Hoe breed moet ik een printplaat spoor maken zodat ik er 10A door kan laten lopen? De dikte van het spoor is 35u
Spanning??
Alles is terug te redeneren naar 4
Spanning doet er niet toe Steef1983, warmteontwikkeling in het spoor is I2R oftwel de stroom in het kwadraat maal de weerstand...
f_beckers: dat hangt er vanaf hoeveel temperatuurverhoging je tolereert, en daar bestaan dan tabellen voor.
Edit: Hier vind je zo'n tabel (onderaan). http://www.physics.montan...s/pcblayoutguidelines.htm
Jouw pcb is 1oz. (35u) en ik neem aan dat je 10oC wel genoeg vind. Dan moet je dus 0,34 Inch banen hebben (da's 340 mil of 8,636 mm dus).
f_beckers: dat hangt er vanaf hoeveel temperatuurverhoging je tolereert, en daar bestaan dan tabellen voor.
Edit: Hier vind je zo'n tabel (onderaan). http://www.physics.montan...s/pcblayoutguidelines.htm
Jouw pcb is 1oz. (35u) en ik neem aan dat je 10oC wel genoeg vind. Dan moet je dus 0,34 Inch banen hebben (da's 340 mil of 8,636 mm dus).
[ Voor 36% gewijzigd door AcouSE op 24-11-2002 21:19 ]
niet helemaal spannigsval is ook iets waar je rekening mee moet houden
maar als ik veel stroom door een print baantje moet jagen leg ik er meestal nog een draadje bovenop wat ik over de hele spoor lengte vast soldeer
maar als ik veel stroom door een print baantje moet jagen leg ik er meestal nog een draadje bovenop wat ik over de hele spoor lengte vast soldeer
duss ja breed genoeg je kunt idd met de formules : U=i*r en de formule van de weerstand van een gelijder (ben um ff kwijt) kun je uitrekenen hoeveel spanning er over staat en dus ook hoeveel wattjes er worden gedisipeerd en dat moet niet alteveel wezen
the right tool for the right job__smaken verschillen maar lelijk is niet mooi
Verwijderd
Elektuur heeft ooit eens een grafiekje gepubliceerd, ik zoek het effe op 
Uhm, AcouSE, was ik helemaal niet van plan hoor, ging gewoon de waarde posten
En ik moet nog eerst dat grafiekje zien terug te vinden in mijn zwijnestal
BTW: ik schrok me wel te pletter toen ik dat bericht zag staan, is dat een nieuwe functie of zow?
Uhm, AcouSE, was ik helemaal niet van plan hoor, ging gewoon de waarde posten
En ik moet nog eerst dat grafiekje zien terug te vinden in mijn zwijnestal
BTW: ik schrok me wel te pletter toen ik dat bericht zag staan, is dat een nieuwe functie of zow?
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 21:29 . Reden: OW alert :o ]
Ik zelf soldeer er altijd dan een metealen draad erover heen..
Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....
Een draad eroverheen is beter idd. scheelt ook weer grote vlakken koper op je print (en kan je print misschien iets kleiner worden). Zorg dan wel dat die draad tot aan de pinnen loopt.
Ik meen ook dat er verschillende diktes zijn voor AC en DC...
Ik meen ook dat er verschillende diktes zijn voor AC en DC...
[ Voor 48% gewijzigd door Benadski op 24-11-2002 21:36 . Reden: lama ]
dat zeg ikLooki schreef op 24 november 2002 @ 21:30:
Ik zelf soldeer er altijd dan een metealen draad erover heen..
koper dan wel ...
Verwijderd
Heb dus het grafiekje gevonden maar kan er toch niets zinnigs uit afleiden 
De spoorbreedte loopt maar tot 2,5 mm en daar zou je 3 tot 5 A kunnen doorjagen, afhankelijk van de aanvaardbare temperatuurverhoging van het koperspoor.
FYI: Elektuur jaargang 99, nr.4 - diversen - printen ontwerpen, veilig en betrouwbaar - p50 e.v.
Ben ik braaf geweest AcouSE?
De spoorbreedte loopt maar tot 2,5 mm en daar zou je 3 tot 5 A kunnen doorjagen, afhankelijk van de aanvaardbare temperatuurverhoging van het koperspoor.
FYI: Elektuur jaargang 99, nr.4 - diversen - printen ontwerpen, veilig en betrouwbaar - p50 e.v.
Ben ik braaf geweest AcouSE?
Verwijderd
Spanningsval hoef je geen rekening mee te houden, sterker nog, daar kun je helemaal niks aan doen want die ontstaat als gevolg van de weerstand van en de stroom door de koperbaan.Sine schreef op 24 november 2002 @ 21:18:
niet helemaal spannigsval is ook iets waar je rekening mee moet houden
Of je voedingsspanning nu hoog of laag is, de spanningsval over het spoor is hetzelfde. (bij dezelfde stroom)
Maar dat wist je zelf ook wel...
Ligt ook een beetje aan het materiaal wat je gebruikt en de weerstand daarvan. Ik zou zeggen: Test het gewoon bij 15A en kijk of het baantje het houdt, maak het baantje daarna ongeveer`1,4 maal zo dik en gooi er 10A op, dan zit je altijd safe
das een goede manierFairy schreef op 24 november 2002 @ 23:44:
Ligt ook een beetje aan het materiaal wat je gebruikt en de weerstand daarvan. Ik zou zeggen: Test het gewoon bij 15A en kijk of het baantje het houdt, maak het baantje daarna ongeveer`1,4 maal zo dik en gooi er 10A op, dan zit je altijd safe
Dell Precision Rack 7910
Pagina: 1