Toon posts:

Hardware eisen terminal server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand enig idee hoe het mogelijk is de hardware van een terminal server goed in te schatten. Ik denk hierbij aan een kleine (5 - 40 terminals) netwerkjes gebaseerd op Linux en LTSP.

Zijn er bekende en veelgebruikte formules voor het kunnen berekenen van bijvoorbeel hoeveel geheugen/ CPU kracht/ de server moet bevatten in relatie tot het aan terminals. HD capaciteit ligt zo wel voor de hand (systeem + userspace * users). Hierop Googlen leverde alleen maar specifieke voorbeelden van andere netwerkjes.

Verwijderd

Ik vind het een wazige vraag. maar ik zal m'n best doen je vragen te beantwoorden.
Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 14:08:
Heeft iemand enig idee hoe het mogelijk is de hardware van een terminal server goed in te schatten.
Het is mogelijk door een paar standaard forumule's toe te passen
Ik denk hierbij aan een kleine (5 - 40 terminals) netwerkjes gebaseerd op Linux en LTSP.
5 - 40 is wel een heel erg verschil.

men raad aan om per 25 concurrent terminals een dual proc. server neer te zetten.
Maar dit is afhankelijk van de applicaties die gedraait gaan worden.
denk dan aan Xeon processoren. 1000+mhz
Zijn er bekende en veelgebruikte formules voor het kunnen berekenen van bijvoorbeel hoeveel geheugen/ CPU kracht/ de server moet bevatten in relatie tot het aan terminals.
dus zeg maar een dual Xeon proc. >1 GHZ, en geheugen ongeveer 256 MB voor het OS (win2k) en bijv. 32MB per concurent user.
dus 40 users = 256 + 40*32=1536MB geheugen.
HD capaciteit ligt zo wel voor de hand (systeem + userspace * users). Hierop Googlen leverde alleen maar specifieke voorbeelden van andere netwerkjes.
Op een terminal server mag alleen maar statische data staan (OS + applicaties).
Voor andere data gebruik je een database server.

Dus gewoon een RAID 0+1 van min. 10K SCSI schijven.

Maar voor een goed antwoord geef je te weinig input!

Verwijderd

De applicaties maken of breken je server, hoe zwaar hij ook is. Welke programma's ga je erop draaien?

Verwijderd

Bij Compaq kun je (volgens mij, vroeger kon het in ieder geval) configuratie tools downloaden. Dan vul je OS, applicaties, aantal users etc in, en dan krijg je zo een compaq configuratie eruit. En als je dat weet, dan kun je dat prima bij Dell bestellen.

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 15:47
Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 14:25:
Ik vind het een wazige vraag. maar ik zal m'n best doen je vragen te beantwoorden.

[...]

Het is mogelijk door een paar standaard forumule's toe te passen

[...]

5 - 40 is wel een heel erg verschil.

men raad aan om per 25 concurrent terminals een dual proc. server neer te zetten.
Maar dit is afhankelijk van de applicaties die gedraait gaan worden.
denk dan aan Xeon processoren. 1000+mhz

[...]

dus zeg maar een dual Xeon proc. >1 GHZ, en geheugen ongeveer 256 MB voor het OS (win2k) en bijv. 32MB per concurent user.
dus 40 users = 256 + 40*32=1536MB geheugen.

[...]

Op een terminal server mag alleen maar statische data staan (OS + applicaties).
Voor andere data gebruik je een database server.

Dus gewoon een RAID 0+1 van min. 10K SCSI schijven.

Maar voor een goed antwoord geef je te weinig input!
Helemaal mee eens! Hou er wel rekening mee dat bovenstaande geoptimaliseerd is voor normaal gebruik van kantoorapps.

Verwijderd

wouter76 schreef op 26 november 2002 @ 15:00:
[...]

Helemaal mee eens! Hou er wel rekening mee dat bovenstaande geoptimaliseerd is voor normaal gebruik van kantoorapps.
tnx, maar wat wil je anders gaan draaien op een terminal server.

CAD applicaties etc. wordt echt niet wat.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 14:08:
Heeft iemand enig idee hoe het mogelijk is de hardware van een terminal server goed in te schatten. Ik denk hierbij aan een kleine (5 - 40 terminals) netwerkjes gebaseerd op Linux en LTSP.
Bedoel jij nou een Windows Terminal Server met Linux clients, of juist een Linux "Terminal Server" (X server) met daaraan X clients ?

Voor de rest sluit ik me aan bij de rest, je geeft veel te weinig info om maar iets zinnigs te kunnen zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Hiermee bedoel ik een groep diskless workstations die gebruikt worden voor normale office applicaties (StarOffice, Internet Browsers en bijv. The GIMP) onder X die door een Linux Terminal (van LTSP.org) server gedraaid worden.

Maargoed, heb bij K12LTSP goede richtlijnen gevonden...

Verwijderd

Ik zou gaan voor een pII 450 ofzo en een goede hdd want anders gaat het heel traag

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 09:40:
Ik zou gaan voor een pII 450 ofzo en een goede hdd want anders gaat het heel traag
Heb je het nu over de server of de client :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 09:40:
Voor een client lijkt me dit meer dan nodig is
en voor een server veel te weinig :D

dus ik weet niet waar je het nu over hebt....

Verwijderd

Terminals hebben iig min 8 mb nodig op je server (ligt ook aan je terminal....)
Pagina: 1