[auto] Wat heb ik nodig om een subwoofer aan te sluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.765 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het is misschien een n00b vraag maar ik ben van plan om bij de Kijkshop die Red Alert subwoofer te halen. Ik weet dattie omstreden is hier maar ik heb niet zoveel zin om veel geld in m'n autoaudio te stoppen.
Maar nu is mijn vraag: wat heb ik allemaal nodig om die subwoofer aan te sluiten? Moet ik bijvoorbeeld nog een versterker of speciale kabels kopen of zijn er extra dingen waar ik op moet letten?

M'n 'setup' (al weet ik niet of het er toe doet...):
JVC KD-LH7R (goedkoop overgekocht)
6 speakers, 2 bij voorruit, 2 in voordeuren, 2 in de hoedenplank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonkdoos
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-12-2024
Je hebt zeker een versterker nodig. En dan nog een tulpkabel om het geluid van de radio naar de versterker aan te sturen, en kabels voor van de versterker naar de red alert. Ook moet je waarschijnlijkde hoge en midden tonen eruit filteren, maar dat weet ik niet zeker....succes

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:17

Blamm

Niet meer Smart

Bonkdoos schreef op 23 November 2002 @ 20:47:
Je hebt zeker een versterker nodig. En dan nog een tulpkabel om het geluid van de radio naar de versterker aan te sturen, en kabels voor van de versterker naar de red alert. Ook moet je waarschijnlijkde hoge en midden tonen eruit filteren, maar dat weet ik niet zeker....succes
inderdaad.
- versterker
- voedingskabels hiervoor (accu->versterker en versterker->chassis)
- signaalkabel (tulpkabel)
- speakerkabel (versterker->Red Alert)
Dat filteren kan meestal op de versterker zelf met een Low Pass Filter.

Maaruh.. 6 speakers en een subwoofer? best veel.. je kan er surround van maken misschien :P

edit:

Ik zie dat je het goedkoop wilt houden. In een ander topic over die Red Alert stond dat iemand hem direct op zn radio had aangesloten en dit nog een redelijk geluid gaf. Misschien dat je dit eerst kunt proberen. Scheelt je een hoop geld waarschijnlijk!

[ Voor 19% gewijzigd door Blamm op 23-11-2002 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Niet online
Alvast bedankt voor de duidelijke reakties! Maarre...
edit:

Ik zie dat je het goedkoop wilt houden. In een ander topic over die Red Alert stond dat iemand hem direct op zn radio had aangesloten en dit nog een redelijk geluid gaf. Misschien dat je dit eerst kunt proberen. Scheelt je een hoop geld waarschijnlijk!
Brengt dit geen risico's met zich mee (kans op beschadiging hardware oid?)?.

En hoe duur zijn al die extra onderdelen (versterker, kabels e.d.)?

[ Voor 9% gewijzigd door Flipmo2K op 24-11-2002 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32308

Flipmo2K schreef op 24 November 2002 @ 02:02:
Alvast bedankt voor de duidelijke reakties! Maarre...

[...]

Brengt dit geen risico's met zich mee (kans op beschadiging hardware oid?)?.

En hoe duur zijn al die extra onderdelen (versterker, kabels e.d.)?
Hij zal nu alle tonen, dus zowel hoge als lage, door die subwoofer willen gooien, daar is die speaker niet voor gemaakt, dus zal nooit zuper goed klinken.

Als je een versterker hebt, wat aan te raden is, kun je meestal een cross0over instellen. Vaak is dat de + van de linker speaker, en de - van de rechter speaker als ik me niet vergis.

Kortom, een versterker is echt aan te raden.

(ik hoop dat ik het goed genoeg begrijp om het zo goed uit te leggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Razorfist schreef op 23 november 2002 @ 22:11:
[...]

inderdaad.
- versterker
- voedingskabels hiervoor (accu->versterker en versterker->chassis)
- signaalkabel (tulpkabel)
- speakerkabel (versterker->Red Alert)
Dat filteren kan meestal op de versterker zelf met een Low Pass Filter.

Maaruh.. 6 speakers en een subwoofer? best veel.. je kan er surround van maken misschien :P

edit:

Je mist de zekering (los van de versterker; binnen 30 cm van de accu) en de remote kabel (bij goedkopere rca kabels kun je de rca kabel (tussendraad) als remote gebruiken).

6 speakers is redelijk standaard; voor een gescheiden compo (dus 4 speakers, 2 hoog en 2 laag) en achter een coaxiaal.

Op een radio aansluiten zou ik afraden, los of het kan is het al niet toepasbaar vanwege de 4 aansluitingen die reeds allemaal vol zitten. Ik zou echt niet proberen meer aan te sluiten en hierdoor op een lager ohmage gaan zitten.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Anoniem: 32308 schreef op 24 November 2002 @ 14:46:
[...]

Als je een versterker hebt, wat aan te raden is, kun je meestal een cross0over instellen. Vaak is dat de + van de linker speaker, en de - van de rechter speaker als ik me niet vergis.

Kortom, een versterker is echt aan te raden.

(ik hoop dat ik het goed genoeg begrijp om het zo goed uit te leggen)
Jij omschrijft het bruggen van een versterker. Hierdoor levert de versterker meer vermogen doordat hij beide kanalen verenigt in één kanaal (in newbie taal dan).

De crossover staat hier los van, overigens hebben de meeste el-cheapo versterkers zelfs al een crossover. En met zo'n redalert geval hoef je niet kieskeurig te zijn met een versterker!

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32308

Jivecar schreef op 24 November 2002 @ 15:03:
[...]

Jij omschrijft het bruggen van een versterker. Hierdoor levert de versterker meer vermogen doordat hij beide kanalen verenigt in één kanaal (in newbie taal dan).

De crossover staat hier los van, overigens hebben de meeste el-cheapo versterkers zelfs al een crossover. En met zo'n redalert geval hoef je niet kieskeurig te zijn met een versterker!
Nou ja, dat is idd wel wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19082

Kun je niet beter op zoek gaan naar een 2ehands actief subje? Dat lijkt me eigenlijk meer geschikt voor jou. Heb van de week een clarion srv-202 op de kop getikt voor 80 Euro voor 20 Euro een kabelset (10mm2 voeding -5m 10mm2 aardedraad 0.5m en signaalkabel 5m) bij de mediamarkt gehaald en klaar. Ben je waarschijnlijk goedkoper uit dan wanneer je zo'n ding koop en je moet er ook nog een versterker bij halen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Niet online
Ik heb nu (eindelijk...) die Red Alert gekocht. Na wat onderzoek ben ik d'r wel achtergekomen dat de 2 speakertjes die bij de voorruit zitten niet aangesloten zijn en dat ik dus maar gewoon 4 speakers heb, 2 voor en 2 in de hoedenplank.
Een versterker heb ik ook al, 't is een Marquant MCA-475 (ook weer van de Kijkshop), ik weet dattie niet zo goed is maar daar gaat 't ff niet om. Het boekje van de versterker is vrij onduidelijk naar mijn mening dus post ik hier nog maar ff wat vraagjes.

Hoe sluit ik die versterker nl. aan? Aan de voorkant van de versterker zitten 2 x 2 RCA uit/ingangen, die heb ik zo aangesloten op mijn autoradio (heeft ook 2 x 2 RCA uit/ingangen). Maar ik heb ook een soort powerkabel bijgevoegd gekregen voor de High In als ik me niet vergis. Aan deze kabel zitten allerlei losse draadjes... Is dit voor als je radio geen tulpuitgangen heeft of heb ik deze nog per sé ergens voor nodig?

De versterker heeft natuurlijk ook stroom nodig, maar waar moet ik die vandaan halen? Rechtstreeks van de accu of is d'r een mogelijkheid dat ik 'm via de autoradio voedt?

En de laatste vraag: ik heb dus 4 speakers + een sub, maar hoe moet ik die sub dan op de versterker aansluiten aangezien de speakers al alle aansluitingen 'gebruiken'? En de benodigde kabels, kan ik het beste alles los kopen of is d'r ergens een goedkoop kabelsetje te vinden waar alles inzit? Zo ja, waar dan...

Ik weet dat 't nogal wat vragen zijn, maar ik ben nog onervaren, als ik 't eenmaal weet zal ik niks meer vragen :).

[ Voor 8% gewijzigd door Flipmo2K op 02-01-2003 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Niet online
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Flipmo2K schreef op 02 January 2003 @ 13:48:

Hoe sluit ik die versterker nl. aan? Aan de voorkant van de versterker zitten 2 x 2 RCA uit/ingangen, die heb ik zo aangesloten op mijn autoradio (heeft ook 2 x 2 RCA uit/ingangen). Maar ik heb ook een soort powerkabel bijgevoegd gekregen voor de High In als ik me niet vergis. Aan deze kabel zitten allerlei losse draadjes... Is dit voor als je radio geen tulpuitgangen heeft of heb ik deze nog per sé ergens voor nodig?

De versterker heeft natuurlijk ook stroom nodig, maar waar moet ik die vandaan halen? Rechtstreeks van de accu of is d'r een mogelijkheid dat ik 'm via de autoradio voedt?

En de laatste vraag: ik heb dus 4 speakers + een sub, maar hoe moet ik die sub dan op de versterker aansluiten aangezien de speakers al alle aansluitingen 'gebruiken'? En de benodigde kabels, kan ik het beste alles los kopen of is d'r ergens een goedkoop kabelsetje te vinden waar alles inzit? Zo ja, waar dan...

Ik weet dat 't nogal wat vragen zijn, maar ik ben nog onervaren, als ik 't eenmaal weet zal ik niks meer vragen :).
Wat wil je ???
4 speakers + sub op de versterker ??? Niet doen, gaat simpelweg niet. Marquant is al niet super en op deze wijze gaat het zeker niet goed.

De 4 speakers zou ik op de headunit gooien.... moet kunnen.....

De versterker is dan puur voor de subwoofer (meest ideale situatie).

Goedkope kabelsetjes bestaan --> Caliber packs (rca + voeding + speakerkabel + aansluitingen en zekeringen).

Voedingkabel moet op de accu; en zoals hierboven (door me) afzekeren...

Qua rca/speaker aansluiting; op de versterker zitten dus 2x2rca inputs --> 4kanaals. Je hoeft er maar 1 rca kabel op aan te sluiten. De andere lijkt een high power input speaker aansluiting te zijn (goedkope radios hebben geen rca output en dan sluit je de speakers op de versterker aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:44
Ik ga deels met jivecar mee :)

Ik heb geen idee wat die marquant versterker kan (niet veel ben ik bang) maar je zal moeten beginnen met een kabelset. Een 10mm2 setje zal voldoen. Deze sluit je aan op je accu, en zekerd hem daar ook af. Vervolgens sluit je je stroomkabel aan op je versterker, en ook je aarde. RCA kabel trekken vanaf je hu naar je versterker en aansluiten. Ik weet ook niet hoeveel kanaals die versterker is, maar indien 4 kanaals --> 2 kanalen voor je voorspeakers en 2 kanalen bruggen voor de sub (als je versterker dit kan tenminste). Dus de + op de + van kanaal 1 en de - op de - van kanaal 2. Als er filters inzitten (wat ik eigenlijk niet verwacht) zou je highpass aan moeten zetten voor de kanalen voor je voorspeakers (boven de 80 hz) en lowpass voor je sub (alles onder de 80 hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71405

je hebt een goede versterker nodig die minimaal 230 Watt RMS power kan leveren aan je subwoofer.
De subwoofer is een goede sub.

verder heb je minimaal 6 mm2 kabel nodig als kabel tussen versterker en box.
10 mm2 voor de voeding van je accu naar je versterker,
tulpkabels van de radio naar je versterker, en 1 draad om de remote van de versterker aan te sturen.

je hebt iig een goede versterker nodig. een signat k2 is een goede versterker voor die sub. het heeft 4 kanalen.
front links + rechts
rear links + rechts.
beide kanalen zijn voorzien van een frequentie filter.

je kan ook anders aansluiten zodat je idd die 230 w RMS krijgt

front gewoon je normale hoge/middeltonen boxen
rear gebrugt je sub.
om te bruggen zet je de + van de linker uitgang op de sub en de - van de rechteruitgang op je sub.

maar dat staat allemaal aangegeven op de versterker. de versterker kost ongeveer 275 - 300 euro. maar ja, om het geluid van een mooie sub te krijgen, heb je een goede versterker nodig.
anders heeft die red alert geen zin.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 71405 op 03-01-2003 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Niet online
Hier staat wat info over die versterker. Op 't ding zelf staat ook dattie "crossover & subwoofer control" heeft.
En ik ga morgen wel ff de benodigde kabels halen en ze aansluiten (althans, dat ga ik proberen). Ik ben van plan om de sub te bruggen zoals hierboven beschreven staat. Maar moet ik dan de speakers die nu in de hoedenplank zitten gewoon op de radio aansluiten (dus niks veranderen aan de setup van de achterspeakers)?

@ Da_Dragon: een versterker in die prijsklasse vind ik een beetje overkill voor zo'n goedkope subwoofer dus ik doe 't toch maar met die versterker die ik nu heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Flipmo2K schreef op 03 januari 2003 @ 20:05:
Hier staat wat info over die versterker. Op 't ding zelf staat ook dattie "crossover & subwoofer control" heeft.
En ik ga morgen wel ff de benodigde kabels halen en ze aansluiten (althans, dat ga ik proberen). Ik ben van plan om de sub te bruggen zoals hierboven beschreven staat. Maar moet ik dan de speakers die nu in de hoedenplank zitten gewoon op de radio aansluiten (dus niks veranderen aan de setup van de achterspeakers)?

@ Da_Dragon: een versterker in die prijsklasse vind ik een beetje overkill voor zo'n goedkope subwoofer dus ik doe 't toch maar met die versterker die ik nu heb...
ik heb die versterker. maar heb ook die red alert van kijkshop erop. klinkt echt perfect. zware bass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Niet online
ik heb die versterker. maar heb ook die red alert van kijkshop erop. klinkt echt perfect. zware bass.
Dat geloof ik ook wel, maar ik heb die sub gekocht omdat ik voor niet al teveel geld toch 'n lekkere bass wou krijgen. En jouw versterker valt toch 'net' buiten mijn budget :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

over de bas van de sub hoef je je echt geen zorgen te maken. vanaf 20 hz :)

maar wat voor een specs is je versterker dan?

qua hz en watt

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 71405 op 03-01-2003 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Niet online
Een paar posts terug staat 'n link maar daar heb je geloof ik overheen gelezen, dus nu maar zo: http://www.kijkshop.nl/on...ath%5Fsegment=Versterkers

Dus 4x150w (RMS weet ik niet), frequentiebereik 20-21.000 Hz.
quote: ikzelf
Maar moet ik dan de speakers die nu in de hoedenplank zitten gewoon op de radio aansluiten (dus niks veranderen aan de setup van de achterspeakers)?
Waarschijnlijk leest iedereen er nu overheen, dus nog maar een keertje voor het gemak :).

En dan nog iets: ik weet niet of ik de reaktie van Jivecar goed begrijp, maar op het onderstaande plaatje zijn dus die 2x2 rca-ingangen te zien en daar tussenin een ingang met 6 aansluitinkjes. Bij die rca-ingangen staat LOW IN, bij die ingang in het midden HIGH IN. Aangezien ik die sub achterin aansluit, heb ik toch alleen een RCA-kabel nodig vanaf de radio naar de REAR ingang van de versterker en sluit ik de 2 voorspeakers aan op de HIGH IN van de versterker. Of heb ik 't nu verkeerd?

Afbeeldingslocatie: http://www.kijkshop.nl/online/images/catalog/KS87580g.gif

[ Voor 53% gewijzigd door Flipmo2K op 03-01-2003 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die versterker had ik hiervoor.
echt een onding.

geeft maar iets van 50 watt rms. en kan absoluut geen bass aan.

sorry , maar met die subwoofer trek je je versterker naar z'n grootje

daarom heb ik die zwaardere versterker genomen

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 71405 op 03-01-2003 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Jongens, met 100 watt RMS kan je je oren prima wassen met basgeluiden. Die wattages in de 200+ zijn echt niet nodig. Daar kom je pas als je met loodzware subs gaat werken.

Die Marquant versterker kan ik niet anders dan een miskoop noemen. Dat is apparatuur waar je echt weinig mee kan. Dat is weggegooid geld wat je beter in iets fatsoenlijks had kunnen steken. Met een Marquant woofer van, wat is het, EUR 49, een eigen MDF kistje en een fatsoenlijke versterker van 90 euro had je/kun je iets heel moois maken.

Neem bijvoorbeeld een Marquant 25 cm woofertje, dat kost heel weinig. Met 30 liter gesloten gaat dat prima klappen geven. Koop een Kenwood/Sony versterker van 90 EUR met actief filter aan boord en sluit het geheel goed aan. Dat geeft prima geluid voor de centen.

In jou geval gooi je die Marquant naar je familie >:) en koop je alleen een fatsoenlijke versterker van EUR 90. Die Red Alert er aan en het gaat eindelijk goed werken, trust me ;)

Check bijvoorbeeld deze climax uit:
http://waves.intermax.nl/...36db559061e/Catalog/1015# 1194

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 11:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die marquant had ik hier ook nog wel GRATIS voor je liggen; hij heeft leuk werk gedaan in mijn vorige auto, maar is NIET brugbaar voor een sub... Jammer dus.

Ga je dat ding gebruiken> Je hebt dus een LOW in (tulp) en high in (draadjes) voor radio's zonder tulp.

Gebruik de tulp. Je kan dus 2 speakerparen versterken met die marquant, maar voor de sub heb je dan nog een versterker nodig.. (je zoekt een brugbare of tri-mode versterker).

Verder verkopen ze bij de kijkshop vast wel kant-en-klare aansluitsetjes. (tulp, stroom, zekering, speakersnoer, kabelschoentjes).

Je kan die sub, als test, even op een kanaal van je radio "erbij hangen"... als je dat niet te lang doet heeft je radio er niets van (hoop ik :) ).

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 20:34
teacher schreef op 04 January 2003 @ 01:12:
Die marquant had ik hier ook nog wel GRATIS voor je liggen; hij heeft leuk werk gedaan in mijn vorige auto, maar is NIET brugbaar voor een sub... Jammer dus.
Gratis versterker??? Ik heb momenteel helemaal niets in moeders boodschappenwagen (chrysler neon sport 2.0), behalve extra speakers... Is het mogelijk dat ding voor weinig over te nemen??? Mail me dan maar op het adres in mijn profiel...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffiezuiper
  • Laatst online: 05-06 20:11
Ik ben van plan om ook een sub met versterker in de kofferbak te leggen. Nou vraag ik me af hoe ik in godsnaam de stroomdraad vanaf de accu in de kofferbak(ford focus) krijg :) iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Jah. Die moet je door de motorruimte naar binnen werken. Zitten altijd openingen, gesealed met rubbertjes, moet je de kabel doorheen fröbelen vanuit de motorruimte en dan onder het dashboard vandaan trekken.

Het beste kun je hem dan onder de dorpel naar achteren werken. (Die plastic strips eraf halen en dan onder de vloerbedekking door.)

De signaalkabels leg je in de _andere_ dorpel, dus _niet_ naast de stroomdraad, ook al is het dubbel werk. (interferentie als een gek als je ze wel bij elkaar legt.)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffiezuiper
aha okie thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Niet online
Oke, jullie hebben me overtuigd, ik ga zodadelijk die Marquant versterker weer terugbrengen naar de Kijkshop (hij is nog ongebruikt dus dat moet lukken). Ik wil nu dan toch iets meer geld uitgeven aan de versterker (maar nog steeds geen honderden euro's) en heb de Magnat Traxx 300 op 't oog, info is hier te vinden.
Eventueel zou een Magnat Classic 2000 (http://www.magnat.nl/magnat-car/classic.htm) ook nog wel kunnen.
Nu wil ik dus gewoon de 4 speakers op de headunit aangesloten laten zitten de sub aansturen via de versterker. Of blaas ik dan de speakers te snel op omdat ze niet onder controle gehouden worden via 'n versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffiezuiper
In dat geval levert de headunit de power voor de 4 speakers en die magnat versterker de power voor je sub. Dat kan prima, ik zie niet in waarom niet, is vrij standaard. Want in die hu zit ook een versterker, vast iets van 4x40 max ofzo.

[ Voor 17% gewijzigd door Koffiezuiper op 04-01-2003 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

DIe Magnat ziet er wel oke uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 11:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Overigens denk ik dat met die traxx 300/classic 2000 en die red alert buis je niet te klagen zal hebben over de bas.... :)
Ik hoop alleen dat de kijkshop je niet met een tegoedbon afscheept...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die red alers baspijp is 440 Watt.
dat is ongeveer 200 watt RMS.
als je dus een versterker hebt die 150 watt peak heeft en ca 50-70 RMS kan geven, zal je bas dus nooit optimaal klinken.

Als je de versterker harder zet, dan trek je waarschijnlijk snel door die zekering heen. hij moet veel vermogen geven die die NIET kan geven.

denk dus goed na over die box. misschien dat je een kleinere basbox moet halen die ongeveer hetzelfde wattage nodig heeft als dat je versterker kan geven,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Flipmo2K schreef op 03 January 2003 @ 20:15:
En dan nog iets: ik weet niet of ik de reaktie van Jivecar goed begrijp, maar op het onderstaande plaatje zijn dus die 2x2 rca-ingangen te zien en daar tussenin een ingang met 6 aansluitinkjes. Bij die rca-ingangen staat LOW IN, bij die ingang in het midden HIGH IN. Aangezien ik die sub achterin aansluit, heb ik toch alleen een RCA-kabel nodig vanaf de radio naar de REAR ingang van de versterker en sluit ik de 2 voorspeakers aan op de HIGH IN van de versterker. Of heb ik 't nu verkeerd?
Je kunt kiezen; het is hier of / of.
Dus of een RCA kabel aansluiten (low in)
Of de speakerkabels van de radio op de versterker aansluiten (high in)

Het gaat hier echt puur om ingangen, geen uitgangen.

Alles wat je wilt aansluiten zul je aan de andere kant (Speaker outs) moeten aansluiten. Het is een 4 kanaals versterker dus die heeft altijd 4 RCA (voor en achter) als ingang; vanwege de prijsklasse heeft deze versterker ook een high in ingang, dit is dus nodig bij radio's zonder RCA uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Anoniem: 71405 schreef op 05 januari 2003 @ 18:23:
als je dus een versterker hebt die 150 watt peak heeft en ca 50-70 RMS kan geven, zal je bas dus nooit optimaal klinken.

Als je de versterker harder zet, dan trek je waarschijnlijk snel door die zekering heen. hij moet veel vermogen geven die die NIET kan geven.

denk dus goed na over die box. misschien dat je een kleinere basbox moet halen die ongeveer hetzelfde wattage nodig heeft als dat je versterker kan geven,
Ach joh; op dit "prul" niveau maakt het allemaal niet zoveel uit...... zeker het bovenstaande is waar, maar bij low-end stel je lagere eisen..... En trouwens je gelooft toch niet dat die baspijp echt 440 watt aan kan..... dan kom ik graag proefdraaien met m'n 376 watt RMS RF amp.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Flipmo2K schreef op 04 January 2003 @ 10:26:
Oke, jullie hebben me overtuigd, ik ga zodadelijk die Marquant versterker weer terugbrengen naar de Kijkshop (hij is nog ongebruikt dus dat moet lukken). Ik wil nu dan toch iets meer geld uitgeven aan de versterker (maar nog steeds geen honderden euro's) en heb de Magnat Traxx 300 op 't oog, info is hier te vinden.
Eventueel zou een Magnat Classic 2000 (http://www.magnat.nl/magnat-car/classic.htm) ook nog wel kunnen.
Nu wil ik dus gewoon de 4 speakers op de headunit aangesloten laten zitten de sub aansturen via de versterker. Of blaas ik dan de speakers te snel op omdat ze niet onder controle gehouden worden via 'n versterker?
Damn....3e topic reply.... moet toch echt minderen..... ok, volgend jaar dan......

Een betere versterker is altijd goed; de 4 speakers kun je gerust op de headunit aangesloten laten, zolang je die maar niet te ver opendraaid. Overigens heb ik zelf door een ingebouwd kantelfilter in de headunit hier geen last van. Ik laat de fronts en rears pas beginnen bij de 60 of 80 hz, hierdoor overbelast je de kleine woofertjes iig niet met de lage tonen. Maar goed, kun je het niet afstellen met je headunit (wat ik aanneem) dan moet je gewoon met het afstellen van je sub hier rekening mee houden (moet zowieso altijd, maar grensen zijn er om verlegd te worden).

Overigens ben ik zelf een voorstander van een versterker puur voor de sub gebruiken; praktisch en beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik denk dat je nog best ver gaat komen. Overigens gaat alles stuk als je 't maximaal laat werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
jongens wat een gezeur over die wattages op de versterker. Die versterker die je noemde zal het best wel doen.
Ik had een el cheapo verterkertje van 4x100 watt, ook zon tube eraan.
Meer dan genoeg voor in de auto.
ook had ik geen crossover, en hij zou het nog steeds doen als mijn auto het nog had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonkdoos
Yoow ik herken mezelf heel veel in de topicstarter. Ook ik heb een jvc kd l7r en wou wat bas. En ik heb de red alert boomer en de marquant versterker gekocht. Die specificaties op internet beloven wel iets redelijks, maar in het echt is hij helemaal niet brugbaar en zit er ook geen crossover filter op!!!!! Ik kon er dus echt helemaal niks mee. Het ding weegt ook praktisch niks, en ziet er zo lelijk uit dat het gewoon niet van degelijkheid getuigt. Ik heb hem meteen de volgende dag teruggebracht en besloot dat ik gewoon een leuk versterkertje wou, ook om later eventueel iets anders op te kunnen aansluiten dan de red alert. Ik ben naar de media markt gegaan en heb voor 99 euro een Blaupunkt GTA 2100 gekocht (alleen blauw ipv wit):

Afbeeldingslocatie: http://www.blaupunkt.de/images_produkt/7607792019_14221_LO.GIF

Ik heb nu wel 2 keer zoveel als voor de marquant uitgegeven, maar ik kan wel aan de gang met 160 watt RMS gebrugd vermogen, ik kan de bas instellen en ik heb een regelbaar low pass filter en een schakelbaar high pass filter!! Echt een toppertje dit ding. De red alert stampt heerlijk in mijn feestford;

ik ben zeer tevreden...succes verder

[ Voor 5% gewijzigd door Bonkdoos op 17-02-2003 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonkdoos
Anoniem: 71405 schreef op 05 January 2003 @ 18:23:

Echt grote lulkoek allemaal hierboven nofi. Als je een zwakkere versterker hebt dan je woofer, moet je het volume gewoon niet te hard zetten, dan gebeurt er niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 05:31
Maar eh hebben de meeste van die amps van +/- €90 allemaal high input en crossover bijvoorbeeld? Over dat bruggen, kun je dat niet doen met twee onbenutte achter kanalen van een kenwood radio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Flipmo2K schreef op 03 januari 2003 @ 20:15:
Een paar posts terug staat 'n link maar daar heb je geloof ik overheen gelezen, dus nu maar zo: http://www.kijkshop.nl/on...ath%5Fsegment=Versterkers

Dus 4x150w (RMS weet ik niet), frequentiebereik 20-21.000 Hz.

[...]

Waarschijnlijk leest iedereen er nu overheen, dus nog maar een keertje voor het gemak :).

[afbeelding]

Hé, die versterker (nouja... dat het die naam mag dragen) heb ik ook.

Wel mega-cheapo kwaliteit hoor, maarja voor die prijs ... ik heb hem overigens zo goed als gratis. Maar hij kan helemaal niet laag. Komt echt zo'n boom-boom-bassje uit.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Willems schreef op 18 februari 2003 @ 01:18:
Maar eh hebben de meeste van die amps van +/- €90 allemaal high input en crossover bijvoorbeeld? Over dat bruggen, kun je dat niet doen met twee onbenutte achter kanalen van een kenwood radio?
Bijna alle instap amps van bruikbare kwaliteit hebben tegenwoordig in ieder geval een low pass functie en zijn brugbaar. Je radio kanalen bruggen vindt je autoradio niet zo'n feest. Daar is ie niet voor gemaakt en dat moet je dan ook achterwege laten. Bovendien word je zowieso niet gelukkig van het kleine beetje vermogen wat die autoradio levert. Iets te weinig voor een goed basfundament in ieder geval.
Pagina: 1