Toon posts:

[freesco] 2 netwerken -> 1 netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Stel ik heb 2 netwerken, met 2 internetverbindingen. 1 x 1,5 Mbit en 1 x 0,75 Mbit. Beide netwerken maken gebruik van een freesco router.

Nu is het de bedoeling om van de 2 netwerken, 1 netwerk te maken, maar ze moeten wel gebruik blijven maken van hun eigen internetverbinding.

Nu is mijn vraag: Hoe moet ik dit realiseren en kan dat met behoud van de freesco routers?

thnx

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 13:39
mmmm, misschien in elke freesco router een extra netwerk kaartzetten, en die laten bridgen?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Volgens mij kan dat. Knoop de netwerken aan elkaar. Gebruik bij de pc's van voormalig netwerk 1 als gateway het ip van de freesco router van voormalig netwerk 1. Gebruik bij de pc's van netwerk 2 als gateway het ip van de freesco router van voormalig netwerk 2.

Natuurlijk moet je hierbij DHCP uitzetten bij de Freesco bakken, en alles handmatig instellen.

Btw, als je bij Freesco de boel handmatig instelt, dan heb ik de ervaring dat je als DNS de DNS server van je provider moet gebruiken. (bijv. bij Sygate kan je als DNS het ip van je Sygate router opgeven)

(ja ik had ff niks te doen)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ippc/b/pics/oud.GIF

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ippc/b/pics/nieuw.GIF

Nieuw kan er uiteraard ook zo uitzien:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ippc/b/pics/nieuw2.GIF

- - - - --
Ik zit te bedenken:
Het kan misschien wel met een geavanceerde DHCP server. Als je een DHCP server hebt die waardes toe kan wijzen per mac-adres, dan kan je op verschillende delen van het netwerk verschillende gateways opgeven.
Nu moet ik ook al de DNS servers opgeven bij de workstations, ook al is DHCP ingeschakeld. Maar ik ga het proberen. Theoretisch klopt het volgens mij. Nu nog in de praktijk

In ieder geval bedankt
daar heb ik om de een of andere reden ook last van en heb daarom alles handmatig ingesteld. valt ook wel te doen voor 2 clients.

[ Voor 49% gewijzigd door smvs op 25-11-2002 12:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nu moet ik ook al de DNS servers opgeven bij de workstations, ook al is DHCP ingeschakeld. Maar ik ga het proberen. Theoretisch klopt het volgens mij. Nu nog in de praktijk :P

In ieder geval bedankt

• Liggie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-12-2022
Volgens mij hoef je bij de clients niet de DNS van de provider erin te zetten. Als je bij de clients als DNS de juiste freesco bak invult dan werkt het gewoon volgens mij.

Verwijderd

Topicstarter
Hehe je had idd ff niks te doen.

Het moet wel een beetje makkelijk blijven. Ik heb geen zin om er dagen aan te zitten.
En ik moet bij de workstations wel een DNS invullen anders werkt het niet.

• Liggie
Bij mij (handmatig ingesteld netwerkje met 1 freesco bak) heb ik op de clients als DNS alleen de freesco bak staan.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Tja, je raakt DHCP kwijt, of je moet al iets gaan uitvogelen met de MAC adressen...

Forget your fears...
...and want to know more...

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Liggie schreef op 25 November 2002 @ 12:27:
Volgens mij hoef je bij de clients niet de DNS van de provider erin te zetten. Als je bij de clients als DNS de juiste freesco bak invult dan werkt het gewoon volgens mij.
het zal bij mij wel aan mijn freesco liggen. dns zal wel uit staan denk ik ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
bij mij ook dan. Het zal wel met je provider te maken hebben.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2002 13:04 ]

• Liggie
In freesco zelf heb ik wel DNS van Chello staan. Misschien is dat het dan?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Mad_Cow heeft het bijna goed.
Inderdaad in alle 2 de freesco bakken een extra netwerkkaart, en die laten routeren naar elkaar.
Dus op elke freesco router komt een extra route, voor het netwerk aan de andere kant.

Op router1, staat een route naar netwerkt 2 via router 2, en op router 2 staatn een route naar netwerk 1, via router 1.
Simpel zat.
De default gw, blijft in het netwerk gelijk, je hoeft niets verder te configureren, er is maar 1 verplichting.
Beide netwerken moeten op aparte subnetten zitten.
(voorbeeld: 192.168.1.0 & 192.168.2.0)

De opties van SMVS zijn niet altijd een optie. Omdat je bij de eerste optie ervan uit moet gaan dat beide netwerken in een zelfde subnet moeten zitten. Je kan maar 1 dhcp server gebruiken. En je kan niet beide gateway's blijven gebruiken

Optie 2 is hetzelfde als optie 1, maar dan met maar 1 switch.

Als je perse wilt dat de netwerken hun eigen gateway naar internet blijven gebruiken, dan zou ik voor de mogelijkheid kiezen zoals ik het beschreef. (maar niets moet..)

[ Voor 36% gewijzigd door Equator op 25-11-2002 14:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus dan moeten in elke router 3 netwerk kaarten (1 internet, 1 netwerk-1 en 1 voor netwerk-2). Waarom zou het niet werken zoals smvs verteld?

• Equator
  • Nu online

Equator

Crew Council

Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 14:52:
Dus dan moeten in elke router 3 netwerk kaarten (1 internet, 1 netwerk-1 en 1 voor netwerk-2). Waarom zou het niet werken zoals smvs verteld?
Jep, dat klopt..
Vraagje..
Zitten de netwerken al in een zelfde range :?
Hebben alle 2 de netwerken een eigen DHCP server :?

[ Voor 145% gewijzigd door Equator op 25-11-2002 14:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
alle twee hebben een eigen DHCP server. Maar dat hoeft niet per se van mij. De netwerken mogen ook in dezelfde range van mij part. Het gaat er mij gewoon om dat ik 2 netwerken aan elkaar wil koppellen, maar dat ze wel hun eigen internet verbinding gebruiken.

• Equator
  • Nu online

Equator

Crew Council

Dan zal je of:
1) moeten kiezen voor 1 DHCP server, maar stel geen gateway in. Doe dat handmatig naar de gateway die jij wilt.
2) de netwerken aan alkaar knopen door midel van 1 uplink van switch naar switch, of maar 1 switch.

Verwijderd

Of je zet een domein vertrouwens relatie op.
Het blijven 2 netwerken die 100% samen werken.
Het lijkt hierna dus ofje maar 1 netwerk heb.
Dit doe je in je netwerk beheer.

Valt me wel tegen dat niemand deze optie aandraagd

• Equator
  • Nu online

Equator

Crew Council

Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 15:12:

Valt me wel tegen dat niemand deze optie aandraagd
Waarschijnlijk omdat er in het geheel niet over een domain wordt gesproken, en dat het geen flikker te maken heeft met je IP adressering, en je instellingen over de gateway enz.
Of ik nu een trust heb met 20 domain's, mijn gateway veranderd daar niet door.
Pagina: 1