Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

casefans stiller maken.. hoe ver kan je gaan?!

Pagina: 1
Acties:

• DrMacabr3
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-11 10:24
ik heb gisteren op www.overclockers.com iemand gezien die zen fans stiller kon maken door iets tussen de fans en de case te plaatsen (een heel dun laagje schuimrubber of wat dan ook) zodat de vibraties er niet meer (of veel minder) doorkomen. hij had ook plastic schroefjes ofzo gebruikt ipv metalen.

ik dacht : ik ga het eens proberen en ik heb na 2uur werken 3 fans volledig bewerkt en terug geplaatst (niet met ijzeren vijzen maar wel met plastic zip ties.. die haalde ik door de gaatjes van binnen uit en aan de buitenkant plaatste ik een andere zip tie erop en spande alle hoeken aan..

Vroeger had ik men volcano 7+ op medium of low staan, maar als ie op medium stond hoorde ik em bijna niet boven de fans uit, en nu scheelt het em wel een beetje.. niet enorm veel uiteraard maar ik merk het toch (maar ik wil meer uiteraard :p)

ik ga morgen een DREMEL kopen en ik ben van plan om van de 2 euh.. gaatjes/rastertjes : (zie eerste foto, btw het is niet mijn case op de foto's maar ik heb ook een HQ08))
http://users.pandora.be/althing/Mod/before-back.jpg

dus die 2 rastertjes boven de PSU zou ik willen weg dremelen opdat het dit wordt :
http://users.pandora.be/althing/Mod/DSCN0576.JPG

nu is men vraag :
Gaat het wegdremelen van die rasters er ook voor zorgen dat de kast stiller wordt? aangezien de lucht nu ongestoord kan worden aangezogen, en ook afgevoerd ? of ben ik me hier echt wel iets aan het inbeelden en gaat het helemaal niks uithalen?! :?

(later ga ik dan eveneens vooraan gaten maken voor men fan(s) en nog later maybe zelfs in zijpaneel)

2e 'vraag':

nu was ik vandaag nog wat aan het zoeken omtrent 'silencing your pc case, en silencing casefans.. en dan kom ik op het volgende, wat me al wel zeer extreem lijkt.. heeft dit nog wel nut.. met die rubber dingen.. geen enkel contact met case etc...
http://people.freenet.de/s.urfer/sf_project.htm
zie ook deze foto: http://people.freenet.de/s.urfer/suc_duct.jpg

hier nog wat meer dingen die hij gedaan heeft.. hebben dingen zoals: 'foam tussen de kast en PSU' en 'kurk tegen geluidsproductie/als isolatie ofzo' ... en dan die laatste foto voor vibraties te verminderen van cdrom etc..
Ik bedoel, sjeesh dit lijkt me echt allemaal overkill en quasi nutteloos...
(btw al die prut in je case doet de warmte weer stijgen maybe, dus dan kan je weer van voor af aan beginnen ?! (8>

PS: oh ja, ik ga binnenkort prolly Tt smart case fan 2 fans kopen en die in de plek van men huidige zetten, en indien nodig (maar ik betwijfel het) zelfs 12cm enermax fans die allemaal rond de 1300 toeren kunnen draaien.. veel airflow voor DENK IK weinig geluid.. of heb ik het hier mis ?!

plus als iemand goeie links heeft naar guides of meer uitleg omtrend dit onderwerp, gooi maar in mijn richting.. ik heb al gezocht hier (niks gevonden :s) en op google etc.. maar meer info is steeds welkom.

[ Voor 11% gewijzigd door DrMacabr3 op 23-11-2002 03:13 ]

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Die roosters en ook fingerguards allemaal weghalen scheelt wel een beetje in het geluid. Alles wat in de weg van de luchtstroomhangt veroorzaakt turbulentie en dus extra herrie.

Ik denk dat je beter stille fans kan kopen dan rare ophang constructies met papieren tunnels bouwen, daar zou ik dus niet aan beginnen, je fans ophangen met rubberen ringetjes ertussen kost weinig moeite en kun je dus zeker proberen.

Voor het stil krijgen van je kast is het ook een erg goed idee om je kast aan de binnenkant te bekleden met noppenschuim, als je dat goed doet scheelt dat veel in herrieproductie. Ook het ophangen van je hd's met fietsbinnenband helpt wel, dan kunnen je hd's geen trillingen meer doorgeven aan de kast.

• DrMacabr3
als ik zonder fans me pc hoor vind ik het heeeeel goed meevallen, dus de fans mogen wat stiller.. dus die rasters uitsnijden zal al zeker gebeuren.. en die regelbare fans komen er ook.. ze kosten evenveel of minder dan papst en kunnen op 1300 rpm ook heel stil draaien.. als ik meer nodig zou hebben kan ik ze nog harder zetten.. maar dat zal niet zo vaak nodig zijn..

en is 12cm echt aan te raden of is enkele 8cm ook al voldoende?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Ik heb het volgende gedaan bij zowel m'n casefans en m'n harddisks: Rubber doorvoerringen geplaatst:
Afbeeldingslocatie: http://www.elfa.se/images/ct_hires/A22491_1.JPG

Gewoon alle schroefgaatjes opgeboord tot 7mm, ring erin en vastzetten met boutje+moertje (fans) en iets langere schroeven (hdd).

Resultaat: Geen enkel metaal-metaal contact tussen de schroef en m'n case, dus alle trillingen worden uitstekend gedempt.

Kosten: 30 eurocent/stuk of €10 voor een zakje met 100st.

• Trek Y11
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 14:27

Trek Y11

Eat my shorts

In mijn vorige aopen kast maakte het weghalen van de roosters veel uit niet alleen in geluid maar ook in mijn temps.

Wat ik me trouwens afvraag is het ook mogelijk om in de Chieftec de fans in rubber op te hangen, je hebt namelijk van die kunstof bakjes waar je je fan in kan klikken, zou dit nog wat opleveren ?

What if this weren't a hypothetical question?

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 20:50
AcouSE schreef op 23 november 2002 @ 08:56:
Ik heb het volgende gedaan bij zowel m'n casefans en m'n harddisks: Rubber doorvoerringen geplaatst:
[afbeelding]

Gewoon alle schroefgaatjes opgeboord tot 7mm, ring erin en vastzetten met boutje+moertje (fans) en iets langere schroeven (hdd).

Resultaat: Geen enkel metaal-metaal contact tussen de schroef en m'n case, dus alle trillingen worden uitstekend gedempt.

Kosten: 30 eurocent/stuk of €10 voor een zakje met 100st.
ook wel handig als je ff vermeld waar je de jouwe gekocht hebt ;)

Verwijderd

Crash-Override schreef op 23 November 2002 @ 12:02:
[...]

ook wel handig als je ff vermeld waar je de jouwe gekocht hebt ;)
Waarschijnlijk in Zweuden, tenzij ie ze al gekocht had voor ie vertrok :+
De meeste doe-het-zelf zaken hebben dit wel hoor, alleen even vragen aan de mensen die daar rondlopen, anders kun je lang blijven zoeken (uit ervaring ;) )

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 20:55
Merk je als je van die doorvoerringen plaatst dat ook aan de geluidsproductie? Wordt je pc echt stiller daarvan?

• DrMacabr3
en als je nu zo van die erg dunne rubber ringetjes tussen je HD en je CASE plaatst ? als 'buffer' tussen de 2 metalen ??? gaat dat helpen dan ?!

ik ga het niet riskeren om die gaten uit te boren, heb er totaal geen ervaring mee en als ik dus iets verkeerd doe dan heb ik wel ff pech :-s

ik heb een idee om mijne wat stiller te maken, mijn 2 HD hangen in een 'rooster' zoals iemand al zei :-) .. bovenaan men aopen hq08 .. net waar de 2 exhaust fans zitten..

als ik nu eens dat uitschuifbaar bakje er uithaal en daar iets tussenplaats.. dat bakje hangt slechts vast door een schuifsysteem aan de achterzijde.. en door 2 vijzen aan de andere kant.. er is zowiezo weinig plaats voor die HD om veel te bewegen, als ik dus op de plek waar dat bakje en de case mekaar raken rubber of wat anders tussen plaats, en dan misschien voor alle zekerheid wat langere schroeven probeer.. (maar dan zou het wel nog kunnen dat het bakje gaat vibreren door de HD.. maar dan wordt het wel niet meer doorgegeven aan de case.. (of ben ik echt ver aan het zoeken lol ?!)

[ Voor 58% gewijzigd door DrMacabr3 op 23-11-2002 13:10 ]

Verwijderd

Die rubberen dingen zorgen eigenlijk alleen voor gedeeltelijke mechanische ontkoppeling en demping van de geluidsbronnen waardoor trillingen minder doorgegeven worden.
En trillingen en geluidsproductie hangen nu eenmaal samen dus als je alles onder handen neemt moet het wel verschil uitmaken ja.
Het heeft bijvoorbeeld geen zin om je fans te ontkoppelen als je HD stevig aan het frame hangt zonder rubbers.

Ringetjes werken ook goed, maar zorg ervoor dat de boutjes niet te groot zijn, anders geven die de trillingen door aan de kast en is het effect te verwaarlozen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2002 13:14 ]

Verwijderd

Dat raster weghalen scheelt een hele berg zelfs. Ik heb de HX-08 alleen een ander frontje ivm de HQ-08 en heb met een gatenzaag die elekndige rasters weg gehaald. Het reultaat is bijna niet t eomschrijven, maar het was bij mij een beetje de volgende vergelijking.

Situatie met rasters: Leek net een stofzuiger. Je hoorde de fans heeel goed.
Situatie zonder rasters: He, dat is stil, ik hoor nu alleen zachtjes lucht door de fans heen gaan.

Vervolgens heb ik de fans op 10V gezet en ik hoorde ze helemaal niet meer :)

• DrMacabr3
ok tnx, dat was wat ik wilde weten :-)

en voor die rubber dingetjes.. het is denk ik erg moeilijk om het GOED uit te voeren.. die trillingen echt wegkrijgen kan niet makkelijk zijn.. maar ik ga eens kijken in de brico og gamma of ze me daar niet kunnen helpen.. ik ga een dremel halen.. en als ze zo ringetjes hebben, ik neem vijzen mee waar ik men HD mee vastgeschroefd heb en ik zal wel aan iemand vragen daar of ze me ermee kunnen helpen.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-11 08:31

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Tules heten die rubberen ringetjes :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het is wel goed voor HD's om goed contact te hebben met je kast, zo kan de warmte beter afgevoerd worden.

specs

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
Kijk daar ben ik mee bezig geweest (search?) zie site waar ook link naar topic staat. http://www.casemodstil.mine.nu

Ennu, al de fans worden vervangen door papsten, de achterste fan wordt een 92mm en die proc fan wordt een 120mm die in de deur komt. Ik maak pics als het zover is. Eerst naar de hcc dagen die fans kopen

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Pagina: 1