Alu en Koper.

Pagina: 1
Acties:

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:37

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Topicstarter
Ik zit al een tijdje te denken over waterkoeling.
Ik had het idee om met plexiglas mijn huidige blok waterdicht te maken, en die dan als cpu blok te gebruiken.

Nu las ik overal dat aluminium en koper smane niet goed gaan, en dacht ik, laat ik dat eens testen.

Ik heb een bakje genomen, en dar een stukje alimuniumfolie in gelegd, en een 2 eurocent munt >:) .
Daar heb ik water bij gedaan en luchtdicht afgesloten.
Dat heb ik 3 weken laten staan.

Nu keek ik net even, en nu zweeft er allemaal rotzooi in het water!
Ik weet zeker dat het er nog niet inzat toen ik het dit experimentje begon.

Komt die rotzooi nou van het aluminium, of zou dat ergens anders van komen?

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:53

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Het kan goed wezen dat die zooi van het aluminium komt, kan je er misschien een pic van maken?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• NeverSeen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-07-2024

NeverSeen

Press any key to continue.....

dat is van het muntje gewoon rotzooi ofzo zal wel 1 of andere neerslag reactie ofzo zijn :) was zeker geen gedestileerd water?

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Topicstarter
nee, gewoon kraanwater.

Ik zal even kijken of ik mn ma's digicam kan lenen, met mn webcam zie je het niet.

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08-2025
Deze rotzooi komt van het alufolie
Zoals beknt is is alu minder edel dan koper. Dat wil zeggen dat alu zeg maar heftiger reageerd met zuurstof dan koper. Alu is dan wel onedeler maar het word veel vuldig gebruikt overal omdat het net liikt als of het niet oxideer(roest). Dit komt dat alu zeg maar eerst oxideert waardoor er een flinderdun laagje ondoordringbaar aluoxide op komt.
Als ik mijn scheikunde kennis weer te boven haal is wat jij beschrijft een redox reactie. Die ziet er als volgt uit (denk ik)
Al--> Al3+
Al3+-->3AlO
Dit onder invloed van koper.
Die zuurstof die ik er bij haal zit in het water want water is H2O Dus 2 waterstof atomen en een zuurstof atoom.
Ik ben niet zeker of het allemaal klopt maar ik d8 dat het zoiets was

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

Verwijderd

het probleem ontstaat alleen als het water enigzins verontreinigd is en daarbij het koper met het alu direct contact maakt. anders kunnen de elektronen niet "overlopen" naar de ander en zal er dus geen reactie plaatsvinden.

Verwijderd

Neem gewoon alles van koper, het gaat tenslotte om je koel-prestaties, en die zijn een stukkie beter als je alles van koper gebruikt.

Verwijderd

Ik zou een ander expirement doen:

bakje met alleen kraanwater
bakje met kraanwater + alu +koper
bakje met kraanwater +alu
bakje met kraanwater + koper

En deze bakjes 3 weken laten staan, en dan kijken hoe het staat met het water in de verschillende bakjes. En als het kan zou je dit eigenlijk ook moeten doen maar dan met gedestilleerd water.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Jaguar_e schreef op 24 November 2002 @ 13:07:
Deze rotzooi komt van het alufolie
Zoals beknt is is alu minder edel dan koper. Dat wil zeggen dat alu zeg maar heftiger reageerd met zuurstof dan koper. Alu is dan wel onedeler maar het word veel vuldig gebruikt overal omdat het net liikt als of het niet oxideer(roest). Dit komt dat alu zeg maar eerst oxideert waardoor er een flinderdun laagje ondoordringbaar aluoxide op komt.
Als ik mijn scheikunde kennis weer te boven haal is wat jij beschrijft een redox reactie. Die ziet er als volgt uit (denk ik)
Al--> Al3+
Al3+-->3AlO
Dit onder invloed van koper.
Die zuurstof die ik er bij haal zit in het water want water is H2O Dus 2 waterstof atomen en een zuurstof atoom.
Ik ben niet zeker of het allemaal klopt maar ik d8 dat het zoiets was
Het aluminium reageert met de stoffen die opgelost zitten in het kraanwater, niet met de zuurstof uit het water. Watermolekulen hebben waterstofbruggen en dat is zo sterk dat dat niet verbroken kan worden door het koper of aluminium. dus dit verhaal hierboven klopt niet helemaal... hij heeft de klok horen luiden... ;)

aluminium is d8 ik wl onedeler dus dat zal reageren met het water.
vervolgens zal de opgeloste-aluminium-stof reageren met het koper... en het resultaat heb je al gezien :D

iig kan het wel samen maar dan moet je wel regelmatig je water vervangen.
de koelprestaties worden slechter naar mate het water vervuilder raakt. Ook is het natuurlijk op lange duur niet goed voor het koper en aluminium, maja... dat moet je zelf weten.

[Specs]

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Topicstarter
Ik kijk net nog even goed, maar er zijn al hele stukken van hele alu-folie beschadigd.

Ik denk dat als ik een alu blok hou, dat binnen een jaar mn hele blok weg is.

Pagina: 1