Toon posts:

[FreeBSD 4.3] interface vraag.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ben bezig om een FreeBSD 4.3 machine die fungeert als DNS server en firewall te vervangen voor een W2K bak die deze functies moet overnemen.

Nu wil ik graag de netwerkkabels die in de BSD machine zitten inpluggen in de W2k server om zodoende te testen of dit werkt (1x kabel voor intern netwerk en de andere voor het ADSL routertje). Nu wil het feit dat ik geen toegang heb tot deze BSD server en de beheerder is tijdelijk niet bereikbaar. Mocht de W2K machine niet werken dan wil ik weer terug kunnen vallen op de BSD server doormiddel van het inpluggen van de kabels. Is het zo dat FreeBSD automatisch zijn interfaces weer up gooit of moet dit via een commando gebeuren (die ik niet kan uitvoeren omdat ik geen toegang heb tot deze machine). Verder las ik in de search dat het ook kan via een reboot, alleen moet ik dit via de bekende 3 knoppen doen wat mij niet zo lekker lijkt voor het beestje.

Wie kan me dit vertellen?

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Als je de mogelijkheid hebt, dan moet je de FreeBSD server aan laten staan, de netwerkkabels omwisselen moet dan geen problemen opleveren. De interfaces blijven 'up' ongeacht er kabels inzitten.

Als dit niet kan is het via de <Ctrl+Alt+Del> het altijd nog mogelijk om correct af te sluiten (dit is eigenlijk voor te rebooten) en dan de machine af te zetten. Alleen of de machine alle services na een reboot correct start is afhankelijk hoe de machine geconfigureerd is, en of de scripts daadwerkelijk gestart worden tijdens het opstarten van de machine.

Persoonlijk zou ik in overleg met de (of een) FreeBSD beheerder de conversie doen, en niet op eigen houtje wat gaan proberen. Er zitten nogal waten haken en ogen aan het vervangen van een server.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus zoals ik in gedachte had gelukkig.
Met name het laatste puntje wat je geeft is iets waar ik ookal aan zat te twijfelen. :)
Ik ga maar eens overleggen hier over het hoe of wat en of ze het risico willen nemen.

Bedankt!