Mag je in Nederland bij het gebruik van Wifi Access Point gebruik maken van signaal versterkers. Ik heb begrepen dat een Access Point ca. 100mWatt de Ether in slingerd.
je mag maar max 100 mwatt de ether insturen daarmee, dus je kan t versterken wat je wil, maar niet boven die grens
En stel je gebruikt 250 mWatt ?? Niet dat ik plannen heb maar ik wil gewoon graag eens weten wat men hier tegen kan doen en wat precies de consequenties zijn.
Ze zullen er niet snel achter komen. Ik heb hier al bijna 2 jaar een link over 1,5km met een 18db antenne wat ook niet mag.Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 17:24:
En stel je gebruikt 250 mWatt ?? Niet dat ik plannen heb maar ik wil gewoon graag eens weten wat men hier tegen kan doen en wat precies de consequenties zijn.
Als ze er achter komen, zullen ze denk ik zeggen dat je het moet afbreken. Als ze na een maand zien dat je ze nog steeds hebt draaien zullen ze het in beslag nemen denk ik.
Y'24
Maar het stoort geen andere apparatuur ?
Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.
Ze zullen er inderdaad niet snel achter komen als jij een versterker gebruikt.RvV schreef op 25 november 2002 @ 17:30:
[...]
Ze zullen er niet snel achter komen. Ik heb hier al bijna 2 jaar een link over 1,5km met een 18db antenne wat ook niet mag.
Als ze er achter komen, zullen ze denk ik zeggen dat je het moet afbreken. Als ze na een maand zien dat je ze nog steeds hebt draaien zullen ze het in beslag nemen denk ik.
Maar waarom een versterker gebruiken terwijl je met gewoon legale spullen 9 km kan overbruggen?
Volgens mij mag je wel een antenne gebruiken zolang je het signaal maar niet versterkt.
Dat doe je niet met een 18db antenne daarmee bundel je alleen je straal maar waardoor je een grotere afstand kunt afleggen.
Of ben ik hier fout?
Want dan ben ik helemaal illegaal bezig. www.wirelessurk.nl
Verwijderd
Oh jee maar dit is niet goed
Maar ff serieus dit mag duidelijk niet en op zeer korte termijn gaat men (divisie Telecom) meer en meer controleren of je niet illegaal bezg bent. Een aantal bakenden van mij (oosten van nederland) hebben al controle gehad.
Mocht men je aantreffen met teveel vermogen krijg je eerst een boete en een termijn waarin alles normaal (100 milliWatt EIRP) moet zijn als ze je daarna betrappen ben je je apparatuur kwijt.
Maar ff serieus dit mag duidelijk niet en op zeer korte termijn gaat men (divisie Telecom) meer en meer controleren of je niet illegaal bezg bent. Een aantal bakenden van mij (oosten van nederland) hebben al controle gehad.
Mocht men je aantreffen met teveel vermogen krijg je eerst een boete en een termijn waarin alles normaal (100 milliWatt EIRP) moet zijn als ze je daarna betrappen ben je je apparatuur kwijt.
100 mW EIRP is niks, daar zit je met n 8dB antenne en gemiddelde AP al aan, dacht ik 
Buiten Europa mag je bijna overal 4Watt EIRP (36dB meen ik) uitstralen.
Raar dat er in Nederland setjes van n 24dB antenne, wat kabel en AP verkocht worden die VER boven het maximum toegestane zendvermogen komen.
Buiten Europa mag je bijna overal 4Watt EIRP (36dB meen ik) uitstralen.
Raar dat er in Nederland setjes van n 24dB antenne, wat kabel en AP verkocht worden die VER boven het maximum toegestane zendvermogen komen.
[ Voor 31% gewijzigd door FatalError op 26-11-2002 17:01 ]
If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y
Ik zit nog eens even de topic's door te bladeren.
Toen vondt ik in deze
-=: Het Grote Wireless Topic :=-
Dit stukje:
5) Versterker. Is in NL niet nodig/illegaal, maar deze kan het signaal zo versterken, dat je zeer grote afstanden kunt overbruggen.
6) Antenne. Een antenne kun je voor 2 dingen gebruiken: a. het signaal bundelen, en deze in 1 richting uitzenden. Op deze manier kun je een grotere afstand overbruggen. B. het signaal versterken.
Er zijn verschillende standaards populair op het moment. De meest bekende is de 802.11B standaard. Hiermee is het mogelijk om tot 11Mbit te zenden, maar als de afstand kleiner wordt, springt de snelheid terug naar 6, 4, 2, of 1 Mbit.
Een andere standaard is de 802.11A standaard. Hiermee is het mogelijk om tot 54Mbit te gaan, maar sommige kaartjes kunnen 2 kanalen combineren, en zo tot 108Mbit komen.
802.11G is ook komende, maar daar is nog niet veel over bekend.
De afstanden die je met 802.11B kunt halen, zijn helaas niet zo groot.
Standaard is dit in open veld in de practijk tussen de 60 en 80 meter, binnenshuis is het nog veel erger.
Dit is wel op te lossen, door het vermogen op te voeren.
Een standaard 802.11B kaartje kan met 30 mWatt zenden. In Nederland mag je tot 100mWatt zenden, dus waarom zou je dat niet doen?
Je kunt dit op 2 manieren doen: Via een versterker, of via een antenne.
Aangezien het vrij duur is om dit met een versterker te doen, is het een betere keus om dit met een antenne te doen.
Er zijn verschillende antenne's te koop. Hun "kracht" wordt uitgebrukt in dBi. (versterking)
Je kunt op deze site uitrekenen welke antenne je nodig hebt om precies aan de 100mWatt te komen. Hoeveel dBi je nodig hebt, verschilt. Dit ligt er oa. aan hoeveel kabel je gebruikt, welke antenne etc etc
Hierin staat neem ik aan wel genoeg vermeld.
Toen vondt ik in deze
-=: Het Grote Wireless Topic :=-
Dit stukje:
5) Versterker. Is in NL niet nodig/illegaal, maar deze kan het signaal zo versterken, dat je zeer grote afstanden kunt overbruggen.
6) Antenne. Een antenne kun je voor 2 dingen gebruiken: a. het signaal bundelen, en deze in 1 richting uitzenden. Op deze manier kun je een grotere afstand overbruggen. B. het signaal versterken.
Er zijn verschillende standaards populair op het moment. De meest bekende is de 802.11B standaard. Hiermee is het mogelijk om tot 11Mbit te zenden, maar als de afstand kleiner wordt, springt de snelheid terug naar 6, 4, 2, of 1 Mbit.
Een andere standaard is de 802.11A standaard. Hiermee is het mogelijk om tot 54Mbit te gaan, maar sommige kaartjes kunnen 2 kanalen combineren, en zo tot 108Mbit komen.
802.11G is ook komende, maar daar is nog niet veel over bekend.
De afstanden die je met 802.11B kunt halen, zijn helaas niet zo groot.
Standaard is dit in open veld in de practijk tussen de 60 en 80 meter, binnenshuis is het nog veel erger.
Dit is wel op te lossen, door het vermogen op te voeren.
Een standaard 802.11B kaartje kan met 30 mWatt zenden. In Nederland mag je tot 100mWatt zenden, dus waarom zou je dat niet doen?
Je kunt dit op 2 manieren doen: Via een versterker, of via een antenne.
Aangezien het vrij duur is om dit met een versterker te doen, is het een betere keus om dit met een antenne te doen.
Er zijn verschillende antenne's te koop. Hun "kracht" wordt uitgebrukt in dBi. (versterking)
Je kunt op deze site uitrekenen welke antenne je nodig hebt om precies aan de 100mWatt te komen. Hoeveel dBi je nodig hebt, verschilt. Dit ligt er oa. aan hoeveel kabel je gebruikt, welke antenne etc etc
Hierin staat neem ik aan wel genoeg vermeld.
o.a. D-Link en LinkSys hebben n eigen onofficiele standaard die ook 22, en binnenkort zelfs 44 mbit (in de praktijk zo'n 12 mbit/s) mogelijk maakt met hun 802.11b apparatuur. 802.11g apparatuur wordt begin volgend jaar verwacht.
Wil je n groot bereik: 802.11b
Wil je n relatieve hoge snelheid en relatief groot bereik: 802.11g
Is snelheid het belangrijkst: 802.11a
Zelf ben ik erg benieuwd naar 802.11g, maar als tussenoplossing is 802.11b apparatuur die ook 22 of zelf 44 mbit ondersteund erg interessant lijkt mij.
Wil je n groot bereik: 802.11b
Wil je n relatieve hoge snelheid en relatief groot bereik: 802.11g
Is snelheid het belangrijkst: 802.11a
Zelf ben ik erg benieuwd naar 802.11g, maar als tussenoplossing is 802.11b apparatuur die ook 22 of zelf 44 mbit ondersteund erg interessant lijkt mij.
If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y
pliesie schreef op 25 November 2002 @ 17:58:
Volgens mij mag je wel een antenne gebruiken zolang je het signaal maar niet versterkt.
Dat doe je niet met een 18db antenne daarmee bundel je alleen je straal maar waardoor je een grotere afstand kunt afleggen.
Of ben ik hier fout?
Want dan ben ik helemaal illegaal bezig. www.wirelessurk.nl
Als je een totale omni gebruikt met een 100mWatt AP, dan zal je op 1 meter afstand dus precies 100mwatt meten.
Als je een 18dBi antenne gebruikt, welke het signaal in 1 richting beamt, is dit dus anders. Als je dan op 1 meter afstand in die straal gaat staan, dan zul je ipv die 100mWatt toch al snel 500mWatt-1 Watt meten. 5 tot 10 keer teveel dus.
--> NT btw
* aKra wilt ook wireless netwerkje opzetten tussen 'n aantal KM'ers...
Ik moet nog maar eens verder kijken of ik geen problemen ga krijgen, omdat ik hier in de mediastad woon (Hilversum, nou woon in Laren dan wel
)
Ik moet nog maar eens verder kijken of ik geen problemen ga krijgen, omdat ik hier in de mediastad woon (Hilversum, nou woon in Laren dan wel
Intentionally left blank.
Wat haal je nou werkelijk aan bereik met 802.11a? Fabrikanten beweren namelijk dat 54mbit/s nog op 20 meter binnenshuis werkt.
Op de FP is de set van Intel gereviewd, die een erg slechte ontvangst had binnenshuis. Maar ik heb al veel meer slechte reviews van diezelfde Intel set gelezen (ook een in de C!T van deze maand), hoe zit dat nou met andere merken? En in hoeverre mag je het 802.11a signaal versterken?
Op de FP is de set van Intel gereviewd, die een erg slechte ontvangst had binnenshuis. Maar ik heb al veel meer slechte reviews van diezelfde Intel set gelezen (ook een in de C!T van deze maand), hoe zit dat nou met andere merken? En in hoeverre mag je het 802.11a signaal versterken?
[ Voor 8% gewijzigd door Tom Paris op 30-11-2002 17:26 ]
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Je Bundeld toch alleen maar het maximale EIRP, dat kan strafbaar worden....je komt toch niet hoger dan 100miliwatt?Cutebritney schreef op 26 November 2002 @ 18:56:
[...]
Als je een totale omni gebruikt met een 100mWatt AP, dan zal je op 1 meter afstand dus precies 100mwatt meten.
Als je een 18dBi antenne gebruikt, welke het signaal in 1 richting beamt, is dit dus anders. Als je dan op 1 meter afstand in die straal gaat staan, dan zul je ipv die 100mWatt toch al snel 500mWatt-1 Watt meten. 5 tot 10 keer teveel dus.
--> NT btw
Ik zit even op het wireless Leiden topic te loeren maar daar staat er dit over.
In hoeverre houden jullie je aan de eisen van de ETSI dat er in Europa met een maximale EIRP van 20 dBm mag worden uitgezonden?
20 dBm komt overeen met een zendvermogen van 100 mW. Dit is dus het vermogen dat maximaal uitgestraald mag worden. Het uitgestraald vermogen = zendvermogen - demping connectors/kabel + versterking antenne. Gebruik je een antenne plus kabel van netto 13 dBi, dan heb je dus nog maar 7 dBm (20 -13) over voor het zendvermogen . Meer mag niet, want dan ga je over de grens van 20 dBm. Dit betekent dus dat het vermogen van de zender in dat geval moet worden teruggeschroefd naar slechts 5mW (inverse log(7/10)).
De computer simulaties van de bedekking die Wireless Leiden biedt, zoals deze te zien zijn op de Huidige radio Bedekking WCL, zijn berekend met een theoretisch EIRP vermogen van 100 mW. Wij hanteren dus de norm van 100 mW EIRP. De Norm van de RDR zegt niets over de hoogte van een WLAN antenne. Met 100 mW EIRP kun je op 40 meter hoogte meer dan 2 Kilometer bedekken. Onze opzet is dan ook om OUTDOOR verbindingen te leveren en niet OUTDOOR TO INDOOR ( binnenshuis ).
Zie in dit verband ook de nieuwsbrief van het Agentschap Telekom onder vrijgestelde toepassingen, Radio Local Area Networks http://www.ivw.nl/divisietelecom/pdf/vrijstelde_toepass.pdf.
http://www.wirelessleiden.nl/wcl/cgi-bin/moin.cgi/FAQ
Verwijderd
mijn ervaring met zenders (legaal) is dat het vrij precies komt vanwege de potentiele storing. Afh van de band wordt een hoge harmonische en spurious onderdrukking gevraagd. Dat kan wel tot meer dan -60dB oplopen. Bovendien gaat het bij computersignalen om digitale signalen die een hoge stijlheid hebben, waarmee de draaggolf gemoduleerd wordt (ik weet niet welke modulatie methode Wifi gebruikt). Kenners weten hoe zo'n signaal er bij een Fourier analyse uit kan zien......
Dit maakt dat er hoge eisen aan de apparatuur gesteld wordt juist bij de wat hogere vermogens, zeker met gerichte antennes dan ook nog....
Dit maakt dat er hoge eisen aan de apparatuur gesteld wordt juist bij de wat hogere vermogens, zeker met gerichte antennes dan ook nog....
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2002 22:13 ]
Ik heb een paar jaar met een bak op 27mc gezeten (4 watt toegestaan, en had ik ook) en een 11db 7/8 labda (16 radialen) antenne gezeten, en ik weet zeker dat ik niet strafbaar ben. Sterker nog, ik heb mijn vader gevraagt (die zendamateur is) en het is alleen strafbaar als je boven een het vermogen uit komt van het zendaparatuur. De antenne versterking maakt niet uit. Dit staat in de regels van de RCD (radio controle dienst), dus volgens mij klopt het niet wat in de FAQ erover staat.
Bovendien komt de RCD alleen in actie als er klachten zijn. Ennuh, mocht de RCD toch voor de stoep staan, gooi je AP dan in vrieskist!
Heeft een vriend van mij gedaan, en ze konden het niets meer vinden, aangezien er geen straling meer was.
Bovendien komt de RCD alleen in actie als er klachten zijn. Ennuh, mocht de RCD toch voor de stoep staan, gooi je AP dan in vrieskist!
[ Voor 21% gewijzigd door PenguinPower op 29-11-2002 22:55 . Reden: net nog iets bedacht ]
Verwijderd
je loopt m.i. hier meer risico dan met >100 watt FM modulatie op de "27 MC".... SSB of CW met dat soort bakkies is een ander verhaal (nog beroerder: zijband onderdrukking is vaak niet zo best bij die bakkies...). Voor legale zendamateurs zijn de cijffers tav storing door goed onderhouden en gekeurde SSB en CW apparatuur imho een stuk gunstiger..PenguinPower schreef op 29 November 2002 @ 22:52:
Bovendien komt de RCD alleen in actie als er klachten zijn.
De basi/ standaard (=consumenten) Wifi apparatuur lijkt mij qua onderdrukkking er niet opgebouwd om er zomaar een versterker achter te zetten....
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 00:40 ]
Ik zit druk te zoeken op het internet maar ik kan geen echte wetgeving vinden.
1 van jullie wel??
1 van jullie wel??
Verwijderd
wetgeving staat in de wetboeken en vast niet (compleet ) op het internet. Iedere volwassen, meen ik, Nederlander wordt verondersteld de wet te kennen....
Geen excuus "van ik wist het niet" dus.... Waarschijnlijk staan ze in elke (grote) openbare bieb.
Regelgeving tav een zendmachtiging "zat" vroeger bij het ministerie van Rijkswaterstaat maar is pas verhuisd, ben effe vergeten wie nu verantwoordelijk is. Zoek dat op en stuur jouw vraag/vragen over wat mag daarheen
Geen excuus "van ik wist het niet" dus.... Waarschijnlijk staan ze in elke (grote) openbare bieb.
Regelgeving tav een zendmachtiging "zat" vroeger bij het ministerie van Rijkswaterstaat maar is pas verhuisd, ben effe vergeten wie nu verantwoordelijk is. Zoek dat op en stuur jouw vraag/vragen over wat mag daarheen
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 17:58 ]
Ik heb mijn vader (Politie ambtenaartje) Even contact laten opnemen met de RCD.PenguinPower schreef op 29 november 2002 @ 22:52:
Ik heb een paar jaar met een bak op 27mc gezeten (4 watt toegestaan, en had ik ook) en een 11db 7/8 labda (16 radialen) antenne gezeten, en ik weet zeker dat ik niet strafbaar ben. Sterker nog, ik heb mijn vader gevraagt (die zendamateur is) en het is alleen strafbaar als je boven een het vermogen uit komt van het zendaparatuur. De antenne versterking maakt niet uit. Dit staat in de regels van de RCD (radio controle dienst), dus volgens mij klopt het niet wat in de FAQ erover staat.
Bovendien komt de RCD alleen in actie als er klachten zijn. Ennuh, mocht de RCD toch voor de stoep staan, gooi je AP dan in vrieskist!Heeft een vriend van mij gedaan, en ze konden het niets meer vinden, aangezien er geen straling meer was.
Die zeiden dat het vermogen gemeten wordt bij de zender de versterking van de antenne wordt daar niet bij opgetelt.
Verwijderd
Even voor iedereen:
http://www.divisietelecom.nl/nfr
Iedereen die >100mW EIRP (!) vermogen uitstraald is strafbaar.
EIRP is NIET op je uitgangspoort van je radio maar het uitgestraalde vermogen op de antenne!
MBT controle heb ik reeds eerder een post gedaan. Divisie Telecom (voorheen RDR RCD en nog meer naampjes) gaat actief controleren. P.s valt onder economische zaken. Eerste overtreding krijg je een kans tweede overtreding is spullen in beslag genomen en boete
Als je niet weet hoe je je EIRP moet uitrekenen kan je altijd ff hier iets posten
http://www.divisietelecom.nl/nfr
Iedereen die >100mW EIRP (!) vermogen uitstraald is strafbaar.
EIRP is NIET op je uitgangspoort van je radio maar het uitgestraalde vermogen op de antenne!
MBT controle heb ik reeds eerder een post gedaan. Divisie Telecom (voorheen RDR RCD en nog meer naampjes) gaat actief controleren. P.s valt onder economische zaken. Eerste overtreding krijg je een kans tweede overtreding is spullen in beslag genomen en boete
Als je niet weet hoe je je EIRP moet uitrekenen kan je altijd ff hier iets posten
Dus als ze me nu pakken krijg ik een boete?
Dus 'n richtantenne is "verboden"?
Dus ik kan naar m'n legale connectivity-projectje fluiten?
Intentionally left blank.
Verwijderd
nee een richtantenne is niet verboden, echter wel als het EIRP vermogen boven de 100mW komt.aKra schreef op 13 December 2002 @ 14:42:
Dus als ze me nu pakken krijg ik een boete?
Pagina: 1