[linux] 80gb schijf wordt niet door bios herkend

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
ik heb een seagate 80gb schijf gekocht voor in mijn server. Dat is een oud pentium 200 MMX systeem. Nu wordt mijn hd niet door de bios herkend. Ik weet dat er een programma van de fabriekant is om dit te omzeilen maar dat programma is het probleem.
Ik heb dus de nieuwe schijf erbij gezet en een speciale flop gemaakt, daar vandaan opgestart en gekozen voor "setup my harddisk" daarna moet je kiezen tussen deze schijf als boot media tegebruiken of deze schijf als extra opslag gebruiken. Ik heb voor extra opslag ruimte gekozen omdat op de andere schijf al een besturing systeem staat (linux debian, van daar de topic titel). Daarna moet je kiezen welk besturingsysteem je draait en daar staan dus een berg windows versies maar geen linux, unix of iets dergelijks. Ik heb toen maar voor windows 98 gekozen omdat ik in linux altijd de schijf weer opnieuw kan formatteren, en mooie partities gemaakt. Dan is alles klaar en herstart de computer.
Dan verwacht je dat zoals normaal mijn linux op start, maar helaas na de bios komt de melding "could'nt find OS".
ik de schijf plus programma weer afgehaalt en vervolgens start mijn linux nog steeds niet.
De volgende logische stap is bios updaten, dat heb ik gedaan:
van deze versie : 12/09/97-580VPX-VIA83669-2A5LDV3DC-00
naar deze versie: 06/19/98-580VPX-VIA83669-2A5LDV3CC-00
In de hoop dat de bios nu direct de hd herkent, of dat mijn linux weer opstart.

Tot zo ver ben ik tot dusverre gekomen.... Heeft iemand nog ideen?

PS1 Het gaat om een seagate barracuda ATA IV 7200 rpm 80GB ( ST280021A )
PS2 Sorry van de brakkige topic naar maar ik weet niet beter hoe ik het moet omschijven.

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Die bios-versie is sowieso te oud om die grote harde schijven te ondersteunen..

Maar linux zou sowieso al support voor grotere schijven moeten hebben.. Als je het ding niet als bootdisk gebruikt zou er eigenlijk geen probleem mogen zijn.. (en dus geen programma nodig).

• x-force
nou das niet helemaal waar.
als ik nu die grote nieuwe schijf er af haal en alles weer orgineel aansluit start het systeem niet op...
fout melding :
"geen besturings systeem aanwezig"
daar uit concludeer ik dat mn mbr leeg/naar de knoppen is.
hoe kan ik dat weer terug krijgen?
en als dat weer terug is dan ben ik weer bij het begin: hoe krijg ik die grote hd werkend.

[ Voor 43% gewijzigd door x-force op 25-11-2002 14:47 ]

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

Verwijderd

Bios heeft niks met linux te maken, dus verwijder a.u.b. de [linux] van je topic (in [bios] bijvoorbeeld), dan heb je ook meer kans op mensen met hetzelfde probleem.

Lijkt er meer op dat je van je nieuwe schijf wilt booten, terwijl die niet bootable is... Anders zou de bios misschien de nieuwe schijf niet herkennen, maar nog altijd wel booten van de andere schijf...

Verwijderd

Gewoon in je BIOS zetten dat je GEEN 2e schijf hebt.
Linux start vervolgens op van 1e schijf, en ziet de 200GB schijf gewoon.

• x-force
maar zoals jullie alle drie aangeven is dat ik moet booten vanaf mn oude schijf met linux maar dat wil niet... want dan krijg ik : "geen besturings systeem aanwezig"

zie mn edit van de vorige post

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Mjah, dat komt omdat je de mbr/bootsector hebt overschreven met dat programma van de harddisk fabrikant.

(Ik weet verder niet genoeg over linux, dus ik weet ook niet hoe je het moet herstellen, maar dat is dus hetgene wat moet gebeuren!)

Verwijderd

Wat heeft [linux] hiermee te maken :?

Verwijderd

als je lilo ofzo opnieuw installeerd moet je je linux partitiest toch weer gewoon kunnen booten
verder proberen een nog nieuwere biosversie maar mischien dat de versie die je nu hebt al afdoende is

Verwijderd

ff een beetje offtopic, wat als je nou een schijf heb die NIET door de bios gesupprt word en je wil daar af booten :? ipv te kleine 2de hdd?

voorbeeld,

2 hddtjes 1x 20GB en 1x 170mb

20GB is niet supported in de bios. en je wil daar linux op en gaan swappen op de 170mb oid.

kan je dan lilo oid op de 170 gooien en de rest op de 20 ? of gewoon een CHS jumper plaatsen op de hdd, en dat linux//*bsd de rest vande schijf wel ziet :?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:34

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 18:17:
ff een beetje offtopic, wat als je nou een schijf heb die NIET door de bios gesupprt word en je wil daar af booten :? ipv te kleine 2de hdd?

voorbeeld,

20GB is niet supported in de bios. en je wil daar linux op en gaan swappen op de 170mb oid.

kan je dan lilo oid op de 170 gooien en de rest op de 20 ? of gewoon een CHS jumper plaatsen op de hdd, en dat linux//*bsd de rest vande schijf wel ziet :?
Je kan gewoon van de diskmanager van je hdd fabrikant de hele schijf voor het os beschikbaar maken. Desnoods kan je nog een kleine /boot partitie aanmaken van 5-10 mb (zodat die niet meer dan 1024 cilinders gebruikt), op de grote schijf.

Ik zou sowieso die 170 mb schijf vergeten, veel te traag en veel te weinig ruimte voor enig nut. Asbak van maken dus.

[ Voor 9% gewijzigd door The Third Man op 25-11-2002 18:22 ]

Verwijderd

Mnemonic schreef op 25 november 2002 @ 18:21:
[...]
Je kan gewoon van de diskmanager van je hdd fabrikant de hele schijf voor het os beschikbaar maken. Desnoods kan je nog een kleine /boot partitie aanmaken van 5-10 mb (zodat die niet meer dan 1024 cilinders gebruikt).
mijn uber fijne antieke biosje lust 1023 cylinders..
k had er dus een hdd in die meer dan 1023 cyls had en 16 heads... toen deelde de bios de cylinders in 2 dus onder de 1023 en hij verdubbelde de heads :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 18:17:
ff een beetje offtopic, wat als je nou een schijf heb die NIET door de bios gesupprt word en je wil daar af booten :?

LILO samen met circa 5MB /BOOT folder op de 170MB schijf , en het zal werken.
Echter, voor SWAP kun je beter de snelste schijf nemen

• x-force
nou dat is dus niet dedoeling.

doel: systeem boot vanaf oude schijf waarop linux staat en heeft extra hd voor backup etc.

wat ik nu heb: mbr van kleine schijf is leeg dus wil niet meer opstarten maar dit zou te verhelpen zijn via linux....
Dit is dus allemaal wel weer op te lossen (hoop ik)

Maar dan is dus de vraag hoe krijg ik wel die schijf draaiend? en wat jullie zeggen is dat ik de bios voor die schijf gewoon op " none" kan zetten en vervolgens ziet linux de schijf wel.

maar ik begrijp dit is meer een NOS questie....

bedankt voor alle hulp _/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 14:47:
Gewoon in je BIOS zetten dat je GEEN 2e schijf hebt.
Linux start vervolgens op van 1e schijf, en ziet de 200GB schijf gewoon.
Werkt idd, thanxs _/-\o_
Pagina: 1