3.3V 360W voeding op 2.58V

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 15:02

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
Ik heb een chieftec dragontower, en daar zit een 360W voeding bij. nou hoorde ik dat die wel vrij ok is (iig niet slecht).
ik heb aangesloten .. een gf4 ti4200, 2 hdd,s cdrom, cdrw, 4-5 casefans, een geluidskaart...en dat is het ook zo'n beetje.
mn 2.53ghz cpu loopt stabiel op 3.04ghz
Ik heb ook niet echt problemen maar via mbm5 zag ik toch iets wat me niet lekker zat.
ik heb een berg topics doorgespit maar deze gingen vrijwel allemaal over de +5v en +12v lijn. Degenen die wel over 3.3 gingen hadden lang niet zon laag voltage als ik.

voltages:

+12----->12.52
-12----->-12.42
+5-----> 4.87 (ook ietsje laag)
-5----->-5.19
+3.3...en daar komt ie.. 2.58v ...

hoe kan dit in godsnaam..die 360W is toch echt niet verkeerd dacht ik..en de rest van de voltages zijn ook wel OK dacht ik zo.
+3.3v gaat over?..agp ?...
mn gf4 oc-ed of niet maakt niet uit 3.3 blijf thetzelfde.
Heeft iemand enig idee 1: hoe dit kan komen 2: of het echt kwaad kan (is 3.3v belangrijk enz?..)
maw is het reden om een andere voeding te nemen. Ik heb eigenlijk geen instabilliteit maar echt lekker zit het me gewoon niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Max|Burn op 24-11-2002 14:20 ]

ma ma ma ma ma macron one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07-2024

Slein

NERD

Misschien is de voltmeter van je mobo niet helemaal lekker? Probeer het eens met een multimeter na te meten?

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
Slein schreef op 24 November 2002 @ 14:24:
Misschien is de voltmeter van je mobo niet helemaal lekker? Probeer het eens met een multimeter na te meten?
tsja dat heb ik niet :P
maar inderdaad het kan ook zijn dat die meting van geen kant klopt.
hmm..alhoewel het dan toch eigenlijk meteen helemaal rare getallen moet geven denk ik zo..

hij wijkt trouwens 22% af..das wel bokveel ;/

[ Voor 6% gewijzigd door Max|Burn op 24-11-2002 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07-2024

Slein

NERD

Juist omdat het zo enorm afwijkt en je verder geen problemen hebt denk ik dat het gemeten voltage gewoon niet klopt. Geeft MBM hetzelfde voltage als je BIOS trouwens??

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
ok mn 3.3v staat niet in het bios.. (ik heb in veel posts gelezen dat dit bij veel mensen zo is)
Toch doet mbm5 soms wel vaag..ik draai ernaast namelijk USDM, zit bij me epox mobo, en USDM geeft dan bv met mbm aan ineens (random) een fanspeed van 6000 aan (met een papst..ja right lol ;d)
Nou ja als die 3.3v niet zon ramp is op 2.6 (hij staat nie in bios dus hoe belangrijk issie eigenlijk ?!)
kweet et ff nie meer... :P

conclusie: mbm5 klopt niet of...3.3v boeit nie zo heel erg ?...

[ Voor 92% gewijzigd door Max|Burn op 24-11-2002 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn 3.3 volt lijn = 2..02 ook in de bios en ik heb nergens last van met een nieuwe enermax is t nog t zelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBARDmaN
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 07:29

DaBARDmaN

- slide -

Mijn bios gaf aan dat mijn 3,3V op 2,90V stond...en op zo'n moment crashte mijn pc!

Voeding was dus kapot...en het gaf wel degelijk een gaar beeld vlak voor de crash B)

Maar MBM heeft bij mij de raarste dingen weergegeven waar niets van klopte...dus daar maak ik me niet druk om.

| Dell XPS M1710 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
hm misschien kloppen mbm5 metingen toch wel..op 3ghz is mn 3.3 lijn 2.7 ..en op 3.04ghz ist alweer 2.58 ..en dan issie ook instabiel (op random)..soms speel ik 2 uur ut2k3 zonder porobs en soms ist achter mekaar raak) wat ik ook doe..
misschien neem ik dus wel nieuwe voeding..wel gaar want ik heb em net een paar weken.. :(
400W kwaliteitsvoeding ofzo ;d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
Ik denk nu dat het aan de EPoX 4g4a+ ligt, ik zie net iemand met een 350W enermax voeding die ook 2.5V enz haalt met zn voeding...dus de epox4g4a+ meet gewoon niet goed ofzo ?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thav881
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-07-2024
De enige betrouwbare meting is met een goede universeel meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
Ik heb nu toch best veel dat mijn hele pc hangt in ut2k3..ook op lagere (normale clockings)
en wat nou het gekke is..mn pc crasht niet..neuh.. hij hangt gewoon TOT 20 seconden compleet stil..geluid..video...alles..
en daarna kan ik gewoon full speed weerdoorspelen...echt supervaag ...kan dat ook hiermee te maken hebben :?

• Willybubba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 15:10

Willybubba

Nut up or shut up.

Ik heb ook een Chieftec kassie, met een 340 Watt voeding. Nergens problemen mee? Ik heb dr in zitten: Zie sig, plus: Brander (SCSI), DVD speler, Audigy... 30 Gieg IBM Deskstar, 80 Gieg WD800JB.

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-07 15:49

WiD

Die 2.58V lijken mij eerder van toepassing op het geheugen. DDR-SDRAM krijgt normaal 2.5V te slikken. Gewoon SDRAM kreeg vroeger echter 3.3V. Vandaar misschien de verwarring. Als de 3.3V lijn echt 2.58 zou zijn, draaide je systeem niet stabiel.

[ Voor 17% gewijzigd door WiD op 28-11-2002 10:52 ]

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
WiD schreef op 28 November 2002 @ 10:50:
Die 2.58V lijken mij eerder van toepassing op het geheugen. DDR-SDRAM krijgt normaal 2.5V te slikken. Gewoon SDRAM kreeg vroeger echter 3.3V. Vandaar misschien de verwarring.
mbm5 staat dus te kloten :)
en nu je het zegt klopt dat ook wel...het leek me al zo onwerkelijk allemaal..2.6 op de 3.3 lijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Max|Burn op 28-11-2002 10:58 ]

Verwijderd

Chieftec voedingen zijn van zeer goede kwaliteit hoor, heb ik eens ergens in een roundup gelezen (Chieftec kwam als beste uit de test), overigens wel een vrij oude test. Maarre ik heb zelf ook een Chieftec en echt nergens last van: stabiel als een huis en lekker stil.

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 10:53:
Chieftec voedingen zijn van zeer goede kwaliteit hoor, heb ik eens ergens in een roundup gelezen (Chieftec kwam als beste uit de test), overigens wel een vrij oude test. Maarre ik heb zelf ook een Chieftec en echt nergens last van: stabiel als een huis en lekker stil.
ja, dat d8 ik dus ook al.
Dan rest de vage hangups nog...zou ik een andere topic voor moeten openen maar ja..
tis ook compleet random soms dagen niet en dan ineens weer wel.
tis net of mn videokaart de data af en toe niet aan kan en compleet stopt..en na 20 seconden doorgaat.
ik heb geen slowdown niks in ut2k3..alleen hij stopt zomaar...tot 20 seconden..en gaat dan full speed verder...echt compleet weird.
maar ok topic kan geclosed worden :D

conclusie: mbm5 geeft je vDimm weer als 3.3v lijn soms..

• WiD

WiD

MaxBurn schreef op 28 November 2002 @ 10:52:

mja tis dus die +3.3v staat voor je ram :?....
ik maar overal lezen dat et meer betrekking heb op je agp (ook 3.3v voorheen..)
agp was idd ook 3.3v. De meting van die 3.3 zal echter ergens bij het geheugen gebeuren. En men heeft waarschijnlijk vergeten dat dit geen 3.3 meer krijgt maar wel 2.5. Foutje zal er wel uitgehaald worden bij de volgende revisie van het moederbord. Eventueel kan zelfs een update van mbm of de bios volstaan, afhankelijk of er nog meetpunten voorhanden zijn op het moederbord.

'k Heb een soortgelijk fenomeen voorgehad met m'n bp6(dual celeron bakkie). Een probleem bij veel van die moederbordjes was het voltage in de buurt van de voltageregelaar. Dat moest ongeveer 1.5v zijn. Er was echter geen ruimte voorzien om dit voltage op te meten, maar de sensor was wel aanwezig. Na een biosupdate werd het voltage van cpu2 vervangen door dit bij de voltageregeling.

'k zou me geen zorgen maken. Die 2.58 is verklaarbaar en Chieftec voedingen zijn normaal gewoon goed.

• WiD

WiD

MaxBurn schreef op 28 November 2002 @ 11:01:

ja, dat d8 ik dus ook al.
Dan rest de vage hangups nog...zou ik een andere topic voor moeten openen maar ja..
tis ook compleet random soms dagen niet en dan ineens weer wel.
tis net of mn videokaart de data af en toe niet aan kan en compleet stopt..en na 20 seconden doorgaat.
Dit lijkt me eerder een softwareprobleem. Als het een hardwareprobleem zou was, zou je systeem nadien niet gewoon verder gaan. Als je winxp of 2000 draait, probeer dan eens na te gaan wat er op dat moment juist gebeurt. Er zijn logs genoeg voorhanden in systeembeheer.

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
WiD schreef op 28 November 2002 @ 11:12:
[...]

Dit lijkt me eerder een softwareprobleem. Als het een hardwareprobleem zou was, zou je systeem nadien niet gewoon verder gaan. Als je winxp of 2000 draait, probeer dan eens na te gaan wat er op dat moment juist gebeurt. Er zijn logs genoeg voorhanden in systeembeheer.
ja maar, dr gaat niks fout..dat is et weirde...drom wordt er ook niks weirds gemeld in XP.
op medium detail settings heb ik (tot nog toe) nog niks gehad...
echt weird..lol..ik heb liever dat er iets doorfikt ofzo dan weet je tenminste wat er is.

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde. Ik heb een Enermax 353W voeding (net nieuw) waarvan mijn Epox mobo meldt dat de +3.3V lijn draait op +2.62V. Even met CPUCool gecontroleerd, meet hetzelfde.

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 12:19
gek dat het toch de epox mobo's zijn :?

DaBardMan (is mn huisgenoot) had et dus ook, dat de 3.3 volt lijn terugliep naar 2,90 en dan crashtte de pc.

dus dan wordt er gedacht aan een kapotte voeding (300w Antec) voeding is nu vervangen door een Zalman voeding (dacht dat dat zowat de top qua voedingen was) en nu hield de pc het langer vol dan ongeveer 5 uur, maar hij crasht weer!!!

specs:
-T-Bird 1,2Ghz 266 Mhz
- Epox 8KTA3+
- Kingston 256mb 133 Mhz
- Maxtor 40,9Gb 7200 rpm
- ATi Radeon 64MB DDR VIVO (Retail)
- LG 17" Flatron Plus 795FT
- AOpen DVD-1240
- Terratec DMX X-Fire 1024
- WINXP-Pro
- Antec SX1030 BEC
- 4 Sunon casefans
- Zalman 300watt voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dus ook dit mobo samen met een 353watt enermax. Geeft ook 2.50 aan. Ik ben er uit, de verschilende meet proggies pakken de mem voltage (2.50 standaard dus). Ik kwam hier achter toen ik me mem voltage omhoog gooide naar 2.70. In mbm5 werd dat dus 2.7 ipv van 2.5

de 3.3 lijn noemt epox de VBAT. Met het bijgeleverde hardware/temp meter programmatje van epox staat her er wel netjes bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Topicstarter
ja ik ben dr btw wel achter dat vbat in bios gewoon 3.28 is enz dus dat is wel goed.
je kan bij epox mobo's dus niet in software progsels uitgaan van de +3.3v want dat is dus bij epox de vdimm lol ;)

ps: misschien een topic change ? EPoX mobo's geven bij 3.3v lijn vdim m waardes in mbm5..of iets simpelers :D

[ Voor 24% gewijzigd door Max|Burn op 29-11-2002 12:10 ]

Pagina: 1