[router] Activiteit als PC uit staat

Pagina: 1
Acties:
  • 311 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07 20:54

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Ik heb afgelopen vrijdag de Draytek Vigor2200E gekocht op de HCC en deze werkt verder naar behoren. Ik heb in het boekje gelezen dat je beter de stekker in het stopcontact kan laten omdat ie daarvoor ook ontworpen is. Nu heb ik hem gisteren dus aan laten staan, maar ik zie nog steeds activiteit terwijl ik de PC's uit heb staan. Ook zie ik dat het lampje van mijn modem brand (dat ie online is). Nu lijkt mij dit allemaal erg logisch omdat die router een klein "PCtje" op zich is, maar mag er dan wel activiteit zijn? (ja dit is mijn eerste router en nee ik weet er nog niet zoveel van af)
En klopt het dat het ACT lampje knippert ipv. constant brand? Ook als mijn PCs aan staan knippert het lampje. Verder vind ik het een toproutertje! :)

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:46

YellowCube

Wait...what?

Als je echt wilt weten of er iets aan de hand is kun je achteraf in de logs van de router kijken.
Persoonlijk zou ik me er niet al te druk over maken...

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
wat voor moederbord heb je?
somige mobo's ondersteunen wake on lan, en daarvoor moet er natuurlijk soms gecheckt worden of er iets verstuurd word.

verder is het zo dat als je meerdere routers op je netwerk heb dat deze routing tables gaat uitwisselen.
dus het is heel normaal hoor :)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Klippy
  • Laatst online: 09:51

Klippy

Still Game

Komt altijd verkeer langs natuurlijk via je internet dus dat is logisch.

Maar weet niet of dat het enige is wat je bedoeld? Als ook lampjes van je PC poorten branden zal je wel WOL aanhebben.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• cenix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 11:50
De router communiceert met het modem. Omdat de modem altijd aan staat
(c.q. on-line is) en de router ook aanwezig is, blijven deze communiceren.
Hierdoor knipperen de lampjes.
Dit is niets om je druk over te maken.

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Ik heb wel WOL op mijn mobo (MSI). Maar naar mijn weten heb ik die nooit aan gezet. Staat standaard ook niet aan lijkt me. Maar het ACT lampje knippert (vast ritme) ook als de PC's aan staan. (ook als ze uit staan dus (duh)).

[edit]
Ja, lampjes van de PC poorten branden ook, maar ik heb de stekkers van de PCs er altijd uit. Of ziet ie gewoon dat er iets aan de kabel hangt? :)

[ Voor 27% gewijzigd door Copyman op 25-11-2002 09:45 ]

• Klippy

Klippy

Still Game

Copyman schreef op 25 november 2002 @ 09:42:
Ik heb wel WOL op mijn mobo (MSI). Maar naar mijn weten heb ik die nooit aan gezet. Staat standaard ook niet aan lijkt me. Maar het ACT lampje knippert (vast ritme) ook als de PC's aan staan. (ook als ze uit staan dus (duh)).
Wat is he ACT lampje dan?
Voor je internetverbinding of voor je PC?

WOL kan je makelijk controleren. Als LEDje op NIC knippert dan zal het ook zo zijn op de router.
Voor de rest idd niet druk over maken :)

Als het goed is knippert LEDje op router ook gelijk met dat op modem, want dat reageerd ook gewoon op alles dat langskomt.

• Klippy

Klippy

Still Game

Copyman schreef op 25 November 2002 @ 09:42:

[edit]
Ja, lampjes van de PC poorten branden ook, maar ik heb de stekkers van de PCs er altijd uit. Of ziet ie gewoon dat er iets aan de kabel hangt? :)
Ken die router niet, maar probeer het eens uit, kan best zijn dat ze branden als er iets in zit en knipperen bij activiteit.

Maar als stekkers van PC's eruit zijn, waar maak je je dan druk om? :)

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 11:56

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik heb die router wel :) maar hij communiceert gewoon met de kabelmodem. Als Act knippert (staat ook in de handleiding) dat betekent dat er een (goede) communicatie is.
Ik heb alles op een contactdoos met schakelaar en daar zit ook de router op. Dus als ik de pc afsluit dan is het uit pc schakelaar om en router ook uit.

[off topic] Ik zou de ping uitzetten in je router mocht je dat nog niet gedaan hebben. [/off topic]

🎮 Steam
💻AMD 9800X3D
📱 Samsung Galaxy S25+

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
LiquidSilver schreef op 25 november 2002 @ 09:48:
[...]

Ken die router niet, maar probeer het eens uit, kan best zijn dat ze branden als er iets in zit en knipperen bij activiteit.

Maar als stekkers van PC's eruit zijn, waar maak je je dan druk om? :)
Nergens. :P

Maar ben gewoon beniewd of het kwaad kan oid. Het ACT lampje is gewoon ACT (opzijn amerikaans) ACT(IVITY). Een connectie dus. Maar deze knippert gewoon met een constante ritme. Ik moet het boekje maar eens heel serieus gaan doorspitten. :)

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Sc0rPi0N schreef op 25 november 2002 @ 10:20:
Ik heb die router wel :) maar hij communiceert gewoon met de kabelmodem. Als Act knippert (staat ook in de handleiding) dat betekent dat er een (goede) communicatie is.
Ik heb alles op een contactdoos met schakelaar en daar zit ook de router op. Dus als ik de pc afsluit dan is het uit pc schakelaar om en router ook uit.

[off topic] Ik zou de ping uitzetten in je router mocht je dat nog niet gedaan hebben. [/off topic]
Ik zit nu op stage, maar ik heb nog nix met die ping gedaan. Wat is de reden om deze uit te zetten? :)

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 11:56

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Op zich kan het geen kwaad maar als je een kabelverbinding hebt, dan heb je meestal ook een vast ip-nummer. En dat is weer aantrekkelijk voor hackers.
Ik heb die ping uitgezet en daardoor doen heel veel scanners en sniffers het niet meer (heb het getest) wan deze sturen eerst een ping signaal en als ze antwoord krijgen dan gaan ze je poorten scannen. Geen ping houdt dus in dat je pc (voor de buitenwereld) niet aanstaat.
Dus optimale veiligheid. :) :Y)

🎮 Steam
💻AMD 9800X3D
📱 Samsung Galaxy S25+

Verwijderd

het is juist de bedoeling, het geen je voorbij ziet komen zijn broadcasts en multicasts, hoofdzakelijk ip arp broadcasts. dit is heel gewoon, als je exact wilt weten hoe het exact werkt kun je beter wat meer over ip gaan leren.

• Klippy

Klippy

Still Game

Copyman schreef op 25 November 2002 @ 10:27:
[...]

Nergens. :P

Maar ben gewoon beniewd of het kwaad kan oid. Het ACT lampje is gewoon ACT (opzijn amerikaans) ACT(IVITY). Een connectie dus. Maar deze knippert gewoon met een constante ritme. Ik moet het boekje maar eens heel serieus gaan doorspitten. :)
Ja wat ACT was had ik al door ;)
Maar je hebt er meerdere, 1 voor WAN, paar voor PC's. Maar gaat dus over WAN/internet ding en dat is gewoon normaal ja :)

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Kan het trouwens dat door die router mijn DNS steeds weg valt? Ik kan bijvoorbeeld wel op IRC, ICQ, MSN etc. maar geen internet pagina's. Cru gezegd wordt ik hiet best wel ziek van. :P

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:47

chromeeh

the Gnome

LOL De verklaring is heel erg simpel....
De router wisselt info uit met andere routers (zogenaamde routing tables) om zodoende op de hoogte te blijven van 'files', weggevallen routers, etc. :)
Dus het is nix om je druk over te maken :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou er maar blij mee zijn, hij knippert heel rustig, het ledje van die SMC van mij zit te knipperen of er van alles aan de gang is...

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Wat er zoal voorbijkomt :
- route-informatie;
- broadcasts van het lokale subnet van je provider (bijv. arp-broadcasts van andere systemen);
- pogingen van aspirant hackers en spammers om jouw IP-adres(sen) te misbruiken;
- ...

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Hangt denk ik een beetje af van je provider maar rouite informatie zou wel heel vreemd zijn, want wat zou je daar mee moeten en kun je dan ook je eigen netwerk adverteren naar internet ?
mvdejong schreef op 26 November 2002 @ 09:29:
Wat er zoal voorbijkomt :
- route-informatie;
- broadcasts van het lokale subnet van je provider (bijv. arp-broadcasts van andere systemen);
- pogingen van aspirant hackers en spammers om jouw IP-adres(sen) te misbruiken;
- ...

Verwijderd

Copyman schreef op 25 November 2002 @ 08:58:
Ik heb afgelopen vrijdag de Draytek Vigor2200E gekocht op de HCC en deze werkt verder naar behoren. Ik heb in het boekje gelezen dat je beter de stekker in het stopcontact kan laten omdat ie daarvoor ook ontworpen is. Nu heb ik hem gisteren dus aan laten staan, maar ik zie nog steeds activiteit terwijl ik de PC's uit heb staan. Ook zie ik dat het lampje van mijn modem brand (dat ie online is). Nu lijkt mij dit allemaal erg logisch omdat die router een klein "PCtje" op zich is, maar mag er dan wel activiteit zijn? (ja dit is mijn eerste router en nee ik weet er nog niet zoveel van af)
En klopt het dat het ACT lampje knippert ipv. constant brand? Ook als mijn PCs aan staan knippert het lampje. Verder vind ik het een toproutertje! :)
Dit klinkt inderdaad als een perfect werkende router...! Deze eigenschappen hebben ze allemaal!

• Boudi
  • Laatst online: 09-08 02:32

Boudi

Always Coca Cola

De Vigors knipperen altijd op het meest linker ledje, dat is het teken dattie aan staat en dattie het doet. Dit ledje heet inderdaad ACT. Dit knipperen houdt dus niet in dat er activity op de lijn is, maar gewoon dattie t doet. Trek maar es alle kabels (behalve de power) uit de vigor, en hij knippert nog steeds.

Verder is er wel altijd activiteit over je ADSL lijn, ook als je hem niet gebruikt. Haal je vigor maar es los van het modem, en je ziet dat op het modem lampjes TX en RX blijven knipperen.

Met of zonder mayonaise?

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Gelukkig doet het verder geen kwaad dus, maar ik heb nog 1 klein probleempje wat ik zonder router eerst niet had. De verbinding met mijn DNS server valt steeds weg op de 1 of andere manier. Zie ook deze vraag in dit topic:
Kan het trouwens dat door die router mijn DNS steeds weg valt? Ik kan bijvoorbeeld wel op IRC, ICQ, MSN etc. maar geen internet pagina's. Cru gezegd wordt ik hiet best wel ziek van. :P
Iemand enig idee of dit aan een setting ligt in de router die niet samen gaat met de DNS van @home?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 10:24:
Hangt denk ik een beetje af van je provider maar rouite informatie zou wel heel vreemd zijn, want wat zou je daar mee moeten en kun je dan ook je eigen netwerk adverteren naar internet ?

[...]
Jij niet, maar de eigen routers van de ISP houden elkaar onderling op de hoogte voor welke adres-ranges zij kunnen routeren, en dat is broadcast- of multicast-verkeer. Als het broadcast-verkeer is zie je het ook langskomen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Normaal gesproken communiceren ze dat niet op eindnetten en alleen op de interfaces naar andere routers dus dan zien we hier niets van, bij een slecht geconfigureerde router zou je het idd kunnen tegenkomen echter het blijft slordig, Daar deze informatie geen doel dient.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2002 13:18 ]

Pagina: 1