[Knoppix 3.1] Spullen opslaan op HDD

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 08:56
Ik heb nu Knoppix 3.1 en zou het graag willen gebruiken als desktop OS, maar hou kan ik zorgen dat Knoppix dingen op de HDD op kan slaan zonder partitie aan te maken.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

DTC_marijn schreef op 23 november 2002 @ 19:27:
hou kan ik zorgen dat Knoppix dingen op de HDD op kan slaan zonder partitie aan te maken.
Dat kan niet, omdat je niet zomaar wat op een ongepartitioneerde HDD zonder filesystem kan schrijven. Als je bedoelt dat je een disk hebt met een ander OS, kan je die partitie ws. wel mounten, eventueel moet je daar eerst de betreffende kernelmodule voor laden. Of die er bij Knoppix bij zitten weet ik niet.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Knoppix ondersteunt zowat elk FS wat er voor linux te krijgen is.
Ik had mn XFS schijf een beetje veel verneukt, kreeg uiteindelijk zelfs "in memory corruption".
Aangezien je met xfs_check en xfs_repair zelfs niet ro gemounte volumes kunt checken, was ik behoorlijk de l*l: ik had geen rescue flop of CD en dit was de enige PC met een brander. Gelukkig ondersteunde Knoppix XFS en kon ik hem zo weer goed krijgen :)

• M@rijn
Ik snap je even niet :S

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 15:31
komt omdat het niks te maken heeft met de vraag van de topicstarter ;)

• _JGC_
  • Nu online
Icey schreef op 23 november 2002 @ 20:22:
[...]

Wel met de opmerking dat Knoppix je filesystem wel moet ondersteunen ;)

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Icey schreef op 23 november 2002 @ 20:22:
Mis ik iets? Hij wil files op z'n HDD saven en _JGC_ vertelt dat je met Knoppix vrijwel elk filesystem kan mounten. Waarom is dat niet relevant dan? :?

Ach, en dat eronder. Da's de lol van NOS, hier maken we van elke vraag een leuk threadje ;)

[ Voor 15% gewijzigd door intoxicated op 23-11-2002 20:25 ]

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Je kunt alles mounten zodat het readable is, links vind je op de desktop in knoppix. (Zoals boven al staat, de meeste filesystems worden ondersteund.)
Als je ntfs hebt zul je niet kunnen schrijven. Die kernel drivers zijn experimental en de kans dat je je filesystem verneukt als je die wel zou gebruiken is vrij groot. (Kan sowieso in knoppix niet omdat daar geen ntfs write support inzit.)

Als je een partitie hebt die fat32 is kun je daarnaartoe ook schrijven.

Zonder partities kun je niet naar de hdd schrijven, dan zul je met (c)fdisk en mkfs aan de slag moeten om partities aan te maken.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Ik heb eergisteren Knoppix op mn hd geinstalleerd voor test. Werkt wel leuk. Dit is niet helemaal wat je wilt maar ik noem het toch maar even. Je kunt een Knoppix HD install uitvoeren door "/usr/local/bin/knx_hdinstall te draaien. Binnen een minuut of 30 heb je daarna een werkende Knoppix HD installatie staan waar je gewoon uiteraard files en settings kunt opslaan. Het is gewoon een snelle manier om Debian te installeren eigenlijk. Ik heb zelf nog wel wat unresolved apt dependencies trouwens maar goed in grote lijnen werkt het hardstikke goed. Ik snap dat dit niet helemaal je vraag is maar je hebt er wel wat aan omdat je dan Knoppix als echt desktop os kunt gebruiken.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
anders gebruik je de suse live eval cd.. die saved wel automatisch op je hd (op bestaande partitie in een bestandje). Verder is die cd net zo goed als knoppix.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:11
Palomar schreef op 23 November 2002 @ 21:06:
anders gebruik je de suse live eval cd.. die saved wel automatisch op je hd (op bestaande partitie in een bestandje). Verder is die cd net zo goed als knoppix.
Knoppix kan dat ook, behalve dus met NTFS, en dat kan die SuSE live CD ook niet, omdat Linux gewoon geen NTFS write support ondersteunt (behalve voor mensen die weinig tot geen waarde aan de gegevens op hun NTFS partitie hechten).

Niet dat er verder iets mis is met de SuSE live eval CD (denk ik), maar hij heeft nu al Knoppix, dus..

• _JGC_
  • Nu online
Wilke schreef op 23 November 2002 @ 22:03:
Knoppix kan dat ook, behalve dus met NTFS, en dat kan die SuSE live CD ook niet, omdat Linux gewoon geen NTFS write support ondersteunt (behalve voor mensen die weinig tot geen waarde aan de gegevens op hun NTFS partitie hechten).
Ik zou het graag eens uit willen testen op een NTFS partitie >:)

Verwijderd

_JGC_ schreef op 23 November 2002 @ 20:20:
Knoppix ondersteunt zowat elk FS wat er voor linux te krijgen is.
Ik had mn XFS schijf een beetje veel verneukt, kreeg uiteindelijk zelfs "in memory corruption".
Aangezien je met xfs_check en xfs_repair zelfs niet ro gemounte volumes kunt checken, was ik behoorlijk de l*l: ik had geen rescue flop of CD en dit was de enige PC met een brander. Gelukkig ondersteunde Knoppix XFS en kon ik hem zo weer goed krijgen :)
Draai je Debian? Ik meen me zoiets te herinneren. Op www.debianplanet.org zijn zowel images voor flopjes alsmede iso's voor cdtjes te krijgen :) (Die XFS ondersteund)

Had een keer dat ik met een Ext2FS bootflop m'n XFS partitie wilde mounten en booten B). Ohhh, paniek, Linux stuk :X daar gaat al m'n oude data van '99 en later.. NOT gelukkig :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 10:03 ]

• M@rijn
Palomar schreef op 23 november 2002 @ 21:06:
Dit is dus wat ik bedoel, maar hoe te doen ;) >:)

Verwijderd

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Wat je kan doen (om geen patitie te moeten maken) is dit.

Eerst mount je een windows partitie :

mount /dev/hda6 /mnt/c -t vfat

Dan maak je daar een file in die als 'partitie' gaat dienen. Ik wil er hier een van 0.5Gb

dd if=/dev/zero of=/mnt/c/linpar bs=1M count=512

Dan maak ik daar een filesystem in :

mke2fs -jv /mnt/c/linpar

(Zeg ja als hij vraagt of ie mag aanmaken in een niet blockdev)

Dan mount je je nieuwe 'partitie'

mount /mnt/c/linpar /home -o loop -v

En voila. Klaar is kees, je moet het wel elke keer mounten als je herstart hebt.

• M@rijn
XTerm89D schreef op 24 November 2002 @ 12:54:
Wat je kan doen (om geen patitie te moeten maken) is dit.

Eerst mount je een windows partitie :

mount /dev/hda6 /mnt/c -t vfat

Dan maak je daar een file in die als 'partitie' gaat dienen. Ik wil er hier een van 0.5Gb

dd if=/dev/zero of=/mnt/c/linpar bs=1M count=512

Dan maak ik daar een filesystem in :

mke2fs -jv /mnt/c/linpar

(Zeg ja als hij vraagt of ie mag aanmaken in een niet blockdev)

Dan mount je je nieuwe 'partitie'

mount /mnt/c/linpar /home -o loop -v

En voila. Klaar is kees, je moet het wel elke keer mounten als je herstart hebt.
Aha en als ik Knoppix op mijn HDD zet als een aparte partitie dan slaat ie alles gewoon direct op?? Zonder instellingen?

En start dan ook standaard Windows en als ik de CD erin doet dan Knoppix?

Ik weet het ik ben lastig B) :9

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
DTC_marijn schreef op 24 November 2002 @ 14:26:
[...]

Aha en als ik Knoppix op mijn HDD zet als een aparte partitie dan slaat ie alles gewoon direct op?? Zonder instellingen?

En start dan ook standaard Windows en als ik de CD erin doet dan Knoppix?

Ik weet het ik ben lastig B) :9
Als je het heel lief vraagt wil ie miss zelf een dansje doen |:(

Kijk. Knoppix is een CD, (ja, _CD_) distributie. Je kan die wel op de HD installen met wat knoeien maar *why the**** zou je dat willen doen ?

Knoppix is om op Windows bakken toch GNU te draaien, als je GNU/Linux wil draaien thuis dan neem je toch een desktop distro.

Wat ik hierboven uitlegde is om dingen te kunnen saven op een vfat partitie op een deftige manier.

• M@rijn
XTerm89D schreef op 24 november 2002 @ 15:44:
[...]

Als je het heel lief vraagt wil ie miss zelf een dansje doen |:(

Kijk. Knoppix is een CD, (ja, _CD_) distributie. Je kan die wel op de HD installen met wat knoeien maar *why the**** zou je dat willen doen ?

Knoppix is om op Windows bakken toch GNU te draaien, als je GNU/Linux wil draaien thuis dan neem je toch een desktop distro.

Wat ik hierboven uitlegde is om dingen te kunnen saven op een vfat partitie op een deftige manier.
Dus als ik Linux als echt OS naast Windows wil draaien dan kan ik beter Mandrake 8.1 (die heb ik toevallig hier liggen) gebruiken ?

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

DTC_marijn schreef op 24 november 2002 @ 16:18:
[...]

Dus als ik Linux als echt OS naast Windows wil draaien dan kan ik beter Mandrake 8.1 (die heb ik toevallig hier liggen) gebruiken ?
Hangt een beetje van je configuratie af. Maar Mandrake is de beste oplossing voor een noob.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
* sebas vindt dat suse de beste oplossing is voor een noob. De volgende die gaat antwoorden gaat zeker redhat zeggen. :P

Linux is lastig hoor, allemaal mooie distro's maar je kan er maar een tegelijk gebruiken ... ;)

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• M@rijn
FrankGuthrie schreef op 24 November 2002 @ 18:01:
[...]

Hangt een beetje van je configuratie af. Maar Mandrake is de beste oplossing voor een noob.
Mijn Config is AMD 1800+XP en 256MB DDR RAM 40GB HDD GF3 e.d.

Ik koop denk ik gewoon een 2de hands 10GB schijf o.i.d

• _JGC_
  • Nu online
Ik ben zelf Debian "freak", en na wat ik gezien heb van mandrake geinstalleerd door een "n00b" (overigens gebruikt hij al 2 jaar de bekende click and point versies van Mandrake), kon ik zeggen dat het niet onderdeed voor Debian. Zit goed inelkaar, niet veel onnodige troep (tis maar net wie het installeert, mensen die zeggen dat Mandrake bloatware is moeten toch echt beter opletten wat ze installeren ;))
Mandrake is idd voor de beginner, maar iemand die een "echte" distro gewend is voelt zich er gewoon in thuis (itt redhat, daar kon ik me niet in vinden, sorry voor de mensen die Redhat fan zijn, maar dat is nou eenmaal mijn mening, die buig je niet meer om)

Het mooie van Knoppix is dat het gewoon Debian woody is uitgebreid met KDE 3, OpenOffice.org en een heleboel Knoppix-specifieke tooltjes. Als je de knoppix CD start, kom je gewoon in KDE en kan je ermee werken. Als je op Debianplanet.org kijkt, zal je ook kunnen vinden dat Knoppix ook een grafische installer is. Je kunt dat hele Knoppix naar hdd kopieren, ff de /etc/apt/sources.list aanvullen en je hebt een prachtige Debian-versie op je systeem staan, waar je amper iets voor hoeft te doen. Enige nadeel van Knoppix en Debian: standaard zijn de menu's van KDE een grote zooi. Mandrake en ook Redhat hebben dit beter geregeld.

• M@rijn
_JGC_ schreef op 24 november 2002 @ 18:12:
Ik ben zelf Debian "freak", en na wat ik gezien heb van mandrake geinstalleerd door een "n00b" (overigens gebruikt hij al 2 jaar de bekende click and point versies van Mandrake), kon ik zeggen dat het niet onderdeed voor Debian. Zit goed inelkaar, niet veel onnodige troep (tis maar net wie het installeert, mensen die zeggen dat Mandrake bloatware is moeten toch echt beter opletten wat ze installeren ;))
Mandrake is idd voor de beginner, maar iemand die een "echte" distro gewend is voelt zich er gewoon in thuis (itt redhat, daar kon ik me niet in vinden, sorry voor de mensen die Redhat fan zijn, maar dat is nou eenmaal mijn mening, die buig je niet meer om)

Het mooie van Knoppix is dat het gewoon Debian woody is uitgebreid met KDE 3, OpenOffice.org en een heleboel Knoppix-specifieke tooltjes. Als je de knoppix CD start, kom je gewoon in KDE en kan je ermee werken. Als je op Debianplanet.org kijkt, zal je ook kunnen vinden dat Knoppix ook een grafische installer is. Je kunt dat hele Knoppix naar hdd kopieren, ff de /etc/apt/sources.list aanvullen en je hebt een prachtige Debian-versie op je systeem staan, waar je amper iets voor hoeft te doen. Enige nadeel van Knoppix en Debian: standaard zijn de menu's van KDE een grote zooi. Mandrake en ook Redhat hebben dit beter geregeld.
Ik zit nu een beetje te twijfelen zal ik Knoppix op mijn C: schijf erbij zetten of zal ik even wachten op mijn 2de schijf en daar direct Mandrake op draaien >:) wat adviseren jullie 8) _/-\o_

Verwijderd

Ik ga nu mijn Knoppix even uitproberen :)

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

_JGC_ schreef op 24 november 2002 @ 18:12:
Enige nadeel van Knoppix en Debian: standaard zijn de menu's van KDE een grote zooi. Mandrake en ook Redhat hebben dit beter geregeld.
Wat ik niet begrijp, dat KDE menuutje is toch standaard, hoe kan het anders zijn in Debian dan in Mandrake?

Russian Blue Neji
Kate Bush

• _JGC_
  • Nu online
FrankGuthrie schreef op 24 November 2002 @ 19:32:
[...]

Wat ik niet begrijp, dat KDE menuutje is toch standaard, hoe kan het anders zijn in Debian dan in Mandrake?
Debian heeft een pakketje genaamd "menu", hierin zit een script "update-menus" waarbij je alle programma's op je systeem kunt integreren met de KDE en Gnome menus. Mandrake heeft ook een "update-menus" scriptje wat hetzelfde doet.
Helaas pleurt debian ze gewoon onder een debian submenu in een van de submenu's en heeft het ding vaak geen icoon (Ximian Evolution zal vast wel een icoon waard zijn toch? dat witte blaadje is zo "gewoon").
Mandrake heeft het wat dat betreft beter voorelkaar: het integreert de boel gewoon veel beter in de menus. Een browser als Opera of Mozilla hoef je dan ook niet in K -> internet -> Debian -> mozilla/opera te zoeken, maar staat ie direct in het internet submenu met een leuk plaatje erbij (toevallig bij Debian ook met dit voorbeeld)

Verwijderd

als je knoppix afsluit kan je toch kiezen om de sessie op te slaan..

volgens mij kan je hem dan wel als desktopos gebruiken als je telkens die sessie bewaart..

Verwijderd

Ik heb gisteren nog even Mandrake 9.0 geinstalleerd en het bevalt me prima, krijg het alleen niet voor elkaar om de resolutie te verhogen, ik moet steeds weer opnieuw inloggen om het aan te passen maar dan is er niks veranderd...

Voor de rest ben ik dik tevreden, genoeg bijgeleverde software, grappige spelletjes, makkelijk in gebruik enz. enz. Nu nog even de sint om een Unix boekje vragen om de basics te leren :)

Verwijderd

dit topic begint te lijken op het grote welke distro topic...

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

_JGC_ schreef op 24 November 2002 @ 19:50:
[...]

Debian heeft een pakketje genaamd "menu", hierin zit een script "update-menus" waarbij je alle programma's op je systeem kunt integreren met de KDE en Gnome menus. Mandrake heeft ook een "update-menus" scriptje wat hetzelfde doet.
Helaas pleurt debian ze gewoon onder een debian submenu in een van de submenu's en heeft het ding vaak geen icoon (Ximian Evolution zal vast wel een icoon waard zijn toch? dat witte blaadje is zo "gewoon").
Mandrake heeft het wat dat betreft beter voorelkaar: het integreert de boel gewoon veel beter in de menus. Een browser als Opera of Mozilla hoef je dan ook niet in K -> internet -> Debian -> mozilla/opera te zoeken, maar staat ie direct in het internet submenu met een leuk plaatje erbij (toevallig bij Debian ook met dit voorbeeld)
Da's flink balen, wou debian met KDE proberen.

Russian Blue Neji
Kate Bush

• M@rijn
Vraagje ik heb mandrake geinstalleerd en verwijderd maar nu blijft dat bootscherm hoe kan ik dat weg krijgen ?!

Verwijderd

Zie de FAQ van NOS. Daar staat dat letterlijk in.

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

DTC_marijn schreef op 25 november 2002 @ 18:30:
Vraagje ik heb mandrake geinstalleerd en verwijderd maar nu blijft dat bootscherm hoe kan ik dat weg krijgen ?!
http://www.control-escape.com/lilo-cfg.html

Russian Blue Neji
Kate Bush

Verwijderd

DTC_marijn schreef op 24 november 2002 @ 18:34:
[...]

Ik zit nu een beetje te twijfelen zal ik Knoppix op mijn C: schijf erbij zetten of zal ik even wachten op mijn 2de schijf en daar direct Mandrake op draaien >:) wat adviseren jullie 8) _/-\o_
Ik heb hem zelf nu in VMware draaien in windowsxp. Boot vanaf iso op schijf, gaat dus als een speer.

met winiso heb ik er even voor gezorgt dat er een scriptje staat om mijn win-fat32-schijf op mijn ramdisk te mounten. Draait als een tiet.

Verwijderd

Topic is 3 maanden oud en ik denk niet dat DTC_marijn nog op antwoord zit te wachten :)
Vooral als dat antwoord eenvoudig is te vinden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.