Toon posts:

Nieuwe HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
W98se, P166, Mobo PA 2005: Nieuwe WD 27,3giga, (oude 2 giga verwijderd) BIOS herkende HDD niet. Ging tot 8 Giga. volgens BIOS identificatieprogje heeft BIOS INT-13h voor >8giga schijven. Progje van Western Digital voor (grote) schijven gedownload en bootdisk van gemaakt. Opstarten,schijf partititioneren, maar deze maakt iets van non-dos schijven. Hier kan windows niets mee. Via Fdisk actieve en ext. partitie gemaakt, maar dan is schijf maar 8 giga. cirkeltje dus. :'( Hoe los ik dit op? Zou Partition Magic 5 hier wat mee kunnen. Vind al dat geinstalleer veel werk en probeer eigenlijk eerst antwoorde te vinden.

Denk er toch aan om BIOS te flashen, maar wat is nu de versie van BIOS, die ik moet gebruiken om te flashen. :?
Gegevens zijn:
Award BIOS gevonden: Award Modular BIOS v. 4.51PG
Board BIOS version: Versie: VBS1.03D4 FIC PA 2005
Chipset: V82C580VP//VIA Apollo VP1 (580)
Als ik bij opstarten via del BIOS open, staat erboven 2A5LA008.
Ik heb begrepen dat ik wel de goeie moet hebben anders problemen.
Kunnen jullie mij hierbij een beetje helpen?
Bedankt alvast
Jonnie

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Ik snap er niks van :?

Verwijderd

hier hebben we niets aan.

we moeten toch echt het merk en type mainboard weten

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 15:11
Site mobo fabrikant. Goed zoeken. Bios update downloaden. Al 80 keer voorbij geweest.

• koe161
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:16

koe161

koe(c)

Er is een tijd van werken en een tijd van genieten.

Verwijderd

Topicstarter
Mobo is van Highscreen vobis er is boekje bij waarin staat the PA 2005 mainboard etc.
Het probleem is dat ik overal al geweest ben, maar ik weet niet welke BIOS gegevens ik nou precies nodig heb, In voorbeeld staat 615 J900bin, Maar ik vind zo'n melding nergens terug.
In FAQ's kan ik geen antwoord vinden. En waarom kan ik niets met non-dos partitie, waarom maakt progje van Western niet gewoon iets als een dos partitie. Er staat wel overal dat je vooral niet moet upgraden als niet echt nodig is!!, BIOS is van '97

• koe161

koe161

koe(c)

Why not update BIOS?
In 90% of cases, a BIOS update is released to address a problem with a particular piece of hardware or software.
Therefore, the new BIOS gives the system some new (different) parameters to work with. Newer BIOS'es contain all fixes from previous versions. If the fix list of a new BIOS does NOT address any of problems that you may have, it is unreasonable to update BIOS only for sake of it, because you may be using a combination of hardware/software that is incompatible and not yet tested with the BIOS version you're upgrading to.
It is recommended to refrain from updating BIOS without a good reason. If you don't see your problem listed in the fix list, do not update BIOS
And finally, some 10% of BIOS updates contain new CPU ID strings and code enhancements (ACPI, etc.). For those an update is recommended only when it is necessary (i.e. the processor ID does not display properly, the system must have ACPI, etc.).
A typical situation occurs when a user wants to update BIOS because the new version supports a CPU he/she "plans" to buy sometime in the future. With some bad luck, the user ends up with a wrong BIOS (wrong PCB, or chipset, or I/O or all of them) and consequently damaged BIOS chip.

• koe161

koe161

koe(c)

DLG Tools for drives less than 137GB - Version 2.8

A. Partition and Format
1. Select Partition and Format from the main menu and click Next.
2. Click on the hard drive you wish to configure and click Next.
3. If you wish to copy from an existing hard drive to your new drive, select No and click
Next. If Yes, select the source drive and click Next.
4. The Partition Definition menu will appear and you will be given two options to configure
the partitions on your drive.
- Select Standard Partition to create the minimum number of partitions allowed by the
operating system. Western Digital recommends this option.
- Select Advanced Users to customize the number of desired partitions and its sizes. You
can also select the file type of either NTFS or FAT32.
5. Click Finish to partition and format the drive.
IMPORTANT: Data Lifeguard Install copies system files needed to boot the hard
drive. It does not install the operating system. If the operating system is not
installed, you need to complete the operating system installation after configuring
the Data Lifeguard Install software.

De drive wordt wel geformatteerd?

Verwijderd

Topicstarter
DLG tool van WB, versie 2,8 dus gebruikt. Op beide manieren maakt hij non-dos Fat 32 partities aan? Ik begrijp dat dus gewoon niet. Daarna moet ik doorgaan met windows opstartdisk. Maar die geeft aan dat er een probleem is en dat ik de helpfunctie maar eens moet gaan gebruiken. Start ik Fdisk op, nr 4 zie ik een prachtige schijf verdeling zoals ik wil, maar alles non-dos. Verander ik dat, dan "ziet" hij de rest van mijn schijf niet. Heb ik een Dummy versie van WD? Of zit het in W98se? kan die wel grote schijven aan? Partities verdeeld in 2 giga en de rest extended en logisch. Werk trouwens al met hele schone schijf. Dus hij mag formatten zoveel hij wil.

• koe161

koe161

koe(c)

weet verder niets van de dlg tool van WD. Sorry.

Een opmerking nog. Je zegt : Als ik bij opstarten via del BIOS open, staat erboven 2A5LA008

Volgens deze website : http://www.ususers.com/bios/
is Bios met 2A5LA008 een Fic PA-2007
en Bios met 2A5LA008C een Fic PA-2005 or PA-2006

Suc6 verder

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het allemaal erg verwarrend, heb er ook niet zoveel verstand van, haal alles altijd uit FAQ's en forums, maar bedankt voor het meedenken.
Jonnie

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Probeer het programma Ontrack Disk manager te downen, daar moet je een bootflop mee maken en als die opstart gaat die zelf een aparte bootsector op je hdisk zetten zodat ie wel erkt.

Verwijderd

Topicstarter
Vobis Highscreen P166 uit 97 met grotere HD problemen
Na wat vriendelijke terechtwijzingen dat dit probleem al vaak behandeld is, hier de na lang mailen gevonden oplossing. Na contact met Taiwan (FIC mobo's) en runnen van opgestuurde identificatieprogjes, bleek dat ik in 98 een FIC mobo met OEM BIOSchip van Vobis uit 95 gekregen heb. Lekker, al 3 jr oud! Hier is dus geen update voor. Afblijven en evt andere Mobo kopen. (HCCdagen 2003!) Zo zie je maar, ondanks de, voor mijn gevoel nederlaag dat ik de technische dienst moest raadplegen, kun je niet zeker genoeg zijn van je BIOS zaak. Ik heb alleen nog 1 vraag. Hij gaf mij het advies een Maxtor Ide add-on kaart te kopen omdat geen ondersteuning van ATA2. Is dit echt nodig? alles draait, weliswaar rustig.
Jonnie
Pagina: 1