Toon posts:

snelheid CPU koeler?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb vanmiddag op de HCC een fijne nieuwe Athlon XP 2000+ gekocht met bijbehorende koeler. in mijn systeempie gedaan, en werkt als een tierelier. enige nadeel is dat de cpu koeler constant boven de 7000 toeren draait met bijbehorende herrie, en daar wordt ik dus knettergek van. hoe kan ik instellen dat ie zich afhankelijk van de temperatuur gedraagt?

nu draait hij dus meer dan 7000 toeren, CPU temp is dan 45 graden

specs:
MSI K7T Pro2
AMD XP2000+
koeler: coolermaster hsc-v62
bios zojuist geflashed naar de laatste versie
rest is niet zo van belang

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:59

JdM

Humbled

Dat kun je niet? Alleen met een potmeter ofzo.......

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-02 20:55
Mainboard en/of cooler kunnen dat niet, moet je het voltage modden naar je koelfan zodat hij wat langzamer loopt

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
op het doosje van de koeler staat een mooi grafiekje, de RPM tegen de warmte. er staat ook bij dat het ding tussen de 3000 en de 6800 toeren draait, en nu bij mij draait ie dus geregeld op 7300 toeren bijv. dit moet toch omlaag kunnen, afhankelijk van de temp?
of gewoon in het algemeen lager?

ok, voltage naar koeler modden. hoe doe ik dat?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 23:59 ]

• JdM
  • Laatst online: 18:59

JdM

Humbled

Waarschijnlijk gedraagt ie zich dus naar de temp van je proc. en door die warmte knalt ie op vol toeren , kast al eens open gezet ? misschien is het wel je airflow ?

Verwijderd

Topicstarter
kast ook een tijdje open gehad, heeft geen effect. toerental van de cpu koeler bijft boven de 7000, temp 45 to 46 graden

Verwijderd

ik gebruik daar speedfan voor,
echt een superhandig progie

• Gianni Rombios
  • Niet online
Als je niet zelf wil klussen zou ik een Zalman Fanmate van een euro of 10 er tussen zetten (als potmetertje hierboven genoemd maar dan "kant en klaar"). Speedfan is de eerste optie idd maar ik weet niet of die werkt op jouw mobo (niet op de mijne iig)

[ Voor 27% gewijzigd door Gianni Rombios op 25-11-2002 00:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
speedfan geprobeerd, die doet het idd niet. ik kan fan3 (de cpu koeler) niet instellen.

heb nu het proggie van MSI geprobeeerd, PC Alert III en daarmee draait het hele gebeuren nu op ongeveer 6100 toeren, wat volgens het grafiekje op het doosje wel zou kunnen kloppen. scheelt al een boel lawaai, maar maakt nog veel te veel herrie. *zucht* dan wordt het denk ik toch een adere koeler kopen, wat dit is echt niet fijn. maar meer zal er niet aan te doen zijn denk ik

• Meister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-02 13:21
mwah ik had eerst ook die achterlijke fan van 7000 rpm op m'n HHC-001 (iets andere Coolermaster heatsink, ook helemaal koper, vergelijkbare prestaties) zitten maar dat lawaai werd me iets te gortig. Heb er nu een 4700 rpm fannetje op gezet, scheelt al een stuk qua geluid en hij wordt maar 1 a 2 graden warmer (53 C max, op een Tbird 1400 aka heetste cpu). Binnenkort 6-8 cm fan adapter met een 8 cm case fan proberen..

Verwijderd

Ik heb ook de HSC-V62 (ook op de hcc gekocht) en die zit bij mij op de AMD Athlon XP 1600+ en die draait "maar" op 3300 toeren , dus ik denk dat je processor te heet wordt.........(temp idle is 34 graden)

Verwijderd

Gianni Rombios schreef op 25 November 2002 @ 00:09:
Als je niet zelf wil klussen zou ik een Zalman Fanmate van een euro of 10 er tussen zetten (als potmetertje hierboven genoemd maar dan "kant en klaar"). Speedfan is de eerste optie idd maar ik weet niet of die werkt op jouw mobo (niet op de mijne iig)
Die Zalman zou ik ook aanraden. Deze kost tussen de 5 en 10 euro. Zie hier

Ik gebruik er 1 om mijn casefan op 1300 toeren te kunnen zetten.
Tevens heb ik een koperen CPU cooler op m'n GF4 gezet (een cooler voor 1U rackmounts, met een 60mm fan), en die zit ook met een Fanmate op het moederbord. Die cooler draait op 2100 toeren.

De CPU cooler van 70mm wordt door mijn P4PE geregeld. De standaard snelheid is 2600 RPM. De P4PE kan de CPU fan naar temperatuur (Q-Fan) regelen, en het bord probeert de CPU op 37-38 graden idle te houden, met een zo laag mogelijk toerental. Bij mijn P4 2.4 @ 2.7 lukt dat al met 2000 toeren. Zo is mijn computer aardig stil. De harde schijf maakt het meeste geluid (nog geen lawaai), maar jammer genoeg kan hij niet in een Silent Drive. Dat wordt te warm.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:26

KneoK

Not in a million lightyears

Meister schreef op 25 November 2002 @ 00:37:
mwah ik had eerst ook die achterlijke fan van 7000 rpm op m'n HHC-001 (iets andere Coolermaster heatsink, ook helemaal koper, vergelijkbare prestaties) zitten maar dat lawaai werd me iets te gortig. Heb er nu een 4700 rpm fannetje op gezet, scheelt al een stuk qua geluid en hij wordt maar 1 a 2 graden warmer (53 C max, op een Tbird 1400 aka heetste cpu). Binnenkort 6-8 cm fan adapter met een 8 cm case fan proberen..
Dit heb ik ook gedaan (fan van ~4500rpm)... Het scheelde bij mij ook max 2 graden ten opzichte van die 7000 toeren fan...
Ik was trouwens van de week vergeten de fan van dat ding aan te sluiten (was laat en had al heel lang zitten kutten met 2 systemen...). Ik heb dus mooi 10 minuten in Windows kunnen kutten voordat 'ie vastliep. Gelijk in de bios gekeken, maar prox was net 73 graden... Geweldige koeler dus !!!
Pagina: 1