vragen welk bios versie jullie hebben? hebben jullie in het bios de latency al es aangepast?

ik heb een sblive playa 1024 kaartje en had voordat ik versie 3.7 geflasht had ook last van gekraak (zelfs na installen van die latency patches).

Verwijderd

probeer eens cpu idle pro

dat progje heeft een optie "fix audio" en dat werkte bij mij

Verwijderd

Topicstarter
Mister_X schreef op 26 November 2002 @ 17:53:
als het hier om de msi k7t266 pro2 (ru) mag ik dan vragen welk bios versie jullie hebben? hebben jullie in het bios de latency al es aangepast?

ik heb een sblive playa 1024 kaartje en had voordat ik versie 3.7 geflasht had ook last van gekraak (zelfs na installen van die latency patches).
Inmiddels versie 3.7 van de BIOS. De latency was default 64, inmiddels 32. Lager kan ik het niet instellen.

Even voor de goede orde. Ik heb dus GEEN problemen met gekraak in het geluid oid. Mijn probleem is dat dit mobo met een SB Audigy II dermate instabiel is dat de PC in DirectX om de haverklap vastloopt. (Overigens zojuist ook in Eudora, en dat is gewoon een 2D app die een wav bestandje wou afspelen)

Dit was allemaal geen probleem met de SB Live. Dit heeft een jaar lang probleemloos gefunctioneerd. Alleen bij drie recente games (NeverWinter Nights, Warcraft III en Age of Mythology) was de configuratie blijkbaar niet snel genoeg (om wat voor reden dan ook) om de Live continu van data te voorzien, zodat zo af en toe (voornamelijk bij voice over in scripted sequences) fragmenten herhaald werden.

Overigens, als ik de build-in AC97 gebruik als geluids oplossing (dus geen SB geinstalleerd), komt er WEL gekraak uit, en wordt het geluid regelmatig kortstondig onderbroken.

Vooralsnog is de Live! dus nog de minst slechte oplossing. Misschien dat ik een nog oudere SB 128 maar eens moest uitproberen.

Jan Peter

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 17:31:
of mobo met nforce2 chipset kopen :)
Voorlopig heb ik dus mijn buik vol van al die niet Intel, incompatible systemen. Met m'n oude vertrouwde 440BX configuratie heb ik nooit enig probleem gehad. Dat was tenminste altijd rock solid, ongeacht wat voor kaarten ik erin stak.

Laat anderen eerst maar eens testen of die NVidia NForce2 feilloos samenwerkt met een soundblaster, voortdat ik daar m'n geld in ga steken.

Jan Peter

Verwijderd

Hebben jullie de volgende settings enabled?

PCI master read caching
Delay transaction

PCI master bustime out (oftewel PCI latency) op 32

Ook een belangerijke setting die veel problemen veroorzaakt op de kt133A chipset is priority master rotation.

Kijk eens hoe deze staat ingesteld bij de kt266. Als deze op 2 clockcycles of 3 staat. Zet 'm dan eens op "every PCI master grant"

Verwijderd

Topicstarter
Delay Transaction is enabled
PCI Master Bus timeout is 32 (de BIOS staat disable niet toe)
PCI Master read caching is disabled (en kan in de BIOS ook niet aan)

Master Priority Rotation is ingesteld als 'every PCI master grant'

Met deze instellingen is de Audigy II (en de overige die de BIOS insteld) is de Audigy II volkomen onbruikbaar. De PC loopt domweg vast.

De SB Live! is bruikbaar, als je accepteert dat af en toe het geluid zich even verslikt (tot nu toe alleen in voice overs in scripted sequences. Niet met normale geluidseffecten of muziek). De ingebouwde VIA AC97 sound spullen zijn zelfs nog minder bruikbaar. Daar hapert het geluid eigenlijk doorlopend.

Even ter vergelijk:

Ik heb de Audigy II momenteel (als test) ingebouwd in m'n oude vertrouwde i440BX (Gigabyte mobo) met een slot 1 Celeron op 450 MHz. Deze bak heeft verder een Elsa GeForce 2 MX video board en 384 MB RAM.

Hierin heb ik ook Age of Mythology geprobeerd. Hoewel de graphics minder van kwaliteit zijn (lagere resolutie met name), is het geluid vlekkeloos. En nog steeds rock solid !

Verder heb ik nog even getest met Return to Castle Wolfenstein. Daar waar de 440BX met de Celeron een onondebroken vloeiend beeld geeft, zie je de VIA 266A met de Athlon XP1600+, de GeForce 4 en de SB Live! periodiek even inhouden. Gegeven het verschil in power zou dit domweg niet mogen gebeuren !

Jan Peter

Verwijderd

Topicstarter
Hoera, ik heb de oplossing !

De oorzaak van de storing blijkt te zijn: de Asus Ti4200 !

En dan specifiek de Asus video drivers.

Ik heb m'n hele Windows 98SE config leeggehaald (dus alle system devices weggegooid, ivm. de BIOS upgrade van een aantal dagen geleden). Je weet tenslotte nooit wat Windows aan instellingen nog achterhoud. Daarna DirectX 8.1 opnieuw geinstalleerd en Age of Mythology weer geprobeerd. Nog steeds problemen. Vervolgens de PCI read cache expliciet enabled. Geen verschil. In AOM vervolgens sound hardware accelleration uitgezet. Gaf slechts een lichte verbetering.

Als een last resort maatregel maar eens de laatste NVidia reference drivers opgehaald en geinstalleerd. Na (uiteraard) weer een herinstallatie van DirectX opnieuw AOM gestart. Als bij toverslag zijn de bevriezingsverschijnselen verdwenen. Het heeft zojuist al een half uur in scenario 20 (bij de pyramide) unattended gedraaid, waarbij iedere 30 seconden er een grote battle plaatsvindt.

Het is zelfs nog sterker. Ik zit dit nu in te tikken, terwijl ik uit AOM met <ctrl> <esc> naar de desktop ben gesprongen. Toen ik nog de Asus video drivers gebruikte, was dit niet eens mogelijk! Direct na <ctrl><esc> crashte Windows dan compleet. Tot vandaag dacht ik dat dit 'normaal' was bij AOM, daar m'n collega's daar ook last van hebben.

Het enige dat ik nu moet missen, is het Asus system tray menu, en de aansturing van het VR brilletje. Aangezien dit toch al niet lekker werkte (de muis wijst naar verkeerde plaatsen op het scherm, erg onhandig), is dat maar een klein offer.

Verwijderd

Wat sowiezoal minder is, zijn de drivers van creative....
misschien kun je alternatieve drivers gaan gebruiken.

okee de drivers zijn niet a3d en eax ondersteund, maar de delay in profi muziek progs (cubase VST, logic, native instruments, etc etc) is extreem laag (bij mij 2ms(!) op een via kt266 met 2x80gb ibm raid, xfx gf4ti4200 en sb audigy (in pci slot 3) met een athlon XP1800+)

en als je een audigy /audigy2 koopt, doe je dat om dit soort programma's te kunnen gebruiken en niet voor de spelletjes.

ohjah het kan ook wel eens helpen om je audigy in je middelste pcislot te douwen
tenminste dat hielp bij mij perfect! no more win2k crashes.

voorbeelden van die alternatieve drivers kan men bijde vinden op

http://come.to/sblive

Verwijderd

hehe, problemen, met een via chip, meteen weer gaan schelden op het AMD platform, terug naar intel willen, revereren naar die heilige chipset, de 440BX, die inderdaat nooit is overtroffen, maar ik kan je vertellen dat ie ook nooit is overtroffen door Intel zelf... en misschien kan de nforce2 het wel voor elkaar boxen... maar jah, das dan weer AMD ;)

Verwijderd

Voor zover ik weet kun je het beste die "PCI" latency op 64 zetten en niet op 32 trouwens. Had ook problemen met latency op 32 (welliswaar op een KT333 moederbord). (Raar maar waar: zet de buslatency hoger, en de responsiveness van je systeem is stukken beter :? )

Het probleem is overigens (altijd al geweest) dat Creative d'r een eigen visie op na houdt op de pci-busspecificatie, en dat dat nogal problemen geeft, niet noodzakelijkerwijs alleen met via-chipsets, al is Via volgens mij lange tijd de enige geweest die er geen rekening mee hield.

Misschien nog een aanrader om de via latency patch te installeren, dat hielp zowel voor mijn raid-controller als mijn audigy kaart. Misschien dat je dan je gewone videokaartdrivers kunt gebruiken.

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07-2025

noltha

Hantam!

ehm voor dat 3d brilletje kan je van de nvidia site gewoon de stereo drivers downloaden hoor!

Die sturen ook jou asus brilletje aan.

je verliest er echt niets mee.

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 12:31:
Voor zover ik weet kun je het beste die "PCI" latency op 64 zetten en niet op 32 trouwens. Had ook problemen met latency op 32 (welliswaar op een KT333 moederbord). (Raar maar waar: zet de buslatency hoger, en de responsiveness van je systeem is stukken beter :? )
Ik zal eens gaan experimenteren met de PCI latency. Hij staat nu op 32 (naar aanleiding van adviezen van anderen), maar de BIOS default is 64.

Overigens, ik heb nog wat nader zitten spitten, onder andere naar aanleiding van het feit dat ik soms DirectX opnieuw moest installeren.

Het blijkt dat de Audigy II met een tweetal driversets wordt geleverd, een WDM en een VxD versie. Als ik op m'n VIA systeem de WDM drivers installeer, wordt de PC in Age of Mythology (misschien ook in andere games, dat heb ik niet getest), langzaam maar erg zeker steeds beroerder. Over een periode van zo'n 2 a 3 uur degradeert het van goed naar bijna compleet vastzittend. Met de VxD drivers heb ik nergens last van.

Het herinstalleren van DirectX blijkt steeds nodig als van WDM drivers naar VxD of omgekeerd wordt gewisseld. Gek genoeg is een DirectX herinstallatie NIET nodig als ik Audigy II met VxD drivers omwissel voor SB Live! (automatisch met VxD drivers).
Pagina: 1