ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Verwijderd
(meestal je windows-partitie)
Deze zul je, omdat drive image 3.0 niet rechtstreeks naar cdrom kan schrijven, op een andere partitie moeten zetten.
Daarna kun je het bestand op cd branden in windows.
Kort gezegd komt het erop neer dat je een windows-partitie hebt, daar maak je een image van en die mag niet op die windows-partitie worden opgeslagen, dus moet die elders worden opgeslagen
(bv een datapartitie of een 2e harddisk)
Daarom is het ook handig om je schijf ingedeeld te hebben in meerdere partities.
(windows op 1 partitie, data op andere partitie(s))
Ik heb bv van de 60GB ongeveer een partitie gemaakt van 5GB waarop ik ik een aantal images (windows-backups) kan zetten.
Eventueel bij ruimtegebrek brand ik ze.
Of moet ik eerst de zaak verslepen en dan een naam geven? Maar dat kan weer niet, want ik moet eerst een new image creeren, anders gebeurt er al helemaal niks.
NOu, ik hoop op nog wat extra info.
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Verwijderd
je kunt alleen te backuppen partities kiezen, niet de bestanden.
In het openingsvenster kies je dus:
welke harddisk wil je backuppen?
daarna:
welke partitie(s) op de gekozen harddisk wil je backuppen
daarna:
op welke nog niet gekozen partitie wil je je image opslaan (fat32/fat16 partitie)
Drive Image 4.0 is uit trouwens, kan naar NTFS schrijven
'FAT-copies are not identical'
Als ik die allemaal 'ignore', dan geeft ie vervolgens aan:
'cross linkes files were found'.
En dan kan ik dus niet meer verder en ben terug naar af.
Iemand nog tips?
Verwijderd
omdat ik niet weet hoe kundig je bent met de omgang met computers zal ik het
ook zo simpel mogelijk uitleggen.
Als eerst zorgt dat de c-partitie volledig vrij is van fouten, dus draai scandisk.
als dit gedaan is sluit dan windows af en ga naar de DOS prompt.
let erop je mag geen windows draaiende hebben als je een image gaat maken.
De manier die ik gebruik van backuppen is wel wat moeilijker, maar werkt voor
mij altijd goed. Je kan zoals je misschien al wist met drive image 3 ook de scripts
gebruiken, dat houd in dat je de stappen die je moet doorlopen in het programma
ook automatisch kan laten verlopen via een testbestand(scripbestand).
Deze manier van backup geef je meer mogelijkheden van wat er met het programma
allemaal kan.
Ik zal je een voorbeeld geven van wat ik precies bedoel. Ik zal dit voorbeeld
zoveel mogelijk op jou situatie toepassen.
ga nu naar de directory waar pq drive image 3 staat. bijvoorbeeld:
cd pqdipro3
en voer alle komende opdrachten uit vanuit de pqdipro3 directory.
Maak met EDIT onder dos een tekst bestand (scriptfile) met bijvoorbeeld de
naam store.scr
edit store.scr
In deze store.scr type je de volgende regels:
SELECT DRIVE 1
SELECT PARTITION 1
STORE
sla de scriptfile op.
zoals BBL the 2nd al aangaf, je moet wel een 2e partitie aanmaken, gaat het
makkelijkste met partion magic. Of als je een 2e harddisk in je systeem heb
maak daar dan ff ruimte voor de image.
sluit edit af en ga terug naar de dosprompt.
type daar in : (ik ga er van uit dat je een 2e harddisk hebt, of een 2e
partitie hebt die D: heet en de directory waar drive image 3 staat pqdipro3
heet. )
pqdi /CMD=D:\pqdipro3\store.scr /IMG=D:backup.pqi /CAS
Je stelde ook een vraag of alles op de harddisk opgeslagen wordt en niet
alleen de gebruikte ruimte. Om er voor te zorgen dat elke sector opgeslagen
wordt geven we de parameter /CAS (schakeloptie). Hierdoor wordt de image wel
een stuk groter. Overigens gebruik ik deze schakeloptie nooit. Ik heb nog
nooit problemen gehad dat er iets miste.
Als alle opdrachten uitgevoerd zijn is er nu een image gemaakt op de D schijf
met de naam backup.pqi.
Het beste wat je nu kan doen, als je een brander hebt de image op cd branden.
dan heb je in ieder geval een veilig opgeslagen kopie van je harddisk
(de c partitie).
Als je de image wil RESTOREN dan zou je op dezelfde manier zoals de stappen
hierboven een scripfile kunnen maken met de volgende regels.
(bijvoorbeeld: restore.scr)
SELECT DRIVE 1
DELETE ALL
SELECT FREESPACE FIRST
SELECT IMAGE 1
RESIZE IMAGE PROPORTIONAL
RESTORE
en als opdracht in dos zou je deze zin kunnen gebruiken:
pqdi /CMD=d:\PQDIPRO3\RESTORE.SCR /IMG=d:backup.pqi
ik hoop dat het nu wel lukt.
Omega
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Maar nu loop ik toch weer ergens tegenaan....
Ik heb eerst op m’n e-partitie de image van m’n c-partitie gemaakt/gezet, genaamd ‘backup’. Die is bijna 1,6 Gb. Nu wil ik die op 3 CD’s branden. Dus: ‘span image’ gedaan (max. 640mb per deel), en opgeslagen als ‘backup1’. Toen had ik op m’n e-partitie staan:
- backup (het oorspronkelijke pqi-file)
- backup1 (het eerste deel van de span pqi-file)
- backup1.002 (het tweede deel van de span, maar geen pqi-file)
- backup1.003 (het derde deel van de span, maar ook geen pqi-file)
Ook is spontaan het bestand ‘store’ ontstaan.
Toen ik de image ‘backup1’ wilde ‘openen’ in Drive Image (dat deed ik omdat er geen aanwijzingen zijn hoe ik de zaak op cd-rom moet branden, dus ga ik maar eens wat klikken) kwam er een bericht langsfietsen dat er geen ‘index’ was gemaakt. Dus heb ik voor ‘create’ gekozen. Ik heb maar even een ander naam gekozen om niks te overwriten. Nu staat er op de e-partitie dus ook nog eens een ‘backup2.pgx’ bestand.
Vraag 1:
- welke files moet ik nou naar de cd-roms branden?
Vraag 2:
- stel dat Windows crasht en ik wil de c-partitie formatteren. Hoe kan ik dan iets restoren als het programma Drive Image daarna niet meer op de c-schijf staat???
Nou, zo kan ie wel weer. Het avontuur gaat verder ... ik hoop op nog wat tips!
Verwijderd
scripfile zoals ik die al in het vorige bericht gegeven had. Maar nu als
opdrachtsregel in DOS de onderstaande regel te gebruiken.
pqdi /CMD=d:\pqdipro3\store.scr /IMG=d:\backup.pqi /MFS=600000000
de /mfs=600000000 zorgt ervoor dat de image in stukken gehakt wordt zodat
je ze makkelijk op cdr kan branden.
waarom het bestand store is ontstaan kan ik je niet zeggen, is dat niet
toevallig die store.scr file.
Zorg ten alle tijden dat het drive image programma ook op een andere partitie
of harddisk staat, nog beter is het om het bij 1 van de backup cd's te branden.
start het programma trouwens ook altijd op van een andere partie of harddisk dan
de partitie waar je de image van wilt maken. Dus als je van de c-schijf een
image wilt maken start het drive image programma dan op vanaf D: bijvoorbeeld.
Verwijderd
ook het commando DELETE ALL, dit commando
dient alleen gebruikt te worden als je 1e
harde schijf maar 1 partitie bevat ( de c partitie). Dit commando wist namelijk alle partities op de geselecteerd drive. Ik ging er van uit dat je een 2e harde schijf had.
Als je geen 2e harde schijf hebt, en je hebt meerdere partitie gemaakt op je primaire harde schijf, gebruikt dan in plaats van DELETE ALL het commando DELETE. Dit commando wist alleen de partitie die geselecteerd is in de restore script file.
bedankt pnieuwkamp voor de opmerking, dat had ik over het hoofd gezien.
Ik kon gewoon vanuit het programma werken na scandisk gedraaid te hebben, dus dat heb ik ook gedaan.
De files zijn dus allemaal op de 'normale' manier gemaakt.
1. Klopt het dat de drie span-files die ik gemaakt heb op de drie cd-roms moet branden? Dat lijkt me wel.
2. Klopt het dat ik dat pgx-file erbij met branden? Wat is nou de functie daarvan? Kan het branden ook zonder dat filetje?
Als ik het wel moet meebranden, moet het dan op de 1e cd-rom komen? Het is maar 853 Kb groot.
PS Het mag dan een goed programma zijn, ik vind het niet gebruikersvriendelijk!
thnx
Verwijderd
slechts de inhoud van de image. In de image editor van drive image (in de pqdipro3 directory, het bestand Imgedit.exe) kan je ook zo'n index aanmaken van een gemaakte
image. Waar is die index nu makkelijk voor? nou eigenlijk is het ervoor bedoeld dat
je via zo'n index losse bestanden of directories uit een bestaande image file kan halen / restoren. Hierdoor hoef je niet de de complete image te restoren. Dus je zou bijvoorbeeld
alleen de windows directory terug willen zetten, dan kan dat.
Je hoeft dat pgx bestandje dus niet te kopieren op een een cd, zo'n index kan je namelijk
later nog aanmaken met dat Imgedit programma. (dat programma werkt alleen onder windows).
Het klopt dat je (in jou geval) drie bestanden krijgt wanneer je de oorspronkelijke image spanned.
1e bestand : backup1.pqi
2e bestand : backup2.002
3e bestand : backup2.003
zet elk van deze bestanden op een cd.
wanneer je ter zijner tijd de complete image wilt restoren, of alleen wat bestanden of directories uit die spanned image kan je ze weer met Image editor programma aan elkaar plakken. Via combine. Als je die optie kiest krijg je een ander scherm waarin je de spanned image moet selecteren, kies hier dus het eerste bestand (in jou geval backup1.pqi). Daarna typ je alvast een naam (bijv. backup2), en klik op opslaan. Let erop dat de de nieuwe image die ontstaat uit die drie bestanden weer 1 bestand wordt van 1.6 gb (in jou geval) en dat je dus genoeg ruimte hebt op je harddisk. Je hoef je niet druk te maken om die 002 en 003 file want dat wordt automatisch door het programma gekozen. Nadat dit bestand is aangemaakt kan je via de optie FILE RESTORE in het tweede pulldown menu van Imgedit losse bestanden of directories restoren. Of je start drive image weer op en kiest de restore optie zodat als je de complete image wilt restoren.
ik weet alleen niet of je die drie bestanden (backup1.pqi, backup1.002 en backup.003) van cd eerst naar harddisk kopieert of dat het programma zelf om het volgende deel vraagt. dat zou je even moeten uit proberen.
succes.
Verwijderd
hieronder de gegevens uit de autoexec.bat file.
hoe zorg ik er nu voor dat de waaschuwing voor meer dan 10 seconden in beeld blijft staan, voordat er door gestart gaat worden:
rem set CWD to ramdisk
%ramdrv%
cd \
echo ____________________________________________________________
echo [ ]
echo [ !!!!! WAARSCHUWING !!!!! ]
echo [ Met deze CD/DVD-rom zet u een image terug op U pc. ]
echo [ Als U verder gaat, worden ALLE bestanden op de ]
echo [ C-SCHIJF verwijderd. ]
echo [ ]
echo [ Als U geen backup heeft gemaakt van de persoonlijke ]
echo [ data, of u wilt dit programma beeindigen, verwijder ]