ik heb een seagate 80gb schijf gekocht voor in mijn server. Dat is een oud pentium 200 MMX systeem. Nu wordt mijn hd niet door de bios herkend. Ik weet dat er een programma van de fabriekant is om dit te omzeilen maar dat programma is het probleem.
Ik heb dus de nieuwe schijf erbij gezet en een speciale flop gemaakt, daar vandaan opgestart en gekozen voor "setup my harddisk" daarna moet je kiezen tussen deze schijf als boot media tegebruiken of deze schijf als extra opslag gebruiken. Ik heb voor extra opslag ruimte gekozen omdat op de andere schijf al een besturing systeem staat (linux debian, van daar de topic titel). Daarna moet je kiezen welk besturingsysteem je draait en daar staan dus een berg windows versies maar geen linux, unix of iets dergelijks. Ik heb toen maar voor windows 98 gekozen omdat ik in linux altijd de schijf weer opnieuw kan formatteren, en mooie partities gemaakt. Dan is alles klaar en herstart de computer.
Dan verwacht je dat zoals normaal mijn linux op start, maar helaas na de bios komt de melding "could'nt find OS".
ik de schijf plus programma weer afgehaalt en vervolgens start mijn linux nog steeds niet.
De volgende logische stap is bios updaten, dat heb ik gedaan:
van deze versie : 12/09/97-580VPX-VIA83669-2A5LDV3DC-00
naar deze versie: 06/19/98-580VPX-VIA83669-2A5LDV3CC-00
In de hoop dat de bios nu direct de hd herkent, of dat mijn linux weer opstart.
Tot zo ver ben ik tot dusverre gekomen.... Heeft iemand nog ideen?
PS1 Het gaat om een seagate barracuda ATA IV 7200 rpm 80GB ( ST280021A )
PS2 Sorry van de brakkige topic naar maar ik weet niet beter hoe ik het moet omschijven.
Ik heb dus de nieuwe schijf erbij gezet en een speciale flop gemaakt, daar vandaan opgestart en gekozen voor "setup my harddisk" daarna moet je kiezen tussen deze schijf als boot media tegebruiken of deze schijf als extra opslag gebruiken. Ik heb voor extra opslag ruimte gekozen omdat op de andere schijf al een besturing systeem staat (linux debian, van daar de topic titel). Daarna moet je kiezen welk besturingsysteem je draait en daar staan dus een berg windows versies maar geen linux, unix of iets dergelijks. Ik heb toen maar voor windows 98 gekozen omdat ik in linux altijd de schijf weer opnieuw kan formatteren, en mooie partities gemaakt. Dan is alles klaar en herstart de computer.
Dan verwacht je dat zoals normaal mijn linux op start, maar helaas na de bios komt de melding "could'nt find OS".
ik de schijf plus programma weer afgehaalt en vervolgens start mijn linux nog steeds niet.
De volgende logische stap is bios updaten, dat heb ik gedaan:
van deze versie : 12/09/97-580VPX-VIA83669-2A5LDV3DC-00
naar deze versie: 06/19/98-580VPX-VIA83669-2A5LDV3CC-00
In de hoop dat de bios nu direct de hd herkent, of dat mijn linux weer opstart.
Tot zo ver ben ik tot dusverre gekomen.... Heeft iemand nog ideen?
PS1 Het gaat om een seagate barracuda ATA IV 7200 rpm 80GB ( ST280021A )
PS2 Sorry van de brakkige topic naar maar ik weet niet beter hoe ik het moet omschijven.
VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!