[Linux] Win2k emuleren met volledige netwerkondersteuning

Pagina: 1
Acties:

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:15
Is het mogelijk om onder (Debian 3) Linux op één of andere manier Win2k te emuleren zodat het mogelijk is om -volledig stabiel- (heel belangrijk) verschillende typen applicaties te draaien waarbij het netwerk volledig te gebruiken is?

En dan de strikvraag: Is het mogelijk om poort 80 gedeeld te gebruiken door Apache (dat native Linux op die machine gebruikt) en de geëmuleerde Win2k?
Als dat al niet zou kunnen, is het dan wel mogelijk om op een bepaalde manier requests te forwarden naar het Win2k-systeem?

Als bovenstaande niet kan, is het dan een realistische optie om inkomende Apache requests een html-dingetje te geven wat ze automatisch doorstuurt naar Win2k op een voor Win2k beschikbare poort?
Hoe zit het trouwens in zo'n gevallen met de netwerksnelheid van zo'n geëmuleerd systeem?

Bij voorbaat dank voor het antwoord :P

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-05 16:44
Voor de emulatie kijk eens naar VMware. Meer een emulatie van een pc waarop je een os kunt installeren, werkt perfect.

voor de strik vraag: er zit iets in apache (proxy ?? geloof ik) die kan op naam gebaseerde requests door sturen naar een ip op je interne netwerk. (Nooit zelf gebruikt maar van gehoord en ook gehoord dat het heel goed werkt)

• Sorcerer8472
Gitano schreef op 23 november 2002 @ 16:00:
Voor de emulatie kijk eens naar VMware. Meer een emulatie van een pc waarop je een os kunt installeren, werkt perfect.

voor de strik vraag: er zit iets in apache (proxy ?? geloof ik) die kan op naam gebaseerde requests door sturen naar een ip op je interne netwerk. (Nooit zelf gebruikt maar van gehoord en ook gehoord dat het heel goed werkt)
Kan ik Win2k dan een virtueel ander netwerkadres geven en binnen de computer requests via een soort proxy doorsturen?

Linux heeft dan een extern (vanaf internet bereikbaar) IP-adres en Win2k een intern waarnaar alle data vanaf Linux wordt gestuurd als dat voor een bepaalde site bedoeld is? (moet dan dus ook nog voor de subsites werken :P)

Wat voor load kan ik trouwens bij het gebruik van VMware verwachten bij Win2k (met alleen dus die webserver)?

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 20:09

_nethack

We're all MAD here

Als je vmware zou gebruiken dan krijgt die win2k installatie als je wilt gewoon een eigen ip adres. Je zou dan of vanaf het ip van je linux machine een tcp poort kunnen forwarden, of je kunt voor apache eens naar mod_proxy kijken, waarmee je bepaalde requests intern kunt doorsturen naar een ander IP.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Sorcerer8472
_nethack schreef op 23 november 2002 @ 16:08:
Als je vmware zou gebruiken dan krijgt die win2k installatie als je wilt gewoon een eigen ip adres. Je zou dan of vanaf het ip van je linux machine een tcp poort kunnen forwarden, of je kunt voor apache eens naar mod_proxy kijken, waarmee je bepaalde requests intern kunt doorsturen naar een ander IP.
Okee, klinkt duidelijk. Nou alleen nog de vraag hoe makkelijk het is om VMware remote te laten werken en besturen (dus ook Win2k, desnoods via VNC)

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-05 16:44
Sorcerer8472 schreef op 23 November 2002 @ 16:09:
[...]

Okee, klinkt duidelijk. Nou alleen nog de vraag hoe makkelijk het is om VMware remote te laten werken en besturen (dus ook Win2k, desnoods via VNC)
Via vnc is het inderdaad te doen. je hebt ten slotte gewoon een ip nummer om naar te connecten.

edit: typo

[ Voor 3% gewijzigd door Gitano op 23-11-2002 16:14 ]

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op 23 november 2002 @ 16:06:
[...]

Kan ik Win2k dan een virtueel ander netwerkadres geven en binnen de computer requests via een soort proxy doorsturen?

Linux heeft dan een extern (vanaf internet bereikbaar) IP-adres en Win2k een intern waarnaar alle data vanaf Linux wordt gestuurd als dat voor een bepaalde site bedoeld is? (moet dan dus ook nog voor de subsites werken :P)

Wat voor load kan ik trouwens bij het gebruik van VMware verwachten bij Win2k (met alleen dus die webserver)?
Je kan Apache als een proxy gebruiken... De client maakt dan verbinding met de Apache webserver en deze zal via het interne netwerk de data van de interne Win2k webserver afhalen en doorgeven aan de bezoeker.

Dit werkt via de Apache proxy module. Ik heb hier ooit (onder andere username) een stukje over geschreven welke je hier kan vinden:

HOWTO: Securely publish internal IIS webserver

• Sorcerer8472
Gitano schreef op 23 November 2002 @ 16:14:
[...]

Via vnc is het inderdaad te doen. je hebt ten slotte gewoon een ip nummer om naar te connecten.

edit: typo
Hetzelfde IP als van de Linux-server, maar dan door die bak geforward dus?

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Sorcerer8472 schreef op 23 November 2002 @ 16:26:
Hetzelfde IP als van de Linux-server, maar dan door die bak geforward dus?
Bij VMWare zit een kernelmodule die op je Linuxbak (host) een virtuele netwerkkaart maakt. Installeer in je guest OS, in dit geval Windows, een VMWare-driver om ook daar een virtuele netwerkkaart te krijgen. Daarna is het identiek aan een normaal netwerk met je PC als routertje, en kan je er precies hetzelfde mee, dus ook gewoon ports forwarden etc.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Sorcerer8472
intoxicated schreef op 23 november 2002 @ 16:40:
[...]
Bij VMWare zit een kernelmodule die op je Linuxbak (host) een virtuele netwerkkaart maakt. Installeer in je guest OS, in dit geval Windows, een VMWare-driver om ook daar een virtuele netwerkkaart te krijgen. Daarna is het identiek aan een normaal netwerk met je PC als routertje, en kan je er precies hetzelfde mee, dus ook gewoon ports forwarden etc.
m.a.w. het is mogelijk dat die Win2k server van buitenaf niet zomaar bereikbaar is? Want waar ik m'n server wil plaatsen mag ik absoluut maar 1 IP adres gebruiken (wat van buitenaf te zien is)

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Sorcerer8472 schreef op 23 november 2002 @ 16:56:
m.a.w. het is mogelijk dat die Win2k server van buitenaf niet zomaar bereikbaar is? Want waar ik m'n server wil plaatsen mag ik absoluut maar 1 IP adres gebruiken (wat van buitenaf te zien is)
Jup, het ding is standaard niet bereikbaar van buitenaf.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Sorcerer8472
intoxicated schreef op 23 November 2002 @ 16:58:
[...]
Jup, het ding is standaard niet bereikbaar van buitenaf.
Mooi, precies wat ik nodig heb. Thanx :)

Pagina: 1