Maxtor DiamondMax 9 Plus is HEET! typenr. 6Y080L0

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NtT6
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01-2024
Ik heb net speedfan geinstalleerd en zie dat mijn twee Maxtor 6Y080L0 (80,0GB) schijven ieder 65 graden zijn!!! Ze voelen ook errug heet aan. Ik heb ze gekocht omdat ze stil zijn maar als er een koeler op moet is het hele voordeel foetsie. Is er iemand met dezelfde schijven of weet iemand of dit normaal is voor deze nieuwe 7200 schijven met Liquid Bearing?

Ventilatie in mijn kast is heel redelijk met extra casefan in miditower en schijven hebben goed de ruimte.

[ Voor 14% gewijzigd door NtT6 op 24-11-2002 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is normaal hd's van maxtor worden heet hoort erbij dus maak je geen zorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NtT6
maar is 65 graden ook "normaal" voor Maxtor's???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NtT6
niemand met zelfde schijf (Kick)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn d740x wordt 42 graden, hij zit wel ingepakt met isolatiematjes ;) maar of dat zoveel uitmaakt qua warmte?
Er blaast wel een antec@7v overheen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NtT6 schreef op 24 November 2002 @ 03:16:
maar is 65 graden ook "normaal" voor Maxtor's???
Lijkt me niet echt. Gemiddeld draaien 7200rpm schijven zo rond de 30-40c. De IBM's mogen max onder 55c draaien, die van mijn draaien momenteel 31c en 32c. 65c lijkt me niet helemaal joepie.

Voelen de schijven ook werkelijk gloeiend heet aan? Zonee, dan lijkt me de uitlezing niet helemaal goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij mij geeft speedfan geen hdd weer :(
dus ook geen temps :/

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb die schijf ook en hij schommelt hier tussen de 38 en de 40 graden en wijkt daar eigenlijk nauwelijks van af, of hij nou idle is of niet.
Hij is niet actief gekoeld maar heeft boven zich 1 cm vrije ruimte en onder zich 1HD dikte afstand tot de volgende HD. Niet ideaal maar wel voldoende dus.

Zou je schijf niet kapot kunnen zijn? Probeer hem eens een half uurtje te gebuiken terwijl hij buiten je kast hangt. Als hij dan nog steeds veel te warm wordt is er denk ik iets mis met je schijf.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NtT6
De Schijven voelen behoorlijk heet aan. Ik heb net de computer na een hele nacht uitstaan aangezet en na 5 minuten is Mobo 32 C, processor 34 C en schijven 57 C. Da's toch niet normaal lijkt me. De lucht in de kast is nog hartstikke koel en wordt iig nog niet door andere componenten opgewarmd. Als ik mij kast open laat worden ze nog iets van 60 C. Zijn deze schiven alleen gemaakt om met cooler te draaien of mogen ze zo snel zo warm worden?
Maxtor beantwoord al een paar dagen mijn mail niet (en het is weekend). Ik ben benieuwd of ik de enige ben want misschien is er gewoon iets in mijn twee schijven defect (slechte batch), dus zou heel graag van iemand met dezelde dingen horen hoe warm ze bij hem/haar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een d740x 40er die zo rond de 40 graden hangt

Ook heb ik een 6Y060L0 de 60er versie dus. wanneer ik mun pc aanzet en in windows aangekomen ben en is ga kijken naar de temp zegt ie dat is al +- 55 graden is. Lijkt mij sterk dat ie in die minut opstarten van zoon 20 graden naar 55 graden gaat.

Maar iig mijn schijf wordt dus ook zowarm, maar je hoeft je dus geen zorgen te maken ze kunnen er tegen :D ,ik vraag me ook af of de meting wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NtT6
Ah Maurits, had ik nog niet gezien. Kijk, daar heb ik wat aan...Lees je 'm uit met Speedfan 4.07?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Mijn plus 9's (2x 60GB) worden iets warmer dan mijn lichaams temp... Ik schat dus zo'n 38 a 40 graden.

Plaats je schijven op een plek waar wat lucht stroom is en plaats er niets boven op !!
Controleer ook ff de temp van de lucht in je kast... Misschien heb je wel een erg slechte airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NtT6
Airflow zit wel goed, anders zouden mobo en processor niet zo koel blijven. Ik ga nu 1 vd schijven buiten mijn kast testen om te kijken wat ie in de vrije lucht doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
NtT6 schreef op 24 november 2002 @ 13:25:
Ah Maurits, had ik nog niet gezien. Kijk, daar heb ik wat aan...Lees je 'm uit met Speedfan 4.07?
Jep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijgen de schijven niet teveel voltjes? Wellicht eens nameten met een multimeter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey eventjes offtopic

helpt een hdd luchtkoeler veel of weinig???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 22:24
jhead22 schreef op 24 November 2002 @ 13:25:
Mijn plus 9's (2x 60GB) worden iets warmer dan mijn lichaams temp... Ik schat dus zo'n 38 a 40 graden.

Plaats je schijven op een plek waar wat lucht stroom is en plaats er niets boven op !!
Controleer ook ff de temp van de lucht in je kast... Misschien heb je wel een erg slechte airflow.
Mijn d740x worden ook 35 - 40 graden warm, maar wat hier verteld wordt is wel belangrijk. Voordat ik een 80mm fan bij mijn schijf had gezet waren ze behoorlijk wat warmer. als het geluid belangrijk blijft, moet je een enermax fan gebruiken, die zijn lager te zetten terwijl ze wel behoorlijk blijven koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een 80Gb Maxtor 7200 rpm. Deze draait idle 32 graden en stressed 37/38 graden. Dus ik vind jouw temp wel erg hoog!! Lees de waardes uit met Speedfan 4.07 en HDD Temperature. Heb wel een 80 mm fan er voor hangen >:) Misschien een idee voor jouw. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NtT6
Weird, net mijn koortsthermometer op het stuk van de schijf geplakt waar de as van de platters onder zit (midvoor dus) en zie dat de idle temp ongeveer 39/40 graden is. Aan de onderkant van de schijf net bij de IDE aansluiting zitten wel chipjes (DSP?) die een heel stuk warmer worden. Misschien zit de sensor in de warme chipjes of zo. Iemand enig idee waar die sensor op de schijf meet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leo2222
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 13:18
Ik heb 2 maal de 60GB versie, Als ik ze met een extern temp. meter meet zijn ze 50 graden.
Speedfan kan mun hd's niet vinden, waarschijnlijk door de raid controller waar ze op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 12:15
Je kunt je schijven ook passief koelen. Dat helpt ook een beetje.
Ik heb twee oude heatsink op de bovenkant van de hd's gedaan (de kant waar de chips niet zitten). De heatsinks zitten vast met behulp van elastieken die om de hd's heen zitten.
Zonder passieve koeling werden ze echt heet, met passieve koeling worden ze echt warm. Kan geen tempereturen uitlezen bij deze schijven, dus is voelen een optie... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NtT6
Begin toch echt te vermoeden dat Fanspeed de temp verkeerd uitleest. Bericht volgt spoedig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
NtT6 schreef op 24 November 2002 @ 15:38:
Begin toch echt te vermoeden dat Fanspeed de temp verkeerd uitleest. Bericht volgt spoedig.
Je kunt het ook gewoon even voelen. Een HD van 40 graden is nog wel vast te houden, bij 60+ graden zal dat amper kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NtT6
precies. Ik kan 'm rustig in mijn handen houden en het feit dat mijn koortsthermometer 41 C geeft doet me ook vermoeden dat de reading fout is. Zal wel iets hoger dan dat liggen, maar als het echt 60 C zou mijn thermometer toch tenminste 50 C aan moeten geven. Iig hartelijk dank voor de info Maurits (mooie achternaam trouwens. Misschien is de stichter van mijn vroegere middelbare school familie van je: Barlaeus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
NtT6 schreef op 24 november 2002 @ 16:53:
Iig hartelijk dank voor de info Maurits (mooie achternaam trouwens. Misschien is de stichter van mijn vroegere middelbare school familie van je: Barlaeus).
MauritsvanBaerle is niet mijn echte naam helaas. :X
Ik woon vlak bij de van Baerlestraat in Amsterdam, vandaar. Zowel die straat als 'Het Barlaeus' zijn naar dezelfde persoon genoemd maar dat wist je waarschijnlijk al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 15:07
Jongens (meisjes)

Het gaat om het temperatuurschverschil!!! (Delta T) Mijn maxtor 5400 toeren wordt namelijk ook 40 graden (want mijn case is 36 graden)

Bij maxtor staat op de site netjes verteld wat de maximale bedrijfstemperatuur is... Zo lang je daar onder zit is er geen probleem. Mijn ervaring is dat een 7200 toeren schijf onder belasting ongeveer 15 graden warmer wordt dan de omgeving (ambient temperature)

Mijn gevoel 60 + is te veel

[i] de sensor van een maxtor zit aan de onderkant (printplaatkant) dit heb ik berederneerd omdat mijn Maxtor d740x op de kop ongeveer 8 graden kouder is (warmte stijgt op)
Op de kop (printplaat boven) maakt hij ook aanzienlijk minder lawaai... :)

[ Voor 22% gewijzigd door BovenHond op 24-11-2002 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Deed de mijne ook, >65C constant.
Na een maand dus overleden. Ze mogen niet hoger dan 55 worden volgens Maxtor, dus ja...

Dit was trouwens in een open kast met een koelblokje op de hdd. :{

[ Voor 24% gewijzigd door Aikon op 24-11-2002 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 12:32
hdd coolertje aanschaffen, heb ik ook altijd gehad met m'n maxtor 7200rpm's die dingen worden kokend heet mits niet geventileerd

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb de 60gig diamond max, volgens speedfan wordt hij 59 graden... maar dat ding wordt net lauw als ik eraan zit... heb dr een fan achter/voor gehangen.. omdat ik hem ook te heet vond 58 graden... met die fan scheeld het maar 5 graden dat vindt ik te verwaalozen met de herrie die het met zich mee brengt... werkt nog steeds uit de kunst hoor.. en anders begeeft hij het maar... kopen we toch gewoon weer een nieuwe ? :) :)
Pagina: 1