Toon posts:

MPLS beschikbaarheid

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al even lopen googlen maar ik kan nergens iets vinden over de beschikbaarheid van MPLS in Nederland. Ook de sites van de verschillende aanbieders geven hier geen uitsluitsel over.

Ik kan ook niet echt achterhalen op welke wijze e.e.a. aangeboden wordt.
Wordt het bijvoorbeeld ook over koper aangeboden of moet je echt glas hebben?

Heeft iemand hier enige info over of ervaring hiermee?

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Waar heb je in godsnaam MPLS voor nodig ?
voor zo ver ik weet heb je daar niet perse glas voor nodig, kan over veel media want het is gewoon een protocol. Het is geloof ik meer de vraag of je routers MPLS ondersteunen. Maar leg even uit waar je het voor nodig hebt. waarschijnlijk ga je daar nog een protocol overheen draaien, en misschien word dat wel aangeboden. Maar ik kan ff niet bedenken waar je dit voor nodig zou hebben ;)

edit : NL-IX gebruikt wel MPLS, maar de vraag is of ze dit aanbieden aan hun klanten.

[ Voor 10% gewijzigd door QBiT op 25-11-2002 13:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als alternatief voor het gebruiken van Adsl-internet voor remote locaties. Ik wil graag qos en een end to end beheerde oplossing over IP.

Het is dus niet voor bij mij thuis :)

Verwijderd

Wordt gewoon over koper aangeboden. Kijk eens bij BT of AT&T. http://www.btignite.nl/producten/vpn/mpls/

De dienst van BT is onlangs als beste uit een test gekomen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2002 13:25 ]

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:33
Als je end-to-end IP-connectivity met gegarandeerde bandbreedte wil (en waarschijnlijk een VPN of lookalike), dan vraag je dáár toch om? Wat kan het jou schelen of dat MPLS is of iets anders?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Verwijderd

The Lord schreef op 25 November 2002 @ 13:27:
Als je end-to-end IP-connectivity met gegarandeerde bandbreedte wil (en waarschijnlijk een VPN of lookalike), dan vraag je dáár toch om? Wat kan het jou schelen of dat MPLS is of iets anders?
Hij wil zijn data een klasse meegeven. Dus applicatie a x% van de bandbreedte en applicatie b x%. Dus ERP gaat altijd voor mail-verkeer bv.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:33
Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 13:28:
Hij wil zijn data een klasse meegeven.
Ik heb enkel gelezen dat hij QoS voor een end-to-end IP verbinding wil. Niet dat hij een bepaald soort applicatie, data pakket, frame, source ip, whatever de gegarandeerde bandbreedte wil verlenen.

Ik ga er wel vanuit dat Elleonrojo enigzins weet waar hij/zij (/het? ;)) het over heeft. De meeste mensen weten waarschijnlijk niet wat MPLS inhoud.

Nu blijft mijn vraag wat er precies gewenst is (uit interesse); aangezien er wellicht andere QoS mogelijkheden zijn. Eventueel zelfs een aparte verbinding voor bepaald verkeer met gegarandeerde bandbreedte. MPLS oplossingen zijn tenslotte niet bepaald gratis.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Verwijderd

Topicstarter
The Lord schreef op 25 November 2002 @ 13:27:
Ik wil inderdaad IP-connectivity, MPLS heeft andere redenen maar is dus wel een gegeven.
Wat ik eigenlijk wil is:
- IP
- Een end to end beheerde verbinding (HW-HW dus geen gekloot met software op de clients)
- QOS (voor VOIP)
- Goede beveiliging

Overigens is iets met VPN over internet ook wel bespreekbaar maar dan moet ik telefoongesprekken over het PSTN sturen (signalering kan wel over de dataverbinding blijven gaan)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2002 13:49 ]

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Kan dit ook niet gewoon met IPv6 ? IPv6 heeft IPsec voor je beveiligde verbinding, en maakt standaard ook gebruik van QOS. Als je routers het ondersteunen hoef je ook niet te kloten met hardware. Daarbij komt dat er veel meer aanbieders zijn voor IPv6 als voor MPLS...

of zie ik wat over het hoofd ?

Verwijderd

Topicstarter
QBiT schreef op 25 November 2002 @ 14:07:
Kan dit ook niet gewoon met IPv6 ? IPv6 heeft IPsec voor je beveiligde verbinding, en maakt standaard ook gebruik van QOS. Als je routers het ondersteunen hoef je ook niet te kloten met hardware. Daarbij komt dat er veel meer aanbieders zijn voor IPv6 als voor MPLS...

of zie ik wat over het hoofd ?
Op zich een goed punt, maar je ziet inderdaad een ding over het hoofd:
MPLS is om voor mij een gegeven en geen keuze.

Zoals gezegd: eventueel kan ik het ook op een andere manier oplossen maar dat heeft zeker niet mijn voorkeur omdat ik dan twee omgevingen krijg.
Pagina: 1