Code later pas laden in browser

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Mijn ambitieuze projectje at the moment is een soort van verkenner, maar dan voor online resources. Met php op de server natuurlijk.
Nou schiet het niet echt op, want ik zit met een probleempje. Om namelijk niet de server krankzinnig te maken, not to mention de downloadsnelheid van de pagina, wil ik alleen maar de hoofdmap listen. Wordt er een map uitgevouwen, dan wordt die informatie weergegeven.

Die informatie moet dus ertussen geplaatst worden. Maar dit wil ik niet doen met style=hidden, want dan zou dus alle info van alle mappen al aanwezig moeten zijn in de html. Dit zou een HUGE html bestand worden, en de php op de server zou het ook niet trekken.

De in te voegen informatie moet dus pas van de server geplukt (gevraagd) worden als het ook daadwerkelijk nodig is. En dat lukt me dus niet.

Ik weet dat het een beetje als een scriptrequest klinkt, maar ik kom er niet uit, google werkt ook niet mee, en ik heb nog nooit een pagina gezien die het voor elkaar had gekregen.
Iemand suggesties voor hoe ik dit moet gaan aanpakken?

Ik zat te denken aan iets van een iframe ertussen hangen... en die naar een blanco pagina laten wijzen (en style=hidden). Als de map dan wordt uitgevouwen met javascript iframe link veranderen naar php pagina met juiste vars, style zichtbaar en voila, resultaat.
Alleen ben ik niet zo dol op iframes... iemand een idee om het aan te pakken met alleen maar javascript?

Spolap: Interactive webcomic

Verwijderd

Je kan met createElement nieuwe divs/tables/enz.. aanmaken..
simpel voorbeeld van hoe je een tabel aanpast staat op:
http://www.xs4all.nl/~ppk/js/tablefun.html
Handig is ook:
http://www.xs4all.nl/~ppk/js/version5.html

• TheMrH
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 20:29
Bij de online MSDN gebruiken ze ook zoiets. Hier: http://msdn.microsoft.com...dnwebgen/html/msdntoc.asp leggen ze uit hoe en wat. Is erg duidelijk allemaal, heb het zelf ook gebruikt.

The box said 'requires Windows 95 or better', so I installed Linux...

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:58
Eigenlijk meer een onderwerp voor /13, trouwens, maar je kunt met JavaScript (bij gebrek aan een andere goede standaard) gewoon stukken text toevoegen aan de DOM-boom die je webpagina beschrijft. Aangezien je met JavaScript ook zonder problemen XML van een server kunt plukken, kun je de gegevens wanneer je wilt opvragen en invoegen.

• Soultaker
TheMrH schreef op 24 November 2002 @ 14:46:
Bij de online MSDN gebruiken ze ook zoiets.
Het resultaat is wel hetzelfde, maar daar laden ze elke keer simpelweg een nieuwe pagina wanneer de TOC bijgewerkt moet worden. Voor de TS is dit dus een goede referentie voor de ene helft van het probleem (de server-kant), dat zelfs wat te uitgebreid is voor het doel dat de TS wil bereiken, maar dan moet de andere helft nog steeds zelf uitgewerkt worden.

Verwijderd

Waarom ga je niet XML sources gebruiken? Ik vind het zelf een geweldige feature, zonder refreshes van een browser toch nieuwe info ophalen :)

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
ben nog niet zo bekent met xml en stu-uff. Ik ga eerst eens proberen een tree te bouwen met php responce, en dat javascript wat meuk ertussen plakt.
Die post van Tjabber was wel interessant, ik denk dat ik daar wel wat mee kan (qua invoegen dan)
Ik zit alleen nog met hoe ik dat van de server ga opvragen... dat msdn is allemaal xml, and like I said, daar ben ik nog niet zo bekent mee dus das een beetje hocuspocus taaltje :)

D'r spookt een ideetje rond in m'n hoofd, maar ga dat eerst uitproberen (voordat ik een hele domme opmerking maak :+)

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
tip: houdt er in je ontwerp rekening mee dat je ook elementen die je al eens in je sessie van de server hebt geplukt opnieuw kan verversen. Ga je deze tree bijvoorbeeld in een systeem gebruiken waar meerdere gebruikers tegelijktijd de stuctuur van de boom aan kunnen passen, dan kun je flink in de problemen komen wanneer je de boomstuctuur niet goed sync houdt. Maar ook met 1 gebruiker is dit al pittig genoeg. Stel nou dat die alle subnodes onder node Y verplaatst naar node Z, die echter nog dichtgeklapt is, maar waar wel een node inzit met dezelfde naam. Moet je dus serverside eerst de inhoud van Y en Z met elkaar gaan vergelijken, ze verplaatsen behalve die ene, en dan Y clientside refreshen plus een waarschuwingbericht voor de dubbele node. Veel succes ermee :P

Ik wil dit ook al zo lang, maar neem tegenwoordig gewoon genoegen met browser refreshes, en klap alleen de nodes open waarvan hun id in het huidge pad zit. Snel zat, en je back knop blijft het tenminste ook gewoon doen :)

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Wel leuk dat er allemaal probleempjes om de hoek komen kijken, maar ik krijg niet eens een beetje basis aan de praat :)
Darn't javascript ook...

• Genoil
ja precies darned javascript ook! heb je al eens een tree gemaakt zonder hippe no-refreshes, die alleen de nodes in je huidige pad ophaalt, plus de kinderen van de huidige node? of 1 die alle kinderen van alle nodes in het huidge pad ophaalt, en die netjes met een recusieve template gerenderd wordt? kun je echt wel even zoet mee zijn, ziet er bijna net zo cool uit en is functioneel bijna gelijkwaardig aan zo'n javascript-draak.

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
woei, dure taal :)
neej, wat ik tot nu toe voor elkaar heb gekregen is niet zoveel. Zie m'n homepage :+
Alleen wil ik dan het gehide stuk pas laden als er om gevraagd wordt... en ik heb geen flauw benul van hoe ik dat moet gaan aanpakken.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Soultaker schreef op 24 november 2002 @ 14:52:
Eigenlijk meer een onderwerp voor /13, trouwens, maar je kunt met JavaScript (bij gebrek aan een andere goede standaard) gewoon stukken text toevoegen aan de DOM-boom die je webpagina beschrijft. Aangezien je met JavaScript ook zonder problemen XML van een server kunt plukken, kun je de gegevens wanneer je wilt opvragen en invoegen.
Ik ben echt een newbie op JS gebied (en wil dat eigenlijk blijven), maar hoe laad je een document in een var? Dus zeg maar het JS equivalent van $d = file("http://localhost/")?

En waar vind ik de officiele JS reference (of bestaat die niet meer?)? Ik heb voor JS 1.3 de reference gevonden op de Netscape site, maar die leek me wat oud.

Verwijderd

Officiele JavaScript reference bestaat niet echt, omdat het niet echt een standaard is. Op MSDN staat een DHTML reference die geldt vanaf IE5 en hoger. JS 1.3 is wel een redelijk nieuwe versie volgens mij, maar echt recent is DevShed niet. Ik probeerde vandaag nog een stylesheet te maken in JavaScript, wat volgens DevShed zou kunnen. Echt lekker werken deed het alleen niet :( Mijn tip: Gebruik alleen javascript als je het echt nodig hebt, dat is (en nu ga ik ontopic ;)) in het geval v/d topicstarter niet het geval.

• Genoil
dure taal? recursieve template bedoel je zeker :P. nofi, maar als je met boomstructuren wilt gaan rommelen is "recursief" toch wel een beetje basisjargon. net als node, pad en meer van die dure ;) woorden

• Soultaker
OlafvdSpek schreef op 24 november 2002 @ 17:16:
Ik ben echt een newbie op JS gebied (en wil dat eigenlijk blijven), maar hoe laad je een document in een var? Dus zeg maar het JS equivalent van $d = file("http://localhost/")?
Geen idee, ik doe zelden wat met JavaScript.
En waar vind ik de officiele JS reference (of bestaat die niet meer?)? Ik heb voor JS 1.3 de reference gevonden op de Netscape site, maar die leek me wat oud.
Ook geen idee, helaas, maar met de HTML/XHTML standaarden en de DOM specificatie van het WWW-consortium heb je praktisch alle informatie die je nodig hebt. De JavaScript specifieke syntax is wel uit de diverse online tutorials af te leiden.

Ik denk trouwens dat Netscape's JavaScript reference nog steeds erg up to date is alleen, zoals gezegd, wil je wel de standaard DOM gegevens gebruiken en niet de gegevens zoals je er in Netscape 4.x bij kon. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Soultaker op 24-11-2002 17:50 ]

Verwijderd

JavaScript is geen W3C standaard en staat dus niet bij op w3.org. Wel heb ik laatst vanaf w3.org een link gevonden naar een reference op de Netscape site (dood :() en een link naar de ECMAScript reference (leeg ;(), wat er volgens mij erg op lijkt.

• Joror
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-03-2017

Joror

the eternal lurker

Een paar practische links voor als men javascript code wil schrijven:

Mozilla:
http://www.mozilla.org/docs/dom/domref/
IE:
http://msdn.microsoft.com...tml/reference/objects.asp
Opera:
http://www.opera.com/docs/specs/js/

In IE en Mozilla kan je makkelijk table-bouwen, zie bijvoorbeeld:
http://msdn.microsoft.com...or/tables/buildtables.asp
http://www.mozilla.org/do...om_html_ref12.html#998953

Kijk maar niet teveel naar Opera om dynamisch elementen te creeren, niet mogelijk op het moment, misschien in Opera 7.0 :)

nada aka zilch, formerly known as zip

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Hier vind je nog een ander mooi uitgewerkt voorbeeldje wat ook redelijk cross-browser schijnt te werken. Sowieso is heel WebFX een aanradertje.

|_____vakje______|

Pagina: 1