CD brander blijft op PIO-modus staan

Pagina: 1
Acties:

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
He ik heb dus last als ik een spel installeer gaat hij op volle snelheid draaien, kopieert ie wat en daarna (pak em beetje 5 sec.) komt hij weer helemaal stil te liggen en kopieert hij niks. En dit proces herhaalt zich dan de hele tijd...

Nu ben ik er achter dat hij op PIO modus staat, terwijl hij op DMA, if available staat!
Ook geeft hij tijdens het opstarten van de PC (XP) dat re bepaalde apparaten zijn uitgeschakeld omdat ze instabiliteit veroorzaken, dit had ik nog niet voordat ik de fikker installeerde.
Het is een Philips 24/12/40 2600
In de bios staat PIO en UDMA op alle apparten op AUTO

Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen? Misschien ga ik XP maar eens opnieuw installeren, misschien dat dat helpt.

Ohja ik had bij het installeren van Easy Cd fikker een erroe gekregen tijdens het installeren van de ASPI drivers??
Heb ook nieuwe firmware er op gezet....

Verwijderd

Ik zou eens de nieuwste IDE-drivers installeren.
Want dit kan wel eens problemen veroorzaken.
Welke chipset heb je op je bordje?

• Y0ur1
  • Niet online
Ik een een MSI Kt7 Turbo, VIA® KT133A (552BGA) Chipset

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:12
in je BIOS wel alles goed ingesteld?
toch maar es me contactlenzen in gaan doen |:(

en als je in je BIOS alles op DMA gooit?

[ Voor 65% gewijzigd door Crash op 23-11-2002 13:25 ]

• Y0ur1
  • Niet online
Crash-Override schreef op 23 november 2002 @ 13:23:
in je BIOS wel alles goed ingesteld?
toch maar es me contactlenzen in gaan doen |:(

en als je in je BIOS alles op DMA gooit?
dan moet ik mode 0, 1, 2, 3 of 4 invullen ofzo. Welke moet ik dan nemen?

Verwijderd

Ff apparaat weggooien en windows zelf opnieuw laten installeren door te rebooten. Xp zet devices op pio als ie overdrachtsoproblemen heeft (gehad), maar is niet meer terug te zetten.

Met de search had je dat ook gevonden.

• Heideroosje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03-2024

Heideroosje

Welcome To Paradise

YT-Croc schreef op 23 November 2002 @ 13:29:
[...]

dan moet ik mode 0, 1, 2, 3 of 4 invullen ofzo. Welke moet ik dan nemen?
Dan zou je mode 2 moeten nemen (ata33)

• Y0ur1
  • Niet online
Ik heb het nog even geprobeerd en hij staat op DMA, if available. En Currecnt transfer modus staat op Multi-word DMA Mode 2
Maaaaar bij doet nog steeds hetzelfde :(

[ Voor 78% gewijzigd door Y0ur1 op 23-11-2002 14:05 ]

Verwijderd

YT-Croc schreef op 23 November 2002 @ 14:02:
Ik heb het nog even geprobeerd en hij staat op DMA, if available. En Currecnt transfer modus staat op Multi-word DMA Mode 2
Maaaaar bij doet nog steeds hetzelfde :(
hang er dan is een ATA66 kabel aan, dan zal het ULTRA DMA MODE 2 worden,

Verwijderd

Lees mijn post hierboven ff, het kan ook zijn dat de betrefende apparaten niet samen aan een kabel willen werken: is geen verklaring voor, maar wel een feit.

Laat de oplossing ff weten!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Multiword DMA Mode 2 is op zich wel okee hoor, dat staat gelijk aan max. 16.6MByte/sec, de helft van UDMA33. Er zijn veel branders/DVDspelers/CDROMspelers die niet op UDMA33 draaien, maar op de vorige DMA variant (MWDMA2).
En raadt eens, dat maakt dus niets uit. Ik draai hier ook een brander en een DVD speler op MWDMA2 en dat werkt perfect. Die 33Mbyte/sec van UDMA33 zou je toch nooit halen met dat ding, ja, from/to cache misschien maar verder niet.

Dus als je nu eindelijk een DMA variant aan hebt staan, mooi zo laten, dan is de DMA in ieder geval goed geregeld. Het probleem wat je hebt, heeft dan te maken met iets anders, bijvoorbeeld:

- Meerdere apparaten op een kabel die elkaar niet lusten (zelf ook gehad met een 52x CDROM en een Sony brandertje)
- Ranzige CD of DVD schijf

Doet het probleem zich met allerlei verschillende schijfjes voor?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Verwijderd schreef op 23 november 2002 @ 14:37:
hang er dan is een ATA66 kabel aan, dan zal het ULTRA DMA MODE 2 worden,
1) het kan heel goed zijn dat de bewuste drive niet op UDMA Mode2 (= UDMA33) kan werken, maar max. MWDMA2 haalt
2) een ATA66 kabel is zoals iedere zichzelf respecterende tweaker weet, niet nodig voor ATA33/UDMA33. En dus al helemaal niet voor MWDMA2.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Sommige branders willen niet op UDMA. Mijn HP 8100 heeft hier ook last van, die gaat zelfs problemen geven als ik udma forceer... Hij wil pertinent PIO mode 3. Wellicht heeft die Philips brander hetzelfde. Sla de manual er eens op na, kijk wat de tech specs zijn.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

limoentje schreef op 23 november 2002 @ 15:04:
[...]

1) het kan heel goed zijn dat de bewuste drive niet op UDMA Mode2 (= UDMA33) kan werken, maar max. MWDMA2 haalt
2) een ATA66 kabel is zoals iedere zichzelf respecterende tweaker weet, niet nodig voor ATA33/UDMA33. En dus al helemaal niet voor MWDMA2.
waarom kon ik met een ATA66 kabel 2x zo snel Digital Audio Extracten dan met een ata33 kabeltje ? met me 56x acer cdrom ?

explain that, die ging dus lekker van multiword naar ULTRA.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

de meeste branders ondersteunen of MWDMA2 of UDMA33 (= Mode 2)

Waarom Dannyke's DAE performance zo vooruit ging? Nou, niet door die kabel neem ik aan. Als je CDROM zonder ATA66 kabel alleen op MWDMA2 wil, maar *met* zo een kabeltje in op Ultra DMA (ik neem aan UDMA33), da's gewoon raar. Een ATA66 kabel is namelijk niet nodig voor ATA33, lijkt me logisch, anders heette het ook geen ATA66 kabel.

• Y0ur1
  • Niet online
Ok guys... Ik ben naar de winkel ermee terug gegaan, guess what: niksaan de hand ermee :(

Ik heb hem nu met een 40 pins en 80 pins geprobeerd, op andere sec. master en slave en hij zit nu op en zit nu op de prim. slave....
Ik heb dus me C geformatteerd, dus ik denk dan installeer ik even opnieuw XP, maar de installatie van XP gaat hij ook steeds weer opspinnen en dan heel even kopieren en dan wordt het weer stil en dan kopiert hij niks. Zo gaat he tde ele tijd door en hij kan sommige files niet kopieren.
Nogmaal het ligt niet aan de cds, want de XP cd was in de winkel gestest en was prima....
Het heeft dus ook niks met windows te maken, want hij heeft het onder DOS ook.... Heft iemand nog iedeen?

Verwijderd

- hier stond een minder aardige opmerking, geplaatst door een stuk miscommunicatie -

Mocht je het geprobeerd hebben en dit was het niet, dan neem ik bovenstaande terug, maar vermeldt dat dan ff hier.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2002 23:30 ]

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:58
Ik heb hetzelfde probleem met mijn DVD-speler. Die besloot op een dag ook maar op PIO4-mode te gaan draaien ipv. DMA. Een paar formats, W98SE, W2k of WXP konden daar niks aan veranderen. Sindsdien kan ik dus ook geen DVD's meer bekijken.
Kan zoiets niet door een probleem op het moederbord worden veroorzaakt?

• Y0ur1
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 november 2002 @ 16:58:
Ik weet vrijwel zeker dat ik je de oplossing al heb gegeven, maar wees maar lekker een eigenwijze lamlul.

Mocht je het geprobeerd hebben en dit was het niet, dan neem ik bovenstaande terug, maar vermeldt dat dan ff hier.
Lees je eigenlijk wel!? Ik heb gezegd dat XP er af ligt en dat ik bezig ben hem te herinstalleren....

• Y0ur1
  • Niet online
Btw het lijkt als hij an zijn "top" zit dat ie dan meteen weer omlaag moet met draaien. Hij draait zeg maar niet echt voluit heel lang, hooguit een paar seconden...

Hij kopieert op volle snelheid (5 sec ofzo...) dan stopt het kopieren en komt de cd bijna stil te liggen. Dan spint hij weer op en gaat hij weer kopieren (als het lukt en als hij niet eerst 10.000 keer de cd opnieuw moet opspinnen). En dit proces herhaalt zich de hele tijd :(
En na een tijdje geeft hij lees fouten, terwijl de cd 100% goed is. Het booten van cd gaat ook al zo moeilijk. Ik wordt hier gek van, ga misschien maar en lite-on halen

[ Voor 18% gewijzigd door Y0ur1 op 23-11-2002 17:41 ]

• Zap
  • Niet online

Zap

~

YT-Croc schreef op 23 November 2002 @ 17:39:
Btw het lijkt als hij an zijn "top" zit dat ie dan meteen weer omlaag moet met draaien. Hij draait zeg maar niet echt voluit heel lang, hooguit een paar seconden...

Hij kopieert op volle snelheid (5 sec ofzo...) dan stopt het kopieren en komt de cd bijna stil te liggen. Dan spint hij weer op en gaat hij weer kopieren (als het lukt en als hij niet eerst 10.000 keer de cd opnieuw moet opspinnen). En dit proces herhaalt zich de hele tijd :(
En na een tijdje geeft hij lees fouten, terwijl de cd 100% goed is. Het booten van cd gaat ook al zo moeilijk. Ik wordt hier gek van, ga misschien maar en lite-on halen
Dit heeft duidelijk niets met (U)DMA modes te maken. Zelfs op PIO4 zou hij gewoon door moeten kunnen blijven spinnen..(hooguit iets lagere transferrate en hogere CPU belasting)
Het is volgensmij toch echt iets intern in de CD-ROM speler. Mijn oude Aopen 48x gaf nl. precies dezelfde kuren, en vlak daarna heeft 'ie het helemaal begeven (kon niets meer lezen, maar had nog garantie gelukkig...)

Zoem, lees, tik, stil.. zoem, lees, tik, stil etc. Bij mij had hij trouwens wel meer moeite met CDR's dan originele (onbeschadigde) CD's volgensmij. Het duurde ook vrij lang voordat hij bruikbaar was nadat je de CD erin gestopt had (ook dan deed het bovenstaande probleem zich voor)..

[ Voor 20% gewijzigd door Zap op 23-11-2002 17:52 ]

#

• Y0ur1
  • Niet online
Zap schreef op 23 November 2002 @ 17:47:
[...]

Dit heeft duidelijk niets met (U)DMA modes te maken. Het is volgensmij toch echt iets intern in de CD-ROM speler. Mijn oude Aopen 48x gaf nl. precies dezelfde kuren, en vlak daarna heeft 'ie het helemaal begeven (kon niets meer lezen, maar had nog garantie gelukkig...)
Maar probleem is, is dat ik vanmiddag bij de computerwinkel langs ben geweest en hij deed het daar prima.....

• Zap
  • Niet online

Zap

~

YT-Croc schreef op 23 November 2002 @ 17:49:
[...]

Maar probleem is, is dat ik vanmiddag bij de computerwinkel langs ben geweest en hij deed het daar prima.....
Mja, dat is toch wel vreemd idd..

Heb mijn bovenstaande bericht trouwens nog lichtelijk aangevuld, zijn de symptomen bij jou exact hetzelfde?

#

• Y0ur1
  • Niet online
Yep precies hetzelfde. Maar wat ik nu heb gedaan is hem in mij celeron 566 gedaan en hij doet het PRIMA met een ATA33 kabel, ik ga deze kabel nu op mijn systeem doen, doet hij het daar niet dan weet ik het zeker dat het aan het mobo ligt

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

BIOS update geprobeerd al dan dus?

• Y0ur1
  • Niet online
Oke nog even een update.... Op me celeron DOET hij het, en met dezelfde kabel NIET op me nieuwe pc..... Ik ga zo een bios update doen, hoe jullie op de hoogte, het is dus warschijnlijk mijn moederbord

Verwijderd

YT-Croc schreef op 23 November 2002 @ 17:21:
[...]

Lees je eigenlijk wel!? Ik heb gezegd dat XP er af ligt en dat ik bezig ben hem te herinstalleren....
Jazeker lees ik wel, ik vroeg me hetzelfde van jou af.

• Y0ur1
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 November 2002 @ 18:28:
[...]

Jazeker lees ik wel, ik vroeg me hetzelfde van jou af.
Ja meneer de wijsneus, ik LEES wel. Jij zegt dat ik xp opnieuw moet opstarten en me aapparaten meot verwijderen. Maar hoe doe ik dat als er geen XP op staat :?

• Y0ur1
  • Niet online
Bios update heeft niks geholpen. Het moederbord is 1 jaar en 2 maanden oud, gven jullie me een kans met de garantie?

• Y0ur1
  • Niet online
Ik heb een bios update gedaan en het werkt nog niet. En op een ander systeem doet hij het wel! Zou me moederbord gaar zijn? En zou ik nog garantie hebben na 1 jaar en 2 maaden?

Verwijderd

YT-Croc schreef op 23 november 2002 @ 18:48:
[...]

Ja meneer de wijsneus, ik LEES wel. Jij zegt dat ik xp opnieuw moet opstarten en me aapparaten meot verwijderen. Maar hoe doe ik dat als er geen XP op staat :?
Nee, ik zeg niet dat je XP moet verwijderen! Misverstand, sorry van de opmerking dan.

Onder apparaatbeheer moet je ff het pio apparaat weggooien. Dan rebooten, XP vind het apparaat weer en zal wel weer DMA aanzetten of jij kunt het dan aanzetten. :)

// heb de opmerking ff verwijderd.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2002 23:35 ]

Pagina: 1