Toon posts:

[W2K] DNS zone defaults instellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:
W2K server genaamd HERMES (geen AD) fungeert o.a. als DNS server.
Standaard wordt voor de namaserver van een zone ingesteld: <computer_name><default dns prefix> (b.v. hermes.domain.nl)
Daarnaast kun je per zone SOA records en refresh intervallen instellen.

Hoe en vooral waar kan ik standaard waarden instellen die bij het aanmaken van een nieuwe zone gebruikt worden ?

Hoe zorg ik er b.v. voor dat standaard als nameservers ns.domain.nl en ns2.domain.nl worden gebruikt en dat als responsible person postmaster.domain.nl geldt ?

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

Als de zones internet enabled zijn, moet dat via een registrar gebeuren

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Laatste vraag: Bij je Registrar van je domain kun je Primary en Secondary DNS Servers voor je TLD-1 Domain laten instellen. Elke registrar kan dat. Let wel, het is een Internet regel dat deze DNS Servers dan altijd beschikbaar zijn om je DOmain info te kunnen resolven. Vanwege verschillende redenen zou ik deze DNS Servers niet op W2K Draaien...

Op de Standaard waarden kom ik nog op terug (alhoewel, waarom zou je die willen wijzigen, die staan standaard okee)

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

[qoute]Vanwege verschillende redenen zou ik deze DNS Servers niet op W2K Draaien...
[/quote]

welke redenen dan wel niet?

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp dat de nameservers voor een bepaald domein b.v. bij SIDN worden vastgelegd.
Die nameservers zijn daar straks nl. mijn nameservers (ns1.domein.nl en ns2.domein.nl)
Het gaat mij om de configuratie binnen DNS Server. Daar moet ik straks om te beginnen zo'n 25 domeinen te configureren (dus 25 zones aanmaken)

Aangezien mijn server HERMES heet, wordt nu standaard als nameserver voor een zone hermes.domein.nl ingesteld. Ik wil graag dat daar automatisch ns1.domein.nl en ns2.domein.nl voor worden gebruikt.
Daarnaast wil ik standaard een aantal opties bij elke zone gebruiken, zoals RP en intervallen.

De vraag is dus: waar kan ik eenmalig die standaarden instellen, zodat bij elke nieuw aangemaakte zone die instellingen worden gebruikt ?

En hoe zorg ik er voor dat als nameserver(s) automatisch ns1.domein.nl en ns2.domein.nl wordt gebruikt i.p.v. hermes.domein.nl ?

Thanks

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je kunt de zone files kopiëren en met WP 4.2 effe zoek en vervang doen (Alt-F2)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:28

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1