3 7200RPM Schijven om EI op te bakken

Pagina: 1
Acties:

• ThaLaw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 17:01
Ik heb 3 Maxtor 7200 RPM 80Gb schijven in een RAID hangen.

Ze zitten in mijn kast in het 3,5 inch inbouwrekje (onder de floppydrive)

Ze zitten alledrie direct onder elkaar, want meer ruimte is er niet.
Die dingen worden (eigenlijk wel begrijpelijk ;) ) bloedheet !!
Na 10 minuten files kopieren, kan ik echt mijn handen er niet opleggen !

Ik heb al verschillende topics gezien over harddiskcooling, maar dat zijn oplossingen voor het inbouwen in een 5,25 inch drive... die ruimte heb ik dus niet.

Wat voor mogelijkheden zijn er voor cooling op de plek waar ze zitten.
Ik dacht zelf aan koelblokjes er aan schroeven o.i.d.... echt ruimte voor fans plaatsen heb ik ook niet (wel op 15 a 20 cm afstand, maar denk niet dat dat enig effect heeft)

De airflow in mijn kast is overigens goed, maar door die schijven verhitten deze de sys-temp zodanig, dat deze soms wel 40 graden (!) is

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

gewoon een betere kast kopen zo iets als chieftec... kost wat maar dan heb je ook wat. bij deze kasten kun je voor je hdd's een 80x80 fan plaatsen en dat helpt direct!

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• ThaLaw
Ja, maar dan zit je weer met geluid...
Heb nu een intake en een outtake fan, beide 80mm...
Een fan op de northbridge (waarom weet ik niet, maar MSI heeft dat gedaan op de 845PEMax2BFIR)
En de CPU fan en dan nog de voedingsfan.... ik vind het nu al teveel lawaai....;(

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 12:39
Misschien met elastieken ofzo de middelste schijf onder het rekje hangen.. zodat ze elkaar niet opwarmen.. Tenminste.. Dat lijkt me in jouw situatie het beste...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

je hebt nu 3 schijven boven elkaar, als je nog een 5 1/4" bay over hebt zou ik de middelste van de 3 schijven er uit halen en met van die beugels in de 5 1/4" bay hangen.
kan dit niet, dan moet je toch zeker een 80 mm fan op die hd's zetten. eventueel op 7 volt.

de in en out-take fan kan je altijd op 7 volt zetten, dan hoor je bijna niets meer.

• ThaLaw
Ik ga daar is naar kijken inderdaad of ik dat op 7 Volt krijg... moet zeker met zon potmetertje ertussen? Want ze zitten nu gewoon op de 12V van een Molex

Of misschien hele nieuwe fans.... ik hoor de DH-OC'ers steeds over Zallman...

Probeer ik ook zon fan voor me HD's te zetten en dan misschien toch wat koelblokjes erop monteren....

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

het makkelijkste om je fan op 7 volt te zetten is niet de casefan op de gele en de zwarte draad aan te sluiten, maar op de gele en de rode.

zoek in de search maar op 7 volt. staat genoeg uitleg

Verwijderd

Denk dat je voor die zalman hd cooler ook geen ruimte hebt, maar als je casefans erin wilt hebben dan moet je gewoon Papst nemen, dat zijn de stilste. Ik denk dat die casefans dan nie eens boven het geluid uitkomen van je 3 overhitte schijven :)

[hulp]
7V:
Rood vd fan op geel vd molex
Zwart vd fan op rood vd molex
[hulp]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Ik zou bijna zeggen, laat het zo zitten, dan heb je binnen no-time plek in je kast voor betere cooling, omdat een van de schijven (waarschijnlijk de middelste) defect zal zijn.
Schroef desnoods een van de schijven aan de bodem van de kast vast, maar haal hoe dan ook de schijven van elkaar af.
Vaak zit er voor in de kast nog wel zo'n wit plastic steuntje voor hele lange PCI kaarten. Daar kun je je hdd eventueel ook aan vast schroeven. Dan staat de drive wel rechtop, maar ik denk niet dat dat invloed heeft, daar grote bedrijven als Dell ze ook zo plaatsen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• DrMacabr3
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 09:54
laat die schijven alleszins zo niet zitten zonder koeling want je zal snel goeiedag tegen hen kunnen zeggen.. zoniet.

Verwijderd

Neem gewoon 4 strips met een paar gaten en hang die schijven onder het rackje. Strips vastmaken met de schroefjes van een schijf in het rackje. Zorg dat er voldoende ruimte tussen de schijven blijft.

Zet er ook een fan (@7V?) op en zorg dat ze niet warmer dan 45 graden worden, als je er lang van wilt genieten.

Verwijderd

Een gat dremelen in de voorkant van je pc en dan een 8cm fan er "koele" kamerlucht tegenaan/tussendoor blazen. Dat zou in principe moeten helpen....

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-02 07:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
waterkoeling? :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Dit heb ik ook gehad met mijn twee 40gig Maxtor, maar als je ze nou ongeveer 4 centimeter uit elkaar zet worden ze een stuk koeler. Probeer dit eerst voordat je cooling bij doet.

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 23:37:
Dit heb ik ook gehad met mijn twee 40gig Maxtor, maar als je ze nou ongeveer 4 centimeter uit elkaar zet worden ze een stuk koeler. Probeer dit eerst voordat je cooling bij doet.
Onze vriend de topic starter heeft daar dus geen ruimte voor oelo! :P

Verwijderd

als je toch drie maxtors 80 gb in raid hebt hangen kan je ook wel een fatsoenlijke chieftec kast kopen lijkt me :P

Suc6

• Fallout
Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 23:55:
als je toch drie maxtors 80 gb in raid hebt hangen kan je ook wel een fatsoenlijke chieftec kast kopen lijkt me :P

Suc6
Idd, als je vette schijven koopt moet je zeker rekening houden met de temperatuur. Dit is net als een huis bouwen zonder fundament. Heel simpel...grotere kast kopen en actieve koeling erbij stoppen (dit hoeft helemaal niet veel geluid te maken)

Verwijderd

Wat een ingewikkelde oplossingen allemaal, veel gemakkelijker en goedkoper is een HD coolbay, dit scheelt geld en je HD's worden koeler en stiller:

http://www.tweakers.net/pricewatch/9026

• Fallout
Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 00:06:
Wat een ingewikkelde oplossingen allemaal, veel gemakkelijker en goedkoper is een HD coolbay, dit scheelt geld en je HD's worden koeler en stiller:

http://www.tweakers.net/pricewatch/9026
Lees nou eerst ns ff... }:O

Verwijderd

-Fallout- schreef op 26 November 2002 @ 00:16:
[...]

Lees nou eerst ns ff... }:O
Doe jij eens ff normaal aub.

Mijn oplossing is veruit de goedkoopste trouwens.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 01:19:
Denk dat je voor die zalman hd cooler ook geen ruimte hebt, maar als je casefans erin wilt hebben dan moet je gewoon Papst nemen, dat zijn de stilste. Ik denk dat die casefans dan nie eens boven het geluid uitkomen van je 3 overhitte schijven :)

[hulp]
7V:
Rood vd fan op geel vd molex
Zwart vd fan op rood vd molex
[hulp]
Hoe kom je er op dat papst het stilst is? Ligt puur aan de specs etc. Ik kan je zat fans aanwijzen die stil zijn. Ligt maar net aan het toerental.

Papst is goed, dat is waar, maar niet zondermeer stil, want ik heb ook herrischoppers van papst voorbij zien komen en heb zelf 2x 120mm van papst in me case.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 00:24:
[...]

Doe jij eens ff normaal aub.

Mijn oplossing is veruit de goedkoopste trouwens.
Klopt helemaal, maar hij heeft wel een beetje gelijk hoor.....
ThaLaw schreef op 25 November 2002 @ 00:21:
..........
Ik heb al verschillende topics gezien over harddiskcooling, maar dat zijn oplossingen voor het inbouwen in een 5,25 inch drive... die ruimte heb ik dus niet.
.......

Verwijderd

Kun je je schijven niet 25 of meer millimeter naar voren monteren?
Dus wat nieuwe bevestigingsgaatjes in de tray boren.

Dan is er ruimte voor een 25mm dikke ventilator die direct tegen de achterkant van de schijven blaast.
Zaag wel eerst een gat in de kastwand vóór de ventilator. De lucht wordt dan gewoon achter je frontpaneel weggezogen (er is dus geen gat in je front nodig).

ascii-art:
(zal wel weer niet lukken)
|
|
| kastfront
|___________________tray
||_| |______________|====
||F| ______________schijven
||A| |______________|====
||N| ______________
||_|_|______________|==== kabels
|
|-----> minstens 25 mm
|

• IzoOoo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-06-2021
Ik heb 2 maxtors. 1tje: de 40 gig 7200 zit tegen men floppy aan en word 39 graden.
De andere: 60 gig 7200 word maar 25 omdat deze wat meer ruimte heeft. Weet iemand of 39 graden te doen is met die schijf? vind het een beetje eng.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:41
Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 00:33:
[...]

Hoe kom je er op dat papst het stilst is? Ligt puur aan de specs etc. Ik kan je zat fans aanwijzen die stil zijn. Ligt maar net aan het toerental.

Papst is goed, dat is waar, maar niet zondermeer stil, want ik heb ook herrischoppers van papst voorbij zien komen en heb zelf 2x 120mm van papst in me case.
papst fans zijn gewoon bizar goed gelagerd en daardoor het stilst als je ze op zelfde RPM zet als andere fans.

kan verder niet verklaren :(, t is gewoon zo

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1