Toon posts:

[voltages] verschil in 5volt lijn

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb enig onderzoek gedaan, en het valt mij op dat de +5 volt lijn, per moederbord verschilt. Sterker nog, zoveel verschilt dat het allemaal wel eens tricky kan worden.. Voorbeeld:

Situatie 1. Abit KT7A moederbord, TB 1000 Mhz. processor @ 1430 Mhz.
+ 5volt lijn = 5.07 idle, 5.01 stress

Situatie 2. Abit KG7-RAID, TB 1000 Mhz., processor @ 1430 Mhz.
+ 5volt lijn = 5.05 idle, 4,98 stress

Situatie 3. Shuttle AK35GT2R, TB 1000 Mhz., processor @ 1430 Mhz.
+ 4volt lijn = 4.93 idle, 4.85 stress

Even voor de duidelijkheid, de rest van het systeem was exact hetzelfde..

Ik heb deze waarden gekregen met zowel een Enermax 431 Watt voeding als het een Q-tec 550 Watt voeding.

De stelling die ik hierbij dan ook wil maken is dat:

De kwaliteit van de PCB van invloed is op de hoogte van de +5 volt lijn

Sterker nog, de duurdere merken leveren kwalitatief betere moederborden dan anderen..

Een vraag die hier weer uit voortvloeit...

Wie heeft dezelfde ervaringen als ik ?

Verwijderd

Was dit al niet algemeen bekend?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 14:12:
Was dit al niet algemeen bekend?
Ik wist het niet,.. ik heb nl. wel de verhalen gehoord van Enermax voeding die vaak onderuit gingen door een slechte +5 volt lijn,... maar niet dat bepaalde moederborden daar last van hadden...

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 14:11:

De stelling die ik hierbij dan ook wil maken is dat:

De kwaliteit van de PCB van invloed is op de hoogte van de +5 volt lijn

Sterker nog, de duurdere merken leveren kwalitatief betere moederborden dan anderen..
Hoe heb je gemeten ? Wijken de gemeten waardes af in MBM of heb je met een multimeter gemeten ? Anders zou je stelling niet compleet zijn/kloppen.

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Waar je mee te maken hebt, is dat b.v. de Abit borden met een 3fase spannings regelaar werken, en de wat goedkopere merken met een enkelfasige. Je ziet dat op het bord dan 6 of 2 vermogens transistoren zitten.

In situaties zonder verhoogde VCore is het verschil niet zo groot, maar bij verhoging daarvan bij overklokken loopt het extra stroomverbruik drastisch op, en het grotere verlies lijdt soms tot extreem hogere belasting van de 5 volt lijn. (Het verlies bij VCore van 1,85 Volt in de spannings regelaar wordt dan meer dan 100 % .. !!)

Dus ja,
je hebt helemaal gelijk .. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 14:33:
Waar je mee te maken hebt, is dat b.v. de Abit borden met een 3fase spannings regelaar werken, en de wat goedkopere merken met een enkelfasige. Je ziet dat op het bord dan 6 of 2 vermogens transistoren zitten.

In situaties zonder verhoogde VCore is het verschil niet zo groot, maar bij verhoging daarvan bij overklokken loopt het extra stroomverbruik drastisch op, en het grotere verlies lijdt soms tot extreem hogere belasting van de 5 volt lijn. (Het verlies bij VCore van 1,85 Volt in de spannings regelaar wordt dan meer dan 100 % .. !!)

Dus ja,
je hebt helemaal gelijk .. ;)
Ik begrijp je verhaal, maar ook dat shuttle bord heeft 3 phase,.. misschien van mindere kwaliteit ?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:42

Demo

Probleemschietende Tovenaar

De PCB's zijn wel degelijk van invloed op de spanningstoevoer en de moederbord-fabrikanten weten dat ook. Kijk maar eens bij Abit en Epox (de 2 grote overklokmobo-fabrikanten :)) die hebben voor de toevoer van de 5V naar de FET's extra stripjes metaal op het moederbord gemaakt om de weerstand te verminderen. Bij andere moederborden werd bovendien wel eens een draad direct van een molex-connector naar de ingangen van de FET's gesoldeerd. Misschien kan je dat eens proberen bij dat Shuttle mobo?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Demoniac schreef op 29 november 2002 @ 15:14:
De PCB's zijn wel degelijk van invloed op de spanningstoevoer en de moederbord-fabrikanten weten dat ook. Kijk maar eens bij Abit en Epox (de 2 grote overklokmobo-fabrikanten :)) die hebben voor de toevoer van de 5V naar de FET's extra stripjes metaal op het moederbord gemaakt om de weerstand te verminderen. Bij andere moederborden werd bovendien wel eens een draad direct van een molex-connector naar de ingangen van de FET's gesoldeerd. Misschien kan je dat eens proberen bij dat Shuttle mobo?
Dit verhaal snap ik niet,.. Molex connector naar de ingangen van de FET's ?? Please explain by drawing a picture...

• Demo

Demo

Nou het is eigenlijk heel simpel: je zoekt uit welk pootje van de FET direct aan de 5V hangt (multimeter-werk) en dan soldeer je daar een draad aan en die hang je direct aan de 5V op een mopex-connector.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Verwijderd

En niet een 'zomaar ' draadje, er moet al snel 40 ampere doorheen.....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 10:56:
Weet iemand dan misschien een website waar iemand dat voordoet, met foto's enzo,... Ik ben helemaal geen soldeerfreak, maar als het zxo makkelijk is, dan wil ik het best proberen...

• Demo

Demo

Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 10:56:
Die 40 ampere da's wat de processor krijgt @ 1,85 V ofzo, de 5V zal minder dan de helft zijn... Nog steeds niet weinig, maar aangezien er nog steeds een mobo spoor is zal die ook het nodige vervoeren.

• KifArU
  • Niet online
Deze ervaring heb ik ook. Dit heb ik getest met een Asus A7A266 en een Epox 8KHA+, de voedingen waren een Target 300 watt, een A-Open 300 watt en een Q-tec 550 watt. Alle voltages zijn gemeten met de moederbord-sensor.
De Asus had met 3 verschillende voedingen een voltage van tussen 4.98 en 5.02.
De Epox had met deze voedingen altijd een voltage tussen 4,82 en 4,92. (ook veel meer variatie!)
Een ECS K7S5A had met de A-Open en de Target dezelfde waarden als de Epox.
De A-Open heeft een pot-metertje om het voltage aan te passen. Bij het aanpassen van het voltage veranderde de spanning aan de molex-connector veel sneller dan op het moederbord. (Op de molex 0,1v omhoog was ongeveer 0,02 tot 0,03 op het M/B)

Mijn conclusie was ook dat het moederbord de spanning regelt, redelijk onafhankelijk van wat de voeding aanlevert.
Het zou ook kunnen dat de moederbord-sensor van de Asus een hogere waarde geeft. Hier ga ik niet vanuit, omdat het verschil tussen de sensor en de spanning op de molex bij alle borden rond de 0,05v lag.

• Demo

Demo

Hoe wordt de spanning op het moederbord eigenlijk gemeten? Wat wordt er als ijkpunt gebruikt? En wat is de tolerantie daarvan? Dat kan misschien ook de verschillen voor een deel verklaren...

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Demoniac schreef op 02 December 2002 @ 13:14:
Hoe wordt de spanning op het moederbord eigenlijk gemeten? Wat wordt er als ijkpunt gebruikt? En wat is de tolerantie daarvan? Dat kan misschien ook de verschillen voor een deel verklaren...
Daar sluit ik me als electrotechnicus volkomen bij aan!
Het zijn voornamelijk meetfouten of gebrekkige moederbord componenten die voor afwijkende waarden zorgen.

What you see, isn't what you get :)

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Verwijderd

Hang een multimeter aan je voeding en zie het verschil ;)

Bij mij:
5V = 4,97 -> voeding = 5,03
12V = 11,89 -> voeding = 12,00

Dus mn mobo geeft minder voltage. Simpel.

• Carel
  • Laatst online: 16-08 23:33
Mjah, waarom houdt niemand er rekening mee dat die voltage sensoren ook gewoon kunnen afwijken :?

Verwijderd

Topicstarter
Carel schreef op 02 december 2002 @ 14:59:
Mjah, waarom houdt niemand er rekening mee dat die voltage sensoren ook gewoon kunnen afwijken :?
Ja, daar zou ik graag rekening mee willen houden, maar hoe zou ik het dan precies kunnen meten ? Ik merk gewoon aan alles (stabiliteit/overklokbaarheid) dat er iets met die voltages is,... Bij Abit had ik daar echt geen last van...

Of stabiliteit/overklokbaarheid afhangt van de +5 volt lijn weet ik niet,.. maar ik zou erg graag een exacte meter hebben om een en ander te kunnen beargumenteren...

• KifArU
  • Niet online
Waar kun je op je moederbord goed de spanning op de 5v-lijn meten? Dan zal ik dat wel even doen.

Verwijderd

Topicstarter
Zouden AMD moederborden die ook een 'Pentium 4 voeding aansluiting' hebben, een beter signaal geven.. Ik begrijp dat die eigenlijk voor 12 volt is, maar omdat 5 en 12 volt van elkaar afhankelijk zijn...

Zou dat schelen ??
Pagina: 1