Toon posts:

[gentoo]eth0 en eth1 omdraaien?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een pc met 3 nics, 2 verschillende netwerken, en 1 voor het internet.

nu wil ik dus een paar namen omdraaien, waarom?? omdat het een lan-bak is die door iedere noob in gebruik genomen moet kunnen worden. (hufterproof).

de volgorde is nu eth2 - eth0 - eth1 en ik wil het graag gewoon op eth0 - eth1 - eth2 hebben.

de nic die nu eth2 is moet dus eth0 worden, eth 0 moet eth1 worden en eth1 moet eth2 worden.

PS het zijn dezelfde nics

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 22:31 ]

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-04 11:46
Als iedere noob hem moet kunnen gebruiken: ik neem aan dat niet iedere noob aan de netwerkinstellingen zit :?
Eenmaal ingesteld hoef je er verder toch niet aan te sleutelen?

Verwijderd

Topicstarter
AMDude schreef op 24 November 2002 @ 22:30:
Als iedere noob hem moet kunnen gebruiken: ik neem aan dat niet iedere noob aan de netwerkinstellingen zit :?
Eenmaal ingesteld hoef je er verder toch niet aan te sleutelen?
eh jah, maar het zijn meerdere dezelfde servers, alleen zit bij allemaal de aansluitingen anders, en dit wil ik graag gelijktrekken.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:43
Kaarten fysiek omruilen in de PCI slots verhelpt het probleem. Als jij 1 module laadt, vindt ie ze in een bepaalde volgorde en wijst ie ethx toe.
Optie 2: kernel parameters opgeven van welke ethernetkaart op welk geheugenadres eerst geinitialiseerd moet worden.

Verwijderd

kabels omdraaien? :S

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op 24 november 2002 @ 22:34:
Kaarten fysiek omruilen in de PCI slots verhelpt het probleem. Als jij 1 module laadt, vindt ie ze in een bepaalde volgorde en wijst ie ethx toe.
Optie 2: kernel parameters opgeven van welke ethernetkaart op welk geheugenadres eerst geinitialiseerd moet worden.
ah kijk

deze jongen gaat dus ff de servers opentrekken :)

bedankt.

waarop bepaald ie dan de volgorde btw ??? mac? niet belangrijk, gewoon nieuwsgierig ...

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 22:37 . Reden: iets minder smiles ]

• _JGC_
volgens mij op volgorde van PCI slots of IRQs. ff kijken
*duikt in de stoffige hoek en kijkt naar server*
Hmm, eth0 zit in PCI3, eth1 in PCI2
*doet lspci*
code:
1
2
00:13.0 Ethernet controller: 3Com Corporation 3c900B-TPO [Etherlink XL TPO] (rev 04)
00:14.0 Ethernet controller: 3Com Corporation 3c905B 100BaseTX [Cyclone] (rev 30)

Ah, eth0 heeft een lager PCI ID. Overigens ook een lager IRQ (10 voor eth0, 15 voor eth1)

Verwijderd

De NIC's worden op volgorde van IRQ toegewezen. Als je de zelfde NIC's hebt bv Intel based kaartjes zal de eerste eth0 worden, de tweede eth1 enz.
In de /etc/modules.conf staan regels als "alias eth0 eepro100" enz.

Als je de zelfde kaarten gebruikt kun je de statische relatie IP-address en NIC afdwingen door met je "ifcfg-eth<if nummer>" bestanden te spelen enz.

Als je verschillende NIC's heb (die dan wel een andere driver moeten gebruiken van verschillende merken kaarten kunnen de zelfde chipset hebben en dus de zelfde driver) dan is het makkelijk om de volgorde te bepalen. Dan kun je zeggen:

alias eth0 eepro100
alias eth1 tlan
alias eth2 3c59x

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 22:41 ]

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
hey JGC, was van de week ff bij de PD automaterialen, nog ff stof gehaald meteen ff naar je gevraagd maar je werkte er nu niet meer zo vaak

groeten M4RTiN

Verwijderd

Topicstarter
lees de draad voor je ....
_JGC_ schreef op 24 november 2002 @ 22:39:
volgens mij op volgorde van PCI slots of IRQs. ff kijken
*duikt in de stoffige hoek en kijkt naar server*
Hmm, eth0 zit in PCI3, eth1 in PCI2
*doet lspci*
code:
1
2
00:13.0 Ethernet controller: 3Com Corporation 3c900B-TPO [Etherlink XL TPO] (rev 04)
00:14.0 Ethernet controller: 3Com Corporation 3c905B 100BaseTX [Cyclone] (rev 30)

Ah, eth0 heeft een lager PCI ID. Overigens ook een lager IRQ (10 voor eth0, 15 voor eth1)
Verwijderd schreef op 24 november 2002 @ 22:39:
De NIC's worden op volgorde van IRQ toegewezen. Als je de zelfde NIC's hebt bv Intel based kaartjes zal de eerste eth0 worden, de tweede eth1 enz.
In de /etc/modules.conf staan regels als "alias eth0 eepro100" enz.

Als je de zelfde kaarten gebruikt kun je de statische relatie IP-address en NIC afdwingen door met je "ifcfg-eth0" bestanden te spelen enz.

Als je verschillende NIC's heb (die dan wel een andere driver moeten gebruiken van verschillende merken kaarten kunnen de zelfde chipset hebben en dus de zelfde driver) dan is het makkelijk om de volgorde te bepalen. Dan kun je zeggen:

alias eth0 eepro100
alias eth1 tlan
alias eth2 3c59x
ok, ik weet weer genoeg.

ik kan weer ff aan de gang, bedankt nogmaals.

Verwijderd

suc6 :)

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 22:41

Papillon

Spring 's in the Air...

Mocht het alias trucje niet werken is er nog een methode. De netwerkkaarten worden middels de scripts /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth* geconfigureerd. Dan kun je het volgende trucje uithalen welke ik normaliter niet zou gebruiken: nl. vervang in ifcfg-eth0 de regel DEVICE='eth0' door de gewenste instelling. Ook voor de andere NIC's.

Breng alvorens je dat doet wel eerst de NIC's down met ifdown eth[0/1/2]. Na de aanpassingen kun je ze weer opbrengen met ifup eth[0/1/2]

Slik.... zie net dat het gentoo betreft... Weet niet of deze vlieger daarvoor ook opgaat!

[ Voor 11% gewijzigd door Papillon op 24-11-2002 23:58 ]

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• _JGC_
Papillon schreef op 24 november 2002 @ 23:56:
Mocht het alias trucje niet werken is er nog een methode. De netwerkkaarten worden middels de scripts /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth* geconfigureerd. Dan kun je het volgende trucje uithalen welke ik normaliter niet zou gebruiken: nl. vervang in ifcfg-eth0 de regel DEVICE='eth0' door de gewenste instelling. Ook voor de andere NIC's.

Breng alvorens je dat doet wel eerst de NIC's down met ifdown eth[0/1/2]. Na de aanpassingen kun je ze weer opbrengen met ifup eth[0/1/2]

Slik.... zie net dat het gentoo betreft... Weet niet of deze vlieger daarvoor ook opgaat!
Denk niet dat Gentoo sysconfig gebruikt ;) Das in elke distro weer anders. Zo doet debian z'n zooi in /etc/network/interfaces.

Verwijderd

En slackware in /etc/rc.d/rc.inet1 en rc.inet2 en kun je het ook regelen door de modules in een andere volgorde te laden (de eerste module die geladen wordt krijgt dat eth0 voor z'n kiezen, de tweede eth1, etc.).

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Je kan ook de drivers voor de kaarten als module compileren.
Dan kan je gewoon de modules in de gewenste volgorde modproben :)

Verwijderd

XTerm89D schreef op 25 november 2002 @ 18:52:
Je kan ook de drivers voor de kaarten als module compileren.
Dan kan je gewoon de modules in de gewenste volgorde modproben :)
Dat bedoelde ik dus ook, maar nu ik mijn eigen post terug lees, was het inderdaad niet zo heel duidelijk :)

• _JGC_
Leuk dat als je 1 module laadt direct al je kaarten herkend worden en in volgorde van PCI ID of IRQ een ethx nummertje toegewezen krijgt :)

Heb het zelf ook met een 3C900 en een 3C905, beide de 3c59x module, zodra ik die laad heb ik direct eth0 en eth1. Als daarna nog eens 3c509 wordt geladen heb ik ook een eth2.
Pagina: 1