[DNS] Caching

Pagina: 1
Acties:

• reminder
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 19:16
Ik heb dus vandaag met wat moeite een DNS server opgezet die via de root hints de query's oplost. Nu is het probleem dat de root servers redelijk langzaam zijn (vergeleken bij een lookup bij planet.nl ofzo). Als ik ze de 2de keer opvaag staan ze natuurlijk in het cache dus vindt hij ze wel snel.
Nu is mijn vraag hoe de ISP's dit dan oplossen, Deze hebben bijna nooit een langzame query ??
Zelf dacht ik dat je mischien ergens een lijst van 1 van de root servers kon downloaden ofzo maar heb geen idee waar of hoe ??

(btw zelf draai in een .NET server met de standaard DNS)

Each year, the Rainforest is responsible for over 3000 deaths from accidents, attacks or illnesses. There are over 700 things in the rainforest that cause cancer. Join the fight now and help stop the Rainforest before it's too late

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:28

Predator

Suffers from split brain

Nu is mijn vraag hoe de ISP's dit dan oplossen, Deze hebben bijna nooit een langzame query ??
Daar zit het natuurlijk ook in de cache :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• reminder
Predator schreef op 24 november 2002 @ 18:36:
[...]

Daar zit het natuurlijk ook in de cache :)
maar dan zou de DNS van een nieuwe ISP dus heel langzaam moeten zijn ?

Each year, the Rainforest is responsible for over 3000 deaths from accidents, attacks or illnesses. There are over 700 things in the rainforest that cause cancer. Join the fight now and help stop the Rainforest before it's too late

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
_DPC_Null2k schreef op 24 november 2002 @ 18:42:
[...]

maar dan zou de DNS van een nieuwe ISP dus heel langzaam moeten zijn ?
die haalt het weer uit de cache van een andere server...

A wise man's life is based around fuck you

• reminder
zwelgje schreef op 24 November 2002 @ 18:43:
[...]

die haalt het weer uit de cache van een andere server...
Maar welke server is dat dan weer ?
en zou mijn DNS server het daar dan ook vandaan kunnen halen ?

• grhmpf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05-2022

grhmpf

Android <3

Dan moet je de dns van je isp als forwarder gebruiken.

• reminder
grhmpf schreef op 24 November 2002 @ 18:49:
Dan moet je de dns van je isp als forwarder gebruiken.
Nou het ging mij er dus om om zelf een DNS server op te kunnen zetten die voledig zelfstandig is (ik neem aan dat XS4ALL ook niet gaat forwarden naar planet)

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06-2025
De dns van je provider is snel omdat er veel gebruikers mee werken, deze zorgen allemaal voor veel dns requests. De dns server cached deze natuurlijk, dus als er weer een aanvraag is voor een bekend record dan hoeft ie um alleen maar uit z'n cache te halen. De dns server update automatische deze record om vervuiling tegen te gaan.
Een zelfstandige dns server gaat niet, zoek eens op google uit hoe dns precies werkt, hoe requests afgehandeld worden, dan wordt het allemaal meer duidelijk. Het werkt eigenlijk met een soort hierarchie, bij een onbekend record dat via de root server afgehandeld moet worden gaat het deze hierarchie af, diepte kan hierbij verschillen.

Verwijderd

Ik zou gewoon als 1e de dns van mijn provider gebruiken, en dan pas een root.

Volgens mij doen provicers onderling dat ook, vandaar dat die servers sneller zijn. Daarnaast is de kans groot dat de DNS-servers van een provider een goede verbinding hebben.

• reminder
Ik heb hem nu een paar uurtjes draaien en valt wel op dat ie steeds sneller wordt.
Vooral topics zoals Post hier je desktop vullen het cache snel :)
Maar ik zal dan maar eens kijken of ik Planet als Primary forward addres kan instellen en dan secondary de Root servers

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
_DPC_Null2k schreef op 24 november 2002 @ 20:58:
Ik heb hem nu een paar uurtjes draaien en valt wel op dat ie steeds sneller wordt.
Vooral topics zoals Post hier je desktop vullen het cache snel :)
Maar ik zal dan maar eens kijken of ik Planet als Primary forward addres kan instellen en dan secondary de Root servers
volgens mij ben je in de war met een DNS cache en een HTTP cache :?

een DNS server (caching or not) cached alleen ipnummer>hostnames (en omgekeerd), maar absoluut geen http objecten..

A wise man's life is based around fuck you

• reminder
Nee maar z'n topic als post hier je desktop staan een hoop van die plaatjes op verschildende servers dus ook veel DNS lookups :)

Pagina: 1