Toon posts:

[RH8] Write acces voor user op mounted samba disc

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb een RH73 server met daarop samba voor mijn 3 WinXP bakkies maar nu heb ik die op mijn RH8 laptop gemount. Dit moet als root en als user kan en mag ik wel readen maar niet writen. Hoe los ik dit op? Waarschijnlijk moet ik als user mounten maar dat lukt me niet .... plz! :(

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 14:52

Blaasvis

Cidora \o/

je moet wel zorgen dat je de directory's de goeie rechten geeft.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Verwijderd

Topicstarter
ja dat heb ik want ik mount hem in mijn eigen home dir maar ik moet hem als root mounten en daar zit het probleem denk ik?!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nog eens getest en ik heb hem voor de gebruiker x 775 gezet en zodra ik daar de dir in mount worden de rechten. 755 root:root. Ik had ze juist 775 x:x gemaakt.

Ik weet het niet.

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 14:52

Blaasvis

Cidora \o/

moet je een in de smb.conf kijken en writeable = yes aanzetten in de homes gedeelte

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
code:
1
smbmount //server/share/ /mnt/bladiebla/ -o rw -rw -uid=sebas -username=sebas -password="woei"

Op deze manier kun je aangeven hoe hij gemount moet worden, je kunt ook een groupid meegeven. In tegenstelling tot nfs mounts verschillen de group id's op client en server.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dit laatste uitvoe dan vraagt ie om een wachtwoord :? dit is toch niet de bedoeling. Ik krijg deze melding als ik het juiste w8woord invul.
smbmnt must be installed suid root for direct user mounts (500,500)

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Probeer je dat als root? Zo niet ... naja, rooten die handel.

Zo wel, suid bit zetten op smbmnt, of mount -t smbfs proberen ipv. smbmount. (ik weet niet echt of je daadwerkelijk dat suid bitje nodig hebt, als je het kunt vermijden, doe dat. Ik kan het hier ook niet checken, geen smbdingen die ik gebruik.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
Het enige wat ik nu heb ontdekt is dat je in Nautilus ook smb:// kan doen. Alleen het werkt niet zo mooi als in de Windows variant. Je kunt niet zeggen reconnect of remember passw. Telkens als ik een locale map open en weer de samba connectie open vraagt ie om elke share de user en w8woord. ERG IRRI. Verder is dit een soort "My network places" wel met de mooie bug/feature dat je later onder een andere user connectie kan maken; dit kan onder windows niet.

Verwijderd

In KDE kun je dat in LISA ingeven. Maar daar heb je onder Gnome niet zo veel aan. Misschien dat Linneighborhood iets is voor je. Die kun je vinden op http://www.bnro.de/~schmidjo/ , maar ik weet niet of het de features heeft die jij wilt. Maar het is wel een handig progsel :)
Pagina: 1