Toon posts:

IIS5 Webserver op e-tech router niet te benaderen vanaf lan

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds kort heb ik ADSL bij TweakDSL. Nu draai ik een webserver (IIS5). Deze webserver werkt prima en is ook te benaderen vanaf internet. Config = E-tech adsl/router (blue) + IIS5 + poort 80 gemapped)

Het probleem zit em hierin:

Ik kan zelf niet op m'n eigen webserver surfen. Het lukt wel om via m'n interne ip de pagina's te laden (http://10.0.0.11/scripts/etc), maar het lukt niet omdat met mijn 'real ip' te doen (http://213.239.171.133/scripts/etc). Dan gaat ie namelijk verbinding maken met de router.

Hierdoor is het lastiger de server te onderhouden, omdat ik niet makkelijk kan zien wat anderen zien.

Is hier een oplossing voor?

Verwijderd

Ja dit is op te lossen, ik ben nog even aan het bedenken hoe :)

[edit]
hmm of misschien toch niet.. Het kan zijn dat je daar meerdere echte ipadressen voor nodig hebt.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2002 12:14 ]

• palloquin
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-01-2021
Ja... een beedje lullig, via een proxy je server benaderen..

maar dat leverd weer een hoop problemen met authenticatie

Dit probleem doet zich voor op de meeste ADSL routers, de je kan niet vanaf het interne netwerk je publieke IP benaderen...

Leverd Tweakers niet de mogelijkheid om meerdere publieke IP's te krijgen? dan zou je gewoon je server direct een IP kunnen geven en je interne netwerk over de router kunnen zetten... had ik eerst ook bij XS4ALL.. werkte perfect!

[ Voor 60% gewijzigd door palloquin op 23-11-2002 12:15 ]

Verwijderd

proxy! idd... Maar hoezo levert dat authenticatie problemen op?

Verwijderd

Topicstarter
Zou fantastisch zijn als 't wel kon. Bedankt voor de snelle reacties alvast.

• palloquin
Pobeer maar eens NT authenticatie over je proxy te krijgen... mij is het nog niet gelukt..

Verwijderd

Topicstarter
Error 501/505 - Not implemented or not supported
Internet Explorer

Dat is trouwens de foutmelding die ik krijg. Dus geen gewone 'not found' error.

Verwijderd

Hoe bedoel je nt authenticatie over je proxy? Gewoon een externe http proxy gebruiken :) van je provider bijv..

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2002 12:25 ]

• palloquin
geef me een paar tellen ik zet ff een test opstelling voor je neer..

• palloquin
Hoi, ben je daar nog...

probeer de volgende URL maar eens te benaderen direct en daarna via proxy: http://www.tripoint.nl/secure/

username: testuser
pass: TEST

Verwijderd

Topicstarter
Ja het werkt!

• palloquin
en via proxy?

Verwijderd

Topicstarter
Dat was de directe manier

Verwijderd

Topicstarter
Hoe doe ik dat via proxy?

• palloquin
een proxy server instellen in je browser... IE: Tools --> Internet Options --> Connections --> Lan settings

Daar het adres en poort van je provider's proxy server invullen..

bij cistron: proxy.cistron.nl / 8080

Verwijderd

Waarom moeten we dat testen? dat zal ook werken als het zonder proxy ook werkt. Het gaat er toch om dat hij de server in zijn eigen netwerk kan bereiken onder het externe ipadres? of hostname of whatever?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2002 12:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik zou niet weten wat de proxy is voor tweakdsl...

• palloquin
DUH!!! het probleem is juist dat het NIET lukt met proxy...

proxy.tweakdsl.nl ?

Verwijderd

kijk even op de tweakdsl website voor de proxy server naam

• palloquin
ja, die bestaat!

Probeer maar eens waarschijnlijk poort 8080

[ Voor 60% gewijzigd door palloquin op 23-11-2002 12:48 ]

Verwijderd

Dat is het probleem niet palloquin

• palloquin
Wat is het probleem dan wel?

Verwijderd

Hij wil zijn webserver bereiken op het externe ipadres. Hij kan nu alleen zijn webserver intern bereiken op het interne ipadres, terwijl mensen buiten zijn netwerk zijn webserver wel kunnen bereiken op het externe ipadres

Verwijderd

Topicstarter
Weet niet of je die site wel es gezien hebt, maar er staat bijzonder weinig informatie op. Geen proxy, geen newsserver info of mail info...

Enne sorry voor mijn ignorance, maar dit is nieuw voor me...Ik waardeer alle hulp.

Verwijderd

Topicstarter
Ja meph dat is de vinger op de bekende plek.

• palloquin
Ik begrijp dat dat zijn probleem is... Ik zit er zelf ook mee.

Helaas ligt de oorzaak van het probleem bij de router die hij gebruikt. De meeste als niet alle (ADSL) routers hebben dit probleem, je kunt niet van binnen je publieke IP benaderen..

Je kunt dat op meerdere manieren oplossen. Los ADSL abo voor je server, multi IP abo en je server een direct publiek IP geven, werken via een proxy is wellicht de goedkoopste en simpelste oplossing... dit leverd alleen wat problemen met authenticatie...

Verwijderd

hmm, volgens mij hebben ze geen proxyserver. proxy.tweakdsl.nl is iig geen proxyserver. en ik mag geen informatie uit de namerver van hun registrar op halen betreffende deze domeinnaam.

Verwijderd

ah kijk dat bedoel ik... Mag je op je router inloggen? Zo ja, wat voor router heb je?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2002 12:57 ]

• palloquin
Hmm... da's nou jammer... ergens snap ik het wel.. de echte tweakert kan niet zonder de gamma... Euh ik bedoel wil niet via de proxy :)

• palloquin
Meph... aan wie vraag je dat?

Ik gebruik een Draytek Vigor... daar mag ik van binnen wel bij naar buiten toe heb ik dat geloof ik toch wel dicht staan..

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-02 19:44
Of, je fixed een hostname voor je server, bijvoorbeeld bij DynDNS ofzo, en vervolgens zet je die hostnaam in je hosts bestand met je interne ip-adres.

Verwijderd

Als je het op hostname wilt doen wel ja.. Maar hij had het over ipadres

• palloquin
LOL MikeN.. daar had ik ff niet aan gedacht... moet ook werken..

Verwijderd

Topicstarter
Mijn router Meph? E-tech adsl (die blauwe)

• pSycho-Y2K
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
RoonsteR, ben jij niet degene die werkt op dr. Aletta Jacobs College in Hoogezand (lokatie Erasmusweg)?

Ik loop daar stage voor Systeembeheer, en er was iemand in die dat ook vroeg, en ik had tegen hem gezegd dat je het even moest testen met een andere poort nummer (81 of iets dergelijks)

Verwijderd

mag jij de router zelf configureren Roonster?

Verwijderd

Ander poortnummer? dat is loos

Verwijderd

Topicstarter
Ja voor zover ik weet wel. Kan allerlei opties instellen. WAN LAN NAT VIRTUAL SERVER BRIDGE FILTERING DNS

Verwijderd

Topicstarter
Geloof niet dat ik het router poortnummer kan veranderen

Verwijderd

Topicstarter
LAN Configuration
IP Address 10.0.0.2
Subnet Mask 255.0.0.0

Verwijderd

Roonster probeer je je site op te vragen via het ipadres of via een hostname extern? Als het via een hostname is moet je doen wat MikeN zegt

Verwijderd

Topicstarter
het is via ip adres ...

Verwijderd

Topicstarter
Weet niet of 't helpt, maar kan ook het volgende nog instellen:

Route Table, Learned MAC table, ADSL CONFIG, RIP CONFIG, MISC CONFIG

Verwijderd

Topicstarter
oh wacht es In Misc. Config:

WAN side HTTP server: Enabled
FTP server: Disabled
TFTP server: Disabled
HTTP server port: 80

Verwijderd

ik ben bang dat dit op jou router niet te configureren is roonster. Als je wilt mag je wel een hostname van me hebben, roonster.mephesto.com ofzo, die ik dan vervolgens naar je ipadres forward. Dan kan het wel. Maar in principe is het zo dat het niet uit maakt of je nu test met intern of extern ipadres als je het maar vanuit een andere pc test dan je webserver.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, jammer dat het niet wil en bedankt voor het aanbod. Maak er vooralsnog even geen gebruik van. Zal ook nog even met tweakdsl overleggen over een extra ip adres.

Bedankt voor de hulp!

Verwijderd

good luck Roonster

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
[niet goed gelezen] :)

[ Voor 92% gewijzigd door zneek op 23-11-2002 13:40 . Reden: typo ]

• Q-Rius
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08-2022
Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat je webserver van buitenaf te benaderen is?
Ik ben al een hele tijd aan het zoeken, maar nog niet gevonden. :?

• Sahi_NL
  • Laatst online: 23-02 15:03
Ik had dit probleem ook, maar heb het op een andere manier opgelost.

Ik heb de hosts file in windows XP aangepast:
Ik heb dus mijn dyndns adres en real-ip adres toegevoegd naar localhost (127.0.0.1)

Op de andere pc's heb ik ook de hosts file aan moeten passen.. maar dan natuurlijk naar ip 10.0.0.170 (mijn pc ip)

• zneek
Q-Rius schreef op 13 juni 2004 @ 19:40:
Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat je webserver van buitenaf te benaderen is?
Ik ben al een hele tijd aan het zoeken, maar nog niet gevonden. :?
Wat dacht je van een portforward aanmaken in de router? Of de webserver in de DMZ zetten (pas op! dit is heeft hetzelfde effect als de server rechtstreeks aan de inet verbinding hangen, zorg dus voor een firewall)

Hoe je een portforward (word ook wel virtual server genoemd in de config van routers) maakt kun je volgens mij wel in de FAQ vinden, of anders in de handleiding van je router.

• Sahi_NL
  • Laatst online: 23-02 15:03
Dit is mij nog niet gelukt. De server is goed bereikbaar vanaf internet.. maar het was echt onmogelijk om hem terug naar binnen te routen (geen idee waarom).

• zneek
Sahi_NL schreef op 14 juni 2004 @ 14:42:
Dit is mij nog niet gelukt. De server is goed bereikbaar vanaf internet.. maar het was echt onmogelijk om hem terug naar binnen te routen (geen idee waarom).
Dat snap ik. Maar Q-Rius kreeg de toegankelijkheid vanaf internet niet voor elkaar ;)

Om de server intern op zijn externe adres te benaderen lijkt jouw oplossing me inderdaad de beste.

• drienties
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:52
host file aanpassen misschien c:\windows\system32\drivers\etc\hosts

hostnaam van je website 213.239.171.133 #met eventueel comentaar

meer een workaround maar werkt wel, ik vind hostnaam sowieso makkelijker om te onthouden dan een IP-adres
Pagina: 1