Toon posts:

[Geheugen] Linux slikt niet alles

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb net op de HCC wat geheugen bijgekocht. Het totaal komt nu op 768MB sdram. Nu heb ik dit er bij gestopt en de server weer aangeslingerd. Het ding boot gewoon alleen nu is er 1 probleem:

De bak ziet maar 512MB.

Ik heb al geprobeerd om in Lilo bepaalde bootparamaters mee te geven zodat die gewoon met 768MB opboot. Dit doet de bak dus niet.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen. Alvast bedankt. :)

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:42
Ondersteund je moederbord wel meer dan 512 mb? Dit heb ik een keer gehad namelijk...

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Verwijderd

Lijkt me idd. sterk dat dit aan Linux zou liggen? Dat was een 2.2.x probleem, in 2.4.x is dat allang niet meer zo.

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord ondersteunt maar 512 maar ik ken iemand die met dezelfde chipset wel 1 gig ram heeft draaien. :(

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:42
De bak ziet maar 512 mb? Als in: bios ziet maar 512 mb, of linux ziet maar 512 mb :?

/edit: te laat :P

[ Voor 12% gewijzigd door Rockster op 24-11-2002 19:17 ]

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sommige chipsets accepteren slechts bepaalde configuraties aan geheugen, bij voorbeeld alleen een module van 512 MB in slot 1, en niet in 2 of 3.
Lees eens heel goed het mobo-boekje door.

[ Voor 1% gewijzigd door AlterEgo op 24-11-2002 19:56 . Reden: typo ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Inderdaad, mobo boekje doorlezen....herkent het BIOS wel alle 768 MB ? Zo niet: probeer het eens wat beter aan te drukken, bij sommige moederboarden zijn die contacten niet echt alles.

Als je mobo het officieel niet eens aankan: tja...je kunt proberen het te forceren door de kernel te starten met 'mem=768M' ofzoiets, maar als het er dan niet echt is gaat het vast niet lang goed...

• Wilke
  • Nu online
Heeft het hier misschien mee te maken: 30% van getestte aankopen op HCC blijkt niet te werken :? :+

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 08:10

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Verwijderd schreef op 24 November 2002 @ 19:16:
Moederbord ondersteunt maar 512 maar ik ken iemand die met dezelfde chipset wel 1 gig ram heeft draaien. :(
makkelijk zeg, om linux de schuld te geven van je eigen domme fout |:(

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 24 november 2002 @ 21:39:
Inderdaad, mobo boekje doorlezen....herkent het BIOS wel alle 768 MB ? Zo niet: probeer het eens wat beter aan te drukken, bij sommige moederboarden zijn die contacten niet echt alles.

Als je mobo het officieel niet eens aankan: tja...je kunt proberen het te forceren door de kernel te starten met 'mem=768M' ofzoiets, maar als het er dan niet echt is gaat het vast niet lang goed...
Ja ik ben er al uit. Het leuke is dat er in het boekje staat: Up to 1 gig en op de website 512. Is dus mijn fout.
strlen schreef op 24 november 2002 @ 21:47:
[...]

makkelijk zeg, om linux de schuld te geven van je eigen domme fout |:(
Jongen ipv een flame uit te lokken kan je beter een normale bijdrage leveren aan mn topic. Reageer dan niet als je niks te melden hebt :Z
Nee :o

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2002 02:45 ]

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 22:41

Papillon

Spring 's in the Air...

Ehmm.. Wat voor module heb je gekocht? (grootte) en welk chipset gebruik je?

De BX ondersteunt bv. alleen modulen tot 256 MB. 4 Daarvan komen op 1 GB uit.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Wilke
  • Nu online
Oh ja.....oudere mobo's hebben soms problemen met single-sided geheugen, omdat er dan te veel op 1 chip staat om te adresseren (raar, maar waar). De computer van mijn huisgenoot kon een single-sided 256 MB module niet aan. Op zo'n ding zitten dan 8 chips van elk 32 MB. Een double-sided reepje met 16x16 MB werkte wel prima! Schijnt iets niet goed te gaan met de adressering dan, waardoor slechts de helft (dus 8x16 MB) van elke chip geadresseerd wordt, en het dus lijkt alsof het een 128 MB plankje is.

In dit geval zal dus ook je BIOS het niet herkennen - is dit nou het geval of niet?

Verwijderd

Topicstarter
Bios blijkt dus niet verder te gaan dan 512 volgens de site. Het vreemd is dat er in het boekje wel staat dat die 1024 mem moet pakken. Maar als ik het zo zie ben ik bang dat de website helaas zn gelijk moet krijgen :(

Verwijderd

Kijk even in wat voor slots je het dimmetje prikt, en de timings. Officieel ondersteunen oudere athlon borden met de KT133 chipset ook geen 512 MB DIMMs, maar ik heb er toch wel eentje aan de praat weten te krijgen op een Asus A7V.

Tipjes om even op te letten:
- kijk of het bord uberhaupt het dimmetje ziet. Als ie dat doet, dan zou linux het ook moeten zien.
- probeer het dimmetje in een ander slot. Soms wil dat nog wel eens uitmaken, ivm single en dual sided dimms.
- probeer eens te spelen met memory timings. Hiervoor moet je soms (in het BIOS) de automatische settings even uitzetten...

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

strlen: ik heb het al vaker gezegd, doe eens rustig!

apt-get: tja, dit is duidelijk een hardwareprobleem. Ik kan em nu wel moven, maar daar heb je ook niet zoveel aan, daar krijg je wsl een slotje. Ben bang dat je met een probleem zit dat niet opgelost gaat worden met een configoptie. Maar dit is verder niet echt NOS gerelateerd...

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.