Toon posts:

Iiyama Vision Master Pro 454: een vreemde ervaring

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk zullen jullie dit wel een vreemd verhaal vinden.

Een paar dagen geleden ben ik overgestapt van een Iiyama Vision Master 1451 (LS902UT) naar een VMP 454 (HM903DT) met een platte DiamondTron M2 beeldbuis. Beiden zijn 19 inch monitoren. Nou en, dat doen wel meer mensen....

Laat ik echter vertellen dat mijn zichtvermogen slecht is: -5 links, -10 rechts. Met contactlenzen heb ik maximaal 55% zicht. Ronduit slecht dus. De optimale afstand waarop mijn monitor staat is voor mij 40cm; voor de meesten is dat ca. 60cm.

Op de VM1451 kon ik fatsoenlijk 1024x768 draaien, op 85 Herz. Daarbij heb ik alle 8pt lettertypen zoals voor het menu naar 10pt Bold gezet, en ik gebruik de grote zwarte muisaanwijzer. Dat werkte goed. Hoger dan 1024x768 kon ik niet gaan, omdat dit voor mij onleesbaar werd; veel te inspannend.

De instellingen zijn nog hetzelfde, maar...

...nu zit ik dus voor deze VMP454, en ik tik dit met een reso van 1280x960 (120Hz)!! Voor de meesten is dat wel standaard, maar voor mij nogal speciaal. Het kost me geen moeite om deze tekst te lezen. Op de VM1451 kon ik 1280x960 zeer hardgrondig vergeten. (1024x768 lijkt nu GROOOOT....)

Dat getuigt toch wel van de zeer goede kwaliteit van de VMP454 dacht ik zo. Het kan natuurlijk ook getuigen van de nogal brakke kwaliteit van de (mijn?) VM1451...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2002 01:29 . Reden: Het is 120 Hz, niet 100 ]

Verwijderd

Dus eigenlijk raad je mensen deze monitor vanwege zijn erg goede kwaliteit aan :?

Wel mooi voor je dat je alles goed kunt zien op die resolutie :)

Verwijderd

Topicstarter
Je zou het natuurlijk als een verkapte aanbeveling kunnen opvatten. Maar inderdaad: als je het geld ervoor hebt, ga dan voor een VMP454, of een gelijkwaardige monitor. Ik dacht "vroeger" dat het verschil relatief klein was, en dat monitoren als de VMP452 en VPM454 met hun platte beeldbuis alleen maar goed waren om te patsen, met een minimaal kwaliteitsverschil. Nu ik echter zelf met beide soorten heb gewerkt (een low-end, en een high-end 19" dus), is het verschil zeer duidelijk. Mijn 19" Compaq monitor op het werk lijkt opeens zeer bol met brak beeld... en die staat nog steeds op 1024x768@85 Hz.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2002 00:06 ]

Verwijderd

Ff vraagje, hoeveel kosten die monitoren eigenlijk? Ze lijken mij ook wel wat ;)

• Psychops
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:43
Op de HCC 419 Euro Bij een of andere stand. kheb hem zelf voor 425 Euro bij Aragorn gekocht.

Verwijderd

Zag het eerst niet omdat ik weer met crtl + f op het verkeerde zocht |:(
Iiyama HM903DT Vision Master Pro 454 19" € 418,-
Mij te duur :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 November 2002 @ 00:20:
[...]
Zag het eerst niet omdat ik weer met crtl + f op het verkeerde zocht |:(
[...]
Mij te duur :P
Het is inderdaad een aardige klap geld voor "alleen een monitor", maar het is het wel waard. Deze bak moet nu ook zeker 4 jaar mee. Hij blijft op dit systeem, en dan nog (een deel van) het volgende. 400-450 euro in 4 jaar valt wel overheen te komen.

Ik heb 439 betaald in Duitsland. Kort bij, en veeeel goedkoper dan de winkels hier in de buurt. Een duur spul van dit kaliber ga ik liever zelf halen. Een pakket van >20 kilo kost ook wel een euro of 15 rembours, minimaal, en dan zit je ook al op 418+15=433.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 november 2002 @ 00:25:
[...]

Het is inderdaad een aardige klap geld voor "alleen een monitor", maar het is het wel waard. Deze bak moet nu ook zeker 4 jaar mee. Hij blijft op dit systeem, en dan nog (een deel van) het volgende. 400-450 euro in 4 jaar valt wel overheen te komen.

Ik heb 439 betaald in Duitsland. Kort bij, en veeeel goedkoper dan de winkels hier in de buurt. Een duur spul van dit kaliber ga ik liever zelf halen. Een pakket van >20 kilo kost ook wel een euro of 15 rembours, minimaal, en dan zit je ook al op 418+15=433.
Het is zijn geld ook inderdaad wel waard, zijn gewoon hele goede monitoren met veel opties, goede kwaliteit/scherpte en heel veel herz. En voor jouw is de monitor al helemaal goed vanwege je ogen.

Ik blijf eerst nog wel bij mijn sony 17" flatscreen. Heb toch geen plaats voor een 19" in deze kamer.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
je oude scherm is gewoon een stuk slechter dan je nieuwe. ik durf te wedden dat je op mijn 450 nog prettiger kijkt die vind ik persoonlijk het beste 19"model van Iiyama (wordt helaas niet meer verkocht)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Ochja.. ik tik dit nu op 1600x1200 op een Vmp 512... op 110hz.. Ook wel een prettige ervaring en ik kan het verschil best wel merken met de wat oudere 20 inch Supermatch die er naast staat...

Maar inderdaad er zit wel een groot verschil tussen goedkope monitors en duurdere monitors en ik heb ook echt wel het idee dat het ook beter is voor je ogen.

• BlubberZwijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 15:51
De 454 is idd een fijne monitor :) alleen op bij mij is 1280x1024@120hz niet helemaal scherp

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit gaat dus weer over tot een standaard 'deze monitor is goed' topic, vandaar dat hij dichtgaat. Topicstarter: heel fijn voor je dat je door die monitor zo goed voor je is, maar als topic maakt het geen kans :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.