Toon posts:

[WinXP] formateren van de C: schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals een paar van jullie weten heb ik last gehad van een virus. Nu is het probleem dat m'n C:-schijf veel minder vrije ruimte weergeeft dan dat er werkelijk is (dankzij dat virus waarschijnlijk). Dit probleem schijn ik te kunnen verhelpen door m'n harde-schijf te formateren. Ik heb nu een harde schijf gedeeld is in een NTFS gedeelde (C:) en een FAT32 gedeelde (D:). Als ik die C: schijf wil formateren kan ik dat dan gewoon doen als ik in Windows verkenner zit of moet ik dat in de MS-Dos modus doen ofzo?

Verwijderd

opstarten met bootdisk en formatteren die banaan!

Verwijderd

Topicstarter
ja maar met de bootdisk start ie toch op in MS-Dos modus en dan kan ie toch niet in NTFS-modus formateren?

Verwijderd

De C: id de bootdisk, lijkt mij. Dus de pc opstarten, in de bios de cd-rom instellen als bootdevice en opstarten met de WinXP cd-rom.
Windows geeft dan een scherm waar hij aangeeft of je Windows opnieuw wilt installeren (+formatteren), herinstalleren.

Dan kies je dus voor opnieuw installeren :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 november 2002 @ 17:41:
ja maar met de bootdisk start ie toch op in MS-Dos modus en dan kan ie toch niet in NTFS-modus formateren?
hij formatteerd wél NTFS!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-09 11:01
je windows cd is bootable, stop hem erin, start je pc (of eerste opstaren en dan cd :P)

je komt in een setup, doorloop een klein beetje setup, en je komt in een gedeelte om partties te maken en dus ook te formatteren,

JE VERLIEST WEL AL JE GEGEVENS OP DE PARTITIES WAARMEE JE ROMMELD! maak dus een back-up

• Scorpion1984
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-08 19:51
je kan ook gewoon scandisk er over heen gooien, die haalt er als het goed is alle fouten uit, ook als er de verkeerde hoeveelheid vrije ruimte wordt weergeven.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-09 11:01
Scorpion1984 schreef op 23 november 2002 @ 17:46:
je kan ook gewoon scandisk er over heen gooien, die haalt er als het goed is alle fouten uit, ook als er de verkeerde hoeveelheid vrije ruimte wordt weergeven.
een virus haalt ie er niet uit, virussoftware daarin tegen wel :)

Verwijderd

Als je de CD van Windows XP er in stopt (de installatie moet toch opnieuw gedaan worden) biedt jouw de mogelijkheid om de "C" partite te formateren.
Ik ga er dan wel van uit dat je een bootable CDROM speler hebt...

Gebruik gewoon deze mogelijkheid !

Verwijderd

Oeps, beetje laat...

• Scorpion1984
Icey schreef op 23 november 2002 @ 17:47:
[...]

een virus haalt ie er niet uit, virussoftware daarin tegen wel :)
Jah, maar hij zegt toch dat hij al van het virus af is, of ligt dat aan mij? Waarschijnlijk heeft dat virus verkeerde informatie op de schijf gezet over de vrije ruimte, en dat haalt scandisk er feilloos uit.

Verwijderd

Norton AV 2003 is bootable, kijk eerst eens of je op die manier je probleem kunt oplossen voordat je een format doet ?

Verwijderd

Topicstarter
aight... maar als ik opnieuw ga formateren formateert ie dus ook gelijk die D:? zuur is dat....

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 23 november 2002 @ 18:29:
aight... maar als ik opnieuw ga formateren formateert ie dus ook gelijk die D:? zuur is dat....
nee...alleen de c: :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Scorpion1984
ligt eraan welke je selecteerd, je kan als het goed is ook selecteren om alleen c: te formateren

Verwijderd

Topicstarter
"je komt in een setup, doorloop een klein beetje setup, en je komt in een gedeelte om partties te maken en dus ook te formatteren,

JE VERLIEST WEL AL JE GEGEVENS OP DE PARTITIES WAARMEE JE ROMMELD! maak dus een back-up"

Mijn harddisk is dus gedeeld in C: en D: . Dus als het klopt wat hier gezegd wordt in deze quote dan verlies ik ook de gegeven van de D:

• Scorpion1984
C: is 1 partitie, D: is weer een andere partitie, dus als je alleen c: formateert, wordt alleen partitie van c: geformateerd, en dus niet d:

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

nee zoals ik net al zij :)
alleen van de partitie die je formateerd , c:dus en d: blijft gewoon alles op staan :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
aight en je kunt dus bij de windows-setup kiezen welke partitie je wil formateren?

• Scorpion1984
jah

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

wat je ook kunt doen =

booten naar dos
gdisk op een diskette pleuren

als je maar 1 partitie op je c: schijf hebt:

gdisk 1 /del /all
gdisk 1 /cre /pri /for /q
gdisk /r

als je meerdere partities op je c: schijf hebt:

gdisk 1 /del /p:1
gdisk 1 /cre /pri /for /q
gdisk 1 /act /p:1
gdisk /r

:)

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Verwijderd

gewoon formatten met een opstart disk/cdrom :)

format c:/q

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
C: NTFS
D: FAT32

Als je een DOS/98[plain]/me[/] bootdisk erin doet, en je typt format C:, formatteert hij je FAT32 partitie, aangezien DOS, 98 en ME geen NTFS kunnen lezen....

Aangezien je XP heb, gewoon XP CD in de drive, zorgen dat je PC van de CD boot, en formatteren mbv de Windows XP setup.

[ Voor 26% gewijzigd door Rafe op 24-11-2002 12:42 ]

Verwijderd

hmm nu lees ik 2 verschillende dingen:

de een zegt dat als je harde schijf uit 2 partities is opgebouwd, je absoluut n back up moet maken van partitie F (NTFS) als je C (FAT32) gaat formateren.

de ander zegt dat het niet hoeft, dus dat partitie F gewoon in stand blijft (met alle data).

ik wil hier graag zeker van zijn, want ga niet zomaar een backup maken van 12 gig.. (15 cdtjes?) :/ maar wil ook niet al mn data kwijtraken ;(

:?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 20:07:
hmm nu lees ik 2 verschillende dingen:

de een zegt dat als je harde schijf uit 2 partities is opgebouwd, je absoluut n back up moet maken van partitie F (NTFS) als je C (FAT32) gaat formateren.

de ander zegt dat het niet hoeft, dus dat partitie F gewoon in stand blijft (met alle data).

ik wil hier graag zeker van zijn, want ga niet zomaar een backup maken van 12 gig.. (15 cdtjes?) :/ maar wil ook niet al mn data kwijtraken ;(

:?
Zoals Rafe het zegt klopt het.

Het ligt eraan HOE je formateert. Via DOS kan je geen NTFS schijf formateren. DOS herkent alleen maar FAT schijven.

Via de XP boot cd kan je wel NTFS schijven zien en formateren. Formateren van NTFS kan overigens ook in in windows zelf. Je formateert alleen de schijf die je zelf kiest.

Stel dat C: en D: uit 1 schijf bestaat en je formateert C: dan blijft al je data op D: gewoon staan.

Echter is C: een NTFS schijf en D: een FAT schijf en je gaat naar dos om c: te formateren dan verwijder je alle data van D:.

NTFS wordt immers niet herkend dus schuift alles een plaatsje op en D: verandert dan in C:.

Veiligste manier is gewoon via XP, kan ook niet fout gaan.

//edit: ouwe }:O

Verwijderd

Okay, thanks a lot!
Gewoon aangeven welke hij moet formateren dus (via xp dan..)
Ja ben hier gewoon heeel voorzichtig mee.. een bekende van me heeft het nl wel eens gehad dat hij een partitie formarteerde en hij vervolgens de andere partitie niet meer in kon (nadat hij alles weer opnieuw had geinstalleerd). naja.. komt wel goed. Bedankt :)
Pagina: 1