Toon posts:

Wetenschapsquiz vragen 11 tm 15

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
11. Welke verwarmingsradiator geeft de minste warmte af?

A. Een mat zwart geschilderde.
B. Een glanzend wit geschilderde.
C. Een blanke ongeschilderde.

12. Op heldere avonden zie je sterren twinkelen; planeten twinkelen niet. Hoe valt dat te verklaren?

A. Sterrenlicht komt van ver en wordt beïnvloed door de zwaartekrachtvelden in het heelal.
B. Planeten zijn geen puntbronnen, sterren wel.
C. Sterren geven licht, terwijl planeten alleen licht reflecteren.

13. Een polsstokhoogspringer springt in Oslo, in Alma-Ata en in Kampala 6.15 meter; een nieuw wereldrecord. Waar heeft hem dat de minste fysieke inspanning gekost?

A. In Oslo.
B. In Alma-Ata.
C. In Kampala.

14. Als je een zelfklevende dichtgeplakte enveloppe in het donker lostrekt komt er soms blauw licht van de plakrand. Van welke aard is dit verschijnsel?

A. Elektrisch.
B. Thermisch.
C. Chemisch.

15. Soms heeft gekookte gesneden ham op het snijvlak een groene parelmoerachtige glans. Is het eten van die ham schadelijk voor de gezondheid?

A. Ja, die verkleuring duidt op een overmaat aan ziekteverwekkende bacteriën op het vlees.
B. Nee, die verkleuring komt door toegevoegde hulpstoffen.
C. Nee, die verkleuring duidt erop dat de ham nog erg vers is.

Verwijderd

13 lijkt me Alma-ata (B), omdat dit het verst van het zwaartepunt van de aarde afligt, en de zwaartekrachtsversnelling kleiner is in dit geval (g= (m1*m2)r²...
12 lijkt me B (a is zowiezo onzin, licht wordt niet beinvloed door zwaartekracht, wel door vervorming van ruimte-tijd dacht ik).
14 kan is denk ik chemisch (hoewel statische electriciteit op zich ook wel kan..)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-01 20:00

LauPro

Prof Mierenneuke®

11. Welke verwarmingsradiator geeft de minste warmte af?
Als je een wit t-shirt draagt dus je het minder warm hebben dan met een zwarte aan in de zon. Ze doelen hier waarschijnlijk op de invloed die de zon heeft (of andere lichtbronnen). Zwart zou juist alleen maar warmer kunnen worden omdat deze dus het licht absorbeert. Maar ik denk dat ik al veels te ver zoek. Die glazende laag zal waarschijnlijk als een soort isolatie gaan werken en de warmte tegenhouden. Als het aan mij ligt is het antwoord op vraag 11 B.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

LauPro schreef op 23 november 2002 @ 18:00:
[...]

Als je een wit t-shirt draagt dus je het minder warm hebben dan met een zwarte aan in de zon. Ze doelen hier waarschijnlijk op de invloed die de zon heeft (of andere lichtbronnen). Zwart zou juist alleen maar warmer kunnen worden omdat deze dus het licht absorbeert. Maar ik denk dat ik al veels te ver zoek. Die glazende laag zal waarschijnlijk als een soort isolatie gaan werken en de warmte tegenhouden. Als het aan mij ligt is het antwoord op vraag 11 B.
Nouja, zwart neemt straling beter op, maar zendt deze ook meer uit, en wit het minst denk ik. Dus volgens mij is het ook glanzend wit, omdat de makers van radiatoren de warmteoverdracht liever via contact via de lucht willen doen (anders straalt het het raam uit enzo.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

15. Soms heeft gekookte gesneden ham op het snijvlak een groene parelmoerachtige glans. Is het eten van die ham schadelijk voor de gezondheid?
Ik zie er een soms staan. Ik hoor echter zelfden dan men ziek wordt door het eten van ham (ben overigens vegatarisch ;)). Het ik denk dat er sowieso al een nee van toepassing is. Ik gok dan op B omdat het me niet lijkt dat dit vanzelf komt. Groen is niet echt een kleur die je snel tegenkomt bij vlees lijkt me.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op 23 November 2002 @ 18:02:Nouja, zwart neemt straling beter op, maar zendt deze ook meer uit, en wit het minst denk ik. Dus volgens mij is het ook glanzend wit, omdat de makers van radiatoren de warmteoverdracht liever via contact via de lucht willen doen (anders straalt het het raam uit enzo.
Waarom zou de warmteoverdacht bij een laklaag anders gaan via het raam :?. Ik heb overigens nog een argument: Een laklaag ik strak, recht. Bij gewone verf is deze (onder de microscoop) met veel meer groeven 'uitgerust'. Hoe meer groeven, hoe meer warmte er kan worden afgestoten aan de lucht. Denk aan het koellichaam op je CPU :P

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 23:41
Verwijderd schreef op 23 November 2002 @ 16:58:
12. Op heldere avonden zie je sterren twinkelen; planeten twinkelen niet. Hoe valt dat te verklaren?

A. Sterrenlicht komt van ver en wordt beïnvloed door de zwaartekrachtvelden in het heelal.
B. Planeten zijn geen puntbronnen, sterren wel.
C. Sterren geven licht, terwijl planeten alleen licht reflecteren.
"Doordat het licht van sterren zo'n grote afstand moet afleggen om ons te bereiken, wordt het nogal zwak. Vervolgens moet het door de steeds dichter wordende aardatmosfeer heen, die de lichtstralen her- en derwaarts afbuigt. Het effect daarvan, twinkelen of fonkelen.

Planeten echter weerkaatsen alleen het licht van de zon, net als de maan. Ze staan betrekkelijk dicht bij ons en maken net als wij deel uit van de zonnefamilie, het zonnestelsel. Planeten die met het blote oog te zien zijn, weerkaatsen dus een rustiger licht dat niet flikkert." - Bron = boek op de plank...

Wordt dat dan antwoord B?

Verwijderd

LauPro schreef op 23 november 2002 @ 18:08:
[...]

Waarom zou de warmteoverdacht bij een laklaag anders gaan via het raam :?. Ik heb overigens nog een argument: Een laklaag ik strak, recht. Bij gewone verf is deze (onder de microscoop) met veel meer groeven 'uitgerust'. Hoe meer groeven, hoe meer warmte er kan worden afgestoten aan de lucht. Denk aan het koellichaam op je CPU :P
Nee, ik bedoel dat als het meerendeel van de warmteoverdracht door straling, dan gaat er meer verloren. Daarom beperken de fabrikanten de warmteoverdracht door straling, en daarom zijn ze dus wit.
Overigens die groeven: deze hebben alleen invloed op de warmteoverdracht via de lucht denk ik.

• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
11. A. Een mat zwart geschilderde.
Gokje

12. B. Planeten zijn geen puntbronnen, sterren wel.

13. A. In Oslo.
Alma-Ata is te hoog, ijle lucht dus kost meer energie om dezelfde prestatie te leveren, en in Kampala kost het meer energie omdat het er veel warmer is. Oslo ligt op zeeniveau en heeft een lekker temperatuurtje, ideaal voor topsport. Maar het kost daar wel meer energie om op temperatuur te komen voordat je deze prestatie kan leveren.

14. A. Elektrisch.
Piezo electrisch effect!?

15. C. Nee, die verkleuring duidt erop dat de ham nog erg vers is.
Wederom een calculated guess, ouwe ham is dof en droog.

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
wat betreft vraag 11... ik heb twee weken geleden nog metingen moeten doen naar straling, en 't verschil in warmtestraling van verschillende kleuren verf op 'n metalen oppervlak is verwaarloosbaar klein :)

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

Over vraag 11... vanuit een huis / tuin en keuken perspectief gezien:
Je kan er toch vanuit gaan dat de soort die het meeste warmte afgeeft ook gebruikt word... B dus ?

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ehm je moet wel even de vraag goed lezen hè, er staat welke de minste warmte afgeeft...
ik ga iig voor antwoord B :)

[ Voor 13% gewijzigd door flat op 23-11-2002 19:12 ]

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
op voorhand moet ik zeggen dat ik er bij dit soort vragen vrijwel altijd instink, maargoed, daar ga ik:

11 A. zwart absobeert de meeste warmte, en daardoor zal de zwarte radiator weer een deel van z'n eigen uitgestraalde warmte absorberen.

12 B. door de veel grotee afstand is de verstrooing v/h licht groter -> meer invloed atmosfeer

13 B. Alma Ata is hoogst -> meer rode bloemlichaampjes -> minder fysieke inspanning om hetzelfde effect te bereiken.

14 B. Een chemische reactie heeft hooguit plaats bij het dichtplakken van de enveloppe, geen reden om aan te nemen dat er bij het openen van zo'n enveloppe ineens nieuwe stoffen bijkomen die een reactie tweeg brengen. Een elektrisch fenomeen vraagt imo om stromende vrije elektronen in een spanningsveld. Lijkt me ver te zoeken. Thermisch lijkt me dus het meest waarschijnlijk, doordat er miniscule een temperatuurstijging optreedt als gevolg van het uit elkaar getrokken worden van de lijmlaag , raken er een zooi elektronen in de lijmlaag 'opgefokt' (wordt warmer dus). Deze donderen bij het knappen (=afkoelen) weer terug in hun baan en zenden daarbij fotonen uit.

15C. Groene ham is lekker :) Bedorven ham is donkerrood en dof.

Verwijderd

11. Gaat denk ik om warmte geleiding. Eeb radiator geeft sowieso vrijwel al zijn warmte af aan de lucht, dus we hoeven geen rekening te houden met de veschillen in straling door kleur. De ongeverfde radiator heeft de beste warmte geleiding, dus de tempratuur aan de buitenkant van de radiato licht het dichtst bij die aan de binnen kant en is dus het hoogst en dus staat de radiator de meeste warmte af. Mijn gok is, dat de glanzende verf het beste isoleert en dus de minste warmte afgeeft. antowoord b dus. (maar het is een gok)

13. Kampala ligt pal op de evenaar en ligt niet heel veel lager dan alma-ata. Dus hier is de zwaarte kracht het kleinst en is de energie die nodig is om 6.15 m te bereiken dus het kleinst. Dus ik ga voor C. Kampala

• MIster X
11. Komt m'n studie bouwkunde toch nog eens van pas. :)

Twee soorten warmtetransportmechanismen spelen een rol: stroming en straling. De stroming is afhankelijk van het oppervlakteverschil en daar doet de kleur er sowieso niet toe. Bij straling draait het om de emissiefactor.

qs = ε.σ.T4 [W/m2]

σ is een constante, ε is de emissiefactor.

De emissiefactor van een theoretisch 'zwart' voorwerp is 0. Maar aangezien stralingsenergie zich in het infrarode golflengtebied bevindt, hebben vrijwel alle materialen ongeacht hun kleur een emissiefactor van ongeveer 0,9.

In m'n lesmateriaal staat verder: "De emissiefactor voor warmtestraling is van alle kleurenverf hetzelfde, de kleur [van een radatior] maakt dus niets uit. (Dit geldt niet voor metaalhoudende verven)."

"Donkere kleuren zenden precies evenveel warmtestraling uit als lichte kleuren, behalve metaalhoudende verven; die stralen minder uit dan gewone verven... Bij radiatoren en kachels is er alleen sprake van warmtestraling, ze zenden geen licht uit zoals de zon. Een witte radiator geeft dus net zoveel warmte af als een zwarte." - Bron.

En hoe staat het met de emissiefactor van metaalverf en ongeschilderde metalen? Die is beduidend lager dan andere materialen en zij zenden dus maar weinig infrarode straling uit. Bij gladbewerkt staal (radiator) is de emissiefactor 0,24-0,44. De emissiefactor van glad koper is zelfs 0,095 > zijn waterleidingen daarom soms van koper? Lijkt me zeer aannemelijk.

Ik ben dus overtuigd van 11 C! Tot slot: heeft iemand ooit een ongeschilderde radiator in een huis zien hangen? Nee dus.

[ Voor 3% gewijzigd door MIster X op 24-11-2002 04:00 ]

Verwijderd

11. C
Ik ben volledig overtuigd door MIster X :)

12. B
Licht wordt wel degelijk beïnvloedt door zwaartekracht (denk aan zwarte gaten), maar dat heeft niets te maken met twinkelingen.
Antwoord C is volgens mij ook niet correct, want gereflecteerd licht kan net zo goed schitteren.
Blijft dus over antwoord B. Lijkt mij wel logisch. Als je bijvoorbeeld in een zwakke laser kijkt, schittert het ook. Maar echt heel zeker ben ik niet.

13. C
De valversnelling g is op de polen (9.7805 m/s2) hoger dan rond de evenaar (9.8322 m/s2). Tevens is g op grote hoogte ook substantieel lager en de lucht is nog ijler ook, wat de luchtweerstand weer doet afnemen (Eerder opmerkingen over rode bloedlichaampjes en zo zijn onzin, ijle lucht heeft alleen maar invloed op je uithoudingsvermogen en polsstokhoogspringen is geen duursport).
Oslo valt dus direct af. Blijven Alma-Ata en Kampala over. Alma-Ata ligt op 43 gr.NB, en Kampala ligt, zolas al eerder opgemerkt op de evenaar. Allebij liggen ongeveer even hoog, wat Kampala dus het goede antwoord maakt. Bovedien heerst er boven de tropen doorgaan een lage-druk gebied, wat de luchtweerstand nog wat lager maakt.

14. geen idee
Licht is een stof wordt (vrijwel) altijd veroorzaakt door 'wild' geworden elektronen, de vraag is alleen waarom ze wild zijn geworden. Lijm gaat meestal een chemische verbinding aan, en deze wordt bij het lostrekken verbroken. Als dit proces exotherm is, kan er best wat warmte en daardoor weer licht onstaan. Ik heb echter geen idee onder welke term dit alles valt. 't heeft zowel thermische als elektrische als chemise elementen in zich.

15. C
Schijnt een soort van lichtbreking te zijn die alleen optreedt door de celstructuur als het vlees erg mals is. Niet alleen ham heeft het, maar bij rosbief zie het ook. Rosbief heeft het zelfs veel vaker, maar is dan ook veel malser :). Als het vlees uitdroogt, verdwijnt de gloed.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 November 2002 @ 06:23:
De valversnelling g is op de polen (9.7805 m/s2) hoger dan rond de evenaar (9.8322 m/s2).
|:( Die cijfers moeten natuurlijk andersom |:(

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 04-11-2025
11 A Door dat hij mat zart is heeft hij een gerebbeld oppervlak & dus een groter oppervlak

12 B Het licht van de sterrent twinkelt door de verschillende dochtheid van luchtlagen, omdat planeten veel dichterbija staan en er dus groter uitzien, heeft het twinkelen nauwelijks effect

13 A de andere plaatsten liggen op grotere hoogten, de lucht is daar dunner en de spieren presteren daardoor slechter

14 C De andere staan mij gewoon niet aan :P

15 C de ham is dan zeker nog wel te eten! anders was ik nu allang dood geweest

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-12-2025
11 B
Glanzend=glad=minste oppervlak

12.B
A=bull
C boeit niet, lijkt me

13. C

14. A
Gokje

15. C
Hoop ik ;)

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

• MIster X
Genoil schreef op 23 November 2002 @ 19:50:
13 B. Alma Ata is hoogst -> meer rode bloemlichaampjes -> minder fysieke inspanning om hetzelfde effect te bereiken.
En waarom ontstaan er op grote hoogte meer rode bloedlichaampjes (en worden je hart en je spieren sterker)? "Op hoogte (vanaf 1500 m.) daalt de beschikbare hoeveelheid zuurstof die opgenomen kan worden. Het hart dient het bloed sneller in het lichaam te laten circuleren om de spieren voldoende zuurstof aan te bieden. De arbeid verricht op zeeniveau of op hoogte blijft immers even zwaar. Gevolg daarvan is een verhoogde hartfrequentie tijdens de inspanning." - Bron.

"Toen het Olympisch Comité in 1963 de Spelen van de XVIde Olympiade aan Mexico toewees was het zich niet bewust van de deining die er zou ontstaan. Men had er namelijk geen rekening mee gehouden dat Mexico op een hoogte lag van 2.277 meter boven de zeespiegel. Al vlug begonnen wetenschapslui zich met het probleem bezig te houden. Men was het over eens dat alle sporten waarin de uithouding een grote rol speelde, fel te lijden zouden hebben van de grote hoogte en het daaraan gekoppelde zuurstof gebrek. Enkel de sprinters en de verspringers zouden voordeel kunnen halen uit de geringe luchtweerstand." - Bron.

Op grote hoogte trainen heeft als enige resultaat dat het bloed op minder grote hoogte meer zuurstof zal vervoeren.

Het antwoord kan ook afhangen van de zwaartekracht en de geringe luchtweerstand... Maar hoe staan die in verhouding met de lichamelijke inspanning die het lichaam moet verrichten? Is dat meetbaar?

Edit:

Die effecten lijken miniem.

"The higher the altitude, the smaller the effects of gravity. Therefore, it's expected that for those sports where things are propelled in the air, the distance should be greater. The Olympic record for the javelin throw is 294 feet, but it was set in Barcelona (sea level) and not Mexico City. It turns out that gravitational effects of altitude are rather slight. The advantage at 7,500 feet for a javelin throw due to smaller gravity translates to a distance increase of about three inches.

It needs to be said, though, that a more noticeable effect of gravity results from the Earth's rotational speed, which is greater at the equator than anywhere else on Earth. So, the force of gravity is smallest at the equator, where the rotational speed is 1040 miles per hour, and greatest a the poles, where the rotational speed is zero. Additionally, because the Earth bulges at the equator and is somewhat flattened at the poles, the poles are about 15 miles nearer to the center of the Earth than is the equator. Therefore, the gravitational force at 19 degrees latitude (at sea level) is about 0.47% less than the gravitational force at the poles and at 34 degrees latitude, it's about 0.35% less as compared to the poles.

Combining the effects of both altitude and rotational speed, gravitational acceleration at Mexico City, as compared to Helsinki, is about 0.41% less, and at Sydney, it's only about 0.15% less. This means that a javelin toss of 300 feet in Mexico City would go about 1 1/4 feet further than a throw made with equal effort in Helsinki, all other factors being considered equal. In Sydney, a throw of 300 feet would go about 300 feet and five inches in Mexico City. Still, in events where records are broken by fractions of an inch or fractions of a second, you might think that many of the Olympic records set at Mexico City in 1968 would still stand. In fact, only one does, Bob Beamon's incredible long jump of 29 feet and two inches - no other Olympic track and field record is more than 20 years old. Evidently, improved training, bigger size of the competitors and more aerodynamic gear has overcome the effects of gravity." Bron.

Voorlopig hou ik het op 13 A Oslo.

[ Voor 42% gewijzigd door MIster X op 24-11-2002 15:16 ]

• MIster X
14 C Chemisch

"The coloured glow is a form of chemiluminescence. Separating the gummed surfaces requires energy that breaks the attractive forces between the molecules of gum.

Presumably, the act of pulling apart the surfaces supplies excess energy to the gum molecules that lifts them into an excited state. As they decay back to their normal state the energy is released in the form of visible light. The difference in energy between the excited and ground states defines the wavelength and hence the colour of the light produced; in this case purple." - Bron

Verwijderd

15 B. Bron 'de slager' en iemand die zelf ham maakt. Verdere uitleg heb ik er ook niet voor.

• windancer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
Inderdaad 15 B. Heb ik eens in de Allerhande gelezen. Het schijnt te komen door een of ander zout dat wordt toegevoegd.

Verwijderd

Bij vraag 13 heb ik voor Kampala kiezen.
Omdat het hier om hoogspringen gaat heb je in Kampala het meest voordeel van de draaisnelheid van de aarde. Kampala ligt op de evenaar en daar is de draaisnelheid van de aarde het grootst. De draaisnelheid zorgt ervoor (weet niet precies hoe... ) dat je een klein zetje mee omhoog krijgt. Hetzelfde principe gebruiken ze bij het lanceren van raketten. Die zijn ook zo dicht mogelijk bij de evenaar neergezet, voor zover mogelijk.
Wat betreft de hoogte van de plaatsen. Alma-Ata zelf ligt niet enorm veel hoger dan Oslo en Kampala, dus het argument van luchtweerstand is te verwaarlozen.

Verwijderd

Ja maar jou argument van de draaisnelheid van de aarde denk ik ook. Je geeft hetzelf al aan, dat die techniek wordt toegepast bij lanceringen van rakketen, maar bij hoogspringen is die theorie toch totaal te verwaarlosen, dan kun je toch beter kijken waar de minste zwaartekracht is.(ook wel kampala maar goed .... )

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
vraag 11: de kleur van de verf heeft geen invloed op de warmteafgifte. Een radiator is geen object dat in de zon ligt en daardoor opgewarmt wordt. Het geeft zelf warmte af. zie http://www.koston.nl/pages/fabels.html#Anchor1 Er wordt daar wel gezegt dat metaalhoudende verf minder uitstraald. Dat lijkt wel wat op een metalen ongeschilderde radiator :P..

11 c dus.

---------------------------------------------
Ik vind dat je vraag 13 niet moeilijker dan nodig moet maken. Het gaat niet om de temperatuur, hoogte of het merk sportschoenen dat ze ter plaatse verkopen. Het enige belangrijke is IMO de plaatselijke zwaartekracht. Deze hangt af van de dikte en de dichtheid van de plaatselijke aardkorst. In het algemeen geld dat de zwaartekracht aan de evenaar wat groter is omdat de aarde geen perfecte bol is. Er zit daar dus wat meer aardmassa tussen jou en het middelpunt v/d aarde. Plaatselijk kan de aardkorst echter uit dicht of minder dicht (poreus) gesteente bestaan wat de zwaartekracht weer wat kan beïnvloeden.

http://plasma.nationalgeographic.com/mapmachine/
Oslo ligt in Noorwegen.. (duh)
Alma-Ata ligt in Kazachstan, op dezelfde breedtegraad als zuid-frankrijk ongeveer
Kampala ligt op de evenaar in Afrika.

Kampala is uitgesloten omdat het op de evenaar ligt. Oslo is vanwege de noordelijke ligging het meest waarschijnlijke, tenzij Alma-Ata een bijzondere aardkorststructuur heeft. Daar ga ik echter maar niet van uit.

13 a dus

[ Voor 17% gewijzigd door Atomsk op 03-12-2002 00:47 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Verwijderd

Atomsk schreef op 03 December 2002 @ 00:20:
Ik vind dat je vraag 13 niet moeilijker dan nodig moet maken. Het gaat niet om de temperatuur, hoogte of het merk sportschoenen dat ze ter plaatse verkopen. Het enige belangrijke is IMO de plaatselijke zwaartekracht. Deze hangt af van de dikte en de dichtheid van de plaatselijke aardkorst. In het algemeen geld dat de zwaartekracht aan de evenaar wat groter is omdat de aarde geen perfecte bol is. Er zit daar dus wat meer aardmassa tussen jou en het middelpunt v/d aarde. Plaatselijk kan de aardkorst echter uit dicht of minder dicht (poreus) gesteente bestaan wat de zwaartekracht weer wat kan beïnvloeden.
Ehh. Leer je newton ff opnieuw graag. De zwaartekracht is eigenlijk alleen maar afhankelijk van de afstand tot het midden punt van de aarde. (ten eerste aarde is vrijwel bol symmetrisch dus is dit een simpel calculus argument, ten tweede de meeste massa zit toch in de kern, dus maakt de aard korst geen reet uit) Deze is op de evenaar dus het grootst. Dus is de zwaarte kracht daar het kleinst!

Trouwens nog iets. Bij polsstok hoog springen gaat het om de maximale snelheid die je rennend kan halen. De kinetische energie zet je vervolgens om in potentiele hoogte energie mety de pols stok. Er zijn dus twee factoren in het spel. De luchtwrijving (bepaalt max snelheid) en de g waarde (bepaalt hoogte bij bepaalde energie).

Het antwoord balanceerd hiermee tussen Alma-Ata (bekend wegens de lage luchtweerstand -> records bij schaatsen) en Kampala met duidelijk de laagste g-waarde en onbekende luchtweerstand.

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:20

Ginz

Trek Superfly 5 powered

vraag 11: B

Is gewoon heel simpel: wit isoleert beter dan zwart

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
Verwijderd schreef op 04 December 2002 @ 13:46:
[...]

Ehh. Leer je newton ff opnieuw graag. De zwaartekracht is eigenlijk alleen maar afhankelijk van de afstand tot het midden punt van de aarde. (ten eerste aarde is vrijwel bol symmetrisch dus is dit een simpel calculus argument, ten tweede de meeste massa zit toch in de kern, dus maakt de aard korst geen reet uit) Deze is op de evenaar dus het grootst. Dus is de zwaarte kracht daar het kleinst!
Je hebt gelijk.. had dit na moeten kijken voordat ik wat plaatste
* Atomsk schaamt zich diep..
Nu maar hopen dat ik het wat betreft de radiator wel goed heb.. :)

De samenstelling van de aardkorsts maakt overigens wel wat uit. Stond laatst nog iets over in Technisch weekblad. Binnenkort worden er 2 satelieten gelanceerd die de plaatselijke zwaartekracht op aarde in kaart moeten brengen. In verhouding tot de centrifugale kracht e.d. zal dit echter wel niet significant zijn.

_██_
(ಠ_ృ)

Pagina: 1