Toon posts:

IBM thinkpad Bios errors

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb laatst een IBM Thinkpad 600x-4EG gekregen, deze kwamen van een bedrijf af die ze had afgeschreven en eigenlijk vernietigd/verkocht moesten worden, een vriend van me kon ze echter ook gratis (en legaal) meenemen. Het enigste probleem was dat alle software er nog opstond, inclusief Safeboot, een programma dat een wachtwoord bij het booten vraagt.
Er zat ook een wachtwoord op het bios, toen ik eenmaal de harde schijf geruimd had en een nieuwe installatie van win98se erop had gezet wou ik toch wel is in dat bios komen, dus ik heb met een programma de CMOS leeggegooid (het programma zou eigenlijk alleen het wachtwoord verwijderen). En nu komt het probleem.

Na de memmory check krijg ik 2 piepjes met foutcodes.
19153 - PM initialization error.
163 - Time and date were not set.
Hierna springt hij naar het bios inlog-scherm waar ik geen wachtwoord geef, dit accepteerd hij allemaal en keurt het wachtwoord goed. Dan hoor ik een lage toon en krijg een error scherm van ibm waar de error codes weer staan.
Volgens IBM moet ik op Ok klikken en dan zou ik alsnog naar het bios gaan. maar dit gebuert echter niet, ik krijg een verwijzing naar de handleiding. die heb ik echter niet.

Het is mijn fout ik weet het, ik had beter het bios kunnen flashen en een nieuwere bios erop zetten maar daar dacht ik niet zo snel aan om 4uur 's ochtends :-)

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen om weer bij het dos-prompt te komen zodat ik een bios update kan doen.
aslvast bedankt.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:19

Mentalist

[avdD]

Oftewel, je moet eigenlijk dat password tóch hebben..

En dat lukt normaliter niet met laptops. In 99 van de 100 gevallen kun je ermee terug naar IBM.

Je kunt eens met Google zoeken of er misschien wat standaard passwords zijn die werken... Al doen die het meestal in laptops niet eens meer..

Je kunt ook de laptop openschroeven en op zoek gaan naar een clear cmos jumper.

Als het aan Google ligt bestaat jouw laptop trouwens niet...?

Ik weet trouwens niet welke opties je hebt, maar probeer ook in schermen op cancel te drukken etc, gewoon zoveel mogelijk uitproberen. Met wat mazzel kom je er dan misschien langs...

Welkom op GoT btw! :)

[ Voor 20% gewijzigd door Mentalist op 24-11-2002 21:35 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zover ik weet alles geprobeerd aan opties die ik kan kiezen
mijn laptop bestaat echt wel :-)
hier staat de lijst met error codes ervoor

ik zal even kijken of ik een beschrijving kan vinden van de laptop zodat ik weet waar ik die switch kan vinden.

is het niet zo dat als je het cmos wist dat het w8woord dan ook weg is?

bedankt voor de hulp

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 21:53 ]

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-08 19:05

_nethack

We're all MAD here

Zonder dat wachtwoord kom je als het goed is ook niet bij de harde schijf. Je kunt het wachtwoord wel uit de bios halen, maar ook de harde schijf is ermee beveiligd. Plaats je zo'n schijf over in een ander systeem, of wis je het wachtwoord uit de bios, dan zul je toch alsnog het wachtwoord moeten weten om de harde schijf weer te benaderen. De enige 2 opties die je dus hebt zijn het ingeven van het password of het vervangen van de schijf.

edit:
Overigens lijkt het erop dat een ingesteld supervisor password helemaal niet is te verwijderen van die machine. IBM zelf geeft aan dat voor het verwijderen van een vergeten password zowel het system board als de harde schijf van de machine vervangen moeten worden. Probeer dus toch dat password te achterhalen!

Zie ook: http://www.pc.ibm.com/qte...root&doctype=&subtype=Cat

[ Voor 33% gewijzigd door _nethack op 24-11-2002 22:00 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Topicstarter
het is wat anders als het supervisor wachtwoord, het is een wachtwoord door het bedrijf ingesteld, ik krijg dan ook een inlogscherm voor het bios met bedrijfslogo.

ik heb win98 ervoor op de hd geinstalleerd, zonder enige problemen, daarna wilde ik echter in het bios komen door dat wachtwoord te verwijderen maar dat is dus enigzins verkeerd gegaan 8)7

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Dat er een bedrijfslogo in staat zegt niets. Je kunt deze laptops (heb zelf een TP600) customizen met NAW gegevens en een achtergrond logo bij de password prompt.
Start anders de laptop eens op met de F1 knop ingedrukt, dan zou hij in de bios moeten komen. De normale manier om het wachtwoord te verwijderen is op de prompt het wachtwoord in te tikken, gevolgd door een spatie, en dan op enter te drukken. Probeer het eens als je alleen een spatie opgeeft als password.

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 12:53

MrG

lees de handleiding van zo'n ding en ik verzeker je dat je zoektocht gauw stopt. IBM doet er zelf een nieuw moederbord in als je dat wachtwoord kwijt ben, dus helaas geen oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer dat zometeen even met die spatie, ik was al hevig aan het schroevendraaieren :)

als ik ibm vraag om het probleem te verhelpen dan willen ze denk ik een aankoopbewijs zien, en die heb ik er helaas niet bij.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 22:12 . Reden: oeps, leesfoutje ]

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Met prompt bedoel ik de vraag van de machine om het password, datgene wat jij het inlogscherm noemt denk ik.
Als je nou gewoon de beheerder van dat bedrijf waar ie vandaan komt belt, misschien kan die je verder helpen?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de w8woorden van het bedrijf al maar deze pakt hij niet meer
ik had mijn reply al ge-edit, had een klein leesfoutje gemaakt

Verwijderd

Topicstarter
ik heb em weer even snel in elkaar geschroefd en het met alleen een spatie geprobeerd.
hij zegt dat het een verkeerd w8woord is

weet iemand toevallig waar ik die cmos clear switch kan vinden? ik kon hem niet ontdekken

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Tsjaa dan ben ik bang dat je hem echt niet aan de gang gaat krijgen, althans niet zonder het vervangen van mainboard en harddisk, iets wat je denk ik niet gaat willen betalen.

Het gaat toch om dit scherm he:
Afbeeldingslocatie: http://inode.darktech.org/images/got/tp600-password.jpg
(De logo's en tekst kunnen anders zijn, dat is te customizen)

Verwijderd

Topicstarter
dat is em ja, als ik geen pass invoer krijg ik er bovenin een logotje bij waar ok in staat en krijg ik een lage toon en een error scherm van ibm met de error nummers.

die mainboards kan ik zeker alleen bij ibm krijgen?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 22:27 . Reden: iets vergeten ]

Verwijderd

Topicstarter
helpt het niet als ik de batterij die aan het mainboard vastzit een uurtje loshaal? dan moeten alle settings toch zijn verwijderd? of wordt het nog op een andere manier opgeslagen zoiets las ik laatst wel ergens maar of dat ook op de oudere types was dat weet ik niet meer.

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Batterij loshalen helpt niets denk ik, zaken als passwords en settings enzo zitten bij die laptops in flash geheugen voor zover ik weet, de batterij is alleen voor de klok.
Een ander mainboard kun je denk ik alleen bij IBM krijgen. Eventueel bij een bedrijf dat voor IBM reparaties verricht (CSG bijvoorbeeld) maar ik denk niet dat die laptop onderdelen hebben. Ik werk zelf bij een IBM business partner/leverancier, en defecte laptops gaan rechtstreeks naar IBM.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm helaas, ik krijg nu een foutcode voor een overleden batterij. :'(
dan zit er toch nix anders op als er wat geld in stoppen, weet je toevallig hoeveel die mainboards tegenwoordig nog kosten, of een pagina met info erover.

bedankt voor alle hulp.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 24 november 2002 @ 23:03:
hmmm helaas, ik krijg nu een foutcode voor een overleden batterij. :'(
dan zit er toch nix anders op als er wat geld in stoppen, weet je toevallig hoeveel die mainboards tegenwoordig nog kosten, of een pagina met info erover.

bedankt voor alle hulp.
Direct bij IBM bestellen? Ik weet niet wat voor laptop het precies is, maar ga er maar vanuit dat een heel los mainboard e.d. meer kost dan een nieuwe laptop (en anders nog altijd meer dan dat type 2dehands).

Ik weet toevallig 1 IBM mobo los te koop, maar ik neem aan dat die ouder is dan wat jij zoekt. Klik.

Als je de prijs hiervan ziet heb je al een idee wat het direct bij IBM gaat kosten.. En dan datgeen wat jij zoekt (waarschijnlijk sneller dus duurder), en een nieuwe HD dus.

Ohja, als je dit toch serieus wil gaan zoeken raad ik je aan op Ebay te gaan zoeken. Daar komt nog wel eens wat voorbij, maar je moet wel onvoorstelbare mazzel hebben precies dat type tegen te komen.

[ Voor 37% gewijzigd door Mentalist op 25-11-2002 00:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik vind die prijs nogal meevallen, 55 euroz is niet veel voor een mobotje, waarschijnlijk is degene die ik moet hebben een tikkie duurder omdat et een nieuwere type betreft.

weet iemand toevallig een winkel (online als et kan) waar ze voor de thinkpad 600x mobotjes verkopen? (+hd natuurlijk)

alvast bedankt allemaal.

• dion_b
  • Laatst online: 23:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 24 november 2002 @ 22:36:
helpt het niet als ik de batterij die aan het mainboard vastzit een uurtje loshaal? dan moeten alle settings toch zijn verwijderd? of wordt het nog op een andere manier opgeslagen zoiets las ik laatst wel ergens maar of dat ook op de oudere types was dat weet ik niet meer.
Nee dat gaat niet.

Maar ik heb een vergelijkbaar probleem dat nog stompzinniger is- m'n moeder werkte voor IBM en kon daar bij een uitverkoop van oude bedrijfsapparatuur een stapel troep meekrijgen voor erg lage prijzen (denk aan EUR 5 voor een P70 monitor :o ). Helaas waren de werkende laptops al weg toen zij er kwam, maar ze kon wel 2 defecte meenemen. De ene, een 486 was zo dood als een pier, maar ik heb wel 16MB RAM eruit kunnen halen om m'n oude thinkpad naar 40MB uit te breiden, maar de andere, een P120 systeem deed het nog hardwarematig alleen er zat op zowel de mobo als de HDD een password.

En op de interne TD van IBM Nederland kregen ze hem er niet uit |:(

Maar ik ben uitgebreid gaan googlen en de consensus is dat de HDD PW er echt niet uit te krijgen is. De mobopassword daarentegen wel- al heb ik het zelf bij gebrek aan tijd nog niet geprobeerd. Dit is hoe:
Ok, this will remove most if not all BIOS/Hard Drive/All types, or passwords from IBM/any machine. I have done this on several makes and models successfully and without dmg. HOWEVER, please THINK and BE CAREFULL. The following procedure can DESTROY your laptop if done incorrectly. 'Nuff said.

Find you BIOS chip (usually labeled =BIOS=) or lookup the schmat from the web. Find the grounding pins. Usually 2 to 6 (yours may (read WILL) vary. Using a 1.5 volt AA battery hooked on a carrier (available at Radio Shack for about $2) run voltage from the lower numbered pin the higher numbered pin for about 30 seconds, if it doesn't work try again for a LITTLE longer till you get it) GET THIS RIGHT! THE POSTIVE + on the LOWER NUMBERED PINT TO THE NEGATIVE - ON THE HIGHER NUMMBERED PIN. This will caused the BIOS to reset to factory specs (BIOS on modern computers has the factory settings saved on a not-as-voltile, voltile ram, on the BIOS chip and the user setting in the regular scratchpad RAM.

DO SO AT YOUR OWN RISK! It has worked quite a few times when nothing else worked! I can also recover those locked drives (with a software program) Thanks.!

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
heeft er iemand anders misschien al ervaring met de manier die dion_b hierboven beschrijft?
dat het mobotje dan kapot zou kunnen gaan vind ik een aanvaardbaar risico aangezien de rest van mijn opties/adviezen helaas niet heeft gewerkt.

jullie horen wel hoe het is afgelopen

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 01:37:
ik vind die prijs nogal meevallen, 55 euroz is niet veel voor een mobotje, waarschijnlijk is degene die ik moet hebben een tikkie duurder omdat et een nieuwere type betreft.
Ik vind dat wel duur. Zeker als ik me bedenk dat ik pas een IBM laptop heb gekocht met P75 cpu en 40MB ram voor 50 Euro. Ok, ik kan redelijk goed koopjes vinden, maar 55 Euro voor alleen maar een laptop mobo + 486 + 4MB is behoorlijk duur.

De tip van dion_b ziet er wel erg nuttig uit : je hebt dat ding toch gratis gekregen? Probeer het gewoon. Ik denk zo dat je weinig andere keuze hebt ;).

Als je er alleen maar een andere HD in hoeft te zetten is dat het waarschijnlijk wel waard als de rest goed werkt :)

Trouwens, ik heb ooit mijn IBM 486 laptopje geprobeerd open te schroeven : lukte al niet zonder een behoorlijk risico op schade (ik heb het mobo niet eens gezien).. Een mobo van een laptop vervangen zou ik niet willen proberen.. Je wilt niet weten hoeveel schroeven daarin kunnen zitten :o

En als je er dan ook nog eens eerst zoveel Euro in moet doen en dan nog zelf dat board vervangen.. Neh.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik probeer eerst ff dion zijn methode en als dat mobotje dan kapot gaat jammer dan, dan zoek ik wel een nieuwe.

waar kan ik deze mobotjes eigenlijk krijgen? (zit een p2 500MHz op) behalve bij ibm zelf.
type is 600x-4EG.

Het aantal schroefjes valt wel mee, toen ik bij het mobotje was had ik minder dan 20 schroeven op mijn buro liggen. dan heb ik alleen het mobotje nog niet losgehaald maar dat zal ook niet met meer dan 5 schroefjes vastzitten.
weet iemand trouwens hoe dat bios-chipje eruit ziet? volgens dions methode zou je de spanning over de pootjes laten gaan maar als dat chipje op het mobo zit vastgesoldeerd dan heb je toch geen pootjes?:??

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Dit misschien een optie ?? Een losse chip waarmee je de chip met password kan vervangen. Misschien heb je dit ook wel ergens in Nederland, ff zoeken in ieder geval.

Ennuh, wat betreft die mobo'tjes, die zullen nieuw bij IBM ERG duur zijn, ken iemand die een probleem had met zijn Compaq Armada 1130 laptop, die buiten de garantie was. Ten eerste berekenden ze al ruim 200 gulden onderzoekskosten en het te vervangen moederbord zou op bijna 2500 piek excl. BTW komen !!

[ Voor 43% gewijzigd door Toewan op 25-11-2002 19:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
teeeeeeeeering wat een prijzen van compaq, ik heb zelf ook een compaq armada ik ga echt bidden dat er nooit wat met het mobo gebeurt.

ik zat te denken dat ik gewoon dat trucje van dion ga gebruiken en als dat niet werkt bestel ik ergens (??:?waar:???, behalve bij ibm zelf) een nieuw mobotje.

volgens mij heb ik geen nieuwe security-chip nodig maar een nieuwe bios chip, en die worden niet los geleverd. daar heb je ook weinig aan omdat deze op het mobo vastgesoldeerd worden.

btw: die site had ik gezien toen ik bij google bezig was, but thnks anyway :)

de reden dat het bij compaq zo duur is is waarschijnlijk omdat ze ook weer nieuwe garantie erop geven, service-kosten, inbouw-kosten, en configuratie.
die onderzoekskosten zullen misschien zo hoog zij geweest omdat ze het probleem nog nooit eerder hebben gehad.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Zoek eens de manual op, mijn thinkpad 365xd heeft namelijk een opening aan de zijkant bij de pcmcia sloten, als je daar een schroevendraaien in steekt en dan 2 puntjes ermee aanraakt, wist hij het wachtwoord :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
zo ik heb em ff helemaal uit elkaar geschroefd en wat fotos gemaakt.
kan iemand me vertellen welke de bios-chip is? d8 dat het er wel op zou staan maar dat was valse hoop :(

kzal ff de pics posten

Verwijderd

Topicstarter
hier is de url
de bovenste is een overzichtje van onderdelen
de onderste is het mobotje

[url] fotos [/url]
(fotos zijn rond de 100k sorry)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 20:53:
hier is de url
de bovenste is een overzichtje van onderdelen
de onderste is het mobotje

[url] fotos [/url]
(fotos zijn rond de 100k sorry)
Http://fotos/ :Z

Dat werkt niet :P
En voor je het wil proberen, 192.168.0.4/fotos werkt ook niet :P

Verwijderd

Topicstarter
huh?
vaag
hier is ie nog een keer.

http://members.chello.nl/~gavanloenen/

edit:

deze comp zit niet op een LAN btw.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2002 21:08 ]

• dion_b
  • Laatst online: 23:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hier posten kan ook :z

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~gavanloenen/index_bestanden/image004.jpg

Die foto van de mobo is een beetje aan de kleine en overbelichte kant :'(

Heb je een flatbed scanner :?

Zo ja, leg'm daar ff onder, je krijgt zo een pracht van een foto waar alles op te lezen is :)

[ Voor 23% gewijzigd door dion_b op 26-11-2002 23:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
sorry kheb geen scanner.
kzal ze vanmiddag (moet eerst met et broertje van mijn vriendin naar harry potter 2 :9~)

dan zal ik ff opnieuw een fototje maken (zonder flits)
Pagina: 1