Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[fan] woeps.... nieuwe fan?

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:55
Nadat mijn nieuwe coolermaster copperbase silent cooler geplaatst was en ik erg tevreden was over het weinige geluid dat mijn PC nog maakt, heb ik ven "gekeken" wat er nog verbeterd kon worden...

Geïsoleerd issie al, dus nog wat andere geluidsbronnen aanpakken dan maar... :)

Het enige wat naar mijn mening nogal wat geluid produceert is de fan van de voeding... Maar omdat zeker te weten dacht ik: "dan moet ik hem wel eerst even stil kunnen zetten om te kunnen horen of dat verschil maakt..." toch :?

maar mijn vinger past niet door de tralies van de voeding, dus steek ik er een dunne pen doorheen, voorzichtig tegen de fan...
en ineens KETS :X
een fan-blad eraf :D
nu maakt ie uiteraard nog een decibelletje extra :D

Nu heb ik nog het fannetje van mijn ouder cooler. Kan ik die ervoor in de plaats zetten? of kan dat niet zomaar :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11 15:49
Dat had je ook het beste vanuit stilstand kunnen doen ==> bij het aanzetten van de PC je fannetje al stilhouden...
Als die fan van je oude cooler net zo groot is en dezelfde aansluitingen heeft (2-pin, 3-pin, ...) moet het lukken.

Verwijderd

Ja je kan er gewoon een 80mm fan voor in de plaats doen, ik heb het zelf ook gedaan omdat me oude fan kapot was.
Het enige vreemde is dat die nieuwe fan een stuk minder hard draait in me voeding als dat ie normaal in me kast deed.
Zal wel op 7V draaien denk.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 16:53 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Beetje voor de hand liggende vraag: als het past, kan je het doen. Maar je zal eerst effe moeten passen. Beter is natuurlijk om een nieuwe fan aan te schaffen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• FiRePaTH
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 18:36

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Een (normale = 300W) voeding heeft niet echt veel koeling nodig. De fan die er in zit is meestal voor de lucht een beetje te laten stromen zodat er geen ophoping van warmte IN de pc kast komt... Waarom er meestal nog meer een grote fan in zit is omdat dat vaak bij veel systemen de ENIGE take-out fan is.

Je kan het beste de meest stille 80mm fan voor je voedig kopen, ontploffen omdat ie te warm wordt kan alleen bij hele zware voedingen (denk aan 500watt en meer)

Suc6 ermee!

Intel Core i7 SandyBridge 2600k - Asrock z68 Extreme 4 - 8GB G.Skill Ripjaws XF3 2133Mhz Cas9 - EVGA GTX750Ti FTW ACX - Eizo FORIS 23" 1080p IPS FS2332 6TByte Raid-0 Array - 1Gigabit Broadcom Netlink - Creative X-Fi Titanium - DTS ||| Xbox One - TheXS NL

Verwijderd

En wat zeggen we dan: "1-2-3, WAT EEN LUL!!" :-)

Sorry hoor, maar dit is wel erg dom......
Je gaat toch ook je fietswiel niet stil zetten door er een tak tussen te steken? Dan weet je ook zeker dat er een aantal spaken sneuvelen.....

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
je kan er gewoon een nieuwe fan in doen hoor (moet je wel solderen denk ik)

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:29

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Microkid schreef op 24 November 2002 @ 16:50:
Beetje voor de hand liggende vraag: als het past, kan je het doen. Maar je zal eerst effe moeten passen. Beter is natuurlijk om een nieuwe fan aan te schaffen.
Neu, lijkt me niet, kost je alleen extra geld...

Meestal zijn die voedingsfans gewoon 80mm, std maat, dus even kijken offie even groot is en kijken of je em kunt wisselen...

succes :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• paQ
FiRePaTH schreef op 24 november 2002 @ 16:52:
Een (normale = 300W) voeding heeft niet echt veel koeling nodig. De fan die er in zit is meestal voor de lucht een beetje te laten stromen zodat er geen ophoping van warmte IN de pc kast komt... Waarom er meestal nog meer een grote fan in zit is omdat dat vaak bij veel systemen de ENIGE take-out fan is.

Je kan het beste de meest stille 80mm fan voor je voedig kopen, ontploffen omdat ie te warm wordt kan alleen bij hele zware voedingen (denk aan 500watt en meer)

Suc6 ermee!
in dat geval voldoet een normale case fan dus :)
maar het fannetje wat ik hier heb is kleiner (6 cm.) die maar niet gebruiken dan :?

Verwijderd

FiRePaTH schreef op 24 november 2002 @ 16:52:

Suc6 ermee!
ik denk toch wel dat die fan nodig is want die verekte voeding word best warm zelfs als de fan aanstaat. en de meeste elco`s klapen al bij 85 graden uit elkaar en dat geeft een enorme klap weet ik uit ervaring. })

• paQ
Verwijderd schreef op 24 November 2002 @ 16:53:

Je gaat toch ook je fietswiel niet stil zetten door er een tak tussen te steken? Dan weet je ook zeker dat er een aantal spaken sneuvelen.....
:D
ja is idd wel een beetje dom...
had hem inderdaad eerst uit kunnen zetten, dan een pen ertussen en opnieuw aanzetten...

Verwijderd

Nou ja nu heb je gelijk een goede reden om een stillere fan ertussen te zetten

BEKIJK DIT OOK EENS FF POSITIEF MENSEN :P

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Pak een sunon KD1208PTS3 .. 25 dB.. of een paps

maak de voeding open (4 kleine schroefjes bevenop) dan die 4 grote schroeven van de fan los.. fan eruit en een ander erin

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Nog beter: Koop een stille fan, zet er NTC voor, en je hebt je eigen temp-controlled voeding :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 november 2002 @ 21:22:
Nou ja nu heb je gelijk een goede reden om een stillere fan ertussen te zetten

BEKIJK DIT OOK EENS FF POSITIEF MENSEN :P
Vind ik ook , koop een mooie adjustable led fan en zet die erin , heb ik ook gedaan, is mooier en stiller!!

Knip dan wel de standaard fanguard uit je voeding en zet er zo'n draadmodel in.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op 24 november 2002 @ 16:53:

Nou, over het algemeen zeggen wij: "Wat ben je dan?" ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Freaked
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:16

Freaked

..

Ik wou het net zeggen. www.watbenjedan.com
Sja bij mijn computer had ik ook gewoon een pen d'r tussen gedaan, en toen stopte hij gewoon, maar daarna wou hij niet meer draaien, kmoest ff stroom van de comp afhalen

Maar je ken gewoon een fan drin terug zetten hoor! Koop dan wel gelijk een stille, dan is je probleem ook gelijk opgelost

..

Verwijderd

Een fan tegenhouden als hij wil gaan draaien of al draait is simpelweg dom... dan brandt hij gewoon door...dus maakt niet uit of hij al draaide of niet.. als er stroom op staat en hij staat stil brandt ie door..

heb zelf een 550 W voeding met 2 fans erin.. daar ga ik echt niet aanzitten. enne, hoeft ook niks aan gedaan te worden... tis de QTech 550W Dual fan Gold :9~
Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/images/review/123/2.jpg

• Gumbo!
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 10:41
Verwijderd schreef op 24 November 2002 @ 16:53:

Waachijnlijk niet alleen een aantal spaken... maar ook een aantal voortanden >:)

op eens heb je het....... voortaan neem je de auto.

• Smarty_6000
  • Laatst online: 28-11-2020
Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 10:43:
Een fan tegenhouden als hij wil gaan draaien of al draait is simpelweg dom... dan brandt hij gewoon door...dus maakt niet uit of hij al draaide of niet.. als er stroom op staat en hij staat stil brandt ie door..

heb zelf een 550 W voeding met 2 fans erin.. daar ga ik echt niet aanzitten. enne, hoeft ook niks aan gedaan te worden... tis de QTech 550W Dual fan Gold :9~
[afbeelding]
Dat hoeft niet aqltijd hoor , laatst had ik mijn stoffilter schoon gemaakt en toen ik mijn pc tje aanzette begon gelukkig mijn digidoc te piepen , fan failure . Ik snel pc uitgezet fan goed gedaan en alles deed het . Dus een fan brandt niet meteen door zodra je hem tegenhoud :*)

-=Mijn PC Specs=-

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

goedkope voedingen, goedkope fans, die dingen zijn zo frot als ik weet niet wat, kun je meestal ook na een jaartje ofzow al vervangen omdat de lagers rot zijn. en idd, fanbladen breken dan ook snel af :P

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:06
Smarty_6000 schreef op 27 November 2002 @ 10:59:
[...]

Dat hoeft niet aqltijd hoor , laatst had ik mijn stoffilter schoon gemaakt en toen ik mijn pc tje aanzette begon gelukkig mijn digidoc te piepen , fan failure . Ik snel pc uitgezet fan goed gedaan en alles deed het . Dus een fan brandt niet meteen door zodra je hem tegenhoud :*)
Als je het maar lang genoeg doet brandt ie vanzelf door.. gegarandeerd.
Da's een eigenschap van elektromotoren.

Verwijderd

InZane schreef op 27 November 2002 @ 11:16:
[...]

Als je het maar lang genoeg doet brandt ie vanzelf door.. gegarandeerd.
Da's een eigenschap van elektromotoren.
psies! waar denk je dat de fan de verkregen energie moet laten als hij geforceerd stilstaat? warmte...

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

[afbeelding]
Je kan makkelijk ff je fan stilzetten hoor. Zoveel boeit dat niet.
Enne patsen met een Q-Tech :D :X

paQ, haal ff bij TQC een nieuwe 8x8 fan, is nie duur daar. Ken je er zo inschroeven :)

Verwijderd

Een fan brandt natuurlijk niet in een keer door.. een diode brandt toch ook niet door als je er van de verkeerde kant stroom op in laat gaan? oftwel.. als je hem tegehoudt wordt gewoon alleen de weerstand groter.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik dacht dat dat nou meestal kleiner werd en daardoor meer vermogen ging vragen .....

ik zal wel dom wezen .....

Iperf

Verwijderd

Gumbo schreef op 27 november 2002 @ 10:49:
[...]

Waachijnlijk niet alleen een aantal spaken... maar ook een aantal voortanden >:)
ROFL :D

• AB2ND
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-07 22:38

AB2ND

Vonkenboer

paQ schreef op 24 November 2002 @ 16:42:
Nadat mijn nieuwe coolermaster copperbase silent cooler geplaatst was en ik erg tevreden was over het weinige geluid dat mijn PC nog maakt, heb ik ven "gekeken" wat er nog verbeterd kon worden...

Geïsoleerd issie al, dus nog wat andere geluidsbronnen aanpakken dan maar... :)

Het enige wat naar mijn mening nogal wat geluid produceert is de fan van de voeding... Maar omdat zeker te weten dacht ik: "dan moet ik hem wel eerst even stil kunnen zetten om te kunnen horen of dat verschil maakt..." toch :?

maar mijn vinger past niet door de tralies van de voeding, dus steek ik er een dunne pen doorheen, voorzichtig tegen de fan...
en ineens KETS :X
een fan-blad eraf :D
nu maakt ie uiteraard nog een decibelletje extra :D

Nu heb ik nog het fannetje van mijn ouder cooler. Kan ik die ervoor in de plaats zetten? of kan dat niet zomaar :?
k had ongeveer t zlefde..... ook 1 fanblad er of
oplossing:
SECONDELIJM >:) :Y)

Specs ][ [DPC] rc5-72 stats ][ 7758 3D Marks 2001 compare url

Verwijderd

ja helemaal.... dus niet!
een fan kan niet doorbranden, zeker met ditsoort type's motoren.
bij fan's voor pc's draait de magneet en niet het spoeltje daardoor branden deze niet door.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:06
Verwijderd schreef op 28 november 2002 @ 14:05:
[...]

bij fan's voor pc's draait de magneet en niet het spoeltje daardoor branden deze niet door.
Lijkt me heel erg stug dat ie dan niet meer doorbrandt, maar goed..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 14:05:
[...]

zal dan wel aan mij liggen...maar ik geloof je verhaal niet helemaal. misschien vanavond effe met een oude fan testen dan maar :) is de enige manier :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 15:01 ]

• m-m
  • Niet online

m-m

Verwijderd schreef op 24 November 2002 @ 21:38:
Nog beter: Koop een stille fan, zet er NTC voor, en je hebt je eigen temp-controlled voeding :)
Zo simpel is dat niet... Ik heb het ook met een fan gedaan in een voeding, maar puur een los NTCje ervoor dat gaat niet werken. Moet je wel ff een klein printje voor hebben :P

Verwijderd

Geen probleem gewoon een nieuwe 8x8cm fan erin draadjes solderen(of afknippen en een kroonsteentje ertussen) en klaar is kees. En als je zoiets doet zal ik wel een nieuwe silent 8x8cm fan kopen. ;)

Verwijderd

[afbeelding]
:9~ drup drup drup

Verwijderd

Ik zet ook weleens een fan stil met een pen hoor. De truuk is alleen dat je dat een beetje subtiel doet. En dus niet in één keer die pen ertussen douwen. Vooral ook niet tegen de draairichting in erin steken, maar met de de draairichting mee erop duwen en zo zet je hem langzaam stil.

• m-m
  • Niet online

m-m

ik heb trouwens een fanblad afgebroken van een casefan door mn vinger er per ongeluk in te steken een keer... dat deed nog es pijn ook!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

(jarig!)
Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 17:38:
oftwel.. als je hem tegehoudt wordt gewoon alleen de weerstand groter.
Bijna goed, De weerstand wordt lager :) Bij het draaien wordt een tegen EMK opgewekt die de stroom begrenst. Maar hoe dan ook, je kan hem best even tegen houden. Doorbranden duurt wel even.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ok daar kan ik mee leven, da's ook wel mijn ervaring ja ....

Iperf

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 11:28
Je moet zo'n fan stilzetten met een enkele malen dubbel gevouwen blaadje
helemaal veilig is het natuurlijk om um bij het aanzetten al 'klem' te hebben :)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 november 2002 @ 16:53:

Sorry hoor, maar hij heeft gewoon pech, ik stop al jaren fannetjes en nog nooit ook maar een probleem gehad.......

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 21:52
Hé ik heb net iets te hard mn nieuwe 80mm papst N/2GL aangeraakt en nou maakt hij een vet brommend geluid :o

Ook stukjes denk ik ;)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Verwijderd

Meestal gaat het ook wel goed, maar doordat de fan draait raken de spoeltjes de opgebouwde warmte kwijt. Als je de fan stil zet blijven de spoeltjes nog steeds warmte produceren maar die warmte blijft erin hangen omdat er geen airflow meer is (en het is afgedekt dus de warmte gaat ook niet zomaar naar buiten), dus op een gegeven moment gaat dat wel stinken ja :D
(denk ff na: een electrische verwarming werkt ook met spoeltjes (zij het spoeltjes met erg dunne draad, maar t gaat om het id hè :D))
Pagina: 1