Toon posts:

[Raid] welke schijf is kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Allereerst: spoed hoort hier eigenlijk niet te staan, maar de array is nu nog bereikbaar, dus het heeft echt haast.

Het volgende is het geval:

Ik heb 3 maxtors D740X 80G waarvan 2 in raid0. Ik heb vroeger al eens gedacht dat een van de ze schijven niet lekker werkte, rare hangers etc. Het laatste half jaar werken ze echter normaal.

Daarstraks had ik voor het eerst met deze WinXp installatie een bluescreen. Er draaiden wat programma's en ik had de monitor uit. Rebooten en scandisk kwam en die was wat files aan het fixen (troubles) en die klapt er met een fatal error uit. Rebooten kan nog en ik kom nog in XP maar tientallen foutmeldingen en XP hangt na een paar tellen.

Dus ik proberen of XP er opnieuw opkon. Niet dus. Na het laden van de promise 20476 raiddriver kies ik voor een repairinstallatie maar dan blijft ie na 33% van de schijfcontrole hangen, als ik het nog een keer probeer aan het begin. Andere kabels erop gezet, geen verschil.

Nu mijn kast opengemaakt en het valt me op dat schijf A het lampje aan had en schijf B uit, en heel soms knippert die nog. Dit klopt niet want normaal knipperen ze precies gelijk.

Weet iemand welke schijf er gaar is?

Maxdiag heb ik nu niet gedraaid maar iedere keer als ik mijn schijven verdacht kwamen ze allemaal door de lange test. :( Een van de twee die ik nu in raid heb is dus kapot, maar welke? Ik heb nl geen zin in het gezeur dat ik de verkeerde schijf in gebruik neem en die dan toch binnenkort het loodje legt.

Ik draai nu van mijn backupschijf en kan wel weer mijn Raid array benaderen. Dus als de sodemieter ga ik nu me data (die niet op de backupschijf staat) veiligstellen. Ik moet weten welke kapot is wat de andere moet ik hebben om te backuppen.

Ik heb al vele gare schijven gezien en onderzocht maar zoiets als dit niet. Tips zijn ook van harte welkom natuurlijk.

// ik ben nog geen belangrijke data kwijt, maar de fuctionerende schijf moet direct mijn backupschijf worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2002 00:09 ]

Verwijderd

hmz volgens mij knipperd dat lampje op activiteit dan zou je zetten dat de gene met het lampje aan brak is :?

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07-2025
idd degene waarvan het lampje continue brand is dus bezig en heeft dan dus lees problemen.
Probeer eens goed te luisteren of leg je fingers/hand eens op het metalen gedeelte van die schijf.
Hoor/voel je nu tikken in een vast regelmaat.
Een steeds herhalend ritme van tikken/klikken duiden vaak op gegevens die niet meer normaal gelezen kunnen worden.
Dat scandisk hangt (voortal in compatibiliteits modus of plain DOS) is bij mij altijd zo geweest dat de hardeschijf gegevens niet goed meer kan lezen (Krijg je vaak bericht van scandisk dat een defecte sector is gevonden) of dat de low level info (hardeschijf indeling/track info) kapot is.
In dat laatste geval, vaak geen melding maar een vastloper of de hd disconnect.
Kijk je hardeschijven dus na met maxtools.

*Damn typos*

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de replies,

Maxdiag keurt ze allebei gewoon goed met de lange test.

Geen tikken, geluiden wat dan ook.

Ik kan XP er niet meer op installen, maar nu nog wel ervan af lezen als ik vanaf mijn backupschijf boot.

Het is toch niet zo dat de MBR op 1 van beide schijven raidschijven gezet wordt ofzo, en dat die gaar is.

// Diegene die zijn lampje aan heeft heeft dus leesproblemen? Is het niet zo dat de andere niet wil lezen of wat dan ook dat ie moet doen?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2002 00:39 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 November 2002 @ 00:38:
Thanks voor de replies,

Maxdiag keurt ze allebei gewoon goed met de lange test.

Geen tikken, geluiden wat dan ook.

Ik kan XP er niet meer op installen, maar nu nog wel ervan af lezen als ik vanaf mijn backupschijf boot.

Het is toch niet zo dat de MBR op 1 van beide schijven raidschijven gezet wordt ofzo, en dat die gaar is.

// Diegene die zijn lampje aan heeft heeft dus leesproblemen? Is het niet zo dat de andere niet wil lezen of wat dan ook dat ie moet doen?
test ze anders eens in een NIET raid config ?
dan kan je uitsluitsel geven,

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 november 2002 @ 00:45:
[...]

test ze anders eens in een NIET raid config ?
dan kan je uitsluitsel geven,
Het probleem is dat ik denk dat de schijf al veel langer kapot is, maar 99% van de tijd wel gewoon werkt.

Doordat ze nu verschillend van elkaar reageren hoop ik de kapotte te vinden doormiddel van ervaringen van anderen. Het probleem begon een tijdje nadat ik de schijven B en Backup gekocht had. Maar dat is de schijf waar het lampje uit is in beschreven situatie.

A zit trouwens aan IDE0, B aan IDE1, geen andere devices op de kabels.

// alle tijd die het me kost de kapotte te vinden (dat kan heel lang duren en een hoop ergernis en dataverlies opleveren) zit ik zonder backup van mijn backupschijf, waar ik nu vanaf draai.

/// nog iets: op dit systeem vind maxdiag helemaal geen schijven, maakt niet uit aan welke controller of wat dan ook. Ik moet ze iedere keer uitbouwen en in een huisgenoot zijn pc testen, erg handig.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2002 00:56 ]

• ^Ripper
Een hardeschijf led brand als deze aan het lezen/schrijven is.
Als hardeschijf A een beschadeging heeft zal deze er alles aan doen om de data goed leesbaar de krijgen, dus erg veel herhalend leeswerk op 1 bepaald punt.
Omdat schijf A dus continue bezig is en pas verder gaat met gegevens lezen als de fout gecorrigeerd is, heeft schijf B niets te doen omdat die pas verder mag gaan als A ook verder gaat.
Dat B af en toe een beetje oplicht is omdat er een af en toe een reset commndo verstuurd word of dat schijf A net weer een sector goed heeft weten te lezen maar weer moeite heeft met de volgende sector.
De verdachte ligt dus bij de schijf met de meeste activiteit, schijf A dus.

Wat dannyke zegt is een goed idee.
Als je de data overgezet hebt nar de backup schijf kun je wat gaan prutsen met de 2 raid schijven.
Draai scandisk eens op schijf A en B want scandisk liep vast, toch?
De schijf waar scandisk nu op vastloopt of problemen vind is de schuldige.

[ Voor 18% gewijzigd door ^Ripper op 23-11-2002 00:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ripper5555 schreef op 23 November 2002 @ 00:53:
Een hardeschijf led brand als deze aan het lezen/schrijven is.
Als hardeschijf A een beschadeging heeft zal deze er alles aan doen om de data goed leesbaar de krijgen, dus erg veel herhalend leeswerk op 1 bepaald punt.
Omdat schijf A dus continue bezig is en pas verder gaat met gegevens lezen als de fout gecorrigeerd is, heeft schijf B niets te doen omdat die pas verder mag gaan als A ook verder gaat.
Dat B af en toe een beetje oplicht is omdat er een af en toe een reset commndo verstuurd word of dat schijf A net weer een sector goed heeft weten te lezen maar weer moeite heeft met de volgende sector.
De verdachte ligt dus bij de schijf met de meeste activiteit, schijf A dus.
Thanks, lijkt me een logisch verhaal. Maar hoe kan het zijn dat die schijf wel direct hangt met de XP instal, maar ik er nu nog wel vanaf kan lezen?

// weet je trouwens 100% zeker dat dit ook opgaat met raid0?

Iemand ook nog tips voor test programma's zodat ik garantie kan claimen. Want ik weet haast zeker dat ik op de losse schijf gewoon weer SP zal kunnen installen.

Kan het probleem niet in de promisecontroller/raidarray zitten? Kan het helpen als ik de array opnieuw aanmaak?
Ik ga niet zomaar testen nu want ik ben nog hard cd's aan het fikken met de overige data.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2002 01:04 ]

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-03 14:07

MaxxMark

HT is Tof!

Zelf heb ik ook tijden met een RAID0 config gedraaid (2x 27gb hdds) en had een 3e identieke schijf. Zelf heb ik vaak troubles gehad met mn RAID0 systeem.. Vage errors en na met een SMART diag tool gecontroleerd te hebben bleek 1 van de t2 te failen. Ik weet niet of je hdd's SMART ondersteunen, maar zoja, dan zou ik met een van de speciale door de fabrikant ter beschikking gestelde tools je hdd op SMART laten checken.. Meestal is data inderdaad nog te saven, maar ga niet denken 'oh ik red het nog wel'zoals ik dacht.. tot mijn raid het daadwerkelijk begaf.. Gelukkig heb ik met veel kunst en vliegwerk nog wat kunnen saven...

Met het identificeren van je kapotte hdd kan ik helaas niet echt helpen.. Maar wat ik wel als advies wil geven is al je data backuppen en niet met een kapotte hdd in je raid werken.. want als die het begeeft is ALLES kwijt..

Als alternatief kan je de kapotte schijf wel gewoon er NAAST draaien als losse hdd.. Als er dan wat fout gaat is er maar een beperkt gedeelte op de schijf beschadigd in tegenstelling tot je hele stripe set..

Zelf ben ik totaal van raid afgestapt.. De kans dat iets fout gaat is vele mate groter dan men denkt... als er een paar badsectors zijn wil het al fout gaan (resultaat desynced stripe set ofwel weg alle data) terwijl als het op een losse schijf fout gaat het resultaat alleen een kapotte file is (op zn hoogst een file (film ?) van enkele 100en mbs)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• ^Ripper
Ligt eraan waar de beschadeging is.
Kijk ik kan je dit verhaal geven omdat ik ervaring heb met een near dead maxtor.
Deze heeft een low level error in de 2e kopie van de FAT tables op de hardeschijf.
In de FAT staan de cluster toewijzingen van bestanden.
Het lezen ging nog wel omdat de fout in de 2e kopie zat (gelukkig) maar windows is altijd zo leuk dat ook al doe je niets deze toch info naar de hardeschijf moet scrijven en dus de 2e FAT kopie moest updaten.
Na 30 seconden ratelen disconnecte de hardeschijf, windows zag het niet meer zitten, keiharde vastloper.
De RMA van die maxtor (eigelijk een quantum) is in volle gang :)

Maargoed om op jou verhaal terug te komen, tijden de installatie kan windows XP ergens op je hardeschijf een bestand proberen te schrijven en dan een beschadeging tegen komen.
Als het zoals in mijn geval een low level fout is loop de installatie vast zonder foutmelding.

Ik denk niet dat het probleem in je raid controller zit.
Je kunt proberen een integrityscan van je array te maken (zit in je promise bios, tijden opstarten F2,F6 geloof ik) om te kijken of ze uit sync zijn ofzo.

Maar eerst je data veilig te stellen!!!!
Data is heilig, dat stuk blik niet!!!!

*Tis laat, kan niet meer typen*

[ Voor 4% gewijzigd door ^Ripper op 23-11-2002 01:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ripper5555 schreef op 23 november 2002 @ 01:16:
Ligt eraan waar de beschadeging is.
Kijk ik kan je dit verhaal geven omdat ik ervaring heb met een near dead maxtor.
Deze heeft een low level error in de 2e kopie van de FAT tables op de hardeschijf.
In de FAT staan de cluster toewijzingen van bestanden.
Het lezen ging nog wel omdat de fout in de 2e kopie zat (gelukkig) maar windows is altijd zo leuk dat ook al doe je niets deze toch info naar de hardeschijf moet scrijven en dus de 2e FAT kopie moest updaten.
Na 30 seconden ratelen disconnecte de hardeschijf, windows zag het niet meer zitten, keiharde vastloper.
De RMA van die maxtor (eigelijk een quantum) is in volle gang :)

Maargoed om op jou verhaal terug te komen, tijden de installatie kan windows XP ergens op je hardeschijf een bestand proberen te schrijven en dan een beschadeging tegen komen.
Als het zoals in mijn geval een low level fout is loop de installatie vast zonder foutmelding.

Ik denk niet dat het probleem in je raid controller zit.
Je kunt proberen een integrityscan van je array te maken (zit in je promise bios, tijden opstarten F2,F6 geloof ik) om te kijken of ze uit sync zijn ofzo.

Maar eerst je data veilig te stellen!!!!
Data is heilig, dat stuk blik niet!!!!

*Tis laat, kan niet meer typen*
Hmmmm, er zit dus niets anders op dan me backupschijf af te laden en de rest te fikken en dan weer maxdiag te gaan draaien bij mijn huisgenoot. DAMN!
Het wordt de zoveelste keer en ik denk dat ze die dus weer gaan helen.

Smart moet altijd op 100% staan anders is die gaar?

Mijn backupschijf (waar ik nu vanaf draai) heb ik bekeken en die heeft bij spinuptime 76, power on time 98, temperature 82 (ligt nu op en stuk schuim dus kan kloppen) ultraATA CRC error rate 199 :? en de rest op 100. Bekeken met Dtemp. De raid schijven kan ik echter niet de smart uitlezen, moet ze eerst aan een atacontroller hangen. :(

Ik denk dat als ik weer geld heb gewoon een 15k scsi schijf ga halen met u160 controller, mag duur zijn maar is sneller dan deze raid en vele malen betrouwbaarder.
Het gezeik en alle tijd die ik nu steeds kwijt ben is ook wat waard.

• ^Ripper
Als jij die schijven 24/7 hebt draaien, zijn SCSI schiven toch een betere keus.
Deze zijn namelijk gemaakt voor heavy duty.
Als alle gegevens veilig zijn download SpeedFan eens.
http://www.almico.com/speedfan407.exe
Deze heeft ook een goede SMART uitlees functie.
De UltraATAcrc error zijn gewoon transmission errors, niet belangrijk.
Maar kijk naar de (re)calibration count, reallocated sector regels.
Of gewoon naar de uitroeptekens die je vanzelf krijgt als smart wat vind :)
Speedfan kan de smart info direct vanuit de promise controller lezen.
Tenminste bij mijn simpele promise IDE kaart wel.

Temperature 82 graden C!!!!!
Foute boel
Koelen die hap.
30-40 graden echt niet meer, en (piep)schuim isoleerd als de pest, dus dubbel fout.

Ik ga nu slapen, veel suc6, zie morge wel hoe het afgelopen is :)

[ Voor 20% gewijzigd door ^Ripper op 23-11-2002 01:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ripper5555 schreef op 23 november 2002 @ 01:39:
Als jij die schijven 24/7 hebt draaien, zijn SCSI schiven toch een betere keus.
Deze zijn namelijk gemaakt voor heavy duty.
Als alle gegevens veilig zijn download SpeedFan eens.
http://www.almico.com/speedfan407.exe
Deze heeft ook een goede SMART uitlees functie.
De UltraATAcrc error zijn gewoon transmission errors, niet belangrijk.
Maar kijk naar de (re)calibration count, reallocated sector regels.
Of gewoon naar de uitroeptekens die je vanzelf krijgt als smart wat vind :)
Speedfan kan de smart info direct vanuit de promise controller lezen.
Tenminste bij mijn simpele promise IDE kaart wel.

Temperature 82 graden C!!!!!
Foute boel
Koelen die hap.
30-40 graden echt niet meer, en (piep)schuim isoleerd als de pest, dus dubbel fout.

Ik ga nu slapen, veel suc6, zie morge wel hoe het afgelopen is :)
82 graden wordt ie echt niet hoor ;) Dtemp gaf net 47C heb er een fan op gezet. En Speedfan geeft nu 37C. Ik koel mijn schijven altijd goed, die backupschijf had ik echter niet aangesloten staan, maar nu dus wel.
Helaas worden mijn schijven ook door speedfan niet herkent. Erg jammer. Ik heb de maker ff een report gestuurd. Dus wie weet in een volgende versie wel. :)

Ik zal zo ook moeten slapen. Ik ben echt ziek van altijd dat HD geklooi, als ik geld zat had had ik al 10 keer mooie scsi schijven gehaald. :O

Verwijderd

Topicstarter
Uit m'n system even viewer:

{Delayed Write Failed} Windows was unable to save all the data for the file . The data has been lost. This error may be caused by a failure of your computer hardware or network connection. Please try to save this file elsewhere.

The system failed to flush data to the transaction log. Corruption may occur.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

An error was detected on device \Device\Harddisk1\D during a paging operation.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Links geven natuurlijk niets .....

Schrijven geeft problemen op alle partities op de raid: De bestanden krijgen grootte 0 en van de eerste partitie (was boot) wordt niet eens een grootte weergeven en is totaal niet toegankelijk. Blij dat daar puur mijn os en progs stonden, ik verlies dus niets belangrijks als laatst gemaakte documenten of foto's.

//damn iets te postitief geweest, bij het aanklikken van de overige partities krijg ik nu device not ready......

/// toch niet, na een reboot kan ik weer van alle 3 de partities lezen. Het lijkt er op dat een van de schijven uitvalt ofzo.

Dat doet me weer twijfelen..... is de kapotte schijf echt die met het lampje constant aan?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2002 02:51 ]

• ^Ripper
Hmmm, als de hardeschijf zichzelf disconnected heeft moet ik nu terugkomen op het lampjes verhaal.
Continue branden is natuurlijk leesfouten, maar een schijf die af en toe knippert kan een disconnecte schijf zijn
Want toen mijn maxtor zichzelf na een tijd disconnecte zag ik ook dat de hardeschijf led soms even oplichte maar vaak uit was.
Windows zeurde toen ook vaak disk not ready, maar liep toen vaak vast tijdens het kopieren van de data.

Hmmm welke is het het nu 8)7

Naja simpel, zet je hardeschijven na kopieren aan de gewone mobo IDE.
Gebruik Speedfan weer want 1 van die schijven heeft nu (re)calibration failures in z'n SMART staan.
Speedfan moet die schijven gewoon kunnen zien...anders ros die raid kaart er ff uit of zet de raid ff uit.

Heb je je data allemaal gebackupped?

[ Voor 41% gewijzigd door ^Ripper op 23-11-2002 06:29 ]

Verwijderd

Waarom zet je je PC niet uit en ga je een schijf bijhalen/lenen/whatever. En dan meteen backuppen. Dat is sowieso veiliger.

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-03 12:01
Had ik met mijn maxtors 740 in raid ook. Ze werkten gewoon goed, echter ze waren zeer traag. Heel soms ging 1 hd effe uit waardoor mijn systeem crashte. Ik ben daarna na de winkel geweest en zij hebben een nieuwe maxtor 740 ingezet. Toen waren de problemen over, 3 maandjes later: zelfde problemen.

Hiero een Atto pic waar duidelijk te zien is dat hij niet goed is:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.braak/AttoHdKapot.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Ripper5555 schreef op 23 November 2002 @ 06:20:
......
Windows zeurde toen ook vaak disk not ready, maar liep toen vaak vast tijdens het kopieren van de data.

Hmmm welke is het het nu 8)7

Naja simpel, zet je hardeschijven na kopieren aan de gewone mobo IDE.
Gebruik Speedfan weer want 1 van die schijven heeft nu (re)calibration failures in z'n SMART staan.
Speedfan moet die schijven gewoon kunnen zien...anders ros die raid kaart er ff uit of zet de raid ff uit.

Heb je je data allemaal gebackupped?
Leuke post :) De belangrijke data was al gebackupped voor 99% op de extra backupschijf waar ik nu van draai. Ik ga zo nog ff een keer de data nakijken of er iets van wil hebben.

Deze bak heeft de hele nacht aangestaan en ik kan nu nog steeds gewoon bij de data. Dit spoort dus niet met het feit dat ie wel gelijk hangt als winXP setup de schijf benaderd ... |:(
Verwijderd schreef op 23 November 2002 @ 07:48:
Waarom zet je je PC niet uit en ga je een schijf bijhalen/lenen/whatever. En dan meteen backuppen. Dat is sowieso veiliger.
Ik zit idd al ff te kijken naar een nieuwe schijf, maar ik twijfel erg of ik weer raid0 doe of maar een andere constructie neem. Ook zal ik een nieuwe schijf krijgen omdat ik nog gewoon ruim 2 jaar garantie heb op deze schijven.
Brakius schreef op 23 November 2002 @ 09:10:
Had ik met mijn maxtors 740 in raid ook. Ze werkten gewoon goed, echter ze waren zeer traag. Heel soms ging 1 hd effe uit waardoor mijn systeem crashte. Ik ben daarna na de winkel geweest en zij hebben een nieuwe maxtor 740 ingezet. Toen waren de problemen over, 3 maandjes later: zelfde problemen.

Hiero een Atto pic waar duidelijk te zien is dat hij niet goed is:
[afbeelding]
Ik kan je post idd nog herinneren van mijn D740x raid orientatie. Het heeft bij mij als een speer gewerkt: Atto: 75mb lees, 65mb schrijf

Er gaat er idd af en toe eentje uit lijkt het, maar das heel sporadisch. Ze werken nu ook nog op volle snelheid al zal ik zo ff atto-en.

Dat 3 maanden later doet me nog meer twijfelen wat te doen. Maar ik zit op het moment krap bij kas, dus denk dat ik maar ff met 2 schijven normaal blijf draaien en dan belangrijke data gewoon op beide schijven zet. (geen raid)

/// Atto fraait gewoon en geeft een 60 read en 50 write score, maar das normaal als je bencht op een niet gedefragdeschijf waar data op staat.

Maar hoe kan ATTO schrijven? 8)7

//// Ik kan nu opeens ook weer schrijven wat eerder niet meer wilde.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2002 11:52 ]

• ^Ripper
Ik zou de boel niet vertrouwen nu ineens de boel weer 'werkt'
Zoals iemand al eerder poste is de kans dan over een paar dagen de hele boel eruit klapt en dan hang je...
Kijk toch ff die SMART readings na, de beste manier om te kijken weke schijf nu fout zat.

Verwijderd

Topicstarter
Ok Smart heb ik bekeken maar ik post nu maar ff de resultaten:
Deze schijf draai ik nu vanaf en werkt zover ik weet goed:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Backupdisk.JPG

Is drive A deze kapot?
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Adisk.JPG

Is drive B deze kapot?
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Bdisk.JPG

Wie kan er iets zinnigs over zeggen?

(sorry voor de lompe paint jpg-tjes, ik kan daar niet mee overweg, geef mij maar photoshop)

• ^Ripper
Hmmm het lijkt erop dat HD0 (eerste plaatje) de boosdoener is, maar HD1 (Tweede plaatje) is ook al bezig.
Reallocated Sector count betekent dat de SMART functie een rotte sector op je hardeschijf heeft gevonden, en de reserve sector nu gebruikt (elke track heeft een reserve sector)
HD0 heeft nu dus al 4 kapotte sectors.
Valt mee als het hier nu bij blijft, maar vaak is dit niet het geval...
HD1 heeft er 1 kapot.
De laatste schijf is nog perfect :)

Mocht SMART weer een sector vinden wat ie niet vertrouwd, gaat ie weer de gegevens proberen te kopieren naar de reserve sector.
Het ligt eraan hoe goed de gegevens dan nog te lezen zijn.
De ene keer is het met een seconde gebeurd, de andere keer zit ie een minuut te ratelen.
Tijdens dit kopieren ligt je systeem zo goed als plat.

Verder had ik gedacht wel een aantal Calibration Retry Counts te zien, maar dit valt mee.

Tja wat kan ik je aanraden...
Een zoveelste scandisk zal de situatie ook niet verbeteren.
Je weet maar nooit wanner de volgende sector naar de klote gaat.
Je kunt een low level format proberen, die formateerd je hardeschijf volledig en doet zware testen op data integriteit.
Die maxtor tools kunnen dat.
In iedergeval geen raid meer gebruiken op die schijven, maar daar was je ook al achter :)

Ps: Mijn maxtorretje...totaal onbruikbaar...moet nog steeds opgestuurd worden :P
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/defectemaxtor.gif

[ Voor 9% gewijzigd door ^Ripper op 26-11-2002 01:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
HD 0 (eerste plaatje) is mijn backupschijf waar ik nu prima vanaf draai. (heb ik bekeken als referentie) Wat is er kapot bij deze schijf dan?

HD A en B (Plaatje 2 en 3) zaten in raid.

Je zegt dat HD 0 kapot is, maar volgens mij bedoel je HD A (met reallocated sector count = 96) Wil 96 zeggen dat 96% nog goed is? Of wordt de HD bij 100 kapotte sectors onbruikbaar verklaard?

Maar de SMART wijst uit dat alle 3 de schijven nog goed werken, maar HD A of B moet gaar zijn want die levert datacorruptie. A is de disk waarbij het lampje aan bleef en heeft reallocated sector errors, dus dat is nu mijn verdachte.

Deze uitlezingen verklaren dus niet de datacorruptie en het verschillende werken van de schijven A en B in Raid0.

Ik meen mij te herinneren dat de lowlevel format niet werd aangeraden door de maxtor tools. Ik ga eerst nog maar een keer factory certification er die schijf loslaten, maar die heeft ie altijd gehaald. :?

Kunnen die tools tijdens een lowlevel format je schijf afkeuren?
Ik wil nl gewoon weten welke gaar is, dan kan ik daarmee terug naar de shop voor garantie.

Wacht je met je schijf sturen totdat ie bijna 3 jaar is? Dan heb je kans een betere terug te krijgen. :P

• ^Ripper
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/defectemaxtor2.gif
FF de feiten, en layout vern**ken :)
Hmm ik begin nu ook ff achter m'n oor te krabben...

Bij Reallocated Sector Count is het 100/100, 100/96 en 100/100. (pic1,2,3)
Raw value hier is 4, 1, en 0
De eerste schijf (pic1) heeft al wat voor de kiezen gehad, maar lijk nu goed te werken.
(de worst value's zitten niet ver van de 100 af)

Schijf 2 is er erger aan toe.
Deze heeft erg veel ECC errors gehad en is op meerdere punten niet 100/100.
Moet je voor de gein is mijn schijf vergelijken met jouw 2e pic.
- Allebei extreem hoge ECC errors.
- Reallocated sector count niet meer 100/100
- Calibration retry count niet meer 100/100.
- Seek error rate niet 100/100
- Etc

Jouw 3e hardeschijf (pic3) is in PERFECTE staat.
Jouw 1e hardeschijf (pic1) heeft het een keer moeilijk gehad maar draait nu goed.
Hier merkte je mischien weinig van omdat je deze niet in een raid config had

De de 2e hardeschijf is dus de probleemschijf.
Moet haast wel omdat de 3e perfect lijkt.
Schijf 2 heeft veel lage scores hier en daar.

Over die lowlevel format.
De PowerMax utility kan dit en markeerd alle slechte sectors tijdens de format.
Als dit gebeurd is moet je opnieuw fdisk draaien om een partitie aan te maken en de partitie formateren.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm juist, mooi dus. Schijf 2 gaat morgen ff low level geformatteerd worden in de pc van mijn huisgenoot. Op mijn bak worden de schijven niet door powermax herkent, dat is een standaard feature. ;)

Als er errors gevonden worden gaat ie echt terug voor garantie, of ie nu goed werkt of niet. Ik kan niet met een schijf werken die het ieder moment kan begeven. Als ik een nieuwe heb zal ik die een nieuwe kans geven met raid icm schijf 3.

To be continued.....

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Moeilijk+ dit verhaal.... Waarom ?

Back gewoon al je data up en verwijder de array. Vervolgens de schijven 1 voor een los op je IDE controller aansluiten en kijken welke vd 2 niet door de FDISK-Format-Install procedure komt.. SIM-PEL.

Concrete Loop Watercooling

• ^Ripper
Ehhh gve heeft al meerdere keren een scandisk/powermax tools erop los gelaten en NIETS gevonden.
Dus ZO simpel was het niet...
Beter lezen!

gve, veel suc6 met de low level format.

Verwijderd

Topicstarter
Haha, als het zo simpel was ........ -> was het maar zo simpel :)
Thx Ripper.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik zie nergens FDISK en FORMAT... daarmee kan je vrij zeker zeggen of een schijf goed is. Eventueel kan je de hele schijf nog volgooien met data wil je het zeker weten. Maargoed, je kan het ingewikkelder maken dan het is.

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Topicstarter
Fdisk en format heb ik minder vertrouwen in dan Maxtors eigen tool met fabrieks certificatie. (de advanced test van anderhalf uur)

Maar ik heb een fout gekregen!! Ff een foto van het scherm gemaakt als bewijs. :) Straks meer want hoe het precies zit ben ik nog ff aan het uitzoeken. Hij is nu al uren bezig met een lowlevel format.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ff een update: ik heb een fout gevonden met factory certification test, daarna laten low level formatten (duurde meer dan 12 uur!) en daarna kreeg ik geen fout meer met bovengenoemde test.

Nu dus maar 2 rondjes burn in, dan weer een test, dan formatten en windows installen erop.
Ben benieuwd wat de smart nu aan zal geven. Ik ga de schijf weer ff gewoon gebruiken met een kopie van mijn data en kijk of ik weer een rare hanger krijg.

• ^Ripper
Ehhh ja had ik eigelijk moeten zeggen, die format duurt een halve dag :P
Ik denk dat die low level format de fouten wel gemarkeerd heeft nu.
Maar probeer idd een testrun met een kopie van je data en probeer weer een windows installatie hierop.
Die smart gegevens zijn permanent, dus die worden niet gereset.
Maar je kunt wel kijken de waardes veranderderen.

Verwijderd

Topicstarter
Disk 2 nu:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/maurosnl/GOT/sfendtempdrive2.JPG

Beetje grote pic, maar speedfan geeft duidelijk de temp verkeerd weer.
// zie rechtsonder

De rest komt overeen. Ik ga nu idd maar windows erop zetten en eens kijken hoelang het goed gaat, mijn backupschijf (schijf1) heeft nu opeens een reallocated sector count van 99 :( ik zet mijn data wel ff op nr3 en ga nr 1 ook maar ff testen met factory certification test.

Ik het harddisksterftijd ofzo? Kan ik ze trouwens terugsturen naar Maxtor / zijn ze echt kapot?

Ik heb iig geen vertouwen meer in deze schijven. Ik heb bij storage review ff zitten neuzen, maar als ik de betrouwbaarheid bekijk scoort seagate nog aardig, maar bepaalde scsi schijven scoren veruit het best.

• watzie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 10:40
Als je nog steeds niet zeker weet welke hd kuren heeft kan ik IBM DFT (Drive Fitness Test) aanraden, werkt ook voor niet IBM schijven. Dosproggel dat je schijfjes test (quicktest is meestal genoeg) en dan gewoon nuttig het SERIENUMMER van de kapotte HD aangeeft. Heeft mij erg geholpen terwijl ik met m'n hoofd in de case zat kut welke is het nou :-)

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE: Schijf A / plaatje 2, vertoonde ook kuren als ik deze los gebruikte, deze was dus niet goed meer. Ik heb deze terug naar maxtor gestuurd.
Pagina: 1