Toon posts:

[Debian testing] Intel netwerkkaart krijgt geen IRQ

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een bakkie met twee netwerkkaarten erin. een 3c905c en een Intel die met de eepro100 module geladen zou moeten worden. alleen 1 probleem. dit intel krijgt geen IRQ van de Bios mee.

Aangezien het een compaq is met zo'n bios die half op de hd stond. Ja stond ja en ik maar 1 van de twee compaq diskettes heb kunnen vinden (de diagnose disk en niet de setup disk) krijg ik die partitie ook niet meer terug.

Ik kan dus ook niet in de bios non pnp os instellen oid

nu wil ik wel graag dat kaartje aan de praat krijgen.
na zoeken op google op "howto IRQ Force" niets gevonden
hier op GoT volgende oplossing, maar die is voor ISA kaarten en dit is een PCI.

Gaat dit toch werken of is eer een andere oplossing?
Om ook een 2e ISA-netwerkkaart aan de praat te krijgen dienen we in '/etc/lilo.conf' aanpassingen te maken, welke tijdens booten van de PC aan de kernel meegegeven worden.

1. LILO aanpassen
Stel, onze netwerkkaart eth1 zit op IRQ=10 en IO=6200, edit 'etc/lilo.conf' en voeg daarin een regel toe:

append="ether=IRQ,IO,eth1"
#bijvoorbeeld append="ether=10,0x6200,eth1"

Stel dat bij installatie de eerste netwerkkaart ook niet gevonden wordt, dan wordt deze lilo.conf:

append="ether=IRQ,IO,eth0, ether=IRQ,IO,eth1"
#bijvoorbeeld append="ether=10,0x6200,eth0, ether=11,0x6300,eth1"

De volgende config zorgt ervoor dat er naar een tweede ethernetkaart wordt gezocht, van hetzelfde soort als de eerste die gevonden is:
append="ether=0,0,eth1"
Update
- Bovenstaande geprobeerd..... niet werken
- Bios gereset.... niet werken

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 15:38 ]

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
weet je zeker dat de module voor die kaart wordt geladen?

probeer eens een kaartje met zo'n realtek chippie er op, die doen het altijd omdat ze altijd ne2000 compatible zijn.

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:51
Haal de e100 drivers van de intel site op, die kerneldrivers voor die intel kaartjes werken pas een beetje fatsoenlijk vanaf 2.4.19.

Heb jij toevallig ook zo'n Compaq Intel 10/100 serverkaartje gekocht voor 5 euro op de HCC dagen?

Verwijderd

Topicstarter
probeer eens een kaartje met zo'n realtek chippie er op, die doen het altijd omdat ze altijd ne2000 compatible zijn.
Hier wilde ik net vanaf omdat ik telkens NETDEV eth0 timeouts kreeg en ik dat probleem niet kon oplossen. dus ik wilde ff een ander kaartje testen
Haal de e100 drivers van de intel site op, die kerneldrivers voor die intel kaartjes werken pas een beetje fatsoenlijk vanaf 2.4.19.
Geven dezelfde fout
Heb jij toevallig ook zo'n Compaq Intel 10/100 serverkaartje gekocht voor 5 euro op de HCC dagen?
:) hoe raad je het........ kvond het een verstandig iets om een compaq in een compaq te zetten :)

Ik heb intussen wel de juiste disk voor mijn compakkie gevonden (Googlen naar infosticker op biostjippie)zodat ik in de bios kan komen. het probleem nu is alleen die bios instellen....
van de IRQ zie ik dat ik die op 10 kan zetten... maar de geheugen addressering???? hoe kom ik daar achter?

En BusMaster en- of dis-abled?

edit:
Typo

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 21:12 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:51
busmaster aan, IRQ op 10 dan (staat ie hier in een ECS mobo ook op) en geheugenadres zoekt ie zelf wel uit.
Ik kwam trouwens pas in de trein erachter dat het compaq kaartjes waren. ff een kleine smakelijkmaker:
code:
1
2
3
4
5
PCI: Found IRQ 11 for device 00:0b.0
e100: eth0: Compaq Fast Ethernet Server Adapter
  Mem:0xe2203000  IRQ:11  Speed:0 Mbps  Dx:N/A
  Failed to detect cable link
  Speed and duplex will be determined at time of connection

En toen eth0 opgegooid werd kwam er 100Mb FD te staan :)

* _JGC_ heeft er spijt van dat ie ook nog 2 3COMs heeft gekocht, had liever nog 2 stuks van deze gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet van de bios ook een geheugen adres opgeven....:(
Startadres 1 is D1000.... maar start adres 2? laten we gewoon maar wat adressen proberen.....

edit:

Kweet ondertussen de bios flash jumper goed te vinden :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2002 12:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 11:57:
Ik moet van de bios ook een geheugen adres opgeven....:(
Startadres 1 is D1000.... maar start adres 2? laten we gewoon maar wat adressen proberen.....

edit:
Kweet ondertussen de bios flash jumper goed te vinden :)
Of weet iemend een proggie in linux om geheugenblocks te zien die vrijzijn (en dan met een volledig hexadecimale startadres)

edit:
Sorry voor de dubbele post (no intended kick)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2002 12:20 ]

Pagina: 1