Toon posts:

PCChips 748LMRT wil niet met AT, maar wel met ATX

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een Pcchips 748lmrt met een celeron 433.
Dit bord hang aan een AT voeding.

Zodra je power knop indrukt, begint de fan van de cpu te draaien, maar er gebeurt verder niets. Als ik hem even op een ATX voeding hang, start hij wel gewoon op zodra ik de power knop indruk.

Moet ik voor gebruik met een AT voeding misschien een jumper over de power pins (ATX) op het moederbord zetten?

MvG,

Chris van Diemen

Verwijderd

je mobo is maar geschikt voor 1 soort voeding.
controleer even de plug op je mobo waar je je voeding in prikt.
kan er maar 1 stekker in dan is moet je een AT voeding hebben.
als er 2 stekkers in kunnen moet je een ATX hebben.

zover ik weet kun je geen AT voeding op een ATX mobo prikken.
suc6

/edit/
Welkom op GoT
/edit/

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2002 09:54 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Misschien is de AT voeding gewoon gaar (overbelast) geworden.. Wat voor 1 is het eigenlijk? (wattage) en is het ding al heel oud? Er bestaan bij mijn wegen geen jumpertjes om te switchen tussen voedingen. Ze zitten nochtans op eenzelfde circuit.

Nelis_The1, zulke "dual PSU" plankjes hebben wel bestaan.. Loop de M748 specs maar na ;)

Edit: oh, ik heb de titel wat verduidelijkt..
Alleen maar "PCChips 748LMRT" kan zoveel betekenen..

[ Voor 17% gewijzigd door BalusC op 25-11-2002 10:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
He,

Als de voeding overbelast zou zijn, zou dan de fan van de cpu toch gaan draaien?
Naast het moederbord is er verder nog nix op de voeding aangesloten.

De mogelijkheid dat ik de power pins (de power knop voor ATX) moet verbinden zie jij niet. (Ik kan het nu niet testen vandaar dat ik het maar even vraag).

MvG,

Chris van Diemen

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 10:46:
Als de voeding overbelast zou zijn, zou dan de fan van de cpu toch gaan draaien?
Naast het moederbord is er verder nog nix op de voeding aangesloten.
Een simpel ventilatortje vergt niet zoveel stroom als de rest van het systeem..
De mogelijkheid dat ik de power pins (de power knop voor ATX) moet verbinden zie jij niet. (Ik kan het nu niet testen vandaar dat ik het maar even vraag).
Ik vat je niet helemaal.. Kun je de vraagstelling nog eens wat duidelijker formuleren?
He,

MvG,

Chris van Diemen
Da's niet meer nodig ;)
Zie ook Begroeting onder posts & replies

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 25-11-2002 10:50 ]

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:08
Die PcChips moederborden gebruiken volgens mij een stukje hardware om te detecteren wat voor voeding er aangesloten moet is.
In je bootscherm krijg je namelijk ook te zien op wat voor voeding hij werkt.

Dus ik verwacht dat dit kapot is..

sorry geen oplossing

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
Soms hebben die bordjes ook de vreemde eigenschap dat ze niet meteen willen booten.. Een reset geven, of het ding uit en weer aanzetten wil nog wel eens helpen.

(vraag me niet waarom, maar dat effect heb ik bij een 726MRT op een AT voeding.. ATX werkt zonder problemen).

Verwijderd

BalusC schreef op 25 november 2002 @ 10:39:
Nelis_The1, zulke "dual PSU" plankjes hebben wel bestaan.. Loop de M748 specs maar na ;)
waarom is dit niet als standaard ingevoerd? het lijkt mij een hele handige vrijheid.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 12:53:
waarom is dit niet als standaard ingevoerd? het lijkt mij een hele handige vrijheid.

Omdat de ATX layout heel anders is.. Dit zijn in feite gewoon AT plankjes, met een ATX powerconnector erop..

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, zo had je wat meer ruimte om te upgraden :)

Oud wordt niet altijd in één keer door nieuw vervangen, zo zijn er ook mobo's geweest met een DIN en een PS2 toetsenbordaansluiting, met zowel SDR als DDR slotjes, met So370 én Slot1, met PCI en ISA naast elkaar, etcetera..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit plankje heb ik zelf ook eens gehad, geen denderende performance en 0,0 uitbreidingsmogeiljkheden, maar in de tijd voor de DiVX was het ruim zat voor mijn tik- en internetbehoeften. Bovendien is het 4-kanaals geluid echt zeer goed (zeer grote verrassing bij nota bene een PC-Chips onboard geval)

Maareh, on topic...

Het kan zijn dat ik hier te simpel denk, maar als je een ATX voeding gebruikt loopt de powerknop via het mobo, om precies te zijn op de 5VSB lijn, dus laagspanning over twee dunne draadjes. De mobo geeft vervolgens door aan de PSU dat het aanwil etc.

Bij AT zit er gewoon 230V op de powerknop en gaat het absoluut niet over het mobo (dat zou RIP zijn :+ ) - kortom, je kunt nooit dezelfde knop gebruiken voor AT en ATX. Als je powerknop het met een ATX voeding wel doet, is het gewoon een simpele kleine soft-power knopje. Dan zul je op zoek moeten naar de powerknop van de AT voeding (niet moeilijk te vinden, er lopen twee erg dikke blauwe en twee even dikke bruine kabels naartoe) :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1