Toon posts:

[geluid]5.1 geluidkabeltjes naar versterker ipv boxen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een onkyo versterker met Dolby prologic en een multi channel input optie. Hiermee kan ik volgens mij geluidssignalen van een dvd met decoder doorsturen. De multi channel optie bestaat uit 1 tulpplug voor elk kanaal. Wat ik altijd heb begrepen hiervan is dat je door je dolby digital dvd aan te sluiten op de multichannel, je dus 5.1 digital geluid kan beluisteren omdat de dvdspeler het geluid omzet. Eenvoudig gezegd is een multichannel eigenlijk niet meer als een verbinding tussen multichannel input en de output naar de luidsprekers. Klopt dit?

Dan is mijn volgende vraag:

er zijn allerlei 5.1 geluidskaartjes op de markt. Op deze geluidskaarten zit niet voor ieder kanaal een uitgang. Er zitten iig geen 6 aansluitingen achterop, maar 3 als ik mij niet vergis. Op de een of andere manier word dat signaal gesplitst naar de 5 boxjes +1 sub. Als ik die kabeltjes nu eens niet in de boxen prik, maar in de multi channel input van mijn versterker zou ik dan dolby digital signaal over mijn stereoinstallatie horen? Zelf denk ik dat dit zou moeten werken, als ik mijn eigen uitleg over multichannel nalees..maar aan de andere kant vraag ik mij af hoe dat signaal van 1 uitgang naar 2 luidsprekers loopt, en hoe dat zich opsplitst. Iemand een idee?

Verwijderd

stereo signalen toch? twee voor, een center, twee achter en 1 subwoofer.

Verwijderd

Topicstarter
kan ik de signalen die normaal gesproken naar die vanuit de kaart naar de kleine boxjes gaan ook aansluiten op multichannel input om zo het geluid naar mijn grote stereoinstallaite door te sturen?

Verwijderd

yup

heb k hier voor de games op mn onkyo 595

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 16:02
Lees dit eens http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=5&page=2

je hebt sowieso geen digitaal geluid met je pro logic versterker.

Heb je überhaupt een 5.1 kanaals ingang op je versterker :?

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 08:36

DSK

boeiend...

ja, gebruik een jack naar tulp verloopkabel, deze splitst het stereo signaal op in een linker en een rechter signaal

Blog (Linux-related)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:14

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Alleen een beetje met je fader en balans regelen om uit te zoeken welke de juiste signalen zijn :)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Topicstarter
Azrael schreef op 23 November 2002 @ 23:46:
Lees dit eens http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=5&page=2

je hebt sowieso geen digitaal geluid met je pro logic versterker.

Heb je überhaupt een 5.1 kanaals ingang op je versterker :?
ja ik heb een 5.1 ingang op mijn versterker.

Verwijderd

Topicstarter
3. Aansluiting via een losse Dolby Pro-Logic versterker met 5.1 kanaals ingang

Sommige Pro-Logic versterkers hebben een zogenaamde 5.1 kanaals ingang. Deze ingang bestaat uit zes (meestal 3 witte en 3 rode) cinch bussen welke analoog de zes kanalen van Dolby Digital of DTS aankunnen. Wanneer u een DVD speler heeft met een ingebouwde decoder voor Dolby Digital en/of DTS, dan kunt u uw versterker via de 5.1 kanaals uitgang op de DVD speler aansluiten om zo "echt" Dolby Digital of DTS geluid uit uw Pro-Logic versterker te krijgen. Let bij aankoop van uw speler wel op dat deze over een ingebouwde decoder beschikt: Dit is immers niet standaard.

hmm volgens mij moet dat dus werken :D
Pagina: 1