Ik heb net op de HCC Dagen een Nbase Megaswitch G+ (NH228) gekocht. Dit is een 10/100 mbit switch. Hij doet het wel, maar alleen met een crosslink kabel van de pc naar de switch (vond ik vreemd). En dan doet ie het ook maar op 10 mbit... Ik dacht dat ik dit misschien in kon stellen omdat er een rs232 poort opzit om 'm te managen. Maar hier heb ik geen software voor. Heeft iemand een idee hoe ik dit ding in kan stellen of fatsoenlijk aan de praat krijg?
sluit eens een seriele kabel aan tussen jouw pc een de switch , geen idee of je een null-modem of standaard kabel moet hebben.
Daarna met hyperterminal oid connecten
waarschijnlijk 9600 8/n/1 GEEN (hardwarematig) flow-control.
Daarna met hyperterminal oid connecten
waarschijnlijk 9600 8/n/1 GEEN (hardwarematig) flow-control.
If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh
Als je dan contact heb wat dan??je weet niet of de snelheid of wat dan ook goed is, je zal eerst een commando moeten sturen en hopen dat je anwoord krijgt.
Even wat rond gezocht en het lijkt erop dat je hem zou kunnen managen met megavision, maar misschien ondersteund hij ook snmp.
Even wat rond gezocht en het lijkt erop dat je hem zou kunnen managen met megavision, maar misschien ondersteund hij ook snmp.
Eeuh.. bij de specs staat dat de 24 poorten 10 mbit zijn, en die 2 losse poortjes 10/100.
If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh
oke... deze kan ook onder het MISKOOP @ HCC topic
hmmmmz, 10/100 mbit voorop dat ding betekende dus iets anders....
thnx anyway
hmmmmz, 10/100 mbit voorop dat ding betekende dus iets anders....
thnx anyway
[ Voor 9% gewijzigd door ViPeR098 op 24-11-2002 23:03 ]
hm.. das jammer om te horen.
Hopelijk heb je er niet teveel voor betaald.
In veel gevallen is n 10 mbit switch trouwens snel zat, maar misschien voor jou niet
Hopelijk heb je er niet teveel voor betaald.
In veel gevallen is n 10 mbit switch trouwens snel zat, maar misschien voor jou niet
Inderdaad jammer, want er lagen wel gewoon normale 10/100 switches bij die stand.
Je had het beste eerst even een console kunnen zoeken ergens om de specs na te kijken.
Je had het beste eerst even een console kunnen zoeken ergens om de specs na te kijken.
ik heb dezelfde switch gekocht. gezien dat ik gisteren zei tegen hun dat een fannetje veel lawaai maakte zeiden ze bel ffies op dan kan je langskomen. gezien ik in haarlem woon en morgen vrij ben ga ik zeker ffies langs. maar wat ik hoorde is het idd 24x 10mbit. ik heb deze.

das de versie met glasvezel.
als ie echt 10mbit is dan ga ik ffies me geld trug vragen want 100 euro heb ik hier niet voor over!
ik heb al een seriele kabel gekocht voor €1,= dus ik gah vanavond alles ffies testen
das de versie met glasvezel.
als ie echt 10mbit is dan ga ik ffies me geld trug vragen want 100 euro heb ik hier niet voor over!
ik heb al een seriele kabel gekocht voor €1,= dus ik gah vanavond alles ffies testen
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
Verwijderd
tis anders best een behoorlijke switch, heb ik liever als zo,n pruts doosie desondanks dat die wel 10/100 zijn.
http://www.kmj.com/nbase/228.html
Maar ik ben wel tevreden met mijn cisco.
http://www.kmj.com/nbase/228.html
Maar ik ben wel tevreden met mijn cisco.
Vroeger support geleverd op NBASE producten. Als je die dingen oppakt heb je echt het idee dat je lucht verkoopt/support. Die chassis wegen qua gewicht echt niets.
Alle kennis is in de loop der tijd aardig weggevaagd. Maar toch een link waar jullie meer info kunnen verkrijgen:
ftp://ftp.nbase.de/Switch.nh/NH2xx/
Volgens mij kun je wel wat met MegaVision doen als het gaat om beheer.
ftp://ftp.nbase.de/megavision/
kWeet niet of er een gratis editie beschikbaar is. Zou je zelf moeten uitvissen.
Updaten van firmware geschied middels TFTP sessie.
Kijk dus of er een nieuwere beschikbaar is. Een gratis TFTP cliënt heeft ook altijd op de FTP gestaan.
Ook de MIBs staan online.
Qua info aldaar moet je een stuk verder kunnen komen.
Alle kennis is in de loop der tijd aardig weggevaagd. Maar toch een link waar jullie meer info kunnen verkrijgen:
ftp://ftp.nbase.de/Switch.nh/NH2xx/
Volgens mij kun je wel wat met MegaVision doen als het gaat om beheer.
ftp://ftp.nbase.de/megavision/
kWeet niet of er een gratis editie beschikbaar is. Zou je zelf moeten uitvissen.
Updaten van firmware geschied middels TFTP sessie.
Kijk dus of er een nieuwere beschikbaar is. Een gratis TFTP cliënt heeft ook altijd op de FTP gestaan.
Ook de MIBs staan online.
Qua info aldaar moet je een stuk verder kunnen komen.
http://service.mrv.com/
Product Type: Lan Switching
Product: <zelf invullen>
Selecteer "Technical Information" voor de manual, of "Software Updates" voor nieuwe firmware.
Specs van NH 2024
Specs van NH 228
Andere NBase producten
Cert Advisories omtrend NBase producten
ElbY, ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen met deze producten, goed of slecht?
Indien je je ervaringen liever niet hier post kun je me mailen op dj_booster@hotmail.com
Product Type: Lan Switching
Product: <zelf invullen>
Selecteer "Technical Information" voor de manual, of "Software Updates" voor nieuwe firmware.
Specs van NH 2024
Specs van NH 228
Andere NBase producten
Cert Advisories omtrend NBase producten
ElbY, ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen met deze producten, goed of slecht?
Indien je je ervaringen liever niet hier post kun je me mailen op dj_booster@hotmail.com
ik heb net samen met Booster gechecked en ik kon niet via hyperterminal inloggen op de switch
ook geen enkele poort reageerde als ik er een UTP kabeltje inpropte kortom morgen trug ermee.. heb garantie ben morgen vrij en ik woon 15min met de auto van ze vandaan
Kortweg: goedElbY, ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen met deze producten, goed of slecht?
Er is slechts 1 type NBase switch welke mankementen vertoonde in het voedingsgedeelte. Ik vermoed dat het ging om het type NH215. Deze kwam dan ook met een zekere regelmaat terug van klanten. Resterende modellen zag ik merendeel nooit meer terug.
NH218 zoals hier besproken is feitelijk een 'simpel' exemplaar van NBase. Deze stond bekend als workgroup switch. 100Mbit uplink is mogelijk middels optionele uitbreidingsmodule waarvan vele variërende types leverbaar waren.
Ten tijde dat ik support leverde op de NH218 waren de jaren '96/'97. Toentertijd was segmentering een opkomend fenomeen. Veel bedrijven zaten nog vaak in een non-segmented netwerk middels 10Base-2 of 10Base-T. Uit die tijd stamt dit product. Misschien kun je je indenken dat dit product erg kostbaar was. Voor een NBase 100Mbit variant moest in die tijd echt grof in de buidel getast worden.
NBase liep altijd vooraan als het ging om technologie. Ik kan me niet indenken dat er een type NBase switch aanwezig is die standaard niet over SNMP beschikt. Ook tijdens de intrede van RMON was NBase er vroeg bij. Veel modellen hadden ook al VLAN geïmplementeerd.
Ter vergelijking: NBase switches van toen zijn vergelijkbaar met Cisco switches van nu: iets waar 'U' tegen gezegd mag worden.
ReseTTim:
- NBase had er idd een handje van om bepaald type switches cross-linked uit te voeren. Toen der tijd nog niet gestandaardiseerd denk ik. NBase had daar zo zijn redenen voor om dat zo op te lossen.
- Probleem serieel management: Kan ook aan je serieële kabel liggen (pin-out). Moch je reeds over een manual beschikken, meet dan je pin-out na of deze conform de de manual is (mulitmeter gebruiken dus).
Bedankt voor je info 
De switches zijn wel te managen via een redelijk 'normale' standaard seriele kabel F/F verwacht ik?
De switches zijn wel te managen via een redelijk 'normale' standaard seriele kabel F/F verwacht ik?
volgens mij zit er een female aansluiting op de switch zelf dus heb je een M/F seriele kabel nodig...
NBASE zijn best wel mooie switches, en ook redelijk goed van kwaliteit, vergelijkbaar met 3Com.
Nbase had z'n range zo opgebouwd dat je de uplinks naar 100 Mb met een straight kabel kon maken, dus nooit geen cross-kabel nodig. Dat gaf wel eens wat verwarring, maar het idee erachter is wel leuk. Overigens is een Nbase met een standaard kabel te managen.(dacht ik maar dat weet ik niet meer zeker)
Aan de benaming kun je zien met wat voor een switch je te maken hebt:
· NH 1XX Hubs 10B Eth
· NH 10XX Hubs 100B Fast-Eth
· NH 2XX Switches 10B Eth (1 optionel uplink Fast-Eth)
· NH 20XX Switches 100B Fast Eth (1 optionele uplink Fast-Eth/FDDI/Giga-Eth/ATM/ISDN)
· GFS 30XX Switches 1000B Giga-Eth (10B Eth/100B Fast-Eth) (extra extension modules)
Nbase had z'n range zo opgebouwd dat je de uplinks naar 100 Mb met een straight kabel kon maken, dus nooit geen cross-kabel nodig. Dat gaf wel eens wat verwarring, maar het idee erachter is wel leuk. Overigens is een Nbase met een standaard kabel te managen.(dacht ik maar dat weet ik niet meer zeker)
Aan de benaming kun je zien met wat voor een switch je te maken hebt:
· NH 1XX Hubs 10B Eth
· NH 10XX Hubs 100B Fast-Eth
· NH 2XX Switches 10B Eth (1 optionel uplink Fast-Eth)
· NH 20XX Switches 100B Fast Eth (1 optionele uplink Fast-Eth/FDDI/Giga-Eth/ATM/ISDN)
· GFS 30XX Switches 1000B Giga-Eth (10B Eth/100B Fast-Eth) (extra extension modules)
[ Voor 4% gewijzigd door scn op 26-11-2002 14:52 ]
scn
De switch van ReseTTim had daar inderdaad een female connector, de mijne heeft echter een male. Ik heb al een gender changer gevonden en dus ga ik vanavond uitproberen of dat werkt.ViPeR098 schreef op 26 November 2002 @ 13:17:
volgens mij zit er een female aansluiting op de switch zelf dus heb je een M/F seriele kabel nodig...
Maar ter vergelijking, ik heb dus een 2de hands 10/100 Mbit switch 24-poorts gekocht (de NH 2024 uit '99)scn schreef op 26 November 2002 @ 14:51:
NBASE zijn best wel mooie switches, en ook redelijk goed van kwaliteit, vergelijkbaar met 3Com.
VLAN/SNMP/Span.Tree/Lay3/12mb-buffer/2,4-backpl.
het module-slot is leeg.
Tot op heden lijkt hij prima in orde. 100 EUR leek mij erg goedkoop, of heb ik het dan helemaal mis? Ik weet niet in hoeverre dat de (prijzen van deze) switch goed te vergelijken is met de huidige switches met dezelfde specs.
Sommige wel, sommige niet, zo te merkenOverigens is een Nbase met een standaard kabel te managen.(dacht ik maar dat weet ik niet meer zeker)
Uitbreidingsmodules zijn zeker nergens meer te krijgen?
[ Voor 3% gewijzigd door Booster op 26-11-2002 16:42 ]
Ok, ik ben eens aan de slag geweest en hopelijk kan iemand me helpen.
Vandaag heb ik een converter (gender changer) bemachtigd zodat ik mijn seriele kabels aan kon sluiten op de switch (de connector op de switch is male)
Ik heb 2 seriele kabels:
• 1x 'standaard' seriele kabel uit de winkel
• 1x console cable van Cisco
Allereerst even hoe de switch opstart:
- knopje omzetten
- power-led gaat branden, mgnt-led knippert
- na een seconde of 20 blijft de mgnt-led branden
Als ik nu de standaard seriele kabel aan de switch hang en met hyperterminal (of minicom) op de switch probeer te komen (9600 8n1) dan gebeurt er gewoon helemaal niets. Op enter drukken helpt niet, andere chars evenmin.
Mijn conclusie: de kabel is niet geschikt voor deze poort.
Daarna heb ik de Cisco console cable geprobeerd. Zelfde opstartprocedure. Als ik met deze kabel connect met dezelfde settings dan komt er in ieder geval nog IETS terug. Het is niet veel soeps.
Iedere enter krijg ik een '.' terug. Voor escape een 'ü' en bij het random indrukken van toetsen af en toe een spatie of een 'ç' om maar wat voorbeelden te noemen.
Soms gaat hierbij het de mgnt-led knipperen maar verder gebeurt er erg weinig.
De handleiding zegt: "RS-232 crossover cable with a 9-pin female D-subminiature
connector on one end and an appropriate connector on the other end to
attach to the VT terminal or VT100 terminal emulator."
Nu heb ik alleen even geen idee hoe ik kan controleren of mijn cable crossover is of niet
Indien iemand hulp heeft, bv over wat de knipperende led betekend, dan graag
Info over wat de jumpers op het circuit board allemaal inhouden zijn ook zeer welkom. (evt resetten naar default conditions, passwd reset, etc?)
Ik ga morgen hopelijk ook nog proberen om naar de switch te connecten dmv telnet, maar dan moet ik eerst even voor goeie kabel zorgen (geen cross)
Vandaag heb ik een converter (gender changer) bemachtigd zodat ik mijn seriele kabels aan kon sluiten op de switch (de connector op de switch is male)
Ik heb 2 seriele kabels:
• 1x 'standaard' seriele kabel uit de winkel
• 1x console cable van Cisco
Allereerst even hoe de switch opstart:
- knopje omzetten
- power-led gaat branden, mgnt-led knippert
- na een seconde of 20 blijft de mgnt-led branden
Als ik nu de standaard seriele kabel aan de switch hang en met hyperterminal (of minicom) op de switch probeer te komen (9600 8n1) dan gebeurt er gewoon helemaal niets. Op enter drukken helpt niet, andere chars evenmin.
Mijn conclusie: de kabel is niet geschikt voor deze poort.
Daarna heb ik de Cisco console cable geprobeerd. Zelfde opstartprocedure. Als ik met deze kabel connect met dezelfde settings dan komt er in ieder geval nog IETS terug. Het is niet veel soeps.
Iedere enter krijg ik een '.' terug. Voor escape een 'ü' en bij het random indrukken van toetsen af en toe een spatie of een 'ç' om maar wat voorbeelden te noemen.
Soms gaat hierbij het de mgnt-led knipperen maar verder gebeurt er erg weinig.
De handleiding zegt: "RS-232 crossover cable with a 9-pin female D-subminiature
connector on one end and an appropriate connector on the other end to
attach to the VT terminal or VT100 terminal emulator."
Nu heb ik alleen even geen idee hoe ik kan controleren of mijn cable crossover is of niet
Indien iemand hulp heeft, bv over wat de knipperende led betekend, dan graag
Info over wat de jumpers op het circuit board allemaal inhouden zijn ook zeer welkom. (evt resetten naar default conditions, passwd reset, etc?)
Ik ga morgen hopelijk ook nog proberen om naar de switch te connecten dmv telnet, maar dan moet ik eerst even voor goeie kabel zorgen (geen cross)
Je hebt nu waarschijnlijk n verleng kabel, je moet n null-modemkabel hebben denk ik.
Je zou met een multimeter kunnen kijken hoe de pinnen doorverbonden zijn, 1-1: verleng, anders: null-modem ('cross').
Euhm.. als je rare tekens krijgt lijkt me dat toch eerder en instellingsfout, de snelheid is verkeerd ingesteld denk ik
Je zou met een multimeter kunnen kijken hoe de pinnen doorverbonden zijn, 1-1: verleng, anders: null-modem ('cross').
Euhm.. als je rare tekens krijgt lijkt me dat toch eerder en instellingsfout, de snelheid is verkeerd ingesteld denk ik
[ Voor 26% gewijzigd door FatalError op 26-11-2002 22:29 ]
Snelheid staat echt goed, ik heb alle snelheden even doorgelopen en op de lagere snelheden geeft hij random crap zoals op 9600 (verschilt wel per snelheid) en op de hogere snelheden geeft hij helemaal niets meer.
Ik zal morgen de kabel meenemen naar mijn werk om wat dingetjes door te meten.
Ik zal morgen de kabel meenemen naar mijn werk om wat dingetjes door te meten.
Verwijderd
Ik heb ongeveer het zelfde probleem als jullie.
Ik heb de NBase NH 228x met 24*10 Mbit, 3*100Mbit en 1 keer glas (voor €50,- BTW)
Ik ben gelukkig wel achter het IP-adres gekomen (192.168.0.28), maar kan hier niets mee.
Telnet werkt niet via TCP/IP, morgen of overmorgen kan ik pas aan een serieele kabel komen. Kijken wat er dan gebeurd.
SNMP werkt ook niet via TCP/IP.
De FTP-sites die ElbY postekom ik niet op.
Met de demo van MegaVision kan ik ook nog niets (hopelijk wel als ik die serieelekabel heb).
Het MGT lampje knippert constant, is dit een probleem?
Het lijkt ook net of hij aan het rond broadcasten is de gehele tijd, want alle 'link' lampjes gaan om de zoveel seconden branden.
Ik heb de NBase NH 228x met 24*10 Mbit, 3*100Mbit en 1 keer glas (voor €50,- BTW)
Ik ben gelukkig wel achter het IP-adres gekomen (192.168.0.28), maar kan hier niets mee.
Telnet werkt niet via TCP/IP, morgen of overmorgen kan ik pas aan een serieele kabel komen. Kijken wat er dan gebeurd.
SNMP werkt ook niet via TCP/IP.
De FTP-sites die ElbY postekom ik niet op.
Met de demo van MegaVision kan ik ook nog niets (hopelijk wel als ik die serieelekabel heb).
Het MGT lampje knippert constant, is dit een probleem?
Het lijkt ook net of hij aan het rond broadcasten is de gehele tijd, want alle 'link' lampjes gaan om de zoveel seconden branden.
Verwijderd
wat zou het idee van een ip adress zijn als je er niet mee kunt managen via snmp en telnet ?
De switch kan het wel, het werkt alleen nietVerwijderd schreef op 26 november 2002 @ 23:06:
wat zou het idee van een ip adress zijn als je er niet mee kunt managen via snmp en telnet ?
Verwijderd
Geen flauw idee.Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 23:06:
Telnet zal wel geblokt zijn.
Via het MAC adres heb ik het IP-nummer gekregen, maar kan er met geen enkelen SNMP-tool wat mee.
Mijn RS-232 werkt nu 
Even uitleggen hoe ik dat precies geflikt heb...
Ik heb nog even door gezocht op goeie resultaten met die Cisco console cable, maar geen effect.
Vandaag nog maar eens proberen, ik had er even een dag over na kunnen denken.
Na geen resultaat te hebben geboekt zette ik de switch uit. En drukte daarna in het terminal proggie nog een paar maal op enter. Zelfs met de switch UIT kwam er NOGSTEEDS crap op mijn scherm! (dezelfde puntjes en 'ç' e.d.)
Toen heb ik mijn 'kabel-kast' weer eens open getrokken en ik vond daar nog een goeie null-modem kabel (F/F, met aan beide kanten zowel een DB9 als DB25 connector, een dure versie dus zeg maar).
Die kast open trekken had ik eerder moeten doen
Deze eens geprobeerd en WHOPPA
Dit keer in 1x een prompt en ik kan nu inloggen.
Een goede raad is dus om de goeie kabel aan te schaffen. (scheelt een hoop gezeik
)
(via telnet werkt overigens ook gewoon nu, nadat ik een IP heb ingesteld)
Even uitleggen hoe ik dat precies geflikt heb...
Ik heb nog even door gezocht op goeie resultaten met die Cisco console cable, maar geen effect.
Vandaag nog maar eens proberen, ik had er even een dag over na kunnen denken.
Na geen resultaat te hebben geboekt zette ik de switch uit. En drukte daarna in het terminal proggie nog een paar maal op enter. Zelfs met de switch UIT kwam er NOGSTEEDS crap op mijn scherm! (dezelfde puntjes en 'ç' e.d.)
Toen heb ik mijn 'kabel-kast' weer eens open getrokken en ik vond daar nog een goeie null-modem kabel (F/F, met aan beide kanten zowel een DB9 als DB25 connector, een dure versie dus zeg maar).
Die kast open trekken had ik eerder moeten doen
Deze eens geprobeerd en WHOPPA
Een goede raad is dus om de goeie kabel aan te schaffen. (scheelt een hoop gezeik
(via telnet werkt overigens ook gewoon nu, nadat ik een IP heb ingesteld)
[ Voor 6% gewijzigd door Booster op 27-11-2002 21:48 ]
wtf ik heb dus de verkeerde switch mee gekregen eigenlijk want ik heb dus € 100,=Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 22:40:
Ik heb ongeveer het zelfde probleem als jullie.
betaald voor die NH228 dus daar ga ik ffies voor zorgen dat het 100Mbit wordt.. en anders geld trug..
[edit]
kan jij misschien ffies voor mij de bon inscannen... oid..
[ Voor 8% gewijzigd door ReseTTim op 29-11-2002 01:18 . Reden: bon ]
Bon kan ik helaas niet voor je inscannen...
Wat betreft de discussie 50/100 euro, toen ik bij die stand was kostte inderdaad alles (dus ook de 10 Mbit switches) gewoon 100 euro.
Ik denk dat het dus puur aan het moment ligt dat je hem gekocht hebt en niet zozeer aan een vergissing in prijs.
100 euro voor een 10 Mbit switch is wel teveel, agreed. Maar dat zou ik gewoon even met ze overleggen omdat jij (en zij ook) in principe ook alleen het "10/100" op de voorkant hebben zien staan.
Wat betreft de discussie 50/100 euro, toen ik bij die stand was kostte inderdaad alles (dus ook de 10 Mbit switches) gewoon 100 euro.
Ik denk dat het dus puur aan het moment ligt dat je hem gekocht hebt en niet zozeer aan een vergissing in prijs.
100 euro voor een 10 Mbit switch is wel teveel, agreed. Maar dat zou ik gewoon even met ze overleggen omdat jij (en zij ook) in principe ook alleen het "10/100" op de voorkant hebben zien staan.
Verwijderd
Ik heb hem op zondag tegen 16:00 uur gekocht.
Misschien was hij daarom maar € 50,-.
Net de Handleiding maar eens goed doorgespit.
Lees ik dat je alles met crosskabel moet uitvoeren.
Alle kabels en ook de rs-232 aansluiting, vandaar dat het niet werkte.
Vanmiddag maar ff een paar kabels knippen dus.
Misschien was hij daarom maar € 50,-.
Net de Handleiding maar eens goed doorgespit.
Lees ik dat je alles met crosskabel moet uitvoeren.
Alle kabels en ook de rs-232 aansluiting, vandaar dat het niet werkte.
Vanmiddag maar ff een paar kabels knippen dus.
ik ben trug gegaan vandaag ze hadden niks anders dus gaan ze mij 100,= overmaken op me rekening
Jammer dat ze niets anders hadden, wel netjes dat ze geld terug over maken
Pagina: 1