Novell 3.12 - Network speed & TCP/IP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaZz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 22:17

TaZz

Nostalgist

Topicstarter
Ik heb 2 vragen over een Novell 3.12 server.

- is het mogelijk om naast het IPX protocol ook met TCP/IP te werken?
- hoe kan ik de snelheid van de netwerkadapter op 100Mbit/s zetten?

De eerste vraag heeft te maken met het een probleem wat ik op dit moment heb.

Situatie: 1 Novell server, Draytek 2200W+ Router, Laptop met WiFi (en nog wat andere werkstations)

Op de laptop heb ik een werkende netwerkverbinding via een wireless pcmcia kaartje met de Draytek router/switch. Ik kan alle pc's benaderen in het netwerk, behalve de Novell server. De Novell client is geinstalleerd, en ook het ipx protocol.

Als ik met de laptop via een utp kabel op het netwerk zit kan ik wel bij de Novell server komen, met exact dezelfde instellingen als via het wireless pcmcia kaartje. Weet iemand hoe dit kan?

Daarom eigenlijk mijn vraag of het ook mogelijk is om TCP/IP te enablen op de Novell server....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07

Arfman

Drome!

Je kunt TCP/IP enablen op de 3.12 server (vraag me niet hoe goed/betrouwbaar de 3.12 TCP/IP stack is, is echt antiek) maar om in te loggen heb je nog echt IPX nodig, ook op Netware 4.x nog steeds.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan een tunneling maken TCP IP maar normaal kan NOVELL NETWARE 5 + pas tcp ip aan... TCP is niet ondersteund door novell 5-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TCPIP werkt gewoon met nw3.x, maar is geen volledige vervanger voor ipx. Nw3.x laat ip werken, maar voor de novell-services is dan ipx noodzakelijk. Vanaf nw5.x kan ipx weg als je wilt. Maar voor internet en zo is ip onder nw3 zeer handig.

En ja, je netwerkkaarten kunnen 100 Mbps. Moet je dat natuurlijk wel goed configureren en dat is voor iedere kaart-driver uitzoeken hoe dat moet. Welke netwerkkaart heb je? Kan men je hier misschien helpen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaZz

TaZz

Nostalgist

Topicstarter
TaZz schreef op 23 November 2002 @ 21:55:
Op de laptop heb ik een werkende netwerkverbinding via een wireless pcmcia kaartje met de Draytek router/switch. Ik kan alle pc's benaderen in het netwerk, behalve de Novell server. De Novell client is geinstalleerd, en ook het ipx protocol.

Als ik met de laptop via een utp kabel op het netwerk zit kan ik wel bij de Novell server komen, met exact dezelfde instellingen als via het wireless pcmcia kaartje. Weet iemand hoe dit kan?
Maar weet iemand hoe dit nou kan dan? Wordt IPX niet ondersteund via wireless lan ofzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

TCP/IP wordt wel ondersteund door Netware 3.12, maar daarvoor moet je een apart product installeren (LAN WorkPlace of LAN WorkGroup), wat niet bepaald gratis is.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet niks....ligt eraan wat je wilt... tcpip werkt gewoon in principe....

Het probleem hierboven is een ander probleem dat gewoon met ipx-routing opgelost moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaZz

TaZz

Nostalgist

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 09:32:
Je moet niks....ligt eraan wat je wilt... tcpip werkt gewoon in principe....

Het probleem hierboven is een ander probleem dat gewoon met ipx-routing opgelost moet worden.
Kun je me in het kort vertellen hoe dat werkt? Ik ben wel bekend met tcp/ip routing, maar niet met ipxrouting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:02

Equator

Crew Council

#whisky #barista

IIG starten met het kopen van een andere router. (Cisco 805 bijvoorbeeld)
Deze kan (ism de juiste versie IOS) ipx routing aan. Jouw draytec kan dat niet.
ipx routing werkt op basis van het ipx nummer van je interface. In een groot netwerk kan dat erg fijn zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ipx-routing is eigenlijk heel simpel.... zie www.novell.com/documentation ..... de truuk is dat ipx zichzelf configureert mits je steeds het goede ipx-internal-net kiest. Op dezelfde netten moeten die hetzelfde zijn. That's all...

Verder moet je bedenken dat de Novell-services van nw3 op ipx gebaseerd zijn en dat je de internet-services van andere systemen (internet of zo) verder wel kunt gebruiken. Nw3 routert dat dan wel, maar doet er zelf weinig mee.

Anders mot je naar nw5 of 6.

• TaZz

TaZz

Nostalgist

Topicstarter
CyberJ schreef op 27 november 2002 @ 10:21:
IIG starten met het kopen van een andere router. (Cisco 805 bijvoorbeeld)
Deze kan (ism de juiste versie IOS) ipx routing aan. Jouw draytec kan dat niet.
ipx routing werkt op basis van het ipx nummer van je interface. In een groot netwerk kan dat erg fijn zijn :X
maar waarom kan ik m'n Novell server dan wel bereiken als de laptop via een normale utp kabel is aangesloten op de draytek :? alleen via wireless werkt het niet....
Pagina: 1